Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022

Vierailija
02.08.2022 |

Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.

Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.

Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…

Kommentit (1931)

Vierailija
501/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko muilla on pisteet näkyvissä

Taitaa olla vasta ns. valintakurssin kautta hakeneitten pisteitä tullut näkyviin. Eiköhän mee reippaasti seuraavan viikon puolelle ennen kun alkaa valintakokeista tulla pisteitä/tietoa kouluihin pääsemisestä.

Vierailija
502/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli matikan 8 tehtävä?

Mietin että olikohan se sellainen yhtälö, missä ei mun silmään ollut mitään järkeä? Yksinkertaiset yhtälöt on aika peruspullaa, mutta se yksi yhtälö oli sellainen, että mun mielestä kaikki vastausvaihtoehdot oli vääriä.

Matikka oli mulle helppo, mutta tosiaan yhteen laskuun jätin vastaamatta, kun mikään ei ollut munkaan mielestä oikein. Oiskohan ollut sitten tuo 8. Pelkään vaan, että en pääse sisään, kun englanti oli niin vaikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten vähintään maanantaihin saakka odotellaan, todennäköisimmin vielä viikonkin verran. Pääsykokeessa jäi sekavanoloinen jälkifiilis, se on voinut mennä joko todella hyvin tai sitten joku yksittäinen osio, esim. tunnetaidot tai englanti on mennyt jopa hylätyksi.

Vierailija
504/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olen henkisesti valmistautunut kevään hakuun 😁

Vierailija
505/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä ahdistuksissani käyny läpi Vauva.fin viime syksyn amk-keskustelut ja tulin siihen tulokseen, että tuloksia lähtee tulemaan tiistaina :D viime syksynä tulokset tuli 16.11, mutta kokeet alkoi myös päivän myöhemmin kun nyt tänä syksynä. Eli tänä vuonna pakko tulla 15.11.

PAKKO TULLA.

Vierailija
506/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää odottaminen on niin kamalaa. Ja toisaalta voi vielä kuvitella pääsevänsä, ennen kuin tulokset lävähtää naamalle :D. Keväällä en päässyt, nyt todellakin toivon pääseväni. Jos en, yritän ainakin vielä ensi keväänä uudestaan. Koulujen tarjonta ei valitettavasti toimi tässä puolen vuoden syklissä, eli samoja tutkintoja ei tule tarjolle keväällä kuin nyt syksyllä. Tsemppiä kaikille muille odottajille!

Vierailija
507/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle olisi tosi iso juttu päästä opiskelemaan (th tai sh). Vuosia olen pyöritellyt päässäni haaveita opiskelusta ja nyt 37v. vihdoin lopetin itseni epäilyn ja hain. Matikka on mulle se kompastuskivi ja sitä harjoittelin viikkoja ennen valintakoetta. Toivon teille muillekin hakijoille tsemppiä ja ilmoitelkaa tänne heti kun tietoja alkaa tulemaan. :)

Vierailija
508/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin olen henkisesti valmistautunut kevään hakuun 😁

Joo sama.. :/

Vierailija
509/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tässä ahdistuksissani käyny läpi Vauva.fin viime syksyn amk-keskustelut ja tulin siihen tulokseen, että tuloksia lähtee tulemaan tiistaina :D viime syksynä tulokset tuli 16.11, mutta kokeet alkoi myös päivän myöhemmin kun nyt tänä syksynä. Eli tänä vuonna pakko tulla 15.11.

PAKKO TULLA.

Tällä logiikalla metropolian tulokset tulee vasta perjantaina 🙈

Vierailija
510/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä saa itseänsä syyttää odotuksen kestosta kun on kaikki hakukohteet joko Metropoliassa tai Laureassa, viimeisenä tulevat julki... sitä en toki ajatellut ollenkaan kun hakukohteita valitsin.

Vierailija
511/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ketään masentaa, mutta itse tässä taistelen juuri päästäkseni hoitoalalta pois. Ei se vastaa sitä mitä te luulette. Ette halua tällaista elämää. Toivon vain, että joku olisi sen minullekin sanonut. Ei teidän tarvitse minua kuunnella, mutta en voinut olla vain hiljaa. Älkää ottako paikkoja vastaan, pitäkää välivuosi, tehkää töitä ja miettikää mitä oikeasti haluatte. Erillishakukin tulee vielä, jos haluaa heti opintoihin kiinni. Älkää pilatko elämäänne. Ansaitsette parempaa. 

Vierailija
512/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle hakeneille viesti kirjoitti:

En halua ketään masentaa, mutta itse tässä taistelen juuri päästäkseni hoitoalalta pois. Ei se vastaa sitä mitä te luulette. Ette halua tällaista elämää. Toivon vain, että joku olisi sen minullekin sanonut. Ei teidän tarvitse minua kuunnella, mutta en voinut olla vain hiljaa. Älkää ottako paikkoja vastaan, pitäkää välivuosi, tehkää töitä ja miettikää mitä oikeasti haluatte. Erillishakukin tulee vielä, jos haluaa heti opintoihin kiinni. Älkää pilatko elämäänne. Ansaitsette parempaa. 

Elä hätäile, et masentanut. Oon kymmenisen vuotta jo hoitoalalla pyörinyt, joten älä ole huolissas, tiedän mitä teen. Mun kaltasia on varmaan aika monta, jotka ei ainakaan vielä keksi mitään mitä haluais tehdä työkseen muuta kun olla hoitaja. Ehkä sitte neljä-viiskymppisenä voi miettiä oliko ideaa ja mitä nyt tekis, mutta en ajatellu siihen asti hengailla alepan kassalla tai opiskella jotain alaa joka ei kiinnosta millään tavalla.

Vähän se näyttäis surkeelta sunki tulevaisuus jos me kaikki jätettäis hakematta :)

Vierailija
513/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei pyri hotoalalle. Ja jos ei ole "ylempää tutkintoa" sellainen on nykyisin pakko suorittaa jos haluaa tiettyihin työtehtäviin, esim. insinööri. 

Vierailija
514/1931 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
515/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sun silmissä varmaan hullu, kun olen yli 40-vuotias, 2001 valmistunut tradenomiksi ja tehnyt 20 vuotta toimistotöitä ja nyt haen sairaanhoitajaksi.

Vierailija
516/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan niin et jokaisella alalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Sit jos omasta mielestä huonot puolet ylittää hyvät, niin on hyvä vaihtaa alaa. Enkä lähde kiistämään ettei kaiken maailman palkan/työolojen tarkistukset olisivat kohdallaan. Mutta en silti lähtisi kritisoimaan heitä jotka haluavat hoitoalalla omien kokemuksieni perusteella.

Vierailija
517/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kaupan alalta hoitoalalle. Mitä tarkoittaa, ettemme halua sellaista elämää? Tai ettei se ole, mitä luulemme?

Vierailija
518/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan kaupan alalta hoitoalalle. Mitä tarkoittaa, ettemme halua sellaista elämää? Tai ettei se ole, mitä luulemme?

Hoitotyön tekeminen hutaisten ja huonosti, koska aikaa ja resursseja ei ole muuhun. On raskasta olla vasten tahtoaan "huono hoitaja", kun oikeasti haluaisi hoitaa työn hyvin.

Vierailija
519/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin nuorena tradenomiopinnot kätilöopintoihin ja nyt 39-vuotiaana yritän päästä takaisin tradenomiopintoihin. Mä vähän luulen, että jos olisin silloin aikanaan opiskellut tradenomiksi ja tehnyt niitä töitä, niin nyt saattaisin hyvinkin pyrkiä hoitoalalle halukkaana tekemään työtä, jolla on oikeaa merkitystä. Mutta nyt kun olen hoitotyötä tehnyt jo 17 vuotta, niin haluankin tehdä välillä jotain, mikä ei ole niin ihmisläheistä. Olen saanut oman annokseni merkityksestä ja ihmisten auttamisesta ja nyt se alkaa riittää. Ehkä jos alan tilanne Suomessa olisi toisenlainen, olisi etenemismahdollisuuksia, monipuolisempia työnkuvia ja mahdollisuus parempaan palkkaan, voisin hyvinkin pysyä hoitoalalla. Mutta nyt en enää jaksa raataa perse ruvella muiden eteen huonolla palkalla. Ihmisten kanssa tehtävä työ on myös hyvin kuluttavaa, raskasta ja kuormittavaa, vaikka onkin myös antoisaa.

Mulla on ehkä sekin tässä, että mä en varsinaisesti koskaan haaveillut hoitoalasta enkä ole tuntenut ns. kutsumusta tähän hommaan. Ajauduin, kun kätilön työ alkoi kiinnostaa. Ei hoitamisen vuoksi, vaan halusin oppia raskauteen ja synnytykseen liittyviä asioita. Lopulta olen kuitenkin päätynyt tekemään sairaanhoitajan hommia, omasta halustani. Eli olen ihan eri paikassa kuin mihin koskaan kuvittelin päätyväni.

Hoitoalassa on paljon hyviä puolia ja olen ihan iloinen että on tämä koulutus ja osaaminen, se on mielettömän hyvä turva elämässä. Voi kokeilla kaikenlaista muuta, hakea uusia uria turvallisesti, koska mulla on aina olemassa tämä takaportti, missä töitä kyllä riittää.

Mä olen myös onnistunut löytämään ne työpaikat, missä asiat on melko kivasti eikä tyypillisiä hoitoalan ongelmia niin paljon ole. Sellaisiakin paikkoja siis on. Saan tehdä työni rauhassa ja saan siitä keskimääräistä parempaa palkkaa. Olen tässä työssä hyvä ja olen loistava ihmisten kanssa. Mutta se juuri kuormittaa eniten: olen erittäin empaattinen ja kohtaan jokaisen ihmisen antamalla kohtaamiseen itsestäni 100 %. En osaa olla yhtään vähempää ja introverttina väsyn, vaikka toisaalta myös kovasti nautin onnistuneista ja hyvistä kohtaamisista.

Vierailija
520/1931 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nämä kertoi jo paljon.

Olisi hienoa, jos pääsisi kokeilemaan erilaisia ammatteja ennen opiskeluja. Nyt on aina hieman riski lähteä opiskelemaan mitä tahansa. Varsinkin kun on ensikertalaiskiintiöt ja täältä lukenut alan vaihdon kamppailuista.