Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2476)

Vierailija
1861/2476 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miina

Kiva kuitenkin että luet, tänne on mukava kirjoitella. Aika vähän meitä 'ahkeria' on...

Istutin lohenpunaisia pelargoneita. Niitä nypin mielelläni ja orvokeita. Siirrän orvokintaimia kukkivana nurmikosta penkkiin, ei häiriinny. Joka vuosi myös annan niihin siemenkotia tulla ja kylvän sinne, tänne. Aquilegiatkin saa levitä valloillaan, niitäkin kylvän. Ihana, kun tulee erivärisiä. Kukan muoto on upea, joskus raaskin jopa maljakkoon lemmikkien ja kielojen kanssa kerätä. Sinivuokot kukkii vieläkin ja narsissit. Käki kukkui ahkeraan...

Nyt rokan lämmitykseen, kohvit juuaan sit, kun lätkä alkaa

Doris

Ps se puolison sormi oikaistiin, joku kireä  kalvo/jänne... nyt tuo jo kohta voitelee leivätkin itselleen, on kyllä vasurilla outoa...

Vierailija
1862/2476 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstai-iltaa!

Olen pahemman kerran laiminlyönyt kirjoittamisen ja vähän lukemisenkin. On ollut jännittävä asia tapetilla ja nyt se on kunnossa toistaiseksi. En kerro tarkemmin, mutta olo on nyt helpottunut. Asia ei koskenut suo raan minua.

Joku kysyi minun hbl. Se oli v. 2023 ollut 148. Huimausta ei nyt ole haitaksi asti. Sain kuitenkin inspiksen hankkiutua verikokeisiin, koska käytän m.m  verenohennuslääkettä. Se vaatisi verikokeita kerran vuodessa. Takaisinsoitto tk:sta tuli tunnissa. Hoitaja neuvotteli välillä lääkärin kanssa, koska oli monta asiaa verikokeisiin liittyen ja myös sydänfilmiin pyysin. Menen 2.6. labraan.

Olen hyvin tyytyväinen, ettei ole pihatöitä. En jaksaisi enää. Ihan tarpeeksi on siinä, että hoivailen sisäkasveja. Tänään tein omena-puolukkahilloa. Isäntä kuori omenat, mutta silppusin. Itse kun tekee, saa sopivasti makeutta, ei liikaa.

Sen sanon teille nuoremmille, että nauttikaa pihojenne kuopsuttamisesta y.m. niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Elämä ja vanhuus voivat yllättäen laittaa esteitä harrastuksille. Ei tietenkään kaikille, mutta usein. 

Hyvää vointia kaikille! Pärjäillään!

T. Tilo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2476 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mite tää sujjuu jos vaa nuoremmat jäävät kirjottammaa. Miekii viel ossaan tänne kirjoittaa, työ kaik toiset ootta etevii tietokonneen kanssa. Miul on ikkää hyvi paljo, vaik en sitä itse huomaa. 

Jos ei oo mittää vakavampaa ni minnuu hyvi herkäst alkaa naurattammaa. TV katsoissa nauran joskus iha tikahtummissee saakka ja se tuntuu auttavan elimistöö virkistymmää. Ois hyvä nauraa veet silmissä, vaik ei olis mittää nauramista, iha vaa saaha hyvät hormoonit liikkeelle.

Tännää keitin valkosta parsaa ja keitinveestä ja kuorista tein siihe kastikkeen. Kerra vuotee atria parsaa riittää.

Ostin kukkakaalin ja meinasin tehhä siitä kukkakaali-pitsapohjan. Ooottako tehneet? Kukkakaalii, juustoraastetta (tai jotakii muuta valkosta), kananmunnaa ja suolaa. Nii helppoo. Kukkakaali on nyt maukasta.

Kunto plus lehen tai julkaisun puolella oon käynt tutkimassa erilaisii kiinnostavvii asjoita.

On nuo pihahommat ja kasvit miulle nii tärkeitä, et en malta lopettaa paitsi jos en ennää kykene. Liikuntaa ja mielenvirkeyttä siit on miulle mahottomast. En oo nii innostunt mihikää rientoihe lähtemää. Tuttuja on, jotka monnee kertaa viikossa ovat menossa. Ovat keittämässä ruokaa appuu tarvitseville ryhmille ja vievät lapsenlapsii lasten rientoihin. Ja sittekii viel jaksaat olla entisii työkavereihe ja vaik naapureihe kanssa iltaa viettämässä. Mie en nyt oo ollenkaa sillä mielellä, mut kohtuuvvella tapaan tuttuja. Just nyt viihyn täs pihapiirissä ja juttelen ohikulkijoihe kanssa jos oon tienvarressa hommissa.

Lämpötyyny vois olla kivistyksii oikei hyvä myös yöllä lihakset rauhottuisiit. Myö käytetää jatkuvast lämpövespulloo, vaik ei ne pulloja oo. Lämpö tuntuu hyvältä ku on liikaa rasittant itsiään.

T. Saiko

Vierailija
1864/2476 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekii toivosin, et kaiken ikäset jaksais tän kirjottaa, vaikk lyhyemmästkii. Näitä juttui on mukava lukia. Mie kirjotan noist kukkapenkkilöist, miul on kaks. Ne on kyl semmossii sekalaisii, miust on mukava arvuutella, mitä sielt millonkii nousoo. Yks vuos tuli sormustinkukka, iso kukkavana. Mie en ainakaa ole sitä kylvänt tai laittant. Iha koria ol, vaikken oikei tykäntkää pilkullisist kukist.

Siskoin piäs tännää kottii sairaalast. Toivottelin hyvvii vointeja ja toipumist.

Kesätyöpaikass tännää naurettii taas, nii työkaverien ko asiakkaittenki kans. 

Suhmuran Santra soip just ratios, sen myötä hyvvää yötä

Doris

Vierailija
1865/2476 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011250644.html

Ollaan varovaisia mullan kans. <3 Sofia

Vierailija
1866/2476 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000011253521.html

Tuon TIA-kohtauksen suhteen mulle oli uus tieto, että sillon pittää lähtä heti lääkärille. Enne sanottiin, että soon vaaraton ja tillaa voi seurata ja jos tullee uuvestaan, nii pittää sitte lähtä lääkärille. Ehkä te muut tuon tiesitteki. 

Eräs tuttuni luuli sammaa ku minä ja jäi kottiin. Tila paheni ja hää halavaantu. Yhellä toisella oli sama oire niin, että yhtäkkiä vaan tipahti käsi alas, ku hää oli laittamasa hiuksiaan. Samalla meni toinen jalakaki veltoksi. Hää meni nukkumaan, otti ensin kipulääkkeen, ku päätäki alako särkemään. Oli joutunu hyppimään yhellä jalalla, ku ei toinen pitäny yhtään. Alle 30-vuotias nainen. Hää meni parin päivän päästä lääkäriin. Kyse oli halavaustyyppisestä migreenistä. Mutta miten nuita erottaa toisistaan, varsinki tämä migreenipotilas voi joskus luulla, etton taas vaan migreeni, niin voi ollakki infarkti, sillä sen riski on migreenikoilla muutenki kohonnu. Voi mahoton. S

Vierailija
1867/2476 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia taas.

Ihana, kun kävitte Miina ja Tilo kirjottamasa pitkästä aikaa. Soon aina ilo lukia kaikkien viestejä, vaikka tekstiä ois vain yhen lauseen verran. Ja saahan sitä kirjottaa murheistaki, eli ei tarvi olla aina ilosia asioita kerrottavana, vaikka tiiänhän minä, että joskus ihan nolottaa, ku sattuu tulemaan iteltä valitusvirttä tekstin muovosa. Soon kuitenki sallittua. Siinon seki hyvä puoli, että ymmärtää, että muillaki on välillä erilaista väsyä elämäsä erilaisista asioista johtuen. Sehän on luonnollista, varsinki voimien vähetesä.

Kiva, ettei Miina sunkaan silimiin oo tullu niitä "rasvarinkuloita" iiristen ympärille. Olin jotenki kuvitellutki sut tummasilmäseksi ja tummahiuksiseksi. Ootko sinä harmaantunu laisinkaan?

Mietin, jos istuttasin suoraan penkkiin nuita kääpiösamettikukkien siemeniä, nii millonhan ne alakas nousta näkyviin? Onko teillä niistä kokemusta? Mielellään ostasin valamiina kukkasina, mutten oo niitä koskaan missään nähäny.

Nyt ruoanlaittohommiin ja myöhemmin kirjotan lissää - ehkä tännää ehkä joku toinen päivä. Hommia riittää...

Ihana seki, että te Doris, Saiko ja Vuapukka ehittää pittää ketjua elosa sillon, ku muut eivät ehi. Kiitos. :)

Lepposaa lauantaita kaikille! :) Sofia

https://vaasankukkatori.fi/wp-content/uploads/2023/01/liten-tagates2-1…

Vierailija
1868/2476 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1869/2476 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa vielä - tulee olo kuin harrastelisi yksinpuhumista, ku oon jo kirjottanu tännää monta viestiä, mutta eipä se haittaa. :)

Tilo, onpa sulla hyvä hb. Sun ei tartte ottaa rautalisää eikä huimauskaan oo johtunu rauanpuutteesta. Hyvä, että soon helepottanu.

Saiko, en oo koskaan teheny kukkakaalipitsaa, ku ei vatsa kestä ennää kukkakaalia. Joskus tein kukkakaali-juusto-sieni-gratiinia uunissa.  Se oli ihanaa. Ootte Doriksen kans reippaita kukkaisnaisia.

Toki minustakin ois ihana, jos mahollisimman moni tänne jaksais kirjotella, mutta vielä ihanampaa on se, että jokkainen saa tehä miten parhaalta tuntuu ja ettei tuu kellekkää paineita, että pitäs tänne kirjottaa. Tämähän on täysin vappaaehtosta hommaa.

Minkä värinen keittiö teille on mieleinen?

Nyt alan jumppaamaan ja sitte suihkuun ja iltapalalle. Lepposaa iltaa kaikille!

1870/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samettikukkia olen kylvänyt suoraan ruukkuun toukokuun lopussa. Ne kukkii sitten elokuulla. Kääpiösamettikukan siemeniä en ole löytänyt vuosiin...

Minä rekisteröidyin käyttäjäksi tänne, kun joku törppö alkoi käyttää nimimerkkiäni toisessa ketjussa. Ai että sieppas (siis pisti vihaksi)

Eilen oli rattoisa päivä, kirppari, terassi, arpajaiset, elävää musiikkia ja paljon kavereita. Ei edes palellut. Tänään on sadepäivä, kävin pihakatselmukset ja kohta teen pottumuussia, paistan pakastekalaa ja pilkon porkkanatikkuja.

Leppoisaa lepopäivää

Doris

Vierailija
1871/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä provenselaisee tyyliin ja lämpöset värit keittiön kaapeissa tai sit ihan mäntyy, ku väri tummuu iteksee aikojen kuluessa. Harvoin on ennää näyttelyissä tätä tyylii. Kauniita vaaleita kaakeleita kaappien ja pöytätasojen välissä.

En ollenkaa tykkää näist moderneista saarekkeella varustetuista keittiöistä. Kiiltävät lakkapinnat ovat miulle kauhistus. Miks pittää peittää kaik mitä keittiössä tarvitaa. Tosin, aika vähäistä on keittiössä touhuuminen nykyään, ku valmiita annoksia ostaat. Mikrossa sukkelaa lämmitettyä ruokaa.  Seinien värit ovat neutraalia vaaleeta, mut maalipinta sellasta, et voip pyyhkii roiskeita pois.

Pittää alottaa tääkii päivä, mut vähä meinasin olla joute.

T. Saiko

Vierailija
1872/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomentapäivää

Doris - reissunainen!  Hyvä nimimerkki sulla. Harmi, että joku toinen vei eri ketjusa käyttämäsi nimen, mutta nyt ei enää vie, ku rekisteröit tuon nimen. Tuli mieleen, että vieläki reissaat ainaki mökin ja kaupunkikodin väliä, mutta ootko reissannu aiemmin palijo ulukomaillaki? Sorry, jos oot jos kertonu tuosta enkä muista. Ja kiitos kukkatiedoista. Hankkija näyttää myyvän myös kääpiösamettikukan siemeniä, mutta en tiiä jaksanko oottaa kukkia elokuuhun asti, joten hankin kai jottain kesäkukkia siihen kohtaan, mihin nuita suunnittelin.

Saiko, kiitos ku kerroit nuista keittiömieltymyksistä. Löysin linkin, josson 50 provence-tyylistä keittiötä. Joku voisi kutsua noista joitain keittiöitä myös maalaisromanttisiksi. Itselleni ne ovat ehkä hippusen liian runsaita, siis tykkään pelkistetymmästä tyylistä. Tuosa ne provencet:

https://interior.decorexpro.com/fi/dizayn-interera-kuhni-v-stile-provan…

Ja oon just erilainen ku sinä sikäli, että haluan laittaa kaikki piiloon ja näkvisä on vaan mikro, leivänpaahdin, kahvin- ja vedenkeitin, hedelmäkulho ja kukka. :) Yritän etsiä kuvia tyyleistä, joista tykkään. Tykkään enemmän vaaleista ovista, myös vaaleanvihreistä, mäntysekki on joskus kivoja, meillon ollukki semmoset. Mun tyyli on varmaan sen provencen ja nykytyylin välissä. Mustista tai muista tosi tummista keittiöistä en tykkää enkä liian kiiltävistä kaapinovista, vaikka noonki heleppo puhistaa.

Jatkuu... :) Sofia

1873/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuista:

Nuorena reissasin tosi paljon, ulkomaita myöten. Työmatkojakin, joku vuosi kävin neljä kertaa ulkomailla. Pohjoismaat useamman kerran, Espanjaa, Saksaa, Portugalia. Nyttemmin ulkomaat jääny, kyllästyttää lennot ja jonotukset... hassua sinällään, että Sodankylän Keskiyön Elokuvajuhlilla käyn jo viidettä kertaa ja siellä jos missä jonotetaan joka paikkaan... leffaan, syömään, vessaan, tapahtumiin. Samanhenkisiä jonottajia, juttuseuraa löytyy aina.

Doris

Vierailija
1874/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris - reissunainen kirjoitti:

Samettikukkia olen kylvänyt suoraan ruukkuun toukokuun lopussa. Ne kukkii sitten elokuulla. Kääpiösamettikukan siemeniä en ole löytänyt vuosiin...

Minä rekisteröidyin käyttäjäksi tänne, kun joku törppö alkoi käyttää nimimerkkiäni toisessa ketjussa. Ai että sieppas (siis pisti vihaksi)

Eilen oli rattoisa päivä, kirppari, terassi, arpajaiset, elävää musiikkia ja paljon kavereita. Ei edes palellut. Tänään on sadepäivä, kävin pihakatselmukset ja kohta teen pottumuussia, paistan pakastekalaa ja pilkon porkkanatikkuja.

Leppoisaa lepopäivää

Doris

Rekkautuminen on ainoa tapa varata nimimerkki.

1875/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doris - reissunainen kirjoitti:

Leppoisaa lepopäivää

Doris

Rekkautuminen on ainoa tapa varata nimimerkki.

Niinpä. En mielelläni jaa tietojani, mutta nyt sen tein, kun häiriöitä tuolla toisessa ketjussa. Olkoon niin.

Vierailija
1876/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, piti välillä tehä ruokaa.

Oot Doris aika palijo reissanu, ja jonottanu, mutta jonottaminenki voi olla heleppua hyvässä seurassa. :) Mullaki on tänne vauvalaan nimimerkki, mutta en oo sitä käyttäny vuosiin. Liekö löytäisin salasannaakaan, millä kirjautua.

Nuista keittiöistä vielä. En löytänyt varsinaista unelmakeittiötä mistään kuvista, ku tykkään niin monenlaisista. Meillon oikiastaan mun unelmakeittiö, mutta siitä puuttuu leivinuuni ja puuhella. Yhesä asunnosa meillä oli tuon tyylinen, soli tosi käytännöllinen, ku kaikki oli lähellä: https://d38jyormajor1t.cloudfront.net/1428x2856,fit,q80/sisustusprodmed…

Nykynen keittiö on palijo tuon näkönen. Alakaappeja on vaan yks ja muut on kaikki vetolaatikkoja. Soon kätevää, ku näkkee aina helepommin sisällön:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgf8r1IbkRg9Z…

Tuostaki tykkään:

https://www.puustelli.fi/sites/default/files/styles/content_highlight_i…

Ja tuosta jo leivinuuninki vuoksi:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQo-tAbgcymwQnd_Le…

Puuhella ois ihana: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/7-x-romanttinen-puuhella

Tuosa vähä modernimpi ja siinon leivinuuni mukana. Kätevä: https://www.unelmauunit.fi/wp-content/uploads/Warma-Uunit-Salli-varaava…

Meillon pieni putkiremppa menosa. Mies lähti ostaan osia. Onneksi löyty kauppa, joka on sunnuntaina auki. Ei onneksi mittään vesivahinkua kuitenkaan.

Toivotaan, että nuo linkit aukiaa. Iloa päiväänne! :) Sofia

1877/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuhella olis ihana :) lapsuuskoissa on, veli ain  keittellee aamupuurot sillä. Meil on nukkuma-aitta siellä savusaunalammella. Jos ollaan talon töissä, veli reissuhommissa, laitetaan lautaset valmiiksi pöyälle, niin veli tietää tehhä puuron meillekin...

Tuo puustellin keittiökuva on minun makuun. Meil on tosin ihan tavan valkoset kaapit molemmis huusholleis. No maalla on sentä puinen pirttikalusto. 

Neon 2 soi usiast nykyään ratios, mie olen jotenki ihastunt heiän mussiikkii...

Doris

Vierailija
1878/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoit etelämaalaisii keittiöitä, oikei hyvä. Katsoin siun uuvvet kuvat, mis on siun nykyisen keittiön olone kuva. Iso on siul keittiö, tosi iso. Huomasin heti, et siin vasemmas sivussa on korotettu osa. Ni miul on myös tuollane alakaappi ja sen päällä korkea syvennys missä jääkaappi on kauniisti. seinäs on viel hyllyjä eriksee, pittää vähä kurkottaa, koriste-asineitä snne laittant. Eiks laivinuunin pitäis olla jossakii keskellä, et se lämmittäis suurempaa aluetta. En ossais leivinuunii käyttää. Miult palais kaik leipomukset. Miulla on kuitekii sopivast käytännöllistä tillaa, mut mahottoma iso allas ja siin vieres kaatoallas. Sinne altaasee saap piilotettuu kaikkee, minkä ei tarvitse näkkyy. Asentajat sannoit, ettei tällästä allasat kukkaa keskelle tiskipöytää laita. Miulla on terästä kaik työskentelytilat keittiössä, ku ovat hygieenisii ja helpot pittää puhtaana.

Miu mies hankki meille joku vuos sitte (sähkön saanti ei olt vamaa sillo) valmiiks pienen kamiinahellan, jonka päällä voip keittää. Sen voip tarvittaessa asentaa, tietyst itse, meil on hormi valmiina.

Oikei mukava katsella vanhoi tuppii ja olohuoneita ja ihanii ohuita verhoja ikkunoissa.

T. Saiko

Vierailija
1879/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai-iltaa,

Jotakin iloista vaihteeksi. Taisi palata viime kesäinen lokkipariskunta parvekkeemme yläpuolelle. Päättelen siitä, kun linnut eivät enää  hyökkäile tiuhaan niin kuin viime kesänä. Emo on ilmeisesti pesässä ja toinen lokki vain ilmoittaa kerran sille, että nyt on  joku parvekkeella. Siis lentää vain kerran läheltä parveketta ja saan rauhassa hoivailla saamiani kesäkukkia. Talvettamani pelargonit ovat vielä sisällä ja myynkin niitä vähemmäksi Torissa. 

Naapurin ikkunan takana on rastailla pesä koivussa. Kyllä linnutkin osaavat. Rouva kertoi, kun viikko sitten tuli ravakka raekuuro. Emolintu oli ollut pesässä munien tai oliko jo poikasten päällä suojana, kun toinen lintu oli ängennyt sen viereen lisäpeitoksi. Onneksi kuuro ei kestänyt kauan. Kyllä luontokappaleet ovat monessa asiassa taitavia, vaikkei sitä ihan kaikkea aina hoksaa.

Keittiöstä sanon sen, etten tajua tätä nykymuotia, jossa keittonurkkaus tai -seinä ovat olkkarissa. Tykkään erillisestä  keittiöstä, johon mahtuu myös kuuden hengen ruokapöytä. Uusittiin keittiö 20 vuotta sitten ja se saa kelvata niin kauan kuin sitä tarvitaan. Olen elämäni aikana käyttänyt Hesassa jopa kaasuhellaa ja -uunia, enkä kaipaa edes puulla toimivia juttuja. 

Matkustamisestakin olen saanut tarpeekseni. Jokaisella reissulla opin jotakin uutta. Senkin, että puhua pitää uskaltaa, vaikkei kieliopin sääntöjen mukaan ihan aina menisikään. Eipä ole ollut ongelmia sen suhteen. 

Huomenna lupasin lähteä tyttäreni kanssa tallomaan jättipalsamintaimia tuohon lähimetsän puronvarteen, jonne joku on niitä kylvänyt. Tämä on jo kolmas kerta, kun mennään. Ainakin vähenevät.

Hyvää alkavaa viikkoa!

T. Tilo

Vierailija
1880/2476 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättipalsami on miulle tuttu 1980 vuuvven alusta. Sitä ol joku istuttant yhtee mökkirantaan. Sillo sitä ihailtiin, mite on hyvä kukkimaa. Ja seuraavaan vuonna ol levint iha mahottomast. Monet ottiin ommaa pihhaa alkuja.

Ojien varsilla ja muilla kosteilla paikoilla sitä on mahottomast ja se tukehuttaa jopa pahimmat rikkaruohot. Justii se, et saap sen kasvin kukinnot poistettuu, ku se on yksvuotine. Oon olt myös mukan, ku niittiit ja myö sit kerättii ja lopulta poltettii koko kasvit säkkeinee päivinee.

Miusta ei lupiini oo ollenkaa nii paha, eikä se ruusukaa tunnu olevan nii paha kasvi, kuin  tää jättipalsami. Isokierto ja vuohenputki ovat seuraavalla sijalla miun inhokeista. Ne voittaat ain, vaik mie mitä tekisin niihe hävittämmissee.

T. Saiko