Ämpärillinen mustikoita - kauanko kestää kerätä?
Oletetaan, että mustikoita on kohtuullisen paljon ja poimurilla kerätään.
Mietin, kannattaako ostaa vai mennä itse metsään.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on todella monia jotka vetäsevät puolessa tunnissa ämpärin täyteen mustikkaa.
Mä suoraan sanoen häkellyn moisista suorituksista!
Näin ollen, tosi hidas on sekin tyyppi, harjaantunut poimija ja satoisa maasto, joka kertoi 30 litran poimintaan käyttäneensä noin 6 tuntia,
Nämä tällä palstalla retostelijat olisivat vetäneet 120 litraa... eli 12 ämpäriä.
Et sinä häkeltyisi, jos saisit käsiisi kunnon poimurin ja pääsisit hyvään marjapaikkaan. Jos vielä joku neuvoisi poimurin käytössä, häkeltyisit itsekin omasta suorituksestasi.
Ne jotka ovat lapsesta saakka poimineet myyntiin, ovat harjoitelleet vuosikymmeniä ja ovat tietenkin nopeampia kuin ne, jotka ovat keränneet omaan käyttöön muutaman litran vuodessa.
Hyvä paikka niin itsellä meni 3 tuntia kun keräsin oikein hiki hatussa. Riippuu miten ripeästi jaksaa kerätä ja kuinka paljon on marjoja. Puhdistus siihen sitten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on todella monia jotka vetäsevät puolessa tunnissa ämpärin täyteen mustikkaa.
Mä suoraan sanoen häkellyn moisista suorituksista!
Näin ollen, tosi hidas on sekin tyyppi, harjaantunut poimija ja satoisa maasto, joka kertoi 30 litran poimintaan käyttäneensä noin 6 tuntia,
Nämä tällä palstalla retostelijat olisivat vetäneet 120 litraa... eli 12 ämpäriä.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin tämä "retostelija" on kerännyt marjoja isoon saaviin tai 25-30 litran ämpäriin. Oli toki kantaja seurana enkä ole ihan varma, kuinka suuren osan kumpikin meistä keräsi. Silloin oli pienet tulot ja marjoja ostettiin paikallisissa kyläkaupoissakin, puhdistamattomana. Tämä olisi siis aikaan ennen ulkomaalaispoimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy, kauanko ämpärillisen keräämiseen kuluu, hän ilmeisesti ole koskaan poiminut mustikoita.
Joten on aika urpoa tulla tänne kertomaan että puoleen tuntiinhan tuo täyttyy. Ei täyty. Jos joku ennätystehtailija on optimioloissa moiseen pystynyt, tiedolla ei ole täällä mitään relevanssia, kertoopahan vain loputtomasta leveilynhalusta.
Ap, varaa 3-4 tuntia. Jopa 5 jos haluat välillä istahtaa kannolle, hörpätä kahvia termoksesta ja nauttiakin metsäretkestä.
Juuri näin. Ei se mikään puolen tunnin reissu ole.
Olen mielestäni löytänyt hyvät mustikkapaikat, mutta ei siellä ämpäri tunnissa täyty vaan aikaa menee 2-3 tuntia vaikka olen nopea kerääjä.
Mutta av-mammat tietty saa taas 25litraa puolessa tunnissa kerättyä... juupa juu
Vierailija kirjoitti:
Olen mielestäni löytänyt hyvät mustikkapaikat, mutta ei siellä ämpäri tunnissa täyty vaan aikaa menee 2-3 tuntia vaikka olen nopea kerääjä.
Mutta av-mammat tietty saa taas 25litraa puolessa tunnissa kerättyä... juupa juu
Ei ammattipoimija pääse palkoille , jos nyhertää tuntikausia yhden ämpärillisen kanssa. Enkä laita mihinkään someen puolen tunnin videota, jospa joku muu laittaisi.
Meillä meni kolmestaan yhden ämpärillisen poimimiseen noin 2 tuntia. Ei ollut mitenkään erityisen hyvä keruu paikka. Mutta mukavasti tuli hiki ja lämmin.
Eli kerääjä saa jos jaksaa pari ämpyä per päivä? Satku tulee siis kovasta duunista, ja siihen päälle vielä puhdistus ellei himassa ole thaikkua joka tekee sen ja sanoo yes yes.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se poimurilla vetely ja metsässä oleilu on kivaa. Mutta se puhdistus.. ennen poimin paljon myyntiin mutta en jaksa enää sitä puhdistusrumbaa.
Tuolla olikin hyvä vinkki että kannattaa kerätä suoraan pakasterasioihin jos omaan käyttöön tulee
Netissä neuvotaan monia tehokkaita marjojen puhdistusmenetelmiä. Poimimaan vaan heti kun marjat kypsyy. Silloin ne kestävät käsittelyt.
Vai amatööri syöttää varpuja käsin poimuriin. Ammattilainen huiskii vaan varpuja, ehkä varrellisella poimurilla. Mustikat ovat tavallisesti varpujen latvoissa..