Työtön puoliso ei anna nukkua!
Mieheni on työtön ja kuluttaa kaikki yönsä pelaten kavereidensa kanssa tietokoneella. Se ei sinänsä häiritse(pelaan myös itse vapaa-ajallani), mutta hänen on joka ainoa kerta pakko olla ja puhua voicessa näiden kanssa ja jok'ikinen kerta touhu menee kailottamiseksi ja huutamiseksi, ei edes huomaa itse, kun äänenvoimakkuutensa nousee. Olen keskustellut tästä monta kertaa ja pyytänyt, että ei olisi kavereidensa kanssa yöaikaan voicessa, koska en ihan oikeasti saa nukuttua paljoakaan, univelkaa alkaa olla kertynyt sellainen määrä, että en tiedä enää mitä tehdä. Elätän käytännössä häntä eikä hän anna minun nukkua kunnolla rauhassa, jotta jaksaisin käydä siellä töissä. Kuulemma voicessa on pakko olla, koska siten pystyy parhaiten kommunikoimaan toisten kanssa. Olen pyytänyt sitten, että kuiskii ja niin tekeekekin, mutta jossain vaiheessa ääni nousee eikä edes tajua välttämättä sitä itse pelin lomassa. Alan olemaan turta. Ja ei, korvatulpista ei ole apua, heräilen koko ajan. Eikö tässä voi muuta kuin erota?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käske eroamaan, tiedän että se ei ole ensimmäinen juttu jos yhteinen historia on pitkä ja välittämistä puolin ja toisin.
Mutta tuon pitää muuttua. TÄNÄÄN.
Olet tarkoittanut varmasti hyvää antamalla hänelle mahdollisuuden vetää henkeä ja hoitamalla elämisen kustannuksenne, mutta seinä on kyllä nyt tullut vastaan. Puolisosi ei halua asettua tilanteeseesi, vaikka olet varta vasten pyytänyt sitä - ja kyseessä on kuitenkin aivan peruskäytöstapoihin liittyvä asia!
En näe muita vaihtoehtoja kuin laittaa hänet ulkoruokintaan. Vähin, mitä hän voi tehdä, on antaa sinulle täysi tuki ja yöunet joka ikinen yö. Voin kyllä sanoa aivan rehellisesti, että jos joku toinen ihminen elättäisi minua, en todellakaan kehtaisi edes kukkua öitä valveilla ja jäädä makaamaan sänkyyn hänen lähtiessään töihin! Ei, vaikka talo olisi miten iso. Aivan käsittämätöntä, että tulee edes mieleen vieläpä möykätä päälle.
Lisäksi vielä näkisin, että työnhakuun vakavasti suhtautuva aikuinen ei valvoskele öitä tietokonepelien kanssa. Jos vielä samassa taloudessa on normaalissa rytmissä elävä henkilö, niin sitten herätään kello 7, tarjoillaan toiselle aamiainen, siivotaan vähän ja lähdetään lenkille. Aamupäivällä työpaikkailmoitusten läpikäynti, kaupassa käynti, lounaan kokkailu ja jälkien siivous, illalla työhakemusten lähettelyä ja vaikka salille, palattua illallisen valmistelu. Illalla sitten voidaan viettää aikaa ystävien kanssa livenä puolison ja tuttavien kanssa illallisen ääressä, harrastaa ja vaikka pelata hetki koneella. Sänkyyn kello 22, siinä voi ehkä villinä iltana vähän lukea kirjaa ensin. Ihan hirveä vanhoillinen nipomeininki? Ei! Pää ja kroppa vain pitää pitää itse kunnossa, jos ei ole ulkopuolista tukikehikkoa siihen.
Eli ap, et tee puolisollesi mitään hyvää, jos jatkat tuon touhun mahdollistamista. Hänen pitää nyt ymmärtää, minne hänen elämänsä on menossa - ja sinun siinä samassa. Peliaddiktio on addiktio siinä missä päihteet ja alkoholikin voivat olla, ja putki voi olla mahdoton katkaista jos mitään ei tule väliin. Tule sinä nyt. Et voi laittaa hänen elämäänsä kuntoon hänen puolestaan, mutta hänet on pistettävä kohtaamaan realiteetit.
Erilleen muutto nyt heti. Jos kotona ei ole hiljaista öisin siihen asti, sinulle hotellihuone ja lasku äijälle. Tuskin tarvitaan useampaa kuin yhtä yötä näyttämään, että sillä sinun maksamallasi asunnolla on tärkeämpiäkin tarkoituksia kuin olla hänen peliluolanaan.
Miksi työttömän on pakko herätä seitsemältä ja mentävä kymmeneltä nukkumaan? Sama määrä tunteja on käytettävissä, jos herää myöhemminkin ja menee myöhemmin nukkumaan. Toiset ovat biologiselta rytmiltään sellaisia, että saavat enemmän aikaiseksi illalla.
Toki on niin, että jos työtön valvoo myöhempään kuin työssäkäyvä, silloin ollaan hiljaa ja annetaan työssäkäyvä nukkua. Ap:n miehen touhuja en katselisi.
Koska jos asutaan pienessä asunnossa, toisen koikkelehtiminen valveilla häiritsee sitä, joka joutuu perheen ansaitsijana elämään normaalissa rytmissä. Häiritsee äänet, kun kuljeskelee ja käy vessassa, ja hajut häiritsevät kun tekee ruokaa.
Itselläni on kokemusta tällaisen vapaaherran kanssa elämisestä. Joo, teoriassa päivässä on yhtä paljon tunteja, oli ne hereillä päivällä tai yöllä. Siinä on vain sellainen pikku ero, että jos herää kello 16, ei ehdi enää käymään pankissa, soittamaan vakuutusyhtiöön tai lääkäriin, mitä nyt ikinä pitäisikin hoitaa. Siinä käy nopeasti niin, että se perheen kaikenhoitaja saa hoitaa kaikki tuollaiset askareet kun on oikeaan aikaan hereillä.
Jos siinä sitten herättyään ensin vähän vetelehtii, niin ei ehdi edes kauppaan sen aukioloaikana. Eli se työssäkäyjä saa myös käydä kaupassa ja suunnitella ostokset.
Sittenhän kerrostalossa ei sovi yöllä imuroida, siivota eikä pyykkikonettakaan käyttää, joten tuollaiset vastuut poistuvat päivänukkujalta kokonaan.
Viikonloppuna, kun työssäkäyjä herää tavalliseen tapaansa kello 7, hänen pitää odottaa sinne iltaneljään yökukkujan heräämistä ennen kuin voi ruveta edes siivoamaan ja imuroimaan yöpelaajan sotkemaa läävää, puhumattakaan että ehdittäisiin tehdä siinä illalla jotain yhdessä.
Itse olen elänyt kanssa vastaavanlaisen "vapaaherran" kanssa. Sai hirveät raivarit, jos viikonloppuna kehtasin lähteä hänen vielä nukkuessaan lenkille tai tapaamaan kavereitani, koska en sitten ollut aina paikalla, kun hän olisi juuri sillä hetkellä tehdä jotain yhdessä (suomeksi sanottuna käydä hänen kanssaan kaupassa ostamassa hänelle kaljaa ja viikonloppuherkkuja).
Vierailija kirjoitti:
Anna kailottaa, mitä sinä toisen tekemisiin puutut?
Tyhmä olet!
Minun mieheni on myös työtön. Pelaa myös pleikkaria mutta antaa minun nukkua. Ei pelaa yöllä ollenkaan vaan päivällä tai aamuisin ja se on mukavaa kun illalla voi tehdä yhdessä jotain eikä mies ole koukussa pelaamiseen. Mieheni tulee myös nukkumaan usein samaan aikaan kun minä haluan nukkua ei noin 22.00-23.00.
Tilanne voi muuttia sitten kun uusi Gta 6 peli tulee joskus. Muistan kun gta 5 tuli kauppoihin 2013 niin pelasi sitä heti aluksi yötä myöten koska oli niin intona mutta ei sitä kestänyt kun viikon.
Kuulostaa ihan pojaltani, joka kävi yötöissä ja vapaapäivinä/öinä luonnollisesti pelasi kavereiden kanssa. Mutta jopa hän yritti olla hiljaa ja huomioida muut vaikka väistämättä volyymit nousivatkin.
Korvatulpista huolimatta nukkuminen oli vaikeaa kun taloudessa oli ihan eri rytminen kukkuja. Ongelma ratkesi sillä, että vuokratakuut säästettyään hän muutti omaan kämppään. Ihana rauha!
Ap, et ole niuho ja nukkuminen on perusoikeus, etenkin jos olet työssäkäyvä perheen elättäjä! Nyt on vakavan keskustelun paikka, jatkatteko saman vai eri katon alla asuessa. Aikuiset ihmiset yhdessä asuessaan huomioivat toistensa tarpeet.
Vaivaako täällä luetunymmärtämättömyys moniakin? Ap kertoi että pelaaminen ei haittaa vaan se möly mikä lähtee voice chatin takia. Aina haukutaan ties miksi mieslapseksi pelien takia, ette edes osaa lukea ja ymmärtää missä se ongelma on.
Jos teidän harrastukset on jotain muuta kuin pelaaminen niin harrastakaa ihmeessä, mutta en minäkään huutele täällä että teidän harrastukset on tyhmiä ja tekevät teistä lapsellisia tai jotain muuta.
Eikö me kaikki olla täällä vain kerran ja saada itse päättää miten sitä elämää viettää?
Pistä mies omaan kotiin asumaan. Tai ulos vaan. Kyllä sinun pitää nyt ottaa kovemmat keinot käyttöön. Ei voi parisuhteessa mies pelata yötä myöten jos ninen käy töissä.
Olen havainnut, että vastamelukuulokkeet aiheuttavat sitä, ettei ihminen itse tajua äänenvoimakkuutensa suuruutta, koska omat korvat eivät anna kunnollista vastetta. Kokeilemisen arvoista kokeilla vaihtaa halpiskuulokkeisiin, jos normaali puheääni ei haittaa.
Suosittelen, että menet nukkumaan pariksi yöksi tai viikoksi kaverille tai motelliin, kuljet sieltä töihin ja nukut univelkaa pois. Helpompi ratkaista vaikeita asioita ilman uupumusta, ja virkeänä asiat näkee selkeämmin.
Kavereiden kanssa pelaaminen on miehelle varmasti tärkeää, mutta jos nukkuminen on sinulle tärkeää, teidän tarvinnee etsiä siihen molemmille reilu kompromissi ja asettaa yhdessä rajat, joissa pysyä parisuhteenne eteen. Jos näiden kahden tarpeenne välille ette saa aikaan toimivaa ratkaisua, parisuhteella tuskin on valtavan vankkaa pohjaa tulevaisuuteen. Jos erillään asuminen ei sovi miehelle ja yhdessä asuminen ei sovi sinulle, niin elämäntyylinne eivät vain sitten sovi enää nykyään yhteen.
Ap:n tilanne tuli mieleen kun heräsin yöllä. Muistuttaa niin sitä, mitä itse elin n. 15v sitten peliriippuvaisen kanssa.
Et ehkä juuri nyt koe sitä niin, mutta elät elämäsi määrääviä vuosia. Kun on nuori ja vapaa, kaikilla vielä vähän omien polkujen etsintä käynnissä ja omat vanhemmat vielä hengissä, silloin tuntuu että aikaa on jotenkin tuhlattavaksi asti. Tuntuu, että on velvollisuus odottaa, että toinen löytää oman rotinsa ja sitten elämä voi alkaa.
Niin ei välttämättä käy ikinä.
Mitä sinä ap oikeasti haluaisit elämältä? On tulossa nätti kesäviikonloppu, lasten kesälomien viimeinen. Minä olen lähdössä viikonlopuksi mökille saareen perheeni kanssa. Käydään soutuveneellä ongella ja lämmitetään sauna. Mies grillaa toisena päivänä, minä toisena. Lapset lukevat vanhoja sarjakuvia ja katsellaan, kun aurinko laskee.
Tämä ei ehkä ole juuri sitä, mitä sinä kaipaat. Mutta jotenkin veikkaan, että tuo nykyinen elämäsi ei ole sitä myöskään.
Minun eksäni istuu vielä tänäkin päivänä vuokrayksiössä pelaamassa ja juomassa energiajuomia. Jos olisin jäänyt, siellä olisin minäkin. Katselemassa, kun elämäni vuodet valuvat alas viemäristä rumassa ja synkässä loukussa. Minulla ei olisi yhtäkään elämäni tärkeimmistä asioista eikä ihmisistä, jos en olisi pistänyt sille loppua ja lähtenyt tekemään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi iso asunto ettei äänet kuulu, tai siirrätte tietokoneen johonkin komeroon jonka vuoraatte äänitiiviiksi.
Korvatulpat on halvempi vaihtoehto, jos tuon miehen kanssa aikoo vielä asua. En kyllä ymmärrä, miksi aloittaja sietää tuollaista käytöstä.
Kumpi on tärkeämpää, se että pelaaja saa huutaa ja möykätä vai se että työssä käyvä saa nukkua? Valitkaa siitä.
Voi pyhä Sylvi nyt taas.
Jos aiot mieslapsen pitää niin laita sille rajat, nukkumaan klo 22 ja aamulla ylös, keittäköön sulle kahvit ja tehköön aamiaista. Siitä sitten kun lähdet töihin, se voi siivota asunnon, hoitaa kaikki muutkin kotityöt ja kauppaostokset.
Kuka tuommoisen luuserin nurkkiinsa ottaa, se joka töissä käy ansaitsee myös yöunensa. Miten se mitään töitä edes hakee, vai onko työhaastattelut öisin?
Miten tällä hetkellä enään voi olla työtön mies kun pajoistakin jo kovan kanssa pistetty väkeä töihin?
Jos mies on työtön, tekeehän hän kaikki kotityöt ja muut askareet? Laittaa ruokaa yms.? Jos ei niin hankkiudu äkkiä eroon loisesta.