Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2283)
Tuossa olen lukenu teijän tekstejä ja mielen kiintosta porukkaa tällä.Hannasohvia taesi laettaa niin värikylläesen kuvan että voe mahoton.Kylläpä oli kaonis.Suapistiko se vaan mopolla ajelee ,siitäki sanon että voe mahoton,kylymä kaet siinä tullee.Pilikkihaalarin oesi saanu vettää la.pällesä .
Mitä tuohon sähkön säästöön tullee ,nin me tilattiin uusi puuhella.Entisessä ei pysy lämpö kun sen aekaa kun kehtaa puita laettaa ja ei sovi kun pieni kalikka kerrallaan.Isäntä jo oesi tänää aamuna aloittanu purku hommiin ,minä topputtelin jotta katotaanhan ensin tulleeko se uusi ja vielä sekin että näöttääkö passaavan entisen tilalle.Pittää olla pirtissä villahousut ja lassa ja sukat jalassa varmaan ensi talvena.Meilla lattia lämmitys sähkölla saunassa ja WC ja yläkerrassa lämpö pällä vain silloin kun on joku yö kylässä.Mutta alakertaa lämmittää leivinuuni jossa voi paistaa jos vaekka mitä ja monesti meillä syödään uuniruokaa.Meillä ei tuo sähkölasku ole kovin iso ,mutta pitää sitä pystyä hommaamaan puita .Sekään ei ole itsestään varmaa enää.Pitää katsoa miten talaven yli mennään.Tieki pitäis saaha pidettyä auki ja polttoaineet noussu niin mahottomasti.Pienet matkat ajelen pyörällä,mutta kauppa-asiat käyn autolla (20km)en tänä kesänä kertaakaan kehannu tuota ajaa pyörällä.viimekesänä yhden kerran.
kyllä siinä saapi miettiä ruokaostoksiakin.Perunat ja marjat on jo suojassa ,ei niitä tarvii ostaa.Aika paljon saadaan lihat kun yksi pojista käy hirvimetsällä .jos nimittäin löytyy riistaa.
Mutta katto on päänpällä ja saapi nukkua yönsä rauhassa,ei vielä ainakaan ole sodan uhkaa.Mutta kyllä on epävakaat ajat käsillä.
Kaekista huolimatta kerhot alkaa tällä viikolla ja saapi puhekavereita ja koetetaan mennä talavia kohti naorussa suin.
alaku iltoo
no olpas mukava ko alamastiinai ennätit kertomaa kuulumisiis. pelekkä hellako se männöö usii vai sehi uun. vai onko hella ja uun erillää. hmmm. miele kiintone ratkasu josko nii ois. vain kyyllä se nii o notta. se uun seum paras lämmitys muoto. ei sille vejä vertojaa kekuslämmitykset tahikko muut nykyaja hullutukset.
talavee kohe männää eikä naurata yhtää. viimo yönol vua 4 ynnä astetta tuan tikihärpäkkeem mukaa. nyton peräti 12. yäk. en tykkee näi kylymästä.
kävihä mie tuas uamupalaverisa mopetila. nyt laitoi jo hanskattii. vain kyllä kait se het puolee pittää moine kulukine viijjä talav säilöö ko eihä tua näy mänevä kaupakskaa.
vain nyty neu vuorosa tavaomaset iltatoimet. ilta elävä kuva. sittä siinä välilä iltasajut. elävä kuva loppuu. ilta lukemine ja sittä jo uamuu uottelemaa.
illaj jatkoja
T.suapisti
Hei vaa.
Juu, se on kyl hyvä muistaa niinku almastiina sanos et meil ei sentää oo sotaa. Kaikesta huolimatta. Kun nää talvikuukauret täs kestettäis ni jos sit jo helpottais. Kyl se niin pal kamalaa on ko sähkölasku nousee ihan mahrottomaks. Saas nährä kuin täs käy.
Mun tulee poika viäl tänää käymää ja katotaa toi toine ulkovalo, siihe vois saara semmosen liiketunnistimellisen polttimon. Niit on semmosii kuulemma nykyään. Ja perunat tarttis kans pikku hiljaa nostel kellarii. On se hyvä et on perunia. Määki saan pikkasen peuranlihaa pakkaseen marjojen lisäks. Täs on olo niinku Veikko Huovisen Hamstereil.
Mitä elokuvii sää suapisti katot? Mää katon aika paljo kotimaisii ja sit Areenast mitä siel on katottavaa. Ei kauhiasti oo. Ny katoin sitä Hitskokin Linnui mut se on vähä semmone sukkela. Siis outo. Ja kamala. Ko tulee nää syyspimiät ni ei passaa semmosii katella, menee yäunet. Polttelee vaa kynttilöi ja kuulustelee vaik Rario Suomee.
Mää kävin tosa pari talvee laulukuarossaki mut korona lopetti sen ja ny ei oo varmaa jatkuuko se. Ääniki on ihan hukas ja kurkus vaan krohisee. Mut näil mennää,
Orvokki
Hei taasen murteelaiset,
Jatkan sen verran murresanoista, kun joku kyseli, kutsutaanko vispipuuroa jokski muuksi. No jossakin olen kuullut kutsuttavan lappapuuroksi.
Minulle hankalammat sanat ovat aina olleet kehtaaminen ja viitsiminen. Nuoruudessa kehtaaminen oli sitä, ettei jokin asia, vaikka lähteminen jonnekin, huvittanut. Nykyisessä elämässä merkitys on päinvastainen. Ei kehdata, jos vaikka jokin asia on noloa. Kotona edelleen en kehtaa lähteä, kun laiskottaa. Se käy, koska puoliso on alunperin kotoisin samalta murrealueeltä kuin minäkin. Muualla pitää aina harkita, mitä sanoa. Välillä menee sekaisin.
Sähkölaitos lähetti kirjeen, jossa hinnanmuutoksista kerrottiin. Huima on nousu. Tähän taloyhtiöön tehtiin viime kesänä maalämpo, jonka vaikutuksista en osaa vielä sanoa mitään. Itse työ jo maksoi riittävästi. Jos tulee kovin kylmää, pistän lämpöpatjan päälle. En tosin ole koskaan koko yöksi laittanut vaan vain vähäksi aikaa ennen maatemenoa. Lämpimään sänkyyn kun on jo ennenkin vilukissan ollut mukava kömpiä. Pitäisi kai katella jostakin kunnon hoppatossut, jos huonelämpöä laskevat. Jaloissa kun veri kiertää jo valmiiksi huonosti. En toki huopatossut jalassa nukkuisi, mutta muuten sisällä voisivat auttaa.
Ainut, missä voisin oikeasti säästää sähköä on nuo kasvivalot. Luulen kuitenkin, että en kovin pihiksi ryhdy. Nyt koronan edelleen hallitessa jotakin iloa on riskiryhmään kuuluvallakin oltava ja kasvit ovat minun juttuni.
Olen minäkin sanonut, että niin kauan on melkein kaikki hyvin, kun ei tule pommeja taivaalta. Nykyisin kyllä taitavat olla enemmän ohjuksia. Vaan ei murehdita etukäteen.
Mukavaa iltaa kaikille!
lupsakkoo illa köllykkee tiältä susj rajalta
iha esteks mie vastoon orvokilen notta. tuano mie katoin lainastosta tännää suavu pätmänin. en tykänä. ol joteni outo. miulen ouvat mielusimpii vanahat kotomaiset elävät kuvat. simmoset aku korhos aikuset. tosi en kaikkii hänekä kuvii kahtele. esmerkite lapatossut jätän suosijola välii. noo. katoha mie tok uuvvempiihi ja ulukolaisiihi elävii kuvii. ja laste / nuorte kuvissai o suht hyvii kaheltavii. elikkä monem moisii paitsi en sotoo enkä kauhuu.
tuaha kehtoomisee mie sanosi tällee. tiälä päi sanotaa usseinnii ko ei oikei mikkää huvita notta. kehtuuttaa. tieteni sama asja voip sanoo täälleennii notta. laiska suonta vetää. tännää onnii kehtuuttana sev verta notten ou puutoslistoo suana värkättyy. vain eiköön tuan kerine ko en ou iha huomena lähösa puojile.
vain jospa tästä lähtisi vaikka lukemaa tahikko josko kahtelis jonni elävä kuva jokois paremp ko se äsköne
illaj jatkoja
T.suapisti
Iltapäivää.
Tännään on jotenki kuulakas sää. Aurinkoinen ja kirpakka. Plus 6 oli pari tuntia sitte.
Sähköstä vielä. Onko sulla Suapisti suojane piha, ku tarkenet rillailla sielä aika kylymmilläki säillä? Kyllähä sitä tietty tarkenee, ku laittaa tarpeeksi vaatetta ja rillin vieresä on toki lämmintä. :)
Meillon kans se kaasukeitin pullolla. Retkikeittimeksikki sitä kututaan. Oli mukana kesällä, ku reissattiin. Se on tosi kätevä ja nopia. Meillon tuon näköne. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmCvDg_poiw4BcJ6n…
Niiton monenlaisia, myös semmosia, mison pullo alla https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSCAK0rfpEr76CC8KK…
Semmosen muistin, että pyykinkuivaus ulukona säästää sähkyä. Jos pyykkiä kuivaa sisällä, niin se viilentää huonelämpötillaa ja sitä kautta lämmitystarve lissääntyy. Oon minä tainnu tuosta jo kirjottaakki.
Onpa mukava, ku Almastiina saa uuen puuhellan. Minäki haluaisin, muttei meilloo sille hormia. :) :)
Onko teillä joku tuollanen: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqW530iyqfOMD557P…
Nykyajan talloisa on hyvin harvoin ennää puuhelloja. Mitä nimiä sillon muualla? Puuliesi ainaki.
Ja Orvokilla on kellari ja Almastiinallaki, jos ny oikein muistan. Kellari on hyvä, ku sielä voi säilyä monenlaista. Niitäkään ei ennää uusisa talloisa oo. Vanaha kansa on eläny viisaammin. Nyt ollaan pahasti sähköstä riippuvaisia.
Minoon joskus kattonu puolet siitä Hitchcockin Linnut -elokuvasta. Siitoli osattu tehä pelottava leffa, etten halunnu kattua loppuun. :)
Kiva, ku Puhekielinenki ehti kirjottelemaan. Sen lappapuuro -nimen unohinki. Marjapuuroksi taijan ite usseimin sitä kuttua, mutta välillä vispipuuroksi.
Oon itekki joskus käsittäny väärin, ku juttelin eri murrealueen ihimisen kans ja pyysin häntä jonneki, niin hää sano, ettei kehtaa. Minä tietenki kannustin häntä ihan väärin, ku luulin, ettei hää kehtaa siksi, ku ujostellee ta häpiää ittiään tai jottain. Vähä aikaa meni, ennenku selevis, ettei hää viiti lähtiä siksi, ku ei huvittanu tai laiskotti. Mikä sana teillon Suapisti ja Puhekielinen käytösä sillon, ku joku ei ujjouttaan kehtaa lähtiä tai tehä jottain, vaikka laulaa ylleisölle, ku nolottas huono laulutaito?
Piä vaan kasvivalot päällä. Pittää sitä olla ilua tuottavia asioita arjesa. Meki pijetään päällä pihavaloja (ovat ledilamppuja). Tuovat turvallisuuen tunnetta pimmeinä iltoina.
Nyt on niin Suomesa ja Euroopasa semmone kollektiivine ressi. Yks iso syy on joittenki ihimisten ahaneus, joitten vuoksi järjestelmät on tehty sillai, että raha maalimaa pyörittää. Sitte vielä erikseen vaikka itäherran ahaneus, joka onki käsittämättömän suurta ja surullista. Uskotaan, että paremmat ajat koittaa viimestään alakuvuonna. Toivotaan myös lauhaa ja tuulista keliä, että sähköasiat ois paremmasa jamasa.
Ois ihana kuulla Rinnasta ja Hilimasta, Veerastaki.
Kerran näin nuoruuvesa tosi ison kuun, melekein tuommosen ku kuvasa. Oonkohan nähäny unta? :)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOhmhxxt40Tj-gmYO…
Kaikenlaista hyvvää kaikille toivon! :) Hannasohvi
ilta päivee
tuaha rillaus asjaa mie sanosi notta. tässom pitemp lippa katosa ja tieteni tiil seinä kannattelloo stä lippoo molemisa päisä rivtaloo. vai oiskoo tua ikkä ko terassi tahikko johhii simmone. ja enemp pittää pistee piäle ni paremi tarkenoo.
tuaha kehtoomisee ko ujostuttaa tahi nolottaa tiälä tuumataa vaikka nottei sitä ilikii lähtä immeiste ilimole tahi tehhä jotn. minen esmerkite ilikii vaikkapa lauloo ylleiselä paikala.
miula se kuasukeitin on vähä tuaha tyylii https://www.palokauppa.com/Kaasukeitin-ulkokaeyttoeoen paitsi sitä voip käyttee sisälläi.
tännää mie käväsi mopetila lainastosa. ennäti just enne sateita. veim poikkee entiset enkä uutta suana sijaa. noo tiluusee laittovat lukemista. tuloo koha joutuu. olinkoha viiees jonosa.
vain nytei tää enempee tällen kertoo. mie alan sottailemaa mittee mie tääl lopum päivee tekisi
T.suapisti
Nyt kun kerran aokasin tämän sivun ja lukasin teijän tarinat niin laetampa omat kuulumiset.
Tuosta meijän uuvesta hellasta,so on kuulkaa punanen.Liekkö tullu vikavalinta ,vaan nyt aattelin jotta elämään pittääpi saaha väriä.Tuo meijän leivinuuni on ja pyssyy pirtissä,keittiössä sitten puuhella.
Minä saen vinkkiä jotta kun laettaapi jo illalla puuro veen ja hiutaleet kattilaan valmiiksi niin tullee hyvä puuro.Pittääpi paekkasa ,meillä meni jatkoon tuo kokeilu.Ei tarvii kun käöttää levyä pällä ja antaa sitten haotua.Joka vaen syö aamulla kaorapuuron ,kokeilkaapa.
Minä en ossaa kaasulla keittää.Pojan mökillä oon kokeillu,tarvii harjokusta varmaan tuokin.Tuo pyykin kuivaus ulkona varmaan on hyvä juttu.
Kaopan ruoka hyllyllä huomasin että kyllä ihmiset miettii pitkään mitä ruokakärryyn laettaa.
Minäpä alan vielä leipomaan muutaman rieskan kun isäntä laetto tuon meijän "lämmitys keskuksen" tulille.
alaku iltoo
kelit kylymenöö. uamusila puol 4 tienoila ol vua 1 ynnä aste tuan siäasema ja samate tuam pihallise tiki härpäkkeem mukaa. nytei siäasema näytä lukemii vain tiki härpäke näyttää 9 ynnä astetta.
uamusila mie ajalsi mopetila palaverisa ja vaikkol olovinaa lämpimästi piälä ni palentiha se. ja puojila käynti ajannii palenti meleki koko aja ja tultuu ol lämmöt korkeela. tekasin korona testi vain ei miula ainai se mukaa mokomoo riesoo ou. vaikka yhä palentaa. pitänöö varmaa tehhä uus testi yl huomena. ilta päivälä mie vein mopeti jo talav telollee. notten ennee kylymättäs ihtiin sillä ajelemala.
vain täsäpä tätä jo olhi. vain nyt suatta pärjäilä jonni aikoo ilima minuu. mie pien paussii tääl lensu aja.
T.suapisti
Hei,
Mää tulin tän vaan nopiasti kahvetauol. Se prittien Elisapetti ny sitte kuali. Oli se vaan aikamoine naisihmine. Mää muistan viäl klo se täytti viiskymment. Se on ollu aina, ja nyt sit ei enää.
Köykäset mullat yhren ihmisiän ja pitkän ajanjakson erustajalle. Kyl se Philippi siäl toisel pualel vastas on.
Keskipäivää!
Onpa ikävä, että oot Suapisti on saanu lentsun. Piän peukkuja, että mennee heleposti ohi. Vaa voisko olla, että palellutit ittes mopoillesa. Moon semmone, että jos oikein ehin paleltua, niin saatan vielä seuraavanaki päivinä olla alilämpöne, tai semmosta 35,4-35,8 näyttää kuumemittari.
Kannattaa varalta tehä uus koronatesti. Meillä miehen kans molemmilla näytti eka oirepäivänä, ettei tautia ois, mutta seuraavana päivänä oli sitte selevä testivastaus.
Suru on maalimalla ja varsinki briteillä, ku Elisabeth lähti taivasmaalimaan. Helepompi on kuitenki hyväksyä vanahan ihmisen kuolema ku nuoren. Dianan kuolemasta tuli itellekki iso suru.
Murteesta päättelin, että Orvokki tais kirjottaa, että Philippi on sielä toisella puolella Elisabethia vastasta. Oon sammaa mieltä. Elisabeth eli pitkän elämän. Ihimeellistä, että 96-vuotiaana vielä teki viímesen työpäivänki pari päivää ennen kuolemaasa, ku nimitti uuven pääministerin virkaasa. Aika uskomaton elämä hällä oli. Voimia ja lohtua kaikille kautta maaliman, jotka häntä kaipaavat ja hyvvää matkaa Elisabethille sinne paremmalle puolelle, sielon hyvä olla.
Vai että punanen puuhella tuli Almastiinalle. No ohan se varmasti hieno. Niitä puuhelloja tehhään sekä moderneja että perinteisiä malleja. Jokkaiselle puhellan ystävälle löytyy mieleinen. Oon meleko varma, että niiten myynti lissääntyy tulevaisuuesa, ku tämän sähkökriisin myötä ihimiset alakaa rakentaa talloihisa puuhellan paikan. Ja en minäkään oo sitä kaasuliettä koskaan käyttäny. Mies laittaa sillä joskus ruokaa pihalla tai reissusa. Suapistin kaasuliesi onki semmone, miten oo koskaan nähäny.
Se puuron laitto valamiiksi illalla on hyvä idea. Itekki oon käyttäny sitä jo vuosia, mutta pikariisipuuruhiutaleista ku teen puuron, niin sitä pittää aamulla vielä keitellä se viitisen minnuuttia. Kaurapuuro valamistuu hetkesä ku ei tarvi ku lämmittää. Sähkönsäästyäki tullee samalla. :)
On kyllä hurja, kuinka nuo hinnat on noussu. Eisoo ihime, jos moni kaupasa miettii, mitä kärryysä laittaa. Mullei oo palijo valinnanvarraa ku on nii palijo allergioita. Soon maksettava, mitä pyyetään.
Muistinki nyt kuulleeni jonku sanovan, että "En minä ilikiä", ku on ujostellu tai häppeilly jottain tehä. Olin sen ihan unohtanu. Kiitos Suapisti ku kerroit.
Mutta nytpä juokasen teetä ja palan tummaa suklaata ja alan sitte imuroimaan talon. Jotenki oon alakanu kaipaamaan kerrostalloon viime aikoina. Melekein tekis mieli käyvä kattomasa jotaki esittelysä. Hintahaitari lähimmäsä kaupungisa oli neliöille suunnilleen 100 tonnin ja 900 tonnin välisä. Ei niista uusista kalliitten alueitten talloista kannata haaveilla, paitti jos iso lottovoitto tullee. :)
Lepposaa ja kaikin puolin onnekasta viikonloppua kaikille kavereille. :) Toivottavasti Veera, Rinna ja Hilimaki ehtis kertua kuulumisia lähiaikoina.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7rjgs8tdSrxAEGB2…
Tiälläpä minä nyt näppäimillä oon pitkästä aikoo, heipähei kaikki murteelaiset entiset ja uuvvet kirjottajat:)
Elisabetin poislähtö ihan surettaa, kyllä hän ol koko mualimalla tietty, toista samanlaista ei tule. Filipin kansa toivottavasti yhessä oovat tuolla puolen.
Syksy on piässy hyvvään vauhtiin, yöt on kylymijä eikä päivätkään kovin lämmintä.
Piti ottoo toppatakkia ja muita lämpimijä vuatteita jo esille.
Mulle on tuttu se "ilikiä", jos nolostuttaa tai ujostuttaa jokkii. "En kehtoo" käypi sekkii nolotukseen tai laiskuuteen tiällä päin Savvoo.
Oikein iloista syksyn.jatkoo ja hyvvee vointija kaikille:)
T. Hilima
Vierailija kirjoitti:
Minoon joskus kattonu puolet siitä Hitchcockin Linnut -elokuvasta. Siitoli osattu tehä pelottava leffa, etten halunnu kattua loppuun. :)
Mikä sana teillon Suapisti ja Puhekielinen käytösä sillon, ku joku ei ujjouttaan kehtaa lähtiä tai tehä jottain, vaikka laulaa ylleisölle, ku nolottas huono laulutaito?
Tätä iltaa taas,
Hannasohvi, minä katselin nyt Linnut Areenasta. Olin tietenkin nähnyt sen kauan sitten. Nyt ihmettelin melkein ääneen, miten lintukohtaukset on mahdettu kuvata siihen aikaan, kun ei ollut tietotekniikkaa käytettävissä. Pakkohan niiden varislintujenkin on ollut olla istuskelemassa. Takerruin niin seuraamaan lintujen käyttäytymistä, että pääjuoni menetti merkitystään.
Tuohon nolottamiseen esim. laulamisesta onkin vaikeampi vastata. Ehkä vaikkapa, että minua viitityttää tai kieltäytyisin vain suorasanaisesti, etten osallistu.
Suapistille toipumista!
Itse kävin tänään Kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Hän käsitteli melkein koko kropan, jolle sattui viime vuoden puolella vaurioita parin kompuroinnin seurauksena. En ole tohtinut ennemmin mennä, kun on ollut muitakin terveysongelmia, joihin en kaipaisi lisäksi koronaakin. Siis olen elänyt aika eristyksissä eli pois keskustan vilinästä ja massatapahtumista. En ole silti pitkästynyt vaan tekemistä on riittänyt ihan tarpeeksi. Työväenopistossa alkoi eilen eräs kurssi, josta pidin taukoa kaksi koronavuotta. Vanha jengi oli koolla ja oli mukava tavata.
En ole kiinnostunut kuninkaallisten touhuista, mutta pakostihan aina jotakin näkee ja kuulee tiedotusvälineistä. Kuningatar Elisabet oli kuitenkin niin kauan "virassa", että pakosti hänestä tietää jotakin. Nyt tarvittaisiin kyllä Dianaa, jos systeemi aiotaan säilyttää. Miten suosittu lienee tuleva kuningatar?
Mitä näitä miettimään, kun on vakavampiakin asioita tänä päivänä.
Mennään ulkoilemaan viikonloppuna!
Mie nyt tähä aikaa vaa sen verra ilkiän kirjottaa, et Hitskokin Linnut oon nähnt monta kertaa Tippy Hedren on aina ihana ja kauhuissaan. Mutta ne linnut siel langoilla on pahvilintuja, muute ei ois onnistunt sellane kuvaus siihe aikaa, mie paljastan.
Mie mänen nukkumaa ja luen kirjaa.
T. Veera
pyhäiltoo
uatteli tulla väl aika tietoja ilimottelemaa. lensu jatkuu. pikkise välii helepompoo vain ei se ohi ou kuiteskaa. harmittaa vua ko ylj huomennoisi olt mutristelu päivä vain eihä sinne lensusena passoo männä. pit siirtee käynti pariv viikom piähä. noo. tarpeeha seun sittenni se mutristelu.
sitähä mie täsä nii ikkää imehtelen notta. mihkä tiälto kaik tarinoijat hävinnä.
miepäs jatkan tätä lensum potemista ja palailen linjole viimistaa koha oun suana "selätettyy" tää tauvvi. toivottavasti sei kestäsi sitä puolta vuotta
illaj jatkoja
T.suapisti
Heippa,
lentsu on mullaki. Tai on menos ohitte mut yskittää vielä mahrottomasti. Paranemist kaikil muilleki kipiöil!
On menny viikolloppu laiskotelles. Tosa luvin (luin) Elisapetist ja jälkikasvust, kyl se on niinko jottain teeveesarjaa kattelis. On hyvii ja pahoi, ihan ko Kauniis ja rohkeis! Velipojat tappelee ja kyräilee ja niitten muijatkin taitaa ol huonois väleis.
Tai sit toi media sotkee kaikki. Kamalaa se on! Kunpa pojat sais sovittua. Kyl Diana olis pahoillans tommosest.
Ja mitä mää toisaalt näist murhettusin, tai kukkaa muukaa. Pistän vaan netin kiine ja saunaan valkian. Se on parasta.
Voikaa hyvin! Orvokki
Syksyltä alakaapi tuntua tämä viikko.Minä tässä outan josko tuo kone tiskaa nua astiat ,isäntä ne laetto konneeseen ja lähti tuonne uluko hommiin.Minä aattelin käyvä kävelemässä semmosella tarkistus käönillä tuolla hiehoaetaoksessa.Minua ei oo kielletty ,eikä oo käsketty vielä nuita maatilan töetä huolehtimasta.Ne pyssyy varmasti matkassa loppu elämän.Tulleepahan liikuttua kun jottae kulukee.
Eilen seorasin keittiön ikkunasta kun orava rakensi varmaan iteleen pesää.Kantoi yhen sammalmättään tuohon vanhaan kuuseen.Ei oo tänä aamuna näkyny,joko lie ollu yötä uuvessa kodisaan.On se luonto vaan niin ihmellinen.
Minua joskus aevan harmittaa kun minä en ossaa kahtua noita eläviä kuvia.Isäntä osti uuven isomman TVkin ,ei vaan kulu minun aeka sitä kahtoessa.
Elisapetti oli minunkin mielestä aika täti .Minulla Dianasta semmonen muisto jääny kun hänen häitä juhlitiin Englanissa niin oli kesä 1981.Meillä mahoton työ rulianssa heinätöiden takia ja minä makasin pirtin sofalla ja katsoin TV:stä häitä.Olin sen kesän sairauslomalla,odotin silloin kuopustani.Voi että siitä on kauan.
Voi että tuohon elämään mahtuu monenlaista kesää.Taas tämän viikonloppuna ajatukset palaa menneeseen,kun saatoimme taas yhden pitkäaikaisen ihanan ystävän viimeiselle matkalle.Pieni koruton muistotilaisuus jäi niin hyvä ja kiitollinen mieli.Ja joskus pitää todeta että olipahan meillä tilaisuudessa hyvä Pappi.
Uusi viikko taas tuo uusia haasteita ja koetetaan niistäkin selvitä.
Alakuiltaa pilivestä säästä.
Satteita on luvattu tälle viikolle koko maahan. Onneksi on polttopuut saatu pois satteen alta. Lissääki niitä pitäs löytää.
Kiva ku Hilima kävit kirjottamasa pitkästä aikaa. :) Minoon katellu dokumenttia Elisabetista. Sitä, mison niitä ennen julukasemattomia kuvia ja videoita. Mukava aikamatka samalla sen kattelu. Hällön ollu mielenkiintone elämä. Ja aika vanahaksi sai onneksi ellää ja kai suht terveenäki. Ja onneksi hällä oli turvallista olla, ku oli palijo ihimisiä hänen elämässään ja vielä ne koirakaveritki. Varmaan hällä silti oli kova ikävä miestäsä sen lähes puoltoista vuotta, mitä leskenä oli. Nyt saavat olla taas yhesä. <3
Surettaa se, että monet vanahukset ovat yksinäisiä ja kotihoijosa muitten avun varasa. Kotihoitajat ja kotisairaanhoitajat saattavat kiireissään käyvä hyvin nopiasti pari kertaa päiväsä heitä vilikasemasa. On varmasti turvaton olo monella vanahuksella. :(
Mietin tuota, mitä Orvokki kirjotti prinssien huonoista välleistä. Ehkäpä semmosta on ollu muillaki kuninkaallisilla kautta aikain, mutta nykyään vaan tievot leviää iha eri tehokkaasti, niin on hankala pittää asioita salasa. Ja kyllähä Harry itekki on avautunu heijän asioistaan jonnin verran.
Puhekieliselle kerron, että itelleni kävi kans aikoinaan samalla tavalla, että alloin miettiä, oliko ne Linnut elokuvan linnut aitoja. Pelottavia ne ainakin olivat. Luin, että osa olis ollut eläviä ja osa täytettyjä. Mistään en löytäny, että olisivat pahvista tehtyjä. Mistä sinä Veera löysit semmosen tievon?
Auttoko se kalevalainen jäsenkorjaus sun vaivoisa Puhekielinen? Mun pitäs jostain löytää joku erikoisen taitava ihimisen korjaaja, kun ei tuo lapakipu hellitä millään. Kestäny jo kauan, kroonistunu jo on, joten en tiiä, onko se hautaan asti mun mukana. Oon tosi väsyny siihen.
Onko sulla Suapisti kuumettaki, vaa semmonen niinku tavallinen lentsu/flunssa? Toivotaan, että pikaisesti paranet ja Orvokki kans. Tuo "murhettusin" -sana oli mulle ihan uus. :)
Almastiina, onko ne teijän omia hiehoja? Onko teillä vielä kisuli talosa? Miten se uus puuhella, toimiiko hyvin? Anteeksi ku utelen, mutta ku kiinnostaa. Ku te kaverit kerrotta asioita, niin tuntuu, että pääsen teille kyllään. :)
En oo ikinä nähäny oravaa pesäntekopuuhisa. Ois kyllä kiva nähä. Ikkunasta monesti kattelen oravien ja lintusten touhuja. On niitä kiva katella. Unohtuu huolet hetkeksi. Ja osanotto, ku sulta on lähteny ihana ystävä sinne paremmalle puolelle. Onneksi oli hyvä pappi. Meillon ollu kolomet hautajaiset kevään jäläkeen. Kaksi aivan ihanaa pappia ja yks tosi huono. Sillon iso merkitys, millanen pappi on, että millaset muistot tillaisuuvesta jää.
Minustois mukava kuulla, mitä Juulille ja Rinnalle kuuluu, ku eivät oo pitkiin aikoihin kirjottanneet.
Voimia ja onnenkantamoisia kaikille tähän viikkoon! :) Hannasohvi
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQva-XpgcZ6WirCwm…
Emmastiina ja Veera oli kirjottanu kuulumisia sinne entiseen ketjuun. En tiiä tulleeko mulle molempiin ketjuihin kirjotettua. Juulia menin sieltä ettimään. Hää on kai kirjottanu sinne viimeksi 17.7. Toivottavasti hällon kaikki hyvin. Toivon sammaa Rinnalle ja teille kaikille. :) Hs
pyhäiltoo
tänää sitä tul sittä kait siästettyy sähö kulutuksesa ko rillasi sapuska. ja leti valot miulo joka valasimesa. paitsi saunasa. siello viä tava hehkulamppu. alaku ajasta kokeili niitä siästö ynnämuita lamppuja vain ei net kestänä oikei pyhätöntä viikkoo. sillo ko mie tään kämpä otin vastaa ni eteline asukas valitti siitä ko ei lamput kestä saunasa. talakkar sano laittavasa hetimite sähömiehe kahtomaa pittääkö se valasi vaihtoo uutee vain ei sitä sähömiestoo näkynnä viä. vain ehä minoo täsä viä asunaka ko liki 10 vuotta. omistus kämpässon se hyvä puol notta. kaik rempat sua hoijjettuu sukkelammi vain kaik joutuu ihe maksamaannii.
oisha miula kuasukeitinni olemasa. simmone pullom piähä laitettava. vain seu olt systerilä lainasa jo ties mite monta vuotta. ja oisha se samoo sarjoo oleva valohi vain siihe pitäsi sukka laittoo ja piälli kans hommata. tilleyhi löytysi vain ei sytytys pihtijä. ja sukka pitäsi sihinni laittoo. vain jospa ei iha nii pilikullee tuata sähö siästöö tarviisi harrastoo ja valasis niilä letilöilä ja laittelis sapuskasa sähön voimala. leivi uun oisi kova sana. luultavasti tulis käytettyy nii lämmityksee ko sapuska laittoo tahi leivontaannii josko simmone oisi. ehä mie lämmityksesä pysty siästämää olpa uun eli ei ko kaukolämmösä ollaa vain saisha sillä lisä lämpöö ko millo ei muute tarkenis.
vain nyt se alakaa ollahi jo ilta saju aika
illaj jatkoja
T.suapisti