Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ämpärillinen mustikoita - kauanko kestää kerätä?

Vierailija
03.08.2022 |

Oletetaan, että mustikoita on kohtuullisen paljon ja poimurilla kerätään.
Mietin, kannattaako ostaa vai mennä itse metsään.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä kuinka nopee oot. Mustikoita ei kannata kerätä poimurilla. Kerää valmiiksi puhtaana ne, niin ei tarvi sitten erikseen käydä vielä läpi roskia nyppien.

Yksistään kun kerää niin siinä kestää kaksi kertaa kauempaa, kuin poimurilla. Sitä poimuriakin voi käyttää kevyestikin, niin kaikki lehdet ja muut moskat eivät tule mukaan... tai ei ainakaan niin paljoa mukaan tuu.

Vierailija
22/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.

No eihän se nyt kunnosta kiinni ole ensinkään, vaan siitä marjapaikasta, sekä poimintatekniikasta. Mun vanhemmat kävi marjametällä niin kauan kuin jalka vielä jotenkin kantoi, eli yli 80 vuotiaiksi. Vasta kun liikkuminen meni rollaattorihommiksi, lopettivat. Silti viimeisinä poimintavuosinaankin poimivat nopeammin marjoja, kuin minä hyväkuntoinen alle viiskymppinen.  Eikä hekään mitään himomarjanpoimijoita olleet, vaan ihan sitä perus vanhempaa ikäpolvea, jotka vielä itse kävi marjat metsästä hakemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni tänään pari tuntia kun keräsin poimurilla ämpärillisen. Oli hyvä paikka. 🙂

Vierailija
24/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullun hommaa metässä kyykkiä

Luonnossa liikkuminen tai pelkkä oleminenkin auttaa mielenterveyttä pysymään kunnossa.

Betoniviidakoissa vasta hulluiksi tullaan.

Vierailija
25/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa hyv ja poimintatekniikka? En ymmärrä, miten jotkut ovat tosi nopeita saamaan ämpärin täyteen. Miten he poimivat eri lailla? Nopeat sormet vai?

Jos poimurilla riipii paljon lehtiä ym. mukaan, se ei ole järkevää. Putsaamisessa menee tunti jo toinenkin.

Vierailija
26/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin juuri viime viikonloppuna metsässä ollessani, että millainen on se hyvä mustikkapaikka, josta mustikkaa tulee nopeasti. Itse sain tunnissa poimurilla kolmisen litraa ja ainakin osittain näytti hyvältä seudulta, sellaiselta pienen leikkipuiston/takapihan kokoiselta alueelta. Siinäkin joutui kyllä siirtyilemään.

Toisena päivänä keräsin 1,5 poimurillista ruokapöydän kokoiselta alueelta, sen tunnistin hyväksi paikaksi, mutta se oli vain paikallissattuma.

Vierailija
27/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kovasti liikkua metsässä jayleensä luonnossa. Tykkään havainnoida siellä kaikkea ja syödä marjoja. Sen sijaan mustikoiden keruun ämpäriin koen erittäin työlääksi ja se pilaa koko luontoelämyksen. Poiminta on minulle stressaavaa. En halua sillä tuhota hyvää luontosuhdettani.

Vierailija
28/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä maailman surkein marjastaja. Ei näy mitään luontoelävää, ei kottaraista kummenpaa, puhumattakaan karhuista ja susilaumoista.

Vierailija
29/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kävin marjassa ennen töitä, poimin melkein tunnin ja ämpäri oli täysi. Poimurilla ei tule mitään 15% roskia, kuten joku epäili, roskia lienee mukana noin 2-3% tilavuudesta.

Vierailija
30/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni 4 litraan n. 1 , 5 h.

Poimurilla poimin hyvältä paikalta. En ollut aiemmin poiminut poimurilla , yritin ottaa liika isoja puskia kerralla, minkä vuoksi keräsin paljon roskaa, minkä pois noukkimiseen.

Kun ottaa pienesti kerrallaan , poimurillakaan ei roskaa hirveästi tule.

Tänään noukin poimurilla muiden jämiä ja litraan meni melkein tunti.

Vierailija
31/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin poimin käsin kuin poimurilla, niin ei tarvitse niin kauheaa perkkaushommaa tehdä. Jos todella hyvä paikka niin ämpärilliseen menee kolmisen tuntia.

32/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin juuri viime viikonloppuna metsässä ollessani, että millainen on se hyvä mustikkapaikka, josta mustikkaa tulee nopeasti. Itse sain tunnissa poimurilla kolmisen litraa ja ainakin osittain näytti hyvältä seudulta, sellaiselta pienen leikkipuiston/takapihan kokoiselta alueelta. Siinäkin joutui kyllä siirtyilemään.

Toisena päivänä keräsin 1,5 poimurillista ruokapöydän kokoiselta alueelta, sen tunnistin hyväksi paikaksi, mutta se oli vain paikallissattuma.

Makuasioitakin kai, mutta itselle 5 tähden paikka on seuraavanlainen:

- pulleita, makeita mustikoita

- luonnonporrastama rinne: saan seistä selkä suorana ja marjat hyvällä poimintakorkeudella, mutta "porras" pidättää kosteutta niin että marja on hyvän kokoista

-> tällaisessa saan omalla hitaalla tahdillanikin järkevästi kerättyä

Vierailija
33/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menis viikko vaikka on ihan hyvä kunto. En voi sietää hyttysiä ja niitä on vieläkin ihan tuhottomasti. Keräsin 3dl 2 tunnissa ja mun aika meni ihan siihen kiroomiseen ja huitomiseen. Ei ole mun juttu.

Vierailija
34/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se poimurilla vetely ja metsässä oleilu on kivaa. Mutta se puhdistus.. ennen poimin paljon myyntiin mutta en jaksa enää sitä puhdistusrumbaa.

Tuolla olikin hyvä vinkki että kannattaa kerätä suoraan pakasterasioihin jos omaan käyttöön tulee

Mä kerään aina poimurilla ja kun poimuri on täynnä niin istun johonkin lepuuttaakseni selkää ja putsaaan ne poimurissa olevat marjat suoraan toiseen astiaan esim minigrip pussiin. Eli kotona on marjat laitettavissa suoraan pakkaseen.

Vierailija
35/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärkkäiseltä hirvikärpästakki! Ei haittaa itikat enää, se on hyvä!

Vierailija
36/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita en poimi mutta puolukkaa n 45-60 minuuttia/ ämpäri. Karpaloita 30 minuuttia.

Vierailija
37/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa marjasiivilä mukaan metsään. Kun saatte poimurin täyteen, niin sitten tulee pieni selän oikomistauko marjojen puhdistuksen merkeissä. Puhdistettu mustikka suoraan ämpäriin ja kansi päälle, ettei puista tipu roskaa puhtaisiin mustikoihin. Tauon aikana levänneellä selälllä saa rivakkaa vauhtia taas uuden poimurillisen kokoon. Puhdistaminen jälkikäteen kotona on paljon vaikeampaa, kun varsinkin siellä ämpärin pohjalla oleva mustikka alkaa olla jo melko mehuisaa.

Ehdottomasti itse metsään poimimaan! Saa raitista ilmaa ja hyötyliikuntaa. Bonuksena voi nähdä lintuja, peuroja tai jotain muuta hienoa metsän eläjää. Ei sillä ole väliä meneekö metsässä yksi tunti vai kolme tuntia, kaikki on kotiinpäin!!

Vierailija
38/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.

No eihän se nyt kunnosta kiinni ole ensinkään, vaan siitä marjapaikasta, sekä poimintatekniikasta. Mun vanhemmat kävi marjametällä niin kauan kuin jalka vielä jotenkin kantoi, eli yli 80 vuotiaiksi. Vasta kun liikkuminen meni rollaattorihommiksi, lopettivat. Silti viimeisinä poimintavuosinaankin poimivat nopeammin marjoja, kuin minä hyväkuntoinen alle viiskymppinen.  Eikä hekään mitään himomarjanpoimijoita olleet, vaan ihan sitä perus vanhempaa ikäpolvea, jotka vielä itse kävi marjat metsästä hakemassa.

Onhan ne eläkeläiset vaan parempikuntoisiakin, ei se tekniikkalaji oikein ole. Hyppivät kuin metsäjänikset ja keräävät kymmenkertaisen määrän. Selkä kyyryssäkin jaksavat olla tauotta. Suositulla marjapaikalla useampiakin voi nähdä.

En kyllä itseäni ole hyväkuntoisena pitänyt vaikka parista neljään tuntiin liikuin päivittäin vielä muutama vuosi sitten, tuttavat ihmetteli miten se jaksaa, mutta tosiaan eläkeläiset nopeampia yksi kerrallaan marjoja keräämään olivat kuin itse poimurilla. Enää ei oikein ole paikkaa missä kerätä lähettyvillä niin ei ole tullut kerättyä.

Liikunnan kannalta se kannattaa ottaa mikäli ap lähtee, itsekin annoin marjat pois ja vastikkeeksi sain sitten muita luonnonantimia. Mustikkapiirakan lisäksi en kyllä keksi mihin mustikoita voisi laittaakaan, hyvää mehua ei niistä oikein tule. Puolukat kivempia kerätä, vilposemmalla kelillä vähempi hikoilee niin jaksaa enempi. Ja sopivat hyvin perunoitten ja lihan kanssa.

Vierailija
39/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menis viikko vaikka on ihan hyvä kunto. En voi sietää hyttysiä ja niitä on vieläkin ihan tuhottomasti. Keräsin 3dl 2 tunnissa ja mun aika meni ihan siihen kiroomiseen ja huitomiseen. Ei ole mun juttu.

Koko kesän jos ulkoilee ei näin kohta syksyn alkaessa enää huomaakaan kun pistävät. Ennen ensi kesää.

Huomaa vaan paukamista että ovatpas olleet ahkeria. Tänä vuonna kyllä riittämiin näkynyt, myös paikoissa joissa ennen saanut olla ilman.

Vierailija
40/151 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullun hommaa metässä kyykkiä

Luonnossa liikkuminen tai pelkkä oleminenkin auttaa mielenterveyttä pysymään kunnossa.

Betoniviidakoissa vasta hulluiksi tullaan.

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta vain varauksella. Metsässä liikkuminen on todellakin mukavaa, mutta ei loppukesästä eikä syksyllä, kiitos hirvikärpästen. Niinpä puolukkaan meno ei enää kiinnosta. Mustikassa voi  vielä onneksi käydä, kun hirvikärpäset tulee kunnolla maisemiin vasta mustikka-ajan jälkeen.