Mulla menee ihan hirveästi rahaa ruokaan. Neuvokaa mitä tehdä eri tavalla
Kuudessa menee varmaan 600 euroa ruokaan vaikka meitä on vain kaksi aikuista ja viisivuotias lapsi. Sanokaa mitä muutan ruokaostoksissani kun jotenkin en osaa itse järkeistää asiaa.
Ruoat tilaan kerran viikossa kotiinkuljetuksella, eli heräteostoksia ei tule. Eineksiä en osta kuin max 20 eurolla kuussa ja niissäkin edullisimpia. Suosin aina kauppojen omia merkkejä kuten kotimaista tai pirkka tai k-menu. Ostan tarjouksista jos voi, mutta usein ei ole tarjouksia. Makaronit on halvimman muotoisia eikä suoraan italiasta erikoispastoja. Juustoja ostan sitä, missä halvin kilohinta. Lihat jauhelihaa ja vastaavaa, ei sisäfilettä. Kalaa harvoin, koska se on niin kallista. Ei herkkuja muuten kuin suklaalevy silloin tällöin. Ei limsoja, oluita tms. Pääosin perustuotteita kuten omenia, banaaneja, tomaattia, kurkkua, salaattia, perunoita, makaronia, riisiä, paahtoleipää ja ruisleipää, oivariinia, leivänpäällisjuustoa ja leikkelettä, maitoa, maustamattomia jugurtteja, jauhelihaa, nakkia, kanasuikaleita jne.
Kommentit (384)
Mulla menee saman verran sinkkutaloudessa - eli paljoa ei liene tehtävissä. Viimeiseksi kyllä säästäisin ruoasta, kannattaa vähän miettiä lastakin.
Meillä menee sama summa 2 aikuista, 2 teiniä ja 10-v. Usein vielä toisen teinin tyttöystävä ruokakunnassa. Kyllä tuo on teille paljon. Jotain siinä syömisessä on pielessä. Esim. tuosta 600g jauhelihaa ja pussi makaronia riittää vaivatta tällekin sakille ja jää seuraavaksikin päiväksi ainakin vähän. Ja miehen ja teinien annokset on ihan kukkuraisia isoja lautasia. Koita laittaa vain 400g lihaa ja enemmän muuta.
Toinen mistä itsellä ruokalasku paisuu helposti on hedelmät. Monet ihan sairaan kalliita nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee noin 200 euroa viikossa, kaksi aikuista ja yksi 11-vuotias. Olen ihan ihmeissäni lukenut kun täällä ihmiset kirjoittaa että heillä menee se 200/kk. Liikaa meillä menee, mutta en kyllä minäkään ole onnistunut saamaan laskua pienemmäksi. Lähinnä kai siitä syystä etten osta, eikä meillä syödä, huonolaatuista roskaa. Mitään valmisruokia emme käytä, jos ei miehen satunnaista maksalaatikkoa lasketa. (On hänen herkkuaan, joo, älkää kysykö minulta miksi, en minäkään käsitä) Mutta en osta puoliksi mätiä hedelmiä tai vihanneksia, joita usein marketeissa tarjoushevit ovat. Kausiruokia syömme, luomuakin osin, esim kananmunat ostetaan aina luomuna, samoin liha. Lihaa tosin syödään vain noin pari kertaa viikossa, mutta ei se kala sen halvempaa ole. Kallista on, ja otan mielelläni vastaan vinkkejä miten syödä edullisesti mutta laadukkaasti.
Omassa kaupassani on onneksi hyvä valikoima tarjouskasviksia ja -hedelmiä, mutta ymmärrän ettei joka kaupassa ja jokaisen kauppareissun aikaan näin välttämättä ole.
Sanoit, että ostatte luomua osittain ja valitettavasti se vain kertakaikkiaan on kalliimpaa. Kaikkein halvimmalla syövät valitsevat paljon halpoja kasviksia ruokiinsa, mutta eivät ensisijaisesti luomutuotteita.
En jaksanut lukea, mutta itse haluan ostaa paljon ja laadukasta, siksi olen joutunut hieman mietiskelemään aihetta. Sen jälkeen, kun ostin auton, on kaikki muuttunut. Auto nielee aivan stnalliset summat rahaa, joten sen takia tilanne on eri kuin aiemmin, kun voin tilailla ylikalliita ravintolaruokia useammin.
Käytän edelleen paljon rahaa ruokaan ja hygieniaan, en vain tahdo siitä tinkiä, joten joudun tinkimään hinnasta ja välillä määrästä. Esimerkiksi ostan nykyään pelkästään rasiatonta voita (siis VOITA), koska rasia tuo aika reippaasti lisähintaa voille. Onhan siitä "leivontavoista" vähän hankalaa saada leivän päälle, mutta olen jo tottunut.
Ostan lähes kaiken kaupan halpismerkeistä, koska noh, se on 99 % samaa tavaraa kuin kalliimpi. Joskus eron huomaa kyllä.
Kaffi on aina merkkikamaa, paitsi joskus harvoin voin ostaa pirkkaa paremman puutteessa. Ei ole järkevää ostaa p...kaa vain siksi, että saa halvemmalla. Sitten saa ostaa saman tavaran toiseen kertaan, jos jääkin käyttämättä. Edullisempaa on ostaa kerralla kunnollista. Esimerkiksi minä ostin juuri aavis alle 6 € kaffipaketin. Ei mikään järkyttävän hirvittävän kallis, ja on kuitenkin ihan merkkikamaa, Pelican Rouge.
Hyödynnän asioita hyvin. Tiskiaineella voi pestä pöydät ja tasot, joten jos kaapin perukoilla hengailee käsitiskiaine, joka on harvoin käytössä, voi sen hyödyntää eikä tarvitse mennä erikseen ostamaan uutta puhdistusainetta. Itselläni on kyllä tiskikone, mutta käsitiskiaine on silti kätevä olla pannujen takia.
Saippuaa voi ostaa sellaisen ison täyttöpakkauksen ja käyttää aina välillä shampoona ja suihkusaippuana. Aina kannattaa ostaa iso pakkaus, koska se tulee joka tapauksessa edullisemmaksi kuin pienet pakkaukset (voisiko joku selittää logiikan?)
Ostan aina kuun alussa pakastimen täyteen lihaa, kalapuikkoja, pinaattia, parsakaalia ja sen semmoista. Nuo ovat yleisimmät. En syö salaattia joka aterialla, vaan laitan kasviksia ruuan sekaan ja korvaan sillä jokapäiväisen salaatin. Jos alkaisin syömään salaattia oikeasti päivittäin, siihen menisi ihan järjettömät summat rahaa. Minun salaattini kun ei ole mikään kurkkutomaattisalaatinlehti-kombo, vaan haluan sen olevan tosi monipuolinen.
Rakastaisin tilata vaikka kerran viikossa ravintolaruokaa, mutta auton takia joka ikinen kymppi täytyy käyttää järkevästi. Ilman autoa säästäisin sen verran, että varmasti tilaisin pari kertaa kuussa jotain ruokaa. Nykyään tilaan tooosi harvoin.
Ehkä paras keinoni on se, että vältän hamstraamasta jääkaappia täyteen kaikkea helposti ja nopeasti pilaantuvaa. Jääkaappini onkin usein aika tyhjä, mutta pakastimesta löytyy kaikenmoista.
Salaattikastikkeet voi ja kannattaa tehdä itse, melkein kaiken voi pakastaa, kilo- ja litrahintojen mukaan halvin on oikeasti halvin ja saat enemmän tavaraa jne. En kyllä edelleenkään ymmärrä logiikkaa, mutta kai siinä jokin logiikka on.
Käytän kaffissa nykyään kaurajuominkia, koska no tykkään siitä enemmän mutta se myös säilyy avattuna tosi pitkään. Ei tarvitse jatkuvasti ostella uutta, kun samalla menee ainakin viikon (vaikka purkissa lukeekin muuta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä teillä menee tai kuinka pitkäksi aikaa jokin ruoka riittää? Esimerkiksi siis vaikka joku jauhelihakastike, kuinka paljon lihaa tai kuinka monta ateriaa saat tekemästäsi annoksesta?
600 g jauhelihaa plus tomaattisäilykkeet ja mausteet ja mitä siihen nyt tulee plus paketti makaronia on määrä jonka teen kerralla, ja se menee kaikki kun me kolme syömme päivällistä.
Ap
Määrällisesti tuossa on teille 2 päivällistä. Porkkanaraastetta ja näkkäriä voi ottaa lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ongelma siis kuitenkin se, että annoskoot ovat hyvin suuria? Ylensyönti on kallis harrastus.
Me ollaan kuitenkin normaalipainoisia ja mies tekee fyysistä työtä. Mikä se ratkaisu sitten on, jos ei ruokaa saisi syödä niin että tuntee syöneensä riittävästi?
ApTässä on jo monta kertaa kysytty syöttekö mitään muuta kuin tuota jauhelihakastiketta sekä pastaa annoksena ja ehdotettu myös mitä halvempaa jauhelihan lisäksi / tilalle voisi kastikkeeseen lisätä.
Syödään me monipuolisesti erilaisia kotiruokia. Lihapullat ja perunamuussi. Kanakastike ja riisi. Makaronilaatikko. Kasviskeitto. Ja vaikka mitä ihmiset nyt usein syö. Ei minusta edes kasviskeittoa tee itse halvalla vaikka yrittäisi ostaa kauden kasviksia. Ja mies syö aina vähintään kaksi isoa lautasellista. Ap
Ps. Syön todella monipuolisesti ja terveellisesti (myös epäterveellisiä asioita vastapainoksi), joten näillä mennään jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ongelma siis kuitenkin se, että annoskoot ovat hyvin suuria? Ylensyönti on kallis harrastus.
Me ollaan kuitenkin normaalipainoisia ja mies tekee fyysistä työtä. Mikä se ratkaisu sitten on, jos ei ruokaa saisi syödä niin että tuntee syöneensä riittävästi?
Ap
Niin, no normaalipainon rajoissa, ainakin siinä ylärajalla saattaa vielä olla, vaikka oliskin kertynyt jo aikamoista hyvinvointivatsaa ja röllykkää siihen ympärille. Mutta mitäs muilla siihen sanomista, jos kerran olette päättäneet, että kaiken teette oikein ja missän ei ole korjattavaa. Vaikka sitten muut sanovatkin, että ruokamäärät kuulostavat jäätävän isoilta muiden vastaaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo määrä lihaa yhdelle aterialle on jo niin huima määrä, että ei mene kauan kun on suonet tukossa. Ihan sama vaikka käyttäisitte vähärasvaista jauhelihaa. Eli se on hinnan lisäksi ihan terveydellinenkin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä teillä menee tai kuinka pitkäksi aikaa jokin ruoka riittää? Esimerkiksi siis vaikka joku jauhelihakastike, kuinka paljon lihaa tai kuinka monta ateriaa saat tekemästäsi annoksesta?
600 g jauhelihaa plus tomaattisäilykkeet ja mausteet ja mitä siihen nyt tulee plus paketti makaronia on määrä jonka teen kerralla, ja se menee kaikki kun me kolme syömme päivällistä. Ap
Te syötte sitten ihan liikaa ruokaa. Itse tein juuri vastaavan ruuan, missä 400g jauhelihaa ja vajaa pussi makaronia plus tomaattimurskaa. Vähän juustoraastetta päälle ja uunin kautta.
Me söimme sitä (mies, minä ja teinipoika) kaksi päivää lounaaksi ja minä vielä kolmantena päivänä. Annokset olivat vielä reiluja. Eli noin 7 annosta. Olisi riittänyt pidempään jos olisin jatkanut kasviksilla. Plus söin itse ihan liian isot annokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTässä on jo monta kertaa kysytty syöttekö mitään muuta kuin tuota jauhelihakastiketta sekä pastaa annoksena ja ehdotettu myös mitä halvempaa jauhelihan lisäksi / tilalle voisi kastikkeeseen lisätä.
Syödään me monipuolisesti erilaisia kotiruokia. Lihapullat ja perunamuussi. Kanakastike ja riisi. Makaronilaatikko. Kasviskeitto. Ja vaikka mitä ihmiset nyt usein syö. Ei minusta edes kasviskeittoa tee itse halvalla vaikka yrittäisi ostaa kauden kasviksia. Ja mies syö aina vähintään kaksi isoa lautasellista. Ap
Mitenkäs kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät jne. ? Ei kuulosta kovin tasapainoiselta peruna/pasta/jauhelihamättö.
Meillä menee kahden henkilön taloudessa 600-700 euroa ruokaan kuussa, eikä se mielestäni ole kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät jne. ? Ei kuulosta kovin tasapainoiselta peruna/pasta/jauhelihamättö.
Listasin niitä jo aloituksessa ja meillä syödään joka päivä kyllä kasviksia ja melkein joka päivä ainakin lapsi hedelmiä. Kasvikset on joko salaatti lisukkeena tai vaikka kasviskeitto ihan ateriana. Kastikkeisiin laitan melkein aina jotain kasviksia. Pähkinöitä ei syödä. Marjoja harvemmin mutta niitäkin joskus. Ap
Mä asun yksin ja mulla menee 500 e/kk että eipä tuo 600 paljolta kuulosta kolmelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
500 g paketissa täysjyväpastaa on noin 1800 kcal.
600 g sika-nautajauhelihassa on vähintäänkin noin 1500 kcal.
Tomaattimurskapurkillisesta tulee noin 200 kcal.
Jos päälle vähän juustoraastetta tms, tulee lisäkaloreita.
Yhteensä syötte kolmeen pekkaan yhdellä aterialla ainakin 3500 kcl.
Naisen suuntaa-antava kulutus päivässä on 2000 kcal ja miehellä 2500 kcal.
Toki raskasta fyysistä työtä tekevällä tai raskasta urheilua harrastavalla kuluu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luet viestini ajatuksella en tainnut väittää teidän syövän vain jauhelihakastiketta? Sanoin, että ketjussa on monesti kysytty onko teillä annoksena muuta (eli niitä mainittuja salaatteja, kasviksia, leipiä, näkkäreitä ym.) ja ehdotettu mitä kaikkea jauhelihakastikkeeseen voisi lisätä "jatkeeksi" jolloin kalleinta raaka-ainetta eli lihaa voisi käyttää vähemmän.
Eli edelleenkään emme tiedä onko teillä annoksena pelkästään jauhelihakastike ja pasta (tai sitten vaikka se kanakastike ja riisi) ja edelleen miltä kuulostaisi ajatus siitä, että osan kastikkeiden lihasta korvaisi vaikka kasviksilla?
Onko vika nyt siis siinä, että mieheni syö liikaa ja etenkin liikaa jauhelihaa? Niin moni tarttui tuohon meidän jauhelihakastikkeeseen, että pani miettimään.
Ap
Halvempaa proteiinia kehiin. Niiden kalliiden metwurstivoileipien sijaan edullisia kasvismunakkaita. Lihaa vähemmän ruokaan ja oheen jokin papulisäke tms. Ja sitä itse jauhelihaa myös jatkaa tai korvaa soijarouheella.