Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2283)

Vierailija
181/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähä päin alottaja on. Oulusa puhutaa melekee tuollai, mutta sanat taivutetaa vähä erilaila. Vaikuttaa vähä ku oisit asunu Oulusa jossai vaiheesa. Oulusa lapset kyssyy, alakko nää mua tai voikko nää alakaa.

Vierailija
182/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Oulun murretta puhun ja kirjotan osittain, mutta ku oon ollu aika palijo tekemisä muutamien muitten murrealueitten ihimisten kans,nii heilton tarttunu mullekki sanoja, eli en ossaa puhua enkä kirjottaa Oulun murretta nii hyvin, mitä jotku sitä puhtaasti ossaavat.

Tuu sinäki kirjottaan meijän kans, jos murteella kirjottaminen kiinnostaa. :) Hs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannasohville vastaan, että talviaikaan lämmitetään isoa "tuvan" uunia joka päivä ja nyt kovilla 30 asteen pakkasilla kamarin pönttöuunia aamulla ja illansuussa uudestaan.

On meillä joka huoneessa myös sähköpatterit, mutta vain keittiön patteri on päällä. Hella on sen verran vanha, että sitä ei enää uskalla lämmittää.

Polttopuita meillä on pitkäksi aikaa ja keväisin tehdään lisää.  Tuvan uunissa pyrin paistamaan ruoat ja myös leipomukset, silloin kun  uunia lämmitetään.

T. Emmastiina

Vierailija
184/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmastiina, minä vastasin sulle suht pitkän viestin. En tiiä, ehitkö lukia sitä. Joku sitte päätti poistaa sen.

Aika kummallista, että asiallisia viestejä poistetaan, mutta minkäs teet. Surullista, että vanahoja ihimisiä, joillei oo ennää monia vuosia tai vuosikymmeniä ees elinaikaa jälellä, aletaan tällai kiusaamaan.

Vierailija
185/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannasohvi, en ehtinyt lukea viestiäsi tuon oman 183/klo 12.37 viestini jälkeen.

T. Emmastiina

Vierailija
186/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vielä

Ite kirjotan niinku puhun, eli en ees ossaa puhasta murretta, vaan kirjotan ommaa puhekieltäni. Tämmöseksi soon muovostunu vuosikymmenten myötä.

Jokkaisella onki oikeus kirjottaa ihan sillä omalla tavalla, mikä hyvältä tuntuu, mutta mielellään suomeksi. :)

Vaikka ketjun nimi on Murteela, ei se tarkota, että pitäs puhasta murretta osata. Aika harva sitä ossaakaan.h

Vierailija
187/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Emmastiina tievosta. Taijan laittaa omat viestini aina talteen sitä varten, että voin ne pallauttaa. Kirjotan sulle uuvestaan jossain vaiheesa tännään tai lähipäivinä. :) H

Vierailija
188/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mie tulin tänne katsomaa. En oo  viel kerent lukemaa kirjotuksii.  Nyt meen sille toiselle avatulle murteelalle.

T. Veera

Vierailija
189/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suapisti, kiva ku tulit paikalle. Sinähä kirjotit sen ekan Murteela viestin 25.9.2015, jonka tuohon siirsikki. kiitos vaan. Ohan siitä aikaa vierähtäny ja monenlaisia keskusteluja ehti ketjuun tulla ja niitä hienoja kuvia kans.

Kivoja nuo vanhan ajan nimet, joita joitaki myös nykylapsille annetaan. :) h

https://lapsennimi.com/vanhat-nimet/

Vierailija
190/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

könysiv viä takas

mukava ko ies sie hanna(sohvi) ennätit lukii se miu viesti. miule sitä ei enee näy. elikkä seun siis poistettu. liekköhä tiälä viestie pittuus rajotettu vai minkähä takii se lie nakattu mäjellen. mie jotenni kyllä arvasinnii nottei se viesti sua pitkää tiälä olla. nytoisi iham paikallaa löytee johhii paremp keskustelupalsta johna voitas tarinoijja ilima nottako viestit hävijäät ilima aikojaa olemattomii.mitenkä oisi josko työ vihmerämmät koittasija löytee simmose palsta.

illaj jatkoja

T.suapisti

Vierailija
191/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi olla niin ettei olla tervetulleita tänne. Keneltähän on pois, jos me rauhalliset ikäihmiset turinoisimme keskenämme täällä? Tilaa on, paperi ja muste ei äkkiä lopu. Olisi kiva, jos joku perustelisi poistatukset.

Miina ihmetteli

Vierailija
192/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaapi olla niin ettei olla tervetulleita tänne. Keneltähän on pois, jos me rauhalliset ikäihmiset turinoisimme keskenämme täällä? Tilaa on, paperi ja muste ei äkkiä lopu. Olisi kiva, jos joku perustelisi poistatukset.

Miina ihmetteli

Niinpä, eikö oo surullista, että tuollastaki tapahtuu. No täälön valtavasti ketjuja ja kirjottajia, joten ei hää viiti loputtommiin meijän vanahusten juttuja käyä poistamasa. Ylläpitohan kyllä saa seleville, mistä ip-osotteesta se poistaja toimii, joten pitänee kirjottaa tarvittesa ylläpiolle. :) hs

Vierailija
193/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

könysiv viä takas

mukava ko ies sie hanna(sohvi) ennätit lukii se miu viesti. miule sitä ei enee näy. elikkä seun siis poistettu. liekköhä tiälä viestie pittuus rajotettu vai minkähä takii se lie nakattu mäjellen. mie jotenni kyllä arvasinnii nottei se viesti sua pitkää tiälä olla. nytoisi iham paikallaa löytee johhii paremp keskustelupalsta johna voitas tarinoijja ilima nottako viestit hävijäät ilima aikojaa olemattomii.mitenkä oisi josko työ vihmerämmät koittasija löytee simmose palsta.

illaj jatkoja

T.suapisti

Oon ettiny semmosta palstaa jo kovasti ja kyselly muiltaki vinkkejä, muttei semmosia keskusteluvoorumeita näytä olevan. Et-palstaa tarjottiin ainuana vanahuksille sopivana ja se ny sitte lopettaa. No mehän selätettään tämä haaste. :) hs

Vierailija
194/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja seki ois kiva, ku tulis uusiaki murteella kirjottajia meijän kaveriksi kirjottaan. :) Hs

No terve. Moon eteläpohojanmaalta ja tuttujeni kans kiriootellahan viestiä samoon kun puhutahanki. Aikoonansa mulla oli sulhanen Rovaniemeltä ja sanoon jotta mun pitää sille teherä sanakirja jotta ymmärtääs mun puhettani. Kerran mä olin oikeen kipiä ja sanoon jotta mun luntioomia porottaa.Seuraavaksi kun nähtiin niin kysyy multa jotta lumpioomekko sulla oli kipiänä? Mä jouruun suomentamahan,mun lantiota särki.

Vierailija
195/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja seki ois kiva, ku tulis uusiaki murteella kirjottajia meijän kaveriksi kirjottaan. :) Hs

No terve. Moon eteläpohojanmaalta ja tuttujeni kans kiriootellahan viestiä samoon kun puhutahanki. Aikoonansa mulla oli sulhanen Rovaniemeltä ja sanoon jotta mun pitää sille teherä sanakirja jotta ymmärtääs mun puhettani. Kerran mä olin oikeen kipiä ja sanoon jotta mun luntioomia porottaa.Seuraavaksi kun nähtiin niin kysyy multa jotta lumpioomekko sulla oli kipiänä? Mä jouruun suomentamahan,mun lantiota särki.

Voi että, kylläpä sulla onki hauska tuo murre. Toivottavasti kirjotat lissääki. :) Hs

Vierailija
196/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että, kylläpä sulla onki hauska tuo murre. Toivottavasti kirjotat lissääki. :) Hs

Isoo kiitos. Tottahan mulla olis maharottomasti praataamista,kun mä en piittaa näillä palstoolla sellaasista jokka työksensä vain haluaa pahaa aikahan ja vasite pahoottaa muitten mieli. Sellaasta tää sanotahan pahansuopuureksi. Mä tykkään lukia mieluummin tällääsiä,joillakin on sentäs viä hyvyyttä syrämes🤗Kyllä joku kateuresta tämänkin varmahan panoo loppumahan

Vierailija
197/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jostain syystä tuo lainaus nyt onnistunu, niin lainaan sun kirjotuksen näin:

"Isoo kiitos. Tottahan mulla olis maharottomasti praataamista,kun mä en piittaa näillä palstoolla sellaasista jokka työksensä vain haluaa pahaa aikahan ja vasite pahoottaa muitten mieli. Sellaasta tää sanotahan pahansuopuureksi. Mä tykkään lukia mieluummin tällääsiä,joillakin on sentäs viä hyvyyttä syrämes🤗Kyllä joku kateuresta tämänkin varmahan panoo loppumahan."

Kiva, sillä mehän toivotettaan joukkoomme kaikki, jollon mukava asenne ja hyvvyyttä syämesä, niinku sullaki tuntuu olevan.

Toivotaan, että hyväsyämmisten ihimisten määrä lissääntys ja ihimiset isolla joukolla kyllästys ilkeilyyn, ku eihän soo sille ilkijälle tai kellekkään hyväksi. Aikasa kutaki sitäki lajia.

Jatketaan kirjottelua täälä aina sen mukaan, miten kukin ehtii ja jaksaa kirjotella. :) Hs

Vierailija
198/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sovittiin murteelaisten kans, ettei laiteta ollenkaan nuita nuolia ylös eikä alas, joten jos nuolia ilimestyy, niin ovat sitte muitten eikä me niihin sen kummemmin reagoia eikä niitä seurata. :) Hs

Vierailija
199/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että hyväsyämmisten ihimisten määrä lissääntys ja ihimiset isolla joukolla kyllästys ilkeilyyn, ku eihän soo sille ilkijälle tai kellekkään hyväksi. Aikasa kutaki sitäki lajia.

Jatketaan kirjottelua täälä aina sen mukaan, miten kukin ehtii ja jaksaa kirjotella. :) Hs

Kokeilin osatekstin lainaamista. Iskin enteriä muutamia kertoja. Saa nähdä miten käy.

Oli ihana pohojalaanen murre edellä. Tuttua kirjallisuudesta. Kunpa osaisin jotakin noin hyvin. Mutta jos suomi kelpaa niin sitten sillä. 

Tämä on ihan pelkkää tutustumista talon tavoille.

Se oli Miina taas

Vierailija
200/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut   Miinalta lainaus :(