En voi käsittää miten jotkut häpeävät sitä, että on lähihoitaja tai siivooja. Noloa on hävetä työtä
Tärkeitä töitä, joiden tekijöitä tarvitaan. Arjen sankareita. Arvostan, älkää hävetkö.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, jos haluaa ammatikseen siivota toisten ripuliroiskeita. Tulee väistämättä fiilis, että ei ole kognitiivisia paukkuja kunnon ammatin opiskeluun.
Minulle tulee sinusta sellainen "kerro lisää itsestäsi" fiilis. Vaikutat ihmiseltä jolla on tarve päteä kun itsetunto on huono.
Olenko sitten väärässä? Muistan lukiossa, kun etevimmät miettivät lääkiksen ja DI-tutkinnon tai oikiksen ja kauppiksen välillä. Kenelläkään ei ollut vaihtoehtona siivousta tai lähihoitajakoulua.
Et nyt ole ymmärtänyt pelin henkeä: vajaaälyidiä ja -taitoisia aina kehutaan, miten tärkeitä he ovat ja jokaisen tekemiset ovat yhtä tärkeitä. Sinun kuuluu hymistellä mukana.
Tietenkään kukaan ei noin oikeasti ajattele. Vai haluaisiko joku lapsestaan laitossiivoojaa?
käy sekin kunhan ei tule tuollaista kusipäätä
sivusta
"käy sekin"? Vähän on pettymystä ilmassa tuossa, eikö ole?
Ikävätkin tosiasiat ovat tosiasioita.
Ai ei mun mielestä lähihoitajat ainakaan pidä kynttilää vakan alla. Kyllä ne aika ylpeitä työstään on ja saa ollakin. Ja sitäpaitsi itse olin aikoinaan siivoojana ja pidin työstä. Siivosin tosin hienoja ja siistejä pankkeja :)
niin kaikki eivät voi olla edes presidenttejä...sääli, voi teitä😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, jos haluaa ammatikseen siivota toisten ripuliroiskeita. Tulee väistämättä fiilis, että ei ole kognitiivisia paukkuja kunnon ammatin opiskeluun.
Minulle tulee sinusta sellainen "kerro lisää itsestäsi" fiilis. Vaikutat ihmiseltä jolla on tarve päteä kun itsetunto on huono.
Olenko sitten väärässä? Muistan lukiossa, kun etevimmät miettivät lääkiksen ja DI-tutkinnon tai oikiksen ja kauppiksen välillä. Kenelläkään ei ollut vaihtoehtona siivousta tai lähihoitajakoulua.
Et nyt ole ymmärtänyt pelin henkeä: vajaaälyidiä ja -taitoisia aina kehutaan, miten tärkeitä he ovat ja jokaisen tekemiset ovat yhtä tärkeitä. Sinun kuuluu hymistellä mukana.
Tietenkään kukaan ei noin oikeasti ajattele. Vai haluaisiko joku lapsestaan laitossiivoojaa?
sivusta
taidat olla työtön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
taidat olla työtön..
Väärin arvattu. Haluatko yrittää uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä olin laitoshuoltaja. Opiskelin liiketoiminnan perustutkinnon.
Sinä olet nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet nolo.
Mikset viihtynyt laitoshuoltajana?
Minä aion toteuttaa ammatillisen kutsumukseni. Olisi pitänyt tehdä se jo kauan sitten. Mutta vanhempieni mielestä ala ei ole sovelias
Ja vanhempien painostuksen vuoksi siskoni opiskeli ammatin jota ei halunnut edes tehdä.
Sama pätee toiseen siskoni jolla on neljä tutkintoa.
Täytyy myöntää, että yritän olla häpeilemättä työtäni, mutta kyllä sosiaalinen paine ja ihmisten kommentit vaan menee ihon alle. Vaikkeivät siellä pitkään kerrallaan pysykään.
Olen pikaruokalan ravintolapäällikkö. Ra-kas-tan työtäni; herään joka aamu innoissani uuteen työpäivään, töissä oleminen on ihanaa. Suunnittelen itse työvuoroni - teen nelipäiväistä viikkoa - ja työaikani on aika joustava. Huomenna esimerkiksi menen ehkä kasiksi, ehkä kympiksi, katsotaan. Ihanaa olla fiksujen, ahkerien nuorten ympäröimänä eikä elämäänsä katkeroituneiden keski-ikäisten; siitä saa hurjasti voimaa. Itse pikaruokalatyö jota myös siinä ohella teen kyllä, on tosi kivaa. Itselleni sopii, nautin vauhdikkaasta, kiireisestä asiakaspalvelutyöstä. Olen parhaimmillani, täysin flow-tilassa.
Korkeakoulututkintohan minulta löytyy. Alan työt oli vaan ihan hirveää pssskaa (hoitoala), joten kun totesin että työ imee kaiken ilon elämästäni, vaihdoin täysin hommia. Kommenttia jos jonkinlaista olen todellakin saanut kuulla mutta ihan sama, olen onnellinen.
Ja ps. palkka on sama kuin oli hoitoalalla
Ja silti kaikkia teitä hävettää kun koulutettu laitoshuoltaja tulee kotiinne ja katsoo ympärilleen. AINA ihmiset alkaa pyydellä anteeksi sitä miten on siivottu ja minä tietysti lohdutan, että tämä on kotisi, ei sairaala. Näen silti mikä kaikki on päin v*t*ua ja, että kieritte omissa ulosteissanne koska ette osaa siivota.
Akateeminen tuttavani häpeää naisystävänsä asumista vuokrakolossissa ja ettei hänellä ole edes toisen asteen tutkintoa, vain joitain työllistymisen mahdollistavia kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että yritän olla häpeilemättä työtäni, mutta kyllä sosiaalinen paine ja ihmisten kommentit vaan menee ihon alle. Vaikkeivät siellä pitkään kerrallaan pysykään.
Olen pikaruokalan ravintolapäällikkö. Ra-kas-tan työtäni; herään joka aamu innoissani uuteen työpäivään, töissä oleminen on ihanaa. Suunnittelen itse työvuoroni - teen nelipäiväistä viikkoa - ja työaikani on aika joustava. Huomenna esimerkiksi menen ehkä kasiksi, ehkä kympiksi, katsotaan. Ihanaa olla fiksujen, ahkerien nuorten ympäröimänä eikä elämäänsä katkeroituneiden keski-ikäisten; siitä saa hurjasti voimaa. Itse pikaruokalatyö jota myös siinä ohella teen kyllä, on tosi kivaa. Itselleni sopii, nautin vauhdikkaasta, kiireisestä asiakaspalvelutyöstä. Olen parhaimmillani, täysin flow-tilassa.
Korkeakoulututkintohan minulta löytyy. Alan työt oli vaan ihan hirveää pssskaa (hoitoala), joten kun totesin että työ imee kaiken ilon elämästäni, vaihdoin täysin hommia. Kommenttia jos jonkinlaista olen todellakin saanut kuulla mutta ihan sama, olen onnellinen.
Ja ps. palkka on sama kuin oli hoitoalalla
Kerrankin rehellistä settiä. Kiitos ihanasta kirjoituksesta. Näitä lisää. 💐🌻
En häpeä vaan olen ylpeä osaamisestani.Olen ammattilainen ja tehnyt lähihoitajan työtä yli 20 vuotta. En ole myöskään koskaan tavannut ketään, joka olisi hävennyt tai halveksinut työtäni. Taitaa olla provo tämäkin aloitus. Arvostan myös siivoojia ja toivon heidän myös arvostavan työtään ja taitojaan.
Kiitos tästä aloituksesta, itse olen nyt siivoojana vaikka multa korkeakoulututkinto löytyykin. En ehtinyt alan töitä tekemään kun menin naimisiin ja aloitin työt miehen maitotilalla. Kymmenen vuoden jälkeen lehmät ovat poissa ja tutkinto vanhentunut ja töitä pitäisi löytää. Siivojaksi pääsin ja kieltämättä vähän hävettää kun tutut kyselee mitä teen. Tämä kuitenkin ilahdutti mieltä ja helpotti ahdistusta, kiitos <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Oikeasti fiksu ihminen ymmärtää kaikkien ja tässä tapauksessa erityisesti juuri yhteiskunnan ja ihmisten kannalta kriittisen tärkeän ja ensisijaisen perustyön arvon. Tämä on puhdasta kovaa faktaa, josta on korulauseet kaukana. Toki te itseänne fiksuiksi kuvittelevat ette tätä tajua kas kun niihin DI:n ja vastaaviin opintoihin riittävä keskivertoäly tai hieman yli ei vielä riitä. Se riittää juuri tuohon asti, muttei aivan loppuun asti. Tietäisittepä kuinka noloa tuo teidän ylimielinen keuliminen onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
taidat olla työtön..
Väärin arvattu. Haluatko yrittää uudestaan?
Trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet nolo.
Mikset viihtynyt laitoshuoltajana?
Työperäisen sairauden takia vaihdoin ammatin. Sairaus paheni ja on krooniset kivut.
Väitän että häpeä on melko suoraan verrannollinen ihmisen lähipiireihin. Harvempi sitä siivoojan ammattia häpeää, jos sukulaiset ja tuttavat koostuvat ammattikoulun käyneistä, työttömistä ja muista saman sosiaalisen luokan ihmisistä. Siinä seurassa siivooja tai lähihoitaja voi vakituisen työnsä kanssa olla jopa ylpeä ammatistaan ja asemastaan maailmassa. Sitten jos pyörii enemmänkin akateemisten älykköjen ja raharikkaiden menestyjien seurassa niin helposti ihminen kuin ihminen tuntee alemmuutta, kun vierellä on lääkäreitä, toimitusjohtajia, professoreita ja muita hienoine titteleineen ja suurine palkkoineen. Kovaa luonnetta vaatii siinä seurassa olla ylpeä muutaman tonnin tuloistaan ja vuokra-asunnostaan kaupungin laidalla.
Siis miettikää nyt oikeasti hyvät ihmiset. Mikä pitää ihmisen hengissä? Aivan eli keskeisintä on ravinto (tuotanto, jakelu ym.), puhtaus (jätteiden käsittely, siivoaminen jne.) ja välttämätön hoiva ja hoito (vauvat, vanhukset ym. sekä terveydenhuolto). Ihmiskunta on selvinnyt vuosituhansia ilman yhdenkään nyky DI:n tuottamaa härpäkettä tai KTM:n markkina-analyysiä eikä lääkärikään yksinään paljoon pysty eikä heitä aikojen alussa varsinaisesti ollutkaan vaan kaikki on lähtenyt hoitokokeiluista ymv. Sama pätee edelleen, mutta nykyihminen on kehityksen myötä kadottanut ymmärryksen tästä kunnes pandemia, sota tmv. osoittaa taas mikä on lopulta aidosti tärkeää ja kaiken perusta. Silti ei voi kuin ihmetellä, jos ei näin itsestäänselviä asioita tajua ilman erillistä muistutusta ja hyvä jos vielä sittenkään ja tällaiset ihmiset sitten vielä pöyhkeilevät älykkyydellään! Ja en itse väheksy koulutusta, mutta tuota täysin harhaista ja perusteetonta ylemmyydentuntoa en voi sietää ja valheellistakin se tosiaan on.
Olen itse akateemisesti koulutettu ja nyt ollut jo useamman vuoden alani töissä, joita ihmiset ympärilläni pitävät "oikeina töinä", mutta aiemmin opiskeluaikana ja juuri valmistumisen jälkeen sain todella ikävää vähättelyä ihan lähipiiriltä, kun tein tällaisia "hanttihommia". Kommentoitiin, että no, onpahan edes jotain työtä ja vähän naureskeltiin ja voivoteltiin tilannetta ikävästi. Että no voi ressukkaa, kun nyt joudut tuollaista tekemään.
Jos siis nyt tekisin vaikka siivoojan tai kaupan myyjän työtä, niin häpeäisin sitä kyllä, koska muiden kommentit ovat aiemminkin olleet ikäviä. Oikeastaan mieluummin puhun kaikkien kanssa jostain muusta kuin työstä muutenkin, eikä kiinnostaisi tippaakaan kuunnella sitä samaa ihmettelyä ja naureskelua.