Miten niitä haettuja työpaikkoja ilmoitetaan..?
Miksi työkkäri ei anna selkeitä ohjeita aktiivimalli kakkosen noudattamiseen, kun muutenkin on aina prikulleen heidän pillin mukaan tanssittava?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Mulle ei oo kukaa ollu yhteydessä kunnalta tai työkkäristä 2v. Kuntskokeilusta tuli kirje kotiin, mutta siinä kaikki.
Mies puhui juuri työkkärin kanssa. Heidän mielestään mieheni on rikkonut lakia koska työkkäristä ei olla oltu yhteydessä yli kahteen vuoteen. Mieheni ihmetteli tätä logiikkaa ja sitten työntekijä sanoikin että onkin ollut heidän mokansa ettei olleet yhteydessä. Nämä eivät tiedä mitä sanovat eivätkä osaa omia tehtäviään.
Voitko kuvitella, että sielläkin on ihan uusia työntekijöitä, jotka vasta opettelevat niitä työtehtäviään?
Ja voitko kuvitella, että siinä hommassa harva pysyy kauaa, jos on mahdollisuus muuhunkin?
Istun kunnassa muissa tehtävissä, mutta tässä on myös näitä työllisyyden kuntakokeilun työntekijöiksi työkkäristä siirrettyjä, ja porukka vaihtuu kuin Stockmannin pyöröovissa. Enkä ihmettele laisinkaan.
Voitko kuvitella että työtön oikeasti haluaa töitä ja apua erilaisiin asioihin. He valehtelevat, välttelevät ja syyttävät asiakasta vaikka loppujen lopuksi tietävät itse tehneensä virheen. Puhelut työkkäriin pitäisi aina tallentaa, lainrikkojaksi syyttäminen on väärin. Työkkäri myönsi myös etteivät ole nähneet muitakaan asiakkaita mutta nyt mieheni on se rikollinen. Miksi ne palkkaavat ihmisiä joiden kielitaito on niin huono etteivät kykene hoitamaan työtään?
Kuvitteletko että sinne on niin kova tunku hommiin, että voivat valita vain jo valmiiksi ne hommat osaavia?
Varmasti on aluksi osaamisessa puutteita, niin kuin missä tahansa muussakin ihmiselle uudessa työssä.
Jos he tekevätkin virheen, pääasia on se, että myöntävät sen. Jokainen tekee työssään joskus virheitä, ja varsinkin alussa.
Jännä että selvästi jopa kokonaan työttömien ei ole kaikkien tarvinnut siis ilmoittaa työn hauistaan, mulle taas virkailija sanoi (olen osaaikatyössä) että velvoitteeni on kysyä omalta TAlta lisätöitä kerran/ 3kk, ja ilmoittaa tämä viestillä. Tietämättömyyttäni ilmoitin tekstarina numeroon jolla viestimme puhelinajan sopimisesta, mutta kun vastausta ei kuulunut niin lopulta hoksasin että oma asioinnissa oli tehtävä auki tms, ja sinne se viesti piti laittaa. Huh, läheltä piti kun aikaraja oli lähellä paukkua puutteellisten ohjeiden takia. Ajatelkaa sitä työmäärää minkä hankkivat itselleen tällä jonnin joutavalla töissäkäyvienkin kyttäämisellä, ja sitä epäpätevienkien suoltamaa pakkohakemusten määrää työantajille, kohta miettivät varmaan kahdesti kannattaako laittaa paikka edes julkiseen hakuun. Ei tule toimimaan tämä, epäilen.
tehkää tätä ja myykää . ainekset kaupas 3egee, tost voi pyytää 8e annokselta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Mulle ei oo kukaa ollu yhteydessä kunnalta tai työkkäristä 2v. Kuntskokeilusta tuli kirje kotiin, mutta siinä kaikki.
Mies puhui juuri työkkärin kanssa. Heidän mielestään mieheni on rikkonut lakia koska työkkäristä ei olla oltu yhteydessä yli kahteen vuoteen. Mieheni ihmetteli tätä logiikkaa ja sitten työntekijä sanoikin että onkin ollut heidän mokansa ettei olleet yhteydessä. Nämä eivät tiedä mitä sanovat eivätkä osaa omia tehtäviään.
Voitko kuvitella, että sielläkin on ihan uusia työntekijöitä, jotka vasta opettelevat niitä työtehtäviään?
Ja voitko kuvitella, että siinä hommassa harva pysyy kauaa, jos on mahdollisuus muuhunkin?
Istun kunnassa muissa tehtävissä, mutta tässä on myös näitä työllisyyden kuntakokeilun työntekijöiksi työkkäristä siirrettyjä, ja porukka vaihtuu kuin Stockmannin pyöröovissa. Enkä ihmettele laisinkaan.
Voitko kuvitella että työtön oikeasti haluaa töitä ja apua erilaisiin asioihin. He valehtelevat, välttelevät ja syyttävät asiakasta vaikka loppujen lopuksi tietävät itse tehneensä virheen. Puhelut työkkäriin pitäisi aina tallentaa, lainrikkojaksi syyttäminen on väärin. Työkkäri myönsi myös etteivät ole nähneet muitakaan asiakkaita mutta nyt mieheni on se rikollinen. Miksi ne palkkaavat ihmisiä joiden kielitaito on niin huono etteivät kykene hoitamaan työtään?
Kuvitteletko että sinne on niin kova tunku hommiin, että voivat valita vain jo valmiiksi ne hommat osaavia?
Varmasti on aluksi osaamisessa puutteita, niin kuin missä tahansa muussakin ihmiselle uudessa työssä.
Jos he tekevätkin virheen, pääasia on se, että myöntävät sen. Jokainen tekee työssään joskus virheitä, ja varsinkin alussa.
Mistä sinä tiedät oliko tuo uusi työntekijä vai tyypillinen työvoimatoimiston virkailija, joka vaan ei osaa hommiaan? Se ei muutenkaan ole mikään puolustus palkata osaamattomia työntekijöitä ja syyttää asiakkaita heidän tekemistä virheistään. Tämä työntekijä oli aivan pihalla töistään, sekoili jo vaikka kuinka monta kertaa. Tällaista ei pidä puolustella. Mieheni saisi heti työpaikan mutta työvoimatoimiston mokien takia se ei onnistu.
Kannattaa ilmoittaa itselleen, näin voi varmistua ilmoituksen perillemenosta.
Vierailija kirjoitti:
Oma asiointi -palvelussa tapahtuu asiointi, kuten tähänkin asti.
Kun tehdään uusi työllistymissuunnitelma niin oma-asiointiin liitetään kohdat joissa pitää ilmoittaa haetut työpaikat ja aika.
Itsellä eka jakso 1.8-30.8 ja ilmoituskentät ilmestyivät heti kun olin hyväksynyt suunnitelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kun en ole hakenut yhteenkään työpaikkaan. Ei ole perään soiteltu eikä tukia katkaistu.
Mulle tuli heti seuraavana päivänä viesti että olen rikkonut työhakuvelvotetta, ja seuraavasta kerrasta tulee karenssi ( ja vielä olin siis hakenut nuo paikat, mutta en ollut silloin vielä saanut tietoa, mihin ne tulee ilmoittaa). En saanut seuraavaankaan ilmoituskertaan mennessä ( vaikka olin siis saanut tiedon, että " Mitään ei tarvitse tehdä, ennen kuin kuntakokeilun työntekijä on ottanut yhteyttä). Silloin laitoin itse yhteydenottopyynnön virkailijalle, ja kerroin , että olen työpaikkoja hakenut. Kun hän soitti ei hänellä vielä ollut tietoa , miten paikoista pitää ilmoittaa.
Mutta tuon jälkeen sitten sain yleisen sähköpostin missä oli neuvottu miten niistä ( juuri tuon oma-asioinnin kautta ) ilmoitetaan. Ja yhdeksi hauksi tosiaan käy Työmarkkinatorin tynhakijaprofiilin täyttäminen
Miten niistä työpaikoista sitten ohjesäännön mukaan ilmoitetaan. Minulle ei ole kukaan soittanut, lähettänyt sähköpostia tai kertonut naamatusten.
mulla se on ollut samoin miten vastaaja 15 kertoi. Ja tosiaan, vähän oli hankala löytää oikeaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on on TE-toimiston sivulla, kohdassa "oma suunnitelma", sieltä klikkailee eteenpäin ja pitää mennä ilmoittamaan työpaikat.
Jokaiselle kuukaudelle on 4 palkkia, mihin ilmoitan olenko hakenyt.Sen löytäminen ei ollut tosiaan helppoa. Mulla on enää 1 kuukausi jäljellä ilmoitettavia työpaikkoja, eli ilmeisesti sen jälkeen ne antaa sen saman tehtävän sitten uusiksi noin 3kk ajaksi...eli 4 paikkaa, per kuukausi.
Kaikille ei ole tehty uutta suunnitelmaaesim jos vanha vielä voimassa. Silloin ei tarvitse ilmoittaa mitään.
Mulle ainakin työkkärin nainen kertoi ohjeet miten. Mulla on nyt te toimiston sivuilla sellainen suunnitelma minne pitää kirjata ne aina, esim päivämäärä milloin hakenut, paikka, ja oliko avoin hakemus, yms, muu. ja sitten pitää ruksia se ja lähettää, muuten tulee joku karenssikirje varmaan.
TE-palveluista soitetaan nykyisin kahden viikon välein ns. täydentävä työnhakukeskustelu. Onko järkee vai ei? Mikä yleensä työttömän tilanteessa muuttuu kahdessa viikossa ? Resursseja tällaiseen on ainakin Pirkanmaalla.
Haetut työpaikat, joista sovittiin ensimmäisen soiton yhteydessä työnhakijaksi ilmoittaumisen jälkeen, ilmoitetaan oma asiointi- palvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas jotenkin tosi outoa! Minä olen hakenut töitä, mutta touko, kesä tai heinäkuussa ei kukaan ole kysellyt mitään perään, että minne olen hakenut, milloin olen hakenut, mitä töitä olen hakenut, olenko saanut vastauksia työpaikoista...
Nyt kun en ole ilmoitellut, kun ei ole kyselty, tulee varmaan ilmoitus, että en ole noudattanut aktiivimallia. Tällainen käytös on yhden tyylistä kyykyttämistä ja ihmisen aliarvioimista.
TUollaista ilmoitusta ei ole edes olemassa "et ole noudattanut aktiivimallia". Sinä et ole noudattanut työllistymissuunnitelmaa eli et ole ilmoittanut tehtäviä tehdyiksi.
Vierailija kirjoitti:
TE-palveluista soitetaan nykyisin kahden viikon välein ns. täydentävä työnhakukeskustelu. Onko järkee vai ei? Mikä yleensä työttömän tilanteessa muuttuu kahdessa viikossa ? Resursseja tällaiseen on ainakin Pirkanmaalla.
Haetut työpaikat, joista sovittiin ensimmäisen soiton yhteydessä työnhakijaksi ilmoittaumisen jälkeen, ilmoitetaan oma asiointi- palvelussa.
Työssäkäyvän (lomailevan juuri nyt) ja uutta työpaikkaa etsivän tilanteessa muuttuu jopa kesällä paljon 2 viikossa, joten miksi työttömän tilanne pysyy stabiilina muiden juostessa haastatteluissa?
Vierailija kirjoitti:
Jännä että selvästi jopa kokonaan työttömien ei ole kaikkien tarvinnut siis ilmoittaa työn hauistaan, mulle taas virkailija sanoi (olen osaaikatyössä) että velvoitteeni on kysyä omalta TAlta lisätöitä kerran/ 3kk, ja ilmoittaa tämä viestillä. Tietämättömyyttäni ilmoitin tekstarina numeroon jolla viestimme puhelinajan sopimisesta, mutta kun vastausta ei kuulunut niin lopulta hoksasin että oma asioinnissa oli tehtävä auki tms, ja sinne se viesti piti laittaa. Huh, läheltä piti kun aikaraja oli lähellä paukkua puutteellisten ohjeiden takia. Ajatelkaa sitä työmäärää minkä hankkivat itselleen tällä jonnin joutavalla töissäkäyvienkin kyttäämisellä, ja sitä epäpätevienkien suoltamaa pakkohakemusten määrää työantajille, kohta miettivät varmaan kahdesti kannattaako laittaa paikka edes julkiseen hakuun. Ei tule toimimaan tämä, epäilen.
Eipä ole työnantajille tullut yhtään aikaisempaa enempää hakemuksia, joten hakeeko työttömät edes töitä, vaikuttaa siltä, että vain ilmoittavat hakeneensa.
Luitko työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet? Siellä neuvottiin toimimaan oma asioinnin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei todellakaan ole mitään salattavaa hakemieni työpaikkojen suhteen, ihmetyttää vain tuo vouhotus, että 4 paikkaa haettava per kuukausi, mutta ei mitään ohjeistusta, miten asian todentaa heille. Olennyt täyttänyt velvollisuuteni, että laitanko paperikirjeenä työkkärille tulosteen, jossa listattu haetut paikat, onko heidän järjestelmään "piilotettu" joku namiska mitä painamalla löytyy joku syöttöruudukko, joka on se ainoa ja oikea virallinen tapa ilmoittaa haetut työpaikat... lähetänkö savumerkkeinä joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona kello 12 tiedot...
Moni työtön tekee juuri noin, mutta yllättäen se oma asiointi löytyy, kun pitää vastata selvityspyyntöön. Voihan ne paikat ilmoittaa aina takautuvasti siinä selvityksessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kun en ole hakenut yhteenkään työpaikkaan. Ei ole perään soiteltu eikä tukia katkaistu.
Mulle tuli heti seuraavana päivänä viesti että olen rikkonut työhakuvelvotetta, ja seuraavasta kerrasta tulee karenssi ( ja vielä olin siis hakenut nuo paikat, mutta en ollut silloin vielä saanut tietoa, mihin ne tulee ilmoittaa). En saanut seuraavaankaan ilmoituskertaan mennessä ( vaikka olin siis saanut tiedon, että " Mitään ei tarvitse tehdä, ennen kuin kuntakokeilun työntekijä on ottanut yhteyttä). Silloin laitoin itse yhteydenottopyynnön virkailijalle, ja kerroin , että olen työpaikkoja hakenut. Kun hän soitti ei hänellä vielä ollut tietoa , miten paikoista pitää ilmoittaa.
Mutta tuon jälkeen sitten sain yleisen sähköpostin missä oli neuvottu miten niistä ( juuri tuon oma-asioinnin kautta ) ilmoitetaan. Ja yhdeksi hauksi tosiaan käy Työmarkkinatorin tynhakijaprofiilin täyttäminen
Siis tekikö se omavirkailija sulle suunnitelman siten, että et allekirjoittanut sitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvän (lomailevan juuri nyt) ja uutta työpaikkaa etsivän tilanteessa muuttuu jopa kesällä paljon 2 viikossa, joten miksi työttömän tilanne pysyy stabiilina muiden juostessa haastatteluissa?
Tämä työtön ei yleensä "juokse" haastatteluissa, mutta nyt taitaa olla sellainen työvoimapula, että minullekin on kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei todellakaan ole mitään salattavaa hakemieni työpaikkojen suhteen, ihmetyttää vain tuo vouhotus, että 4 paikkaa haettava per kuukausi, mutta ei mitään ohjeistusta, miten asian todentaa heille. Olennyt täyttänyt velvollisuuteni, että laitanko paperikirjeenä työkkärille tulosteen, jossa listattu haetut paikat, onko heidän järjestelmään "piilotettu" joku namiska mitä painamalla löytyy joku syöttöruudukko, joka on se ainoa ja oikea virallinen tapa ilmoittaa haetut työpaikat... lähetänkö savumerkkeinä joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona kello 12 tiedot...
Moni työtön tekee juuri noin, mutta yllättäen se oma asiointi löytyy, kun pitää vastata selvityspyyntöön. Voihan ne paikat ilmoittaa aina takautuvasti siinä selvityksessäkin.
Kyllähän siitä voi jo etukäteen työkkärin työntekijä työttömälle sanoa, että mitenkä se haettu työpaikka nyt pitää tämän uuden mallin mukaan ilmoittaa, sehän on työkkärin tyyppien työtä, ohjata ja opastaa työttömiä. Ikävä kuunnella fidduiluja ja karenssiuhkailuja, jos virkailija on itse jättänyt työnsä tekemättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työnantajille tullut yhtään aikaisempaa enempää hakemuksia, joten hakeeko työttömät edes töitä, vaikuttaa siltä, että vain ilmoittavat hakeneensa.
Luitko työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet? Siellä neuvottiin toimimaan oma asioinnin kautta.
Ajattelin itsekin, että noihin järjestelmiin nyt voi kirjoitella mitä lystää, eli aika typerää kyttäämistä on tämäkin. Minä olen hakenut töitä, kaikki paikat on omassa työnhakukansiossa ylhäällä ja muistissa. Sinne merkkaan myös työnantajien vastaukset. Pakko myöntää, että en ihan ensimmäiseksi ole kuittailemassa mitään työkkäriin ja aika hankalaa se on kun ei edes tiedä miten se pitää tehdä. Ja hyvä jos muistaa tehdä hakukuittaukset.
Vantaan kuntakokeilun virkailija sanoi, ettei tarvitse tehdä hakuja eikä myös ilmoitella mitään jos ei ole voimassa olevaa suunnitelmaa siellä oma-asioinnissa. Kai se on sitten niin, onko muilla tarkempaa tietoa? Olin tosiaan laitellut hakemuksia jo touko- ja kesäkuussa (vaikka ei oltu tehty suunnitelmaa) ja innoissani kerroin virkailijalle hänen soittaessaan että olen jo hoitanut asiaa. Hän tokaisi ettei olisi tarvinnut, koska ei ollut suunnitelmaa tehtynä. Minä olen ottanut koko kuntakokeilun ajan itse yhteyttä virkailijaan ja jättänyt soittopyynnön. Ei olsi varmaan soittanut pariin vuoteen omatoimisesti. Ne kuittaamiset tehdään oma-asioinnin kohdassa suunnitelma ja siellä avoimet tehtävät. 4 paikkaa pitää hakea per kuukausi ja lähettää tieto sieltä te-toimelle.