En voi käsittää miten jotkut häpeävät sitä, että on lähihoitaja tai siivooja. Noloa on hävetä työtä
Tärkeitä töitä, joiden tekijöitä tarvitaan. Arjen sankareita. Arvostan, älkää hävetkö.
Kommentit (92)
Sas muuta, etenkin kun molemmissa hommissa voi päättää työsuhteensa pituuden ja työvuorot, joita tekee. Pula-alojen etuja (niitä harvoja).
T 4,5 kk omilla lomilla, taas
en kehtaisi kertoa olevani hoitaja. kaikki hoitajat ovat valittavia saikuttelijoita. sama kuin joku myöntäisi ajavansa bemarilla, niin kaikki tietäisivät, että se on pienimunainen kusipää.
Nuorena itsekin ihmettelin, miksi joku haluaa lähäriksi. Itse tähtäsin tutkijaksi humanistiselle alalle. Tajusin opiskellessani, ettei se ollut mun juttuni eikä työ olisi ollut mitään motivoivaa eikä merkityksellistä mulle. Tahdoin tehdä jotain, mitä ilman yhteiskunta ei toimi ja missä jokapäiväisen työn jälki näkyy ja tuntuu. Nyt olen keski-iässä vaihtanut taas suuntaa. Tällä kertaa kohtalonomaisesti lähäriksi, kun kävi ilmi, että olen hyvä hoivatyössä ja nautin siitä. Ei hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että yritän olla häpeilemättä työtäni, mutta kyllä sosiaalinen paine ja ihmisten kommentit vaan menee ihon alle. Vaikkeivät siellä pitkään kerrallaan pysykään.
Olen pikaruokalan ravintolapäällikkö. Ra-kas-tan työtäni; herään joka aamu innoissani uuteen työpäivään, töissä oleminen on ihanaa. Suunnittelen itse työvuoroni - teen nelipäiväistä viikkoa - ja työaikani on aika joustava. Huomenna esimerkiksi menen ehkä kasiksi, ehkä kympiksi, katsotaan. Ihanaa olla fiksujen, ahkerien nuorten ympäröimänä eikä elämäänsä katkeroituneiden keski-ikäisten; siitä saa hurjasti voimaa. Itse pikaruokalatyö jota myös siinä ohella teen kyllä, on tosi kivaa. Itselleni sopii, nautin vauhdikkaasta, kiireisestä asiakaspalvelutyöstä. Olen parhaimmillani, täysin flow-tilassa.
Korkeakoulututkintohan minulta löytyy. Alan työt oli vaan ihan hirveää pssskaa (hoitoala), joten kun totesin että työ imee kaiken ilon elämästäni, vaihdoin täysin hommia. Kommenttia jos jonkinlaista olen todellakin saanut kuulla mutta ihan sama, olen onnellinen.
Ja ps. palkka on sama kuin oli hoitoalalla
Hyvä! Minäkin olen kuullut eräästä, joka meni takaisin Heselle kun ei viihtynytkään laboratoriossa.
Kumma kun näitä palveluja, kuten kauppa ja pikaruokalat, pitäisi olla olemassa ja mieluiten joka kulmalla. Kuitenkaan niissä ei saisi olla työssä.
Kotisiivous on myös oudon jakomielistä työtä: siivoojan käyttäminen on vaurauden merkki, mutta sitä ei saisi itse tehdä, ainakaan asiakkaan nähden. Todella viktoriaaninen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja miksi jotkut puhuu " hanttihommista"?. Eihän sellaisia ole.
Olen siivonnut kohta 30 vuotta. En osaa ihan hanttihommina tai "entry level" jobina pitää. Leivässä totesin tälläkin pysyväni, työtöntä päivää en ole nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aloituksesta, itse olen nyt siivoojana vaikka multa korkeakoulututkinto löytyykin. En ehtinyt alan töitä tekemään kun menin naimisiin ja aloitin työt miehen maitotilalla. Kymmenen vuoden jälkeen lehmät ovat poissa ja tutkinto vanhentunut ja töitä pitäisi löytää. Siivojaksi pääsin ja kieltämättä vähän hävettää kun tutut kyselee mitä teen. Tämä kuitenkin ilahdutti mieltä ja helpotti ahdistusta, kiitos <3
On aina kunnioitettavaa kun ihminen tekee sitä mitä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, jos haluaa ammatikseen siivota toisten ripuliroiskeita. Tulee väistämättä fiilis, että ei ole kognitiivisia paukkuja kunnon ammatin opiskeluun.
Minulle tulee sinusta sellainen "kerro lisää itsestäsi" fiilis. Vaikutat ihmiseltä jolla on tarve päteä kun itsetunto on huono.
Olenko sitten väärässä? Muistan lukiossa, kun etevimmät miettivät lääkiksen ja DI-tutkinnon tai oikiksen ja kauppiksen välillä. Kenelläkään ei ollut vaihtoehtona siivousta tai lähihoitajakoulua.
Et nyt ole ymmärtänyt pelin henkeä: vajaaälyidiä ja -taitoisia aina kehutaan, miten tärkeitä he ovat ja jokaisen tekemiset ovat yhtä tärkeitä. Sinun kuuluu hymistellä mukana.
Tietenkään kukaan ei noin oikeasti ajattele. Vai haluaisiko joku lapsestaan laitossiivoojaa?
Höpö höpö. Oikeasti fiksu ihminen ymmärtää kaikkien ja tässä tapauksessa erityisesti juuri yhteiskunnan ja ihmisten kannalta kriittisen tärkeän ja ensisijaisen perustyön arvon. Tämä on puhdasta kovaa faktaa, josta on korulauseet kaukana. Toki te itseänne fiksuiksi kuvittelevat ette tätä tajua kas kun niihin DI:n ja vastaaviin opintoihin riittävä keskivertoäly tai hieman yli ei vielä riitä. Se riittää juuri tuohon asti, muttei aivan loppuun asti. Tietäisittepä kuinka noloa tuo teidän ylimielinen keuliminen onkaan.
Noita keiittisen tärkeää perustyötä tekevät hanttihommina mm. opiskelijat. Koulutusjakso kestää joissain hommissa vain viikon, jos sitäkään. Työvoima voitaisiin korvata helposti suunnilleen keillä tahansa, joilla motivaatiota hommaan on edes vähäsen.
Mutta pitäkää vaan siistijäntyötänne ensiarvoisen tärkeänä. Jaksatte paskaduunianne ehkä niin vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Väitän että häpeä on melko suoraan verrannollinen ihmisen lähipiireihin. Harvempi sitä siivoojan ammattia häpeää, jos sukulaiset ja tuttavat koostuvat ammattikoulun käyneistä, työttömistä ja muista saman sosiaalisen luokan ihmisistä. Siinä seurassa siivooja tai lähihoitaja voi vakituisen työnsä kanssa olla jopa ylpeä ammatistaan ja asemastaan maailmassa. Sitten jos pyörii enemmänkin akateemisten älykköjen ja raharikkaiden menestyjien seurassa niin helposti ihminen kuin ihminen tuntee alemmuutta, kun vierellä on lääkäreitä, toimitusjohtajia, professoreita ja muita hienoine titteleineen ja suurine palkkoineen. Kovaa luonnetta vaatii siinä seurassa olla ylpeä muutaman tonnin tuloistaan ja vuokra-asunnostaan kaupungin laidalla.
Asun omistussunnossa kauniilla ja tällä hetkellä trendikkäältä alueella. T. Siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja miksi jotkut puhuu " hanttihommista"?. Eihän sellaisia ole.
Olen siivonnut kohta 30 vuotta. En osaa ihan hanttihommina tai "entry level" jobina pitää. Leivässä totesin tälläkin pysyväni, työtöntä päivää en ole nähnyt.
Mitä sitten siivoojat tekevät ennen kuin ylenevät siivoojiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, jos haluaa ammatikseen siivota toisten ripuliroiskeita. Tulee väistämättä fiilis, että ei ole kognitiivisia paukkuja kunnon ammatin opiskeluun.
Voi kuule muru sulla niitä "kognitiivisia paukkuja" ei ainakaan ole.
Ymmärsit nyt väärin. Kognitiiviset paukut eivät ole baarimikolta saatavia vaan niitä vaaditaan akateemisen loppututkinnon suorittamiseen.
Akateeminen tyttäreni siivoaa yhä muun työn ohella, koska tällä opiskeluaikojen työllä hän saa maksettua asuntolainaansa.
Tämä kertoo kaiken oleellisen. Siivotaan muun työn ohella. Kuinka moni siivooja siivoaa päätyönä ja tekee siinä ohessa esim. ydinvoimalasuunnittelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee sinusta sellainen "kerro lisää itsestäsi" fiilis. Vaikutat ihmiseltä jolla on tarve päteä kun itsetunto on huono.
Olenko sitten väärässä? Muistan lukiossa, kun etevimmät miettivät lääkiksen ja DI-tutkinnon tai oikiksen ja kauppiksen välillä. Kenelläkään ei ollut vaihtoehtona siivousta tai lähihoitajakoulua.
Et nyt ole ymmärtänyt pelin henkeä: vajaaälyidiä ja -taitoisia aina kehutaan, miten tärkeitä he ovat ja jokaisen tekemiset ovat yhtä tärkeitä. Sinun kuuluu hymistellä mukana.
Tietenkään kukaan ei noin oikeasti ajattele. Vai haluaisiko joku lapsestaan laitossiivoojaa?
Höpö höpö. Oikeasti fiksu ihminen ymmärtää kaikkien ja tässä tapauksessa erityisesti juuri yhteiskunnan ja ihmisten kannalta kriittisen tärkeän ja ensisijaisen perustyön arvon. Tämä on puhdasta kovaa faktaa, josta on korulauseet kaukana. Toki te itseänne fiksuiksi kuvittelevat ette tätä tajua kas kun niihin DI:n ja vastaaviin opintoihin riittävä keskivertoäly tai hieman yli ei vielä riitä. Se riittää juuri tuohon asti, muttei aivan loppuun asti. Tietäisittepä kuinka noloa tuo teidän ylimielinen keuliminen onkaan.
Noita keiittisen tärkeää perustyötä tekevät hanttihommina mm. opiskelijat. Koulutusjakso kestää joissain hommissa vain viikon, jos sitäkään. Työvoima voitaisiin korvata helposti suunnilleen keillä tahansa, joilla motivaatiota hommaan on edes vähäsen.
Mutta pitäkää vaan siistijäntyötänne ensiarvoisen tärkeänä. Jaksatte paskaduunianne ehkä niin vähän paremmin.
Tämä ns. mielipide kuuluisi jo eritesiivouksen piiriin, kloori 500Ppm.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei mun mielestä lähihoitajat ainakaan pidä kynttilää vakan alla. Kyllä ne aika ylpeitä työstään on ja saa ollakin. Ja sitäpaitsi itse olin aikoinaan siivoojana ja pidin työstä. Siivosin tosin hienoja ja siistejä pankkeja :)
Kyllä ne siivoojat jotka alalla pysyvät tykkäävät työstään ja ovat ammattiylpeitä. Ihan niinkuin mikä tahansa duunariala. Ja kohteissahan löytyy vaikka millaista likaisuusastetta ja siisteysvaatimusta, ihan luonteen mukaan. Ei kaikista ole ollenkaan hotelleja tai sairaaloita siivoamaan. Itse siivoojana ihailen kerroshoitajien kädenjälkeä. Iso osa hotellinautinnosta tulee juuri siisteydestä. Samoin jotkin terveydenhuollon tilat, tuntuisi kurjalta jos lika paistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit nyt väärin. Kognitiiviset paukut eivät ole baarimikolta saatavia vaan niitä vaaditaan akateemisen loppututkinnon suorittamiseen.
Akateeminen tyttäreni siivoaa yhä muun työn ohella, koska tällä opiskeluaikojen työllä hän saa maksettua asuntolainaansa.
Tämä kertoo kaiken oleellisen. Siivotaan muun työn ohella. Kuinka moni siivooja siivoaa päätyönä ja tekee siinä ohessa esim. ydinvoimalasuunnittelua?
Kuinka moni MUU tekee ydinvoimalasuunnittelua?
Akateeminen tutkinto mahdollistettiin siivoustyötä tähden, ja sitä tehdään yhä vaikka voisi keskittyä myös muuhun.
Että eipä paskempi homma lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin laitoshuoltaja. Opiskelin liiketoiminnan perustutkinnon.
Sinä olet nolo.
Täällä toinen laitoshuoltaja. Maksoin asuntolainani siivoamalla ja lähdin sen jälkeen yliopistoon. (Onneksi, sillä FM-pätkillä ei lainaa olisi tarvinnut hakeakaan.) Kukaan ei muuten laitoksella naura alanvaihtajille, meitä aikuisia oli monta. Nykyään ei tarvitse enää kauheasti tehdä töitä. Terkut Norjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni MUU tekee ydinvoimalasuunnittelua?
Akateeminen tutkinto mahdollistettiin siivoustyötä tähden, ja sitä tehdään yhä vaikka voisi keskittyä myös muuhun.
Että eipä paskempi homma lainkaan.
Tähden = tehden.
Olen ihan rehellisesti ja aidosti ylpeä siitä että olen duunari (sairaanhoitaja).
Töissä käyn tienaamassa rahaa, että voin sitten vapaa-ajalla tehdä mitä haluan. Teen tällä hetkellä keikkatyötä, joten vapautta on reilusti työvuorojen suhteen. Työllä ei ole minulle sen syvällisempää merkitystä, työ on työtä ja se siitä.
Em. ammatteja hävetään, koska niistä yleensä puhutaan kovin negatiiviseen sävyyn. Hoitajia varsinkin haukutaan ja arvostellaan joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tuo itse työn tärkeyttä vähennä! Vitsi sä olet oikeasti todella tyhmä! Ja sori, mutta nyt en jaksa enää sanoa yhtään nätimmin. Rautalankaa vielä eli työn kriittisyys ei siis ole kiinni siitä, millainen koulutus siinä on tai kuka sitä tekee/kykenee tekemään, sillä pointti oli tosiaan se, että tärkeintä on, että joku tekee sen no matter what...voi apua teitä pällejä, jotka vielä _kehtaatte_ leuhkia omalla muka paremmuudellanne...
Vierailija kirjoitti:
Minua ei hävetä ammattini, mutta ihmisten kommentit saavat kokemaan sen jotenkin häpeällisenä. Teet tärkeää työtä. Arvostan sua, mä en itse pystyis. Tai sitten potilaat surkuttelevat, että sinäkin nuori likka joudut tällaisten vanhojen ukkojen p*rseitä pyyhkimään. Mieluummin en siis mainitse mitä teen työkseni. T. Lähihoitaja
Hehe, joo. Yhteen aikaan sinkkuna kun kerroin miehille mitä teen työkseni (hoidan vanhuksia), niin tuli näitä ihme alentuvia kommentteja, että teet tärkeää työtä jne. Ja sitten ne häipy :D Jos ymmärsin oikein ne piti minua tyhmänä ja ei-kiinnostavana, kun en "tähdännyt korkealle". Ja ne oli itse korkeasti kouluttautuneita. Toivottavasti löytävät tasoisensa matchit, jotka ei tee tärkeää työtä :DD