Nyt on HUSissa kaikki meriselitykset käytössä: hoitajapula johtuu lomilla lorvivista opiskelijoista
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008978132.html
Olen kuullut nyt varmaan kaiken.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka inisette, että palkankorotus on täysin turhaa ja että pitäisi vain lisätä hoitajien määrää... ettekö te tajua, että niitä paikkoja on koko ajan auki, mutta kukaan ei hae niihin?!
Ja se on aina ne samat sairaalat ja samat osastot missä on paikkoja auki. En ole ikinä ollut HUS:issa töissä tai edes opiskeluharjoittelussa siellä, mutta minua ei saisi kirveelläkään sinne töihin. Puskaradio käy, että työolot ovat siellä surkeat ja kaikki tietää pääkaupunkiseudun asumisen kustannukset. Paikkoja on toki auki muuallakin Suomessa ja puskaradio kertoo miksi.
Olen itse onnellinen ja tyytyväinen omaan työpaikkaani (iso keskussairaala, ei HUS). En tekisi tätä homaa tällä pallkalla, jos minun osastolla ei sattuisi olemaan hyvä työilmapiiri ja hyvät osastonhoitajat. Kaikki yksittäiset kollegat, jotka ovat vaihtaneet alaa, ovat vaihtaneet suurempipalkkaisiin töihin. Ennen sitä, he puhuivat, että työ ei ole tämän arvoista tällä palkalla.
Mä kuulun näihin sairaanhoitajiin. Hyvin usein esitetään kysymys, miten isompi palkka auttaisi hoitajia jaksamaan nykyisessä työtilanteessa. Minäpä kerron, koska olen edelleenkin työssä, jossa on joustettava ja venyttävä. Isomman palkan ansiosta mun ei kuitenkaan tarvitse esimerkiksi tehdä viikkosiivousta. Ei imuroida, pestä lattioita, pestä kylpyhuoneita eikä pyyhkiä pölyjä. Mulla on ollut varaa palkata viikkosiivooja. Samoin olen jo vuosia käyttänyt kauppojen kotiinkuljetuspalveluita. Mun ei tarvitse mennä ostoskärryjen kanssa marketteihin tekemään päivittäistavaraostoksia, jonottaa kassajonossa ja kantaa ostoksiani kotiin. Isommalla palkalla voi myös pitkän työpäivän jälkeen tulla taksilla kotiin eikä tarvitse odotella seuraavaa bussia pysäkillä. Isompi palkka ei pienennä työmäärää töissä, mutta sillä voi pienentää työmääräänsä kotona. Ja tämän vuoksi jaksaa paremmin venyä töissä.
Siis sulla on varaa jo nyt tehdä näin? Silloin on kyllä hyvät palkat hoitajilla, jos on varaa ajella taksilla töistä kotiin. Mulla ei ole koskaan ollut tuollaiseen luksukseen varaa, vaikka tienaan yli 4000€ brutto.
Et sitten huomannut aiemman kommentoijan tekstistä boldaamaani kohtaa? Olen siis sairaanhoitaja, joka on vaihtanut alaa paremmin pakattuun työhön. Sairaanhoitajan palkalla ei olisi ollut varaa mihinkään palveluihin.
Vanhuksia on liian paljon. Me emme selviä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä törkeä kommentti. Kuka opiskelija tuonne enää edes haluaisi töihin. Mutta edelleen ihmettelen sitä, että hoitajien pitäisi saada enemmän palkkaa. Miten ne hommat hoituu yhtään paremmin sillä että yksittäinen hoitajaa saa enemmän palkkaa? Juokseeko se kävelyn sijasta? Hymyilee potilaalle tiuskimisen sijasta? Eikö se työtaakka helpottaisi sillä, että rahat käytettäisiin siihen että palkataan enemmän hoitajia? Ja kun hoitajia olisi riittävästi, työolotkin inhimillistyisivät? Joo, kohta joku sanoo, että hoitajia saadaan paremmin houkuteltua kun on isompi palkka. Mutta eihän se niin mene. Vai luuleeko joku että niitä hoitajia palkattaisiin myös enemmän sillä
Isommalla palkalla. Ei tietenkään. Eli hoitajat valittavat että on liian vähän työntekijöitä, mutta samalla vaativat lisää palkkaa. Ei missään ole rajatonta budjettia. Joko maksetaan niille esim. 100 hoitajalle lisää palkkaa, mutta työtaakka ei helpotu yhtään tai palkataan niillä samoilla rahoilla vaikkapa 30 uutta hoitajaa, joka selkeästi paikkaa henkilöstövajetta. Mutta molempia ei voi saada.9
Millä ihmeen planeetalla sinä oikein asustelet? Etkö tosiaan tajua sitä, että meillä ei ole edes nykyisiin avoimena oleviin hoitajan töihin hakijoita riittävästi. Mistä ihmeestä sinä siis tahvo kuvittelet saavasi sinne ne "30 uutta hoitajaa" hakemaan töihin ilman, että tarjoat paremman palkan kuin nykyisin? Koita nyt tajuta, että tuota sinun vaihtoehtoasi ei vain ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Opiskelijoiden asenteet ovat vuosien saatossa muuttuneet. Nykyään pitkälle koulutetut opiskelijat tahtovat pitää myös lomaa, eivätkä he enää halua tehdä kesäisin yhtä paljon töitä. ”
eli kun vihdoin on sukupolvi jonka koko elämän perusta ei perustu jatkuvaan työntekoon niin hus päivystys kaatuu.
Surkea esimerkki miten ylimielisiä HUS johto on. Kaikki on laskettu sen varaan, että (nais)opiskelijat uhrautuvat.
!!
Näin tulevana sossuna on kommentoitava, että vielä 10-15 vuotta sitten oli ihan tavallista, että sossujen palkka oli alle 3000, mutta palkkoja on ollut pakko hilata ylös senkin takia, ettei nuoremmat sossut enää edes suostuisi tuolla palkalla tekemään mitään. En varmasti olisi mennyt esimerkiksi lastensuojeluun jos palkka ei ole hyvin lähelle 4000 euroa. Monessa paikassa se on jo ylikin jo valmistuneille. Ja ei menisi kukaan mukaan opiskelijakaveri tai valmistunut.
Toivottavasti sairaanhoitajatkin saavat omansa.Kyllä, palkat ovat nousseet, se on hyvä. Täällä yli 50v sossu, joka aikoinaan sai traumat lastensuojelu- ja aikuissosiaalityöstä, jatkuva väkivallan uhka ja jopa tapon yritys. Silloin 90-luvulla näille vain johto naureskeli. Opiskelin lisää ja teen nyt terapiatyötä. Enää en pystyisi millään palkalla tekemään perussosiaalityötä. Vaikka onneksi asenteet on muuttuneet ja väkivaltaa ei enää pidetä osana sosiaalityötä.
Riippuu kunnasta. Minulle aikonaan sossussa pomo sano, että jos asiakas käy kimppuun, käytä tuolia kilpenä v1tn 1d100tti. Jouduin yksin tekemään asiakastyö päihteidenkäyttäjien kanssa, välillä tuli ihan tapp0uhkauksia.
Ei kovin yllättävää että lähdin alalta juuri karmean johtamisen vuoksi
Käytä tuolia kilpenä esim. Vahtimestarikin voisi kertoa itsepuolustuksen perusteet työpaikalla, mutta siihenkin pitäisi olla joku byrokratinen lomake ja monta kokousta ja päätöstä jotta se joka taholla hyväksyttäisiin. Silti joku hallinnosta valittaisi.
Myöskään vartijoita ei voida palkata virastoihin eikä kouluihin, sillä heillä ei ole nillittäjäin vaatimaa erityispätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä törkeä kommentti. Kuka opiskelija tuonne enää edes haluaisi töihin. Mutta edelleen ihmettelen sitä, että hoitajien pitäisi saada enemmän palkkaa. Miten ne hommat hoituu yhtään paremmin sillä että yksittäinen hoitajaa saa enemmän palkkaa? Juokseeko se kävelyn sijasta? Hymyilee potilaalle tiuskimisen sijasta? Eikö se työtaakka helpottaisi sillä, että rahat käytettäisiin siihen että palkataan enemmän hoitajia? Ja kun hoitajia olisi riittävästi, työolotkin inhimillistyisivät? Joo, kohta joku sanoo, että hoitajia saadaan paremmin houkuteltua kun on isompi palkka. Mutta eihän se niin mene. Vai luuleeko joku että niitä hoitajia palkattaisiin myös enemmän sillä
Isommalla palkalla. Ei tietenkään. Eli hoitajat valittavat että on liian vähän työntekijöitä, mutta samalla vaativat lisää palkkaa. Ei missään ole rajatonta budjettia. Joko maksetaan niille esim. 100 hoitajalle lisää palkkaa, mutta työtaakka ei helpotu yhtään tai palkataan niillä samoilla rahoilla vaikkapa 30 uutta hoitajaa, joka selkeästi paikkaa henkilöstövajetta. Mutta molempia ei voi saada.9Rauhoitu ja mieti hetki. Nyt hoitajista on pulaa. Kun maksetaan enemmän, tulee hoitajia töihin ja pula helpottaa ja kappas, yksittäisen hoitajan taakka on pienempi.
Totuus on, että rahalla saa. HUS ei ilmeisesti tiedä, että maksaa saa aina enemmän, vain taivas on rajana. KVTES ja hoitajasopimus sallivat molemmat esim. rekrylisän käytön. Että tiedoksi sinne HUSiin.
No, Hus ei ole ainoa, missä on hoitajapula. Varmasti julkisella puolella on näin ympäri maata. Mutta MISTÄ ne rahat revitään siihen että yksittäisen hoitajan pitäisi saada lisää palkkaa ja pitäis palkata enemmän hoitajia? Ei ole olemassa jotain mystistä rahavarastoa, josta aina vaan riittää rahaa kaikkien vastimuksiin. Niin mistä ne rahat otetaan? Korotetaanko veroja? Vähennetäänkö jostain muualta? Päivähoidosta? Perusopetuksesta? Sosiaalitoimesta? Hoitajilla on aivan riittävä palkka koulutukseen nähden. Mutta te nyt kuvittelette että Koronan varjolla voi vaatia mitä
tahansa. Osassa esimerkiksi vanhustenhoitopaikkoja hoitajat ei oikeasti tee mitään muuta kuin istuu siellä lasikopissa naama nurinpäin selaamassa somes. Omakohtaista kokemusta tästäkin oman omaisen kohdalla.Kaikella kunnioituksella, mutta jos käyt joskus vierailulla omaisesi luona, et tiedä yhtään, mitä hoitajat tekevät työkseen (en ole hoitaja).
Sairaala on ihme paikka. Joku on joskus kaksi päivää potilaana ja tietää koko osaston toiminnan. Tietävätkö asiakkaat työntekijöiden työpäivän sisällön yhtä hyvin kirjastossa, virastoissa postissa tai ruokakaupoissa? "Olen käynyt ja nähnyt, ugh".No kaikella kunnioituksella, jos siellä kuusi vuotta vierailee hyvin säännöllisesti, lähes päivittäin, niin aika hyvän käsityksen saa siitä, mitä ne hoitajat siellä tekee. Ei syötä kunnolla, vaan lappaa vanhukselle ruokaa suuhun, vaikkei tämä ole ehtinyt nielaista edellistäkään, ei viedä koskaan ulos, annetaan maata p**kaisissa vaipoissa, ei pestä KOSKAAN hampaita jne jne
Hah, näitä alan "asiantuntijoita" kyllä riittää. Itsekin sain kuulla tuijottavani työajalla kännykkää, kun kirjasin mobiiliin verinäytteen otetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia on liian paljon. Me emme selviä tästä.
Erikoissairaanhoidossa, ainakin meillä lastenpsykiatrialla, on muita kun kantasuomalaisia todella paljon. En nyt uskalla sanoa että ihan puolet potilaista, mutta ei taida kaukanakaan olla. Enkä nyt tarkoita suomenruotsalaisia (joita ei ole juuri ollenkaan), vaan oikeasti muualta tulleita.
Ulkomaiset hoitajat ovat vain pieni pisara meressä, heillä tätä kriisiä ei pelasteta. Sikäli kun heitä edes saadaan tulemaan, käytännössä kaikki muut maat maksavat parempaa palkkaa, elinkustannukset usein halvemmat, kieli helpompi oppia ja ilmasto parempi. Ei ole mitään nöyriä filipinoja, jotka itkevät onnesta päästessään raatamaan Suomeen. He ovat arvonsa tuntevia ammattilaisia, ja pula heistä on globaali.
Tämän olen kertonut monesti ihan rivisairaanhoitajan kokemuksella, mutta kun ei uskota eikä ymmärretä, ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa on myö se, että hoitsuille ei riitä rahaa palkkoihin. Mutta kun hoitsut irtisanoutuu ja menee keikkalaisina omaan työhönsä takaisin välitysfirman kautta, silloin heille kyllä on varaa maksaa jopa tuplapalkka ja enemmän.
Suosittelen muuten kaikille hoitsuille tätä. Keikkalaisena saa myös vapaammin valita omat työaikansa, eli sitä aitoa joustoa löytyy, eikä vain pascanhaistattelua.
Eikös HUS ollut hiljattain otsikoissa siitäkin, että ne yrittivät estää juuri tän kuvion? Jotain juttua oli, että keikkafirmoilta ei oteta tekijöitä, jotka on siirtyneet sinne HUSilta. Kai se todettiin mölyn jälkeen laittomaksi(?)
Olen ymmärtänyt että ovat hoitaneet asian siten, että maksavat keikkafirmoille pienempää korvausta HUS:illa aiemmin olleista työntekijöistä. Tämän takia keikkafirmoilla on sitten pienempi halu palkata isommalla palkalla jo töissä olevaa työntekijää uudestaan. Voin olla täysin väärässä, mutta luin jostain näin.
No tämä kikkailu onnistuu tasan niin kauan kun työnantajalla on varaa valita, sitten kun muita hoitajia ei ole ja lakisääteiset tehtävät kunnan hoidettava, niin itketään ja maksetaan.
Vuosia sittenhän kunnat maksoivat Attendolle jotta saivat lääkäripalvelut hoidettua ja lääkärit siirtyivät sankoin joukoin reppufirmoihin. H*vetin kalliiksi tuli kunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä järkyttävää näissä ulostuloissa on myös se, että nämä hoitohenkilökuntaa syyllistävät HUSin johtajat ovat itsekin hoitaja- ja lääkäritaustaisia.
Oma asema ja iso palkka kun on saavutettu, niin voi omantunnontuskitta suolata ja syyllistää "alempiarvoisia" hoitajia. Kuvottavaa toimintaa.
Ko organisaati tunnetaankin henkilökunnan keskuudessa huussina.
😂
Vierailija kirjoitti:
Mtv uutisissa luki juuri hoitoalan tilanteesta. Kolmessa viikossa on tehty 60 ylityötuntia.
Heti kun liitot löysäsi ylityökieltoa kesäksi niin naisilla jatkui sama oravanpyörä. Miksi ihmiset suostuu tähän? Kun se vaan pitkittää tilannetta, hommat ei lopu raatamalla ja väki palaa loppuun. Kyllä itseä saa syyttää, varsinkin kun liitotkin kannusti noudattamaan kieltoa jos haluaa.
Minun osastolla se on enimmäkseen apulaisylihoitajat, jotka tekevät odottamattomia lisätyövuoroja tai tulevat keksellä yötä työvuoroon töihin, jos on ollut pakko hälyttää joku lisäihminen töihin. Jos siis ei kuukaan meistä työntekijöistä ole ollut innokas tekemään lisävuoroa. Yksi syy miksi minun osastolta ei kovin helposti kukaan lähde muualle töihin on, että jos kärsitään työkiireestä ja ylitöistä, meidän ylihoitajat kärsivät myös meidän kanssamme. Kuitenkin meidän työ on auttaa ihmisiä ja on olemassa minimimäärä hoitajia mikä on pakko oltava, että joku työ saadaan ylipäänsä tehtyä.
Ja mtä ylityötunteihin menee, niin suurin osa kollegoistani joka tietää joutuvansa usein ylitöihin kun toimenpide venyikin odottamatta muutama tunti pitempään kuin ajateltiin, koska tuli komplikaatio kesken toimenpiteen tai jotain,.Niin he ovat rekisteröitynä työaikapankkiin, missä ylityön voi muuttaa vapaa-ajaksi rahan sijaan.
Tää tulee ehkä nyt uutena tietona, mutta julkinen talous on tosiaan sellainen olio, että asioita on mahdollista päättää myös toisin. Voidaan priorisoida tämä, jos vaan halutaan. Ne on poliittisia päätöksiä, joita sedät ja tädit tekee yhdessä keskustellen.