Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2283)

Vierailija
201/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä Vauva.fiisä tehtiin joku uudistus joitain aikoja sitten ja sen jäläkeen ei oo lainaukset toimineet yhtä hyvin ku ennen, mutta eiköhän seki pulma tuu ajan kans korjatuksi. :) h

Vierailija
202/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistunut   Miinalta lainaus :(

Mutta seioo Miinan vika. :)

Ei multakaan lainaus ihan onnistunu, vaikka tein sen niinku ennenki, eli ensin rivivälit ja sitte kursori äärivasemmalle. :) h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mie tulin tänne katsomaa. En oo  viel kerent lukemaa kirjotuksii.  Nyt meen sille toiselle avatulle murteelalle.

T. Veera

Mite täs nyt käyp.

Vierailija
204/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en oo millokaa kokkeilt.

T. Veera

Vierailija
205/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en oo millokaa kokkeilt.

T. Veera

Jos kokkeilet Veera uuvestaan siten, että laitat lainaustoiminnon valinnan jäläkeen muutaman rivivälin. Sitte ku rivivälin laittaminen tuottaa sen tuloksen, että kursori siirtyy sinne äärilaitaan vasemmalle, eli enemmän vasemmalle, mitä se lainattu teksti, niin sillon sen pitäs olla semmosesa paikasa, että sun kirjottama teksti ei jää sinne lainatulle alueelle tekstiksi.

Siellä meijän entisesä kirjotuspaikasa se toimii palijo helepommin. Täälön vielä asiasa haastetta. :) H

Vierailija
206/2283 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannasohville vastaan, että talviaikaan lämmitetään isoa "tuvan" uunia joka päivä ja nyt kovilla 30 asteen pakkasilla kamarin pönttöuunia aamulla ja illansuussa uudestaan.

On meillä joka huoneessa myös sähköpatterit, mutta vain keittiön patteri on päällä. Hella on sen verran vanha, että sitä ei enää uskalla lämmittää.

Polttopuita meillä on pitkäksi aikaa ja keväisin tehdään lisää.  Tuvan uunissa pyrin paistamaan ruoat ja myös leipomukset, silloin kun  uunia lämmitetään.

T. Emmastiina

Hei! Aika hyvin teillä lämmittää nuo uunit, ku teijän kestää pittää pattereitaki pois päältä keittiötä lukkuunottamatta. Meillon patterit päällä niisä kahesa huoneesa, joitten keskellä meillon tuo varraava takka, mutta silti vaikka illalla sen lämmittää, niin aamulla saattaa olla vaan 18 astetta lämmintä. Toki sitä vois pattereita isommallekki laittaa, mutta ku tuo sähkö on niin kallista, niin pärjäillään näin.

Oottako aatelleet uutta puuhellaa hommata?

Kello on kohta 23, joten lopettelen tältä errää kirjottamisen, että ehin tämän viestin lähettää. :) H

207/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys murteelaiset!

Ihan vain kokeilen kirjoittaa tänne, minulle uudelle keskustelupalstalle. Aika saa  näyttää, onko täällä yhtä hyvä sopu kuin oli edellisellä, nyt tiensä päähän tulevalla ikäihmisten keskustelufoorumilla. Nykyaika on niin repaleista, että rauhallisia saarekkeita varmaan kaipaa joku muukin kuin minä. 

Hyvää jatkoa toivotellen!

Vierailija
208/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyhäpäivee

mukava ko tänne o tult uus kiriottaja. mukava olone tua pohojam mua murre. tervet tulloo vua meijjä sakkii. toivottavasti vihyt. vain suat varrautuu sihi nottei myö iha kaikkii sanontoja ymmärretä ni toivottavasti suahaa siulta tulukkaus apuu. olkoo sulla johhii nim merkkihi valittuna ni tiijjettäs kuka millonni kiriottelloo.

iha hyvä nim valinta tua tilo. ja out iha rekisteröityny sillä tällem palstalen. hieno jutu.

tiälom pikkise leuvvvomp kel tänää. ei mulla vielläi ou varsinaista pakkasmittarii vain puhelime mukaa tiälon 28 pois astetta. ja junior soitals tuano ja sano notta. huomennoisi vua enee 6 pois astetta. sehä tuntuu luultavasti melekose leuvvolta siältä se.

tännää tekasi sapuskaks pottaatti muussi ja puojim pakkasesta hankitu seitileikkee. sitä jäi toine mokoma huomiselen. yljiämä muussista mie tekasi tuas pottaattikakkaroita. eipähä mää sekkää muussi tähe hukkaa.

päiväj jatkoja

T.suapisti

Vierailija
209/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää miinus 13 pakkasesta.

Mukava, että olitta Tilo ja Suapisti käyneet kirjottamasa kuulumisia.

Oon sammaa mieltä Tilo sun kans, että rauhallisia ja hyväntuulisia saarekkeita ois hyvä olla, ku tämä maalima on menny aika hurjaksi monella tavalla.

Suapisti, mitä ne pottaattikakkarat ovat? Valamistakko sinä ne uunisa vai pannulla? Ite oon teheny pottumuusista joskus pottulättyjä. Nytki niiton pakasteesa jonku verran.

Kävin laittamasa sinne entiselle palstalle yhen kuva, vielä ku ehin. Siihen liittyen laitoin kysymyksenki. Ois kiva, jos ehittä käyä sitä joku päivä kattomasa ennen ku sieltä kaikki poistuu näkyvistä, ku kiinnostaa teijän vastaus aiheeseen.

Mullon ollu kännykkä noin 25 vuotta ja nyt sitte onnistuin eka kertaa elämässäni rikkomaan kännystä lasisen näytön.On kännykkä aiemminki tippunu lattalle, mutta lappeelleen, nii ei oo menny rikki. Nyt se tippu nurkka eellä eikä puulattia suostunu joustamaan, vaan lasi räpsähti rikki. Mullei ollu siinä semmosta lasinsuojaa. Sois ehkä auttanu. Nurkkaan tuli 0,5 cm x 1 cm sirpalevaurio, josta lähti sitte naarmuja ylemmäs ja sivuille. Noin kolomasosa näytöstä on nyt rikki.Laitoin siihen vahavaa kirkasta teippiä, jos sillä jonku aikaa pärjäis.Mielelllään tuon puhelimen pitäsin, ku soon hyvä ja oon siihen tottunu, mutta katotaanpa alakaako nuo railot laajeta.

Onko teillä kokemusta, että kuinka pian ne railot laajenee niin, ettei näytön läpi ennää toiminnot toimi?

Tehtiin pitkästä aikaa pizzaa lounaaksi ja nyt lähen tekkeen toista ruokaa, ku takka alakaa olla valamis kypsennystä varten.

Lepposaa sunnuntaita kaikille tasapuolisesti. :) H

Vierailija
210/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, huomasikko sinä Suapisti, että oli pallautunu se sun eka kirjotus tänne? Taitaa olla tuola sivulla 10. :) H

Vierailija
211/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas, minä vastaanki tänne teille - ja kiitos vielä ku kerroitta omenapuista.

Ookko sinä Miina ruukannu leikata omenapuut joka kevät vai joka syksy? Meillä jäi viime vuonna leikkaamatta kokonaan, joten siksi siinon niitä ylöspäin kurkottavia oksia. Eräs omenapuitten ammattilainen sano, että jos haluaa pienemmän saon, niin kannattaa leikata elokuussa ja jos isomman, niin kevväällä. Ja omenapuun pitäs olla kuulemma satteenvarjon mallinen, mihin ollaan pyrittykki, mutta tuosa se ny ei siltä näytä leikkaamattomuuen vuoksi.

Tosi mielenkiintosta, että sulla oli toinen puottanu lehet ja toinen ei. Ovatko ne eri lajia? Onko niihin ylleesä tullu suunnilleen yhtä palijo omenoita vuosittain?

Näät tulevana satokautena, että pittääkö paikkansa se asiantuntijan arvio, ettei tuu kummonen omensato siihen puuhun, mihin lehet jäivät.

Mua kans hirvittää, mikä haravointihomma on kevväällä eesä. Yhtenäkkään syksynä ei oo vielä jätetty haravoimatta, mutta minkäs sitä teki, ku tuli niin pian ne jäätävät kelit, että lehet jäi puihin ja maihin.

Tilo, sulla onki ollu kovasti omenapuita, ku 20 kpl. Miten ihmeessä ootte jaksanu ne kaikki leikata. Sitte vielä se omenamäärä. Kävikö teillä apulaisia niitä kerräämäsä? Mollaan viety muutaman kerran omenoita hevostalleille ja jaettu lapsille ja ystäville, ku niin valtavasti on tullu tuosta yhestäki puusta aina omenoita.

Veerallaki taitaa olla usiampi omppupuu. Innolla ootan myös hänen kokemuksia aiheesta. :) H

Vierailija
212/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupsakkoo illa köllykkee

tuamoset neu ne miu tekemät pottaattikakkarat (= perunarieskat)

Perunarieskat

Raaka-aineet

2 dl perunamuusia

tl suolaa

1 kpl kananmunia

n. 2 dl vehnä- tai sämpyläjauhoja

Ohjeet

Laita uuni kuumenemaan 275 asteeseen. Sekoita kulhossa jäähtyneen muusin sekaan suola, muna ja niin paljon jauhoja, että taikina on pehmeän sitkeää. Nosta taikina pellille leivinpaperille kahdeksi keoksi ja taputtele ne jauhotetulla kädellä sentin paksuisiksi rieskoiksi. Pistele rieskat haarukalla ja paista uunin keskitasolla 15-18 min.

käviv vilasemasa sielä entiselä palstala h sitä siu laittamoos kuvoo. miusta näytti iha joltahi havupuulta. miullei ou ihelä olt omenapuita yl 30 vuotee enkä muista sillonkaa nähneen nottako niihe oisi lehet jiänä talaveks. tiälom pihala joitahi lehtpuita. en tiijjä mitä neun vain niissol lehet yhä.

miulo olt elävii kuvii kahteluu ohjelmasa jo ussiimpana päivänä. ja viä meinasi yhe kahtoo tänää. sinneppä siis

illaj jatkoja

T.suapisti

Vierailija
213/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, huomasin omppujuttusi täällä. Olen yleensä leikannut omenapuut huhtikuussa. Pari kertaa tytär on tuonut teleskooppivartiset sakset ja leikannut syksyllä. Hän uskaltaa paremmin kiivetä tikkaille. Minä kurottelen maasta käsin. En ole huomannut leikkausajankohdan vaikuttavan satoon. 

Lehtensä nyt  paremmin pudottanut on punakaneli, lehtensä säilyttänyt tummanpunainen, varhainen omenalajike pekka. Pekka on ollut runsassatoisempi. Punakaneli on liian varjoisassa paikassa, siksi se vähän kärsii. Kaksi puuta on ollut pikkuperheelle riittävä määrä. Viime syksynä oli omenia yli oman tarpeen. Kuten sanottu, saa nyt nähdä miten tulevan sadon kanssa käy. Kummassakaan puussa ei ollut ruskalehtiä, eli puut eivät ehtineet valmistautua talveen. Tällaista ei ole ennen tapahtunut. Syyslannoitteen olin kyllä jo antanut.

Asiasta toiseen. Sää on lauhtunut kovasti, on vain -10 mittarissa. Nyt sitten saa jännätä vesijohtoja. Käyn vähän väliä valuttamassa vettä  hanoista ja vetämässä vessoja. Milloinkaan ennen, ei millään säällä ole johdot jäätyneet, mutta se ei paljoa lohduta. Kolasin aiemmin paksun kerroksen lunta sille seinustalle, jossa oletan vesijohdon nousun olevan.

Tämmöisiä murheita mökin Miinalla

Vierailija
214/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin äsken nuita meijän vanahoja kirjotuksia sieltä toiselta foorumilta. Kyllä mollaan kirjoteltu tosi laajasti eri aiheista. Ihan mahtava homma. Tuli ikävä myös Samettiruusua, Juulia ja Hilmaa. Eihän sitä tiiä, vaikka he vielä joskus löytäs tiensä meiän uuteen Murteelaan, mutta luulen, että Samettiruusu on jo siellä taivasmaaliman puolella, ku hää kahesa viimesesä viestisä kerto olevansa nii väsyny, ettei oo koskaan ollu.

Ite en ees muistanu, mistä kaikesta ollaan kirjoteltu. Muistattako te? Ei kai se haittaa, jos niitä samoja asioita käyään joskus uuvestaan läpi täälläki.

Ilua ja valua kaikille! :) H

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8m7cPUH8FIPI5eDY…

Vierailija
215/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän meno onkii päällä. Mie tuonne vanhaan kirjotin, onneks Hannasohvi huomas miut.

Nii mie ajattelin, et jos miul ois kissa eli jos viel joskus otettais kissa, ni saman nimen mie sille antasin. 

Mie oon viel tuumimassa, mut vähä meinasin "Saiko" nimmee, mut saattaa muuttuu viel pehmiämmäks. Nyt sie ilahutit ku laitoit kisoi nimlistan - mie tutkin.

On se ihme, maalima on täynnä nimmii, silti on vaikia yhistää jotakii mieleistä. Kyl se tästä, ei täs oo kiirettä.

T. Veera

Vierailija
216/2283 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

H.

Tilo, sulla onki ollu kovasti omenapuita, ku 20 kpl. Miten ihmeessä ootte jaksanu ne kaikki leikata. Sitte vielä se omenamäärä. Kävikö teillä apulaisia niitä kerräämäsä?  

Osa puista oli vanhoja ja niin korkeita, ettei niiden latvoihin olisi yltänyt millään tikkaillakaan. Omenat piti ravistella alas. Osa oli nuoria, meidän istuttamiamme ja helppoja hoitaa. Satoa kävi moni korjaamassa. Itse linkosin tuoremehua pakkaseen, tein sosetta, kun oli vielä kylmäkellari kaupungissa. Vietiin niitä naapurin lehmillekin ja laitettiin peuroille piha-aitauksen ulkopuolelle metsän laitaan. Melkoinen savotta niiden kanssa oli, kun oli paljon muitakin hedelmiä ja marjoja. 

Kokeilua tämä kirjoittaminen on, toteaa Tilo (nimi tarkoittaa metsälehmusta espanjaksi).

Vierailija
217/2283 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän meno onkii päällä. Mie tuonne vanhaan kirjotin, onneks Hannasohvi huomas miut.

Nii mie ajattelin, et jos miul ois kissa eli jos viel joskus otettais kissa, ni saman nimen mie sille antasin. 

Mie oon viel tuumimassa, mut vähä meinasin "Saiko" nimmee, mut saattaa muuttuu viel pehmiämmäks. Nyt sie ilahutit ku laitoit kisoi nimlistan - mie tutkin.

On se ihme, maalima on täynnä nimmii, silti on vaikia yhistää jotakii mieleistä. Kyl se tästä, ei täs oo kiirettä.

T. Veera

Veera, tiesikki varmaan, että Saiko -nimi on japanilainen nimi, josta kerrotaan näin:

"Saiko: iskevä nimi, joka tarkoittaa rauhallista tyttöä." https://aitiydenihme.fi/vauvat/japanilaisia-nimia-tytoille/

Tuolla oli muitakin ihania nimiä. :)

Mielenkiintonen aihe nuo nimien taustatarinat. Ja kiva, ku  ootta kertonukki kai melekein jokkainen, mikä tarina teiän nimimerkkivalinnan taustalta löytyy. Nyt kiirettä, pallailen iltasella tai huomenissa. :) h (vaihtoon mennee)

Vierailija
218/2283 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie siirryn nyt kokonaa tänne, se vekslaamine ei oo tarpeen. Ilosella mielellä täällä saap entisee mallii jatkaa.

Mie hoijjan nyt kuntoo täält kolmannest kerroksest alkain ja ramppaan kellarii saakka monta kertaa päivässä, millo huviksee millo kannan jotakii makanain. Rappusissa ramppaamine on hyvvää kuntoiluu ja tasapainoiluu.

Miu Amaryllikset alkaat herräilemmää ja työntäät uuta nuppuu, mut tuskin nii valtaviks kasvaat, ku Tilon (Vanha elli) kukat.

Hannasohvi mieti tarkkaa siu nim, on nii paljo kauniita nimmii.

T. Veera

Vierailija
219/2283 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei V, ois mukava, jos kuttusit mua jonku aikaa vaan kirjaimella h, ku huomasin, etton haasteellisempi miettiä uutta nimimerkkiä, jos lukkee aina uuvestan sen entisen, ja siksi itekki käytän väliaikasesti tuota h-kirjainta.

Tuosta tarkkaan miettimisestä. Soon mulla varmaan ollu aina se suurin este löytää nimi lapsillekki, ku oon miettiny niin tarkkaan, miten se soppii sukunimmeen, voiko siitä vääntää ikäviä lempi- tai haukkumanimiä, kuis se taipuu eri muovoisa ym. En voinu laittaa semmosta nimiä, joka päättyy sammaan tavvuun, millä alakaa sukunimi tyyliin: "Turre Repolainen".

Sofia -nimiä moni luulee nykyaikaseksi, mutta sen on moni suomalainen nainen saanu nimekseen jo 1800-luvulla ja muisa maisa jopa 1200-luvulla. Mun äitini äitin siskon nimi oli Sofia.

:) h

Vierailija
220/2283 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunapuhasta iltoo

seun tuas miu viimisin viesti hävitetty pois poikkee. siinol muum muasa se resetti jolla mie niitä pottaattikakkaroita tien. ja sehi ol miu omala konneela olovasta resetti varastosta tänne laitettu.

sanompa suoraa notta. nyt sylettää tääm palsta taipumus viskoo mäkee kiriottajii viestilöitä. en tiijjä kuka sitä harrastaa vain sais painuu lippahivoo kiusoo tekemästä olpa se sittä ylläpito elikkä joku muu ilikijö. kerta vielä ko miu viesti hävijää tiältä ni meikäläise mitta tuloo täytee. sillo tää palsta piäsöö eroo suapistista lopullisesti. minen ala vatuloimaa ja kyttäilemää mitkä viestit tänne jiäp ja mitkä ei. omasta mielestän minen ou tehnä mitn ilikeetä ketää kansa kiriottajoo kohtaa.

illaj jatkoja

T.suapisti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi