Ämpärillinen mustikoita - kauanko kestää kerätä?
Oletetaan, että mustikoita on kohtuullisen paljon ja poimurilla kerätään.
Mietin, kannattaako ostaa vai mennä itse metsään.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullun hommaa metässä kyykkiä
Luonnossa liikkuminen tai pelkkä oleminenkin auttaa mielenterveyttä pysymään kunnossa.
Betoniviidakoissa vasta hulluiksi tullaan.Olen kanssasi samaa mieltä, mutta vain varauksella. Metsässä liikkuminen on todellakin mukavaa, mutta ei loppukesästä eikä syksyllä, kiitos hirvikärpästen. Niinpä puolukkaan meno ei enää kiinnosta. Mustikassa voi vielä onneksi käydä, kun hirvikärpäset tulee kunnolla maisemiin vasta mustikka-ajan jälkeen.
Mun mielestä just loppukesällä ja syksyllä on mukavimmat ajat luonnon keskellä. Niin kaunista ja raikasta on syksyn aikaan. Loppukesästä mä vasta alan heräillä luonnon antimiin. Kaipa se on alueistakin kiinni missäpäin hirvikärpäsiä esiintyy, kun itse en ole kärsinyt niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.
Kahdella varrellisella noukkurilla voi onnistua, yhdellä käsinoukkurilla tuskin. Litra kolmessa minuutissa siis, melkoista repimistä joka tapauksessa.
Normaalilla tahdilla voi helposti mennä 4h. Melkein aina saa jo vähän siirtyilläkin saadakseen ämpärin täyteen.
Minä, joka en ole aiemmin marjoja poiminut, sain kasaan tuon 10 litraa 1,5 tunnissa. Oli tosiaan pienellä alalla ja isoa mustikkaa älyttömästi.
Olin tänään mustikassa yli 3h ja sain mustkoita poimurilla poimittuna n. yksi litra.
Ja asun maalla, silti mustikkametsään matkaa 2x 10km ja tutut marjapaikat.
Mietin, vaikuttaako heikkoon mustikkasatoon jo Suomessakin pölyttäjien kato.
Se kerääminen -riippuen toki paikasta- vie ainakin itseltäni 4-6 tuntia. Siivoaminen vie toisen samanlaisen ajan. Sitten on syytä ottaa huomioon matkaan menevä aika 30-60minuuttia. Vähänkin asutusta kun lähellä niin saa ajella ja/tai rämpiä melko pitkäänkin ennen kun sopiva marjapaikka löytyy.
Eli 12h kun peräsuoli puukonpään mitan verran ulkona painaa menemään, niin voi myydä ämpärin 20€ niin ne kaikki "miksi laiskat työttömät ei kerää verottomia marjoja ja tienaa tuhansia" huutavat kuspääporvarit on tyytyväisiä ja ite voit niillä mustikkarahoilla ostaa talvella kaupasta 20x kalliimpaa marjaa.
Nopeiten Olen kerännyt tunnissa 10. Litraa
Oli tosi paljon mustikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.
Tämä vastannee totuutta.
Minulla varmaan menisi päivä eli ainakin 6 tuntia poimintaa. (Jos sen edes jaksaisin) Siihen päälle matkat, eväät, puhdistus.
Täälläpäin on paljon hyttysiä edelleen. Lähimetsässä olen käynyt syömässä mustikoita varvuista, ja aika pian tulee lähtö, kun inisivät hoksaavat minut.
Ap
Just tuosta syystä vetäisen poimurillisen mustikkaa ja menen kotiin puhdistamaan ja syön ne muutaman päivän aikana. Se on vajaa litra ja aikaa menee 10 min
Mustikoiden maku myös vaihtelee. Aurinkoisella paikalla kasvaneet ovat makeimpia kuin varjoisassa kuusikossa. Tämän huomasin, kun keräsin eri paikoista marjoja. Mutta kummatkin menee, ei se maku ihan samana säily pakastuksen jälkeen muutenkaan.
Ihan hyvässä mustikkapaikassa menee itseltä ämpärilliseen 4-5h, yhdellä poimurilla ja kyykkien ilman vartta.
Putsaaminen on paljon ikävämpi homma kuin kerääminen.
Tunnissa kerää ämpärillisen poimurilla. Jos vähän huonompi paikka niin voi mennä pitempäänkin. Minne aloittajalla on kiire?
Kun ite poimit niin tiedät minkälaisesta paikasta marjat on kerätty.
Riippuu kolmesta asiasta:
änpärin koosta
mustikan koosta
keräämisnopeudesta
Hyvä nyrkkisääntö on, mitä pienempi änpäri ja isonpi mustikka sitä nopeammin. Iso änpäri ja pieni marja on huono yhdistelmä.
Kerran oli niin hyvä marjaämpäri että mättäät täyttyivät alle tunnissa.
-vappu h.
Perkaushommassa auttaa radion tai Areenan kuuntelu. Ja kahvi.
Satuja ja tarinoita! Aika kova työtahti saa marjastajalla olla metsässä, jos hän kerää 10 litran ämpärin täyteen mustikoita 2-3 tunnissa! Mustikoita pitää myös olla runsaasti, jotta metsässä kulkemiseen ja etsimiseen ei kulu turhaa aikaa.
Jos marjastajalla on 10 litran ämpäri, niin se ei taatusti täyty itse poimimalla mustikoista puolessa tunnissa! Toki voihan olla, että ämpäri on täytetty esimerkiksi metsänpohjan karikkeella.
Marjastustarinat ovat samanlaista huijausta ja valehtelua kuin kalajututkin!
Vierailija kirjoitti:
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.
Minä olen maailman hitain poimija. Kerään käsin, enkä halua yhtään roskaa mukaan. Nyhrään ja nyhrään. Pidän taukoja. Tänään sain puoli ämpärillistä, olin metsässä klo 08- 16.
Vierailija mies kirjoitti:
Yksi kerääjä jos kerää ja hyvä paikka on niin 10 litraa ämpärin täyttämiseen menee 3-5 tuntia. Ei mitenkään kahteen tuntiin saa yksin vaikka itse keräsin ja olen ahkera ja keräsin yhtä mittaa. Kannattaa huomioida se roskan määrä mitä niistä mustikka puskista tulee mukana. Puhdasta mustikkaa niin siinä menee yllättävän kauan.
No höpsit. Tuo on hitaan kerääjän tahti. Mä esim. olen hidas. Oltiin miehen kanssa 3 tuntia mustikassa. Mä keräsin yhden ämpärillisen, mies kaksi. Ja aika vähän roskia kummallakin.
Metsässä menee vähintään 3-4 tuntia ja putsatessa sitten toinen mokoma.
Vierailija kirjoitti:
Satuja ja tarinoita! Aika kova työtahti saa marjastajalla olla metsässä, jos hän kerää 10 litran ämpärin täyteen mustikoita 2-3 tunnissa! Mustikoita pitää myös olla runsaasti, jotta metsässä kulkemiseen ja etsimiseen ei kulu turhaa aikaa.
Jos marjastajalla on 10 litran ämpäri, niin se ei taatusti täyty itse poimimalla mustikoista puolessa tunnissa! Toki voihan olla, että ämpäri on täytetty esimerkiksi metsänpohjan karikkeella.
Marjastustarinat ovat samanlaista huijausta ja valehtelua kuin kalajututkin!
Vierailija kirjoitti:
No kuka menee huonoon mustikkapaikkaan poimimaan?
Mä poimin mieluummin käsin niin marjat säilyy paremmin ehjinä eikä sitä roskaa tule juurikaan jälkikäteen putsattavaksi.
Poimurilla tulee tupladuuni ja etenkin siitä poimurin rikkomasta, kosteasta marjasta on inhottavaa yrittää saada kaikki mukana tulleet lehdet ym pois.
Tietty jos heittää vaan mehustimeen niin silloin ei haittaa vaikka olisi matkassa mikä määrä käpyjä ja havunneulasiakin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka nopee oot. Mustikoita ei kannata kerätä poimurilla. Kerää valmiiksi puhtaana ne, niin ei tarvi sitten erikseen käydä vielä läpi roskia nyppien.
Käsinpoiminen 10-kertainen aika. Roskat saa pois 95-prosenttisesti vähän siivilää heilutellen, loput nopeesti nyppien. Ei todellakaan kannata käsin poimia.
Miksi kommentoit tekstiäni, kun et sitä joko lainkaan lukenut tai ymmärtänyt? Kirjoitin mielestäni varsin selkeästi, että olin ja olen yhä edelleen hyväkuntoinen ja vanhempani poimivat minua paremmin vielä siinä vaiheessakin, kun olivat jo niin huonokuntoisia, että nipinnapin enää metsään kykenivät, eli selkeästi huonokuntoisempina kuin minä.