Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee ihan hirveästi rahaa ruokaan. Neuvokaa mitä tehdä eri tavalla

Vierailija
02.08.2022 |

Kuudessa menee varmaan 600 euroa ruokaan vaikka meitä on vain kaksi aikuista ja viisivuotias lapsi. Sanokaa mitä muutan ruokaostoksissani kun jotenkin en osaa itse järkeistää asiaa.

Ruoat tilaan kerran viikossa kotiinkuljetuksella, eli heräteostoksia ei tule. Eineksiä en osta kuin max 20 eurolla kuussa ja niissäkin edullisimpia. Suosin aina kauppojen omia merkkejä kuten kotimaista tai pirkka tai k-menu. Ostan tarjouksista jos voi, mutta usein ei ole tarjouksia. Makaronit on halvimman muotoisia eikä suoraan italiasta erikoispastoja. Juustoja ostan sitä, missä halvin kilohinta. Lihat jauhelihaa ja vastaavaa, ei sisäfilettä. Kalaa harvoin, koska se on niin kallista. Ei herkkuja muuten kuin suklaalevy silloin tällöin. Ei limsoja, oluita tms. Pääosin perustuotteita kuten omenia, banaaneja, tomaattia, kurkkua, salaattia, perunoita, makaronia, riisiä, paahtoleipää ja ruisleipää, oivariinia, leivänpäällisjuustoa ja leikkelettä, maitoa, maustamattomia jugurtteja, jauhelihaa, nakkia, kanasuikaleita jne.

Kommentit (384)

Vierailija
61/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin kuljetus maksaa jo 50 euroa kuukaudessa. Hae ruuat itse niin säästää rahaa. Suunnittele päivän ruoka mitä syötte päivällä. Aamulla puuroa vaikka, muna, marjoja, hedelmä, leipää yks pala. Päivän pääruoka vaikka kanakastike perunaa tai riisiä ja vihanneksia. Tai kalapuikkoja ja muusia ja vihanneksia.

Välipalaksi jotain hedelmiä. Iltapalaksi leipää tai jotain. Itse syön omenia ja banaaneja usien välipalaksi ja myös illalla. Aamuisin syön puuroa koska se on halpaa. Lipääin pari palaa joskus. Rahaa säästää kun jättää leivänpäälisistä osan pois. Olen jättänyt juuston. Laitan leivän päälle maksamakkaraa tomaattia ja kurkkua.

Vierailija
62/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ongelma siis kuitenkin se, että annoskoot ovat hyvin suuria? Ylensyönti on kallis harrastus.

Me ollaan kuitenkin normaalipainoisia ja mies tekee fyysistä työtä. Mikä se ratkaisu sitten on, jos ei ruokaa saisi syödä niin että tuntee syöneensä riittävästi?

Ap

Tässä on jo monta kertaa kysytty syöttekö mitään muuta kuin tuota jauhelihakastiketta sekä pastaa annoksena ja ehdotettu myös mitä halvempaa jauhelihan lisäksi / tilalle voisi kastikkeeseen lisätä.

Syödään me monipuolisesti erilaisia kotiruokia. Lihapullat ja perunamuussi. Kanakastike ja riisi. Makaronilaatikko. Kasviskeitto. Ja vaikka mitä ihmiset nyt usein syö. Ei minusta edes kasviskeittoa tee itse halvalla vaikka yrittäisi ostaa kauden kasviksia. Ja mies syö aina vähintään kaksi isoa lautasellista. Ap

Mitenkäs kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät jne. ? Ei kuulosta kovin tasapainoiselta peruna/pasta/jauhelihamättö.

Listasin niitä jo aloituksessa ja meillä syödään joka päivä kyllä kasviksia ja melkein joka päivä ainakin lapsi hedelmiä. Kasvikset on joko salaatti lisukkeena tai vaikka kasviskeitto ihan ateriana. Kastikkeisiin laitan melkein aina jotain kasviksia. Pähkinöitä ei syödä. Marjoja harvemmin mutta niitäkin joskus. Ap

Noniin, tästä voidaan jo jatkaa keskustelua.

Jos laitat esimerkkinä nyt siihen jauhelihakastikkeeseen 600g jauhelihaa ja 400g tomaattimurskaa voisiko siitä tosiaan tehdä joko vielä isomman annoksen lisäämällä vaikka 400-600g kasviksia (esimerkkeinä vaikkapa sipulia, porkkanaa, selleriä) tai laittaa vain 400g paketin lihaa ja loput kasviksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ongelma siis kuitenkin se, että annoskoot ovat hyvin suuria? Ylensyönti on kallis harrastus.

Me ollaan kuitenkin normaalipainoisia ja mies tekee fyysistä työtä. Mikä se ratkaisu sitten on, jos ei ruokaa saisi syödä niin että tuntee syöneensä riittävästi?

Ap

Tässä on jo monta kertaa kysytty syöttekö mitään muuta kuin tuota jauhelihakastiketta sekä pastaa annoksena ja ehdotettu myös mitä halvempaa jauhelihan lisäksi / tilalle voisi kastikkeeseen lisätä.

Syödään me monipuolisesti erilaisia kotiruokia. Lihapullat ja perunamuussi. Kanakastike ja riisi. Makaronilaatikko. Kasviskeitto. Ja vaikka mitä ihmiset nyt usein syö. Ei minusta edes kasviskeittoa tee itse halvalla vaikka yrittäisi ostaa kauden kasviksia. Ja mies syö aina vähintään kaksi isoa lautasellista. Ap

Jos luet viestini ajatuksella en tainnut väittää teidän syövän vain jauhelihakastiketta? Sanoin, että ketjussa on monesti kysytty onko teillä annoksena muuta (eli niitä mainittuja salaatteja, kasviksia, leipiä, näkkäreitä ym.) ja ehdotettu mitä kaikkea jauhelihakastikkeeseen voisi lisätä "jatkeeksi" jolloin kalleinta raaka-ainetta eli lihaa voisi käyttää vähemmän.

Eli edelleenkään emme tiedä onko teillä annoksena pelkästään jauhelihakastike ja pasta (tai sitten vaikka se kanakastike ja riisi) ja edelleen miltä kuulostaisi ajatus siitä, että osan kastikkeiden lihasta korvaisi vaikka kasviksilla?

Ok eli kastikkeita pitäisi jatkaa isommiksi kasviksilla. Ehdotettiin papuja. Minä tykkään, mieheni inhoaa. Me aikuiset tykätään sienistä, lapsi inhoaa. Minä tykkään jauhelihakastikkeissa jopa kesäkurpitsasta, mutta muut meillä inhoaa eikä suostu syömään. Soijarouhetta en ole kokeillut. Onko se halpaa ja hyvää?

Ap

Vierailija
64/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kotiinkuljetus maksa jo itsessään 19.90 e? Tuostakin kuskauksesta kertyy jo mekkein satku kuussa jos viikoittain tilaatte

0 euroa - 6,90 euroa maksaa. Riippuu mistä tilaa.

Ap

Prismasta 10,95-11,95. Googlen mukaan joskus ollut alkaen 9,90 €, mutta näillä polttoainehinnoilla en usko tuohon hintaan enää. En tiedä, en ole usein tilannut Prismasta. Vai olenkohan enempää kuin yhden kerran?

Vierailija
65/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laitat sitä kallista lihaa vähemmän ja enemmän tomaattia tms. ja pastaa. Mutta tämäkään tuskin käy vaan jatkat selittelyä.

Vierailija
66/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaveuvos kirjoitti:

Kotiin kuljetus maksaa jo 50 euroa kuukaudessa. Hae ruuat itse niin säästää rahaa. Suunnittele päivän ruoka mitä syötte päivällä. Aamulla puuroa vaikka, muna, marjoja, hedelmä, leipää yks pala. Päivän pääruoka vaikka kanakastike perunaa tai riisiä ja vihanneksia. Tai kalapuikkoja ja muusia ja vihanneksia.

Välipalaksi jotain hedelmiä. Iltapalaksi leipää tai jotain. Itse syön omenia ja banaaneja usien välipalaksi ja myös illalla. Aamuisin syön puuroa koska se on halpaa. Lipääin pari palaa joskus. Rahaa säästää kun jättää leivänpäälisistä osan pois. Olen jättänyt juuston. Laitan leivän päälle maksamakkaraa tomaattia ja kurkkua.

Ei maksa. Kuussa kuljetuksiin menee max 16 euroa yhteensä. Bensoihin menisi vähintään se. Ap

Vierailija
67/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vika nyt siis siinä, että mieheni syö liikaa ja etenkin liikaa jauhelihaa? Niin moni tarttui tuohon meidän jauhelihakastikkeeseen, että pani miettimään.

Ap

Otin nyt esimerkiksi sen jauhelihakastikkeen kun kerroit paljonko siihen teillä tulee aineksia ja kuinka monta annosta siitä saa. Ja kyllä tässä on tosiaan aika moni sitä mieltä, että teillä menee liikaa lihaa siis etenkin siihen nähden, että sinun mielestäsi ruokaan menee hirveästi rahaa ja haluaisit selvästi vähän pienentää ruokamenoja.

Vierailija
68/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitä ostokset Prismaan ja S-markettiin. Tulee halvimmaksi ja bonukset vielä päälle.

Seuraa biojätteen määrää. Jos jotain ruokaa päätyy aina roskiin, niin älä tee enää sitä. 

Syökää kaikki pois, useamman päivän ajan.

Jos syötte kaksi lämmintä ateriaa päivässä, niin voisiko sen korvata yhdellä? Reilu aamupala vähän myöhemmin ja kunnon päivällinen. Illalla sitten jotain leipää yms.

Vaan oikeasti ruokakulut ovat aika hankala paikka mitään isoja säästöjä tehdä. Asuminen kaikkine kuluineen vie kuitenkin leijonaosan tuloista. Ja sitten auto toisen (jos sellainen on). Ruokaan menee mitä menee, eikä siihen nyt ihan hirveästi voi vaikuttaa.

Vierailija
69/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee 200 euroa kk ruokaan, asun yksin. Syön paljon hedelmiä, kanasuikaleita ja riisiä. Leipää jonkun verran ja kaurapuuroa. Teen myös italianpataa usein koska se on halpaa. Spagettia, vihanneksia ja italinapata pussi. 4 euron  annos josta syö 2 päivää helposti.

Vierailija
70/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali ruokakulu kuussa ja se on varma että tilaamalla netistä säästää pitkän pennin vaikka noudolla kun ei tule niitä kaupassa tehtäviä heräteostoksia.

Jostain muusta kannattaa miettiä sitä nipistämistä.

Vierailija
71/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa. Kuussa kuljetuksiin menee max 16 euroa yhteensä. Bensoihin menisi vähintään se. Ap

Mutta ruokaan on lisätty hintaa siitä kotiinkuljetuksesta. Ei kaupat nyt 5 eurolla kuljeta vaan ne pistää vaikka makkara pakettiin 0.30 euroa lisää hintaa ja muihin tuotteisiin.

Vierailija
72/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitenkäs kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät jne. ? Ei kuulosta kovin tasapainoiselta peruna/pasta/jauhelihamättö.

Listasin niitä jo aloituksessa ja meillä syödään joka päivä kyllä kasviksia ja melkein joka päivä ainakin lapsi hedelmiä. Kasvikset on joko salaatti lisukkeena tai vaikka kasviskeitto ihan ateriana. Kastikkeisiin laitan melkein aina jotain kasviksia. Pähkinöitä ei syödä. Marjoja harvemmin mutta niitäkin joskus. Ap

Mäkin jäin miettimäät tuota 600g jauhelihaa yhdellä aterialla. Kannattaisiko raskasta ruumiillista työtä tekevän miehen pienentää kastikkeen määrää  ja ottaa lisäksi vaikka voileipä, jossa keitettyä kananmunaa? Ruokajuomaksi maitoa, jossa siinäkin on proteiineja? Ja noin muuten niin valkokaali on lähes aina varsin edullista ja jos esimerkiksi juustohöylällä vetelet siitä ohuita siivuja ja teet siitä, kurkusta yms salaatin, se tulee halvemmaksi kuin ostaa varsinaisia salaatteja. Ja kaali säilyy pitkään jääkaapissa.

Vierailija
73/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos luet viestini ajatuksella en tainnut väittää teidän syövän vain jauhelihakastiketta? Sanoin, että ketjussa on monesti kysytty onko teillä annoksena muuta (eli niitä mainittuja salaatteja, kasviksia, leipiä, näkkäreitä ym.) ja ehdotettu mitä kaikkea jauhelihakastikkeeseen voisi lisätä "jatkeeksi" jolloin kalleinta raaka-ainetta eli lihaa voisi käyttää vähemmän.

Eli edelleenkään emme tiedä onko teillä annoksena pelkästään jauhelihakastike ja pasta (tai sitten vaikka se kanakastike ja riisi) ja edelleen miltä kuulostaisi ajatus siitä, että osan kastikkeiden lihasta korvaisi vaikka kasviksilla?

Ok eli kastikkeita pitäisi jatkaa isommiksi kasviksilla. Ehdotettiin papuja. Minä tykkään, mieheni inhoaa. Me aikuiset tykätään sienistä, lapsi inhoaa. Minä tykkään jauhelihakastikkeissa jopa kesäkurpitsasta, mutta muut meillä inhoaa eikä suostu syömään. Soijarouhetta en ole kokeillut. Onko se halpaa ja hyvää?

Ap

Kyllä, kastikkeita ehdottomasti kannattaa jatkaa jollakin. Kasvisten kilohinta on huomattavasti lihaa halvempi, joten omalla matematiikalla siinä kyllä säästyy rahaa?

Onko mies milloin viimeksi maistanut papuja? Lapsen sieni-inhon ymmärrän kyllä enkä syöttäisi väkisin (toisin kuin miehelle jos joku ei uppoaisi hehhe).

Mutta yleisellä tasolla teidän kannattaa ehkä koko perheen reippaasti maistella uusia makuja, vaikka tuota mainitsemaasi kesäkurpitsaa jota kaksi muuta eivät näköjään mielellään syö? Kaikesta ei tarvitse ensimmäisellä kerralla tykätä, mutta maistaa olisi hyvä ja ajan kanssa moniin uusiin makuihin myös tottuu.

Vierailija
74/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ruokaan on lisätty hintaa siitä kotiinkuljetuksesta. Ei kaupat nyt 5 eurolla kuljeta vaan ne pistää vaikka makkara pakettiin 0.30 euroa lisää hintaa ja muihin tuotteisiin.

Olet väärässä. Samat hinnat ne on kaupassa ja kuljetuksessa.

Vierailija
75/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yksin asuvan kannattaa tehdä aina kerralla iso määrä ( useamman päivän satsi ) kerralla.

Säästää myös aikaa, kun on ruoka valmiina seuraavina päivinä. Tai laittaa osan ruuasta pakastimeen, on mistä ottaa sitten.

Olen tehnyt näin jo  vuosia ennen tätä  "pula"  aikaa .

Vierailija
76/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Huoh. No mitäpä jos listaatte yhdessä niitä kasviksia, joista pidätte ja sitten jatkatte niillä niitä ruokia?

Tai toinen on se, mihin jo kouluikäisetkin opetetaan eli ruoka syödään joka päivä, vaikkei se aina jokaikisen lempparia olisikaan.

Vierailija
77/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Minulla menee 200 euroa kk ruokaan, asun yksin. Syön paljon hedelmiä, kanasuikaleita ja riisiä. Leipää jonkun verran ja kaurapuuroa. Teen myös italianpataa usein koska se on halpaa. Spagettia, vihanneksia ja italinapata pussi. 4 euron  annos josta syö 2 päivää helposti.

Italianpadastakin saa riittoisampaa, kun lisää kasviksia (esim. hemape) sekä pilkkoo lisää spaghettia joukkoon. Yhtä hyvää se on ja säästää rahaa, tämän opin jo omassa lapsuudenkodissani. Taloudessamme on nyt 4 syöjää ja meillä myös italianpata kestää sen kaksi päivää. 

AP:lla tosiaan aika hurjan suuria annoksia syödään, jos tuo jauhelihakastike (600g) ei riitä kuin yhdelle aterialle. Meillä 400g riittää vähintään kahdelle aterialle (4 henkilöä). Jauhelihan lisäksi on sipulia, tomattimurskaa ja/ tai kermaa. Riittoisampaa saisi pilkkomalla kasviksia esim. porkkanaa joukkoon, eikö monissa resepteissäkin neuvota porkkanaa laittamaan. Tai sitten tosiaan korvaamalla osa soijarouheella (esim. yhtä paljon soijarouhetta kuin jauhelihaa). Tällöin maku pysyy suunnilleen samana, mutta ollaan taas tehty edullisempaa ruokaa. 

Vierailija
78/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paahtoleipää perhe kiskoo paketin päivässä ja ruisleipää toisen, siihen menee jo halvimmilla ~120/kk, saati jos ostaa vähän "parempia" leipiä, ollaan äkkiä 200e/kk.

Itse kun leipoo niin säästyy piilosuoloilta ja siemeniä, fibrexiä yms lisäämällä saa takuulla ravinteikkaampaa huomattavasti halvemmalla. Yksi kunnollisista raaka-aineista itse tehty sämpylä myös täyttää ihan eri tavalla kuin pari höttöleivän palaa. Kannattaa tehdä kerralla isompi satsi ja pakkaseen, säästää sähkössäkin.

Vierailija
79/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on noin edulliset kotiinkuljetukset?

Vierailija
80/384 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on siis ratkaistu. Kallista lihaa/eläinproteiinia vähemmän, papuja ja kasviksia enemmän. Myös pähkinät (etenkin maapähkinät) on muuten halpoja suhteessa energiasisältöön ja niistä saa hyviä rasvoja ja proteiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi