Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2480)
Päivvee tuas,
Onpas mukava, ku voipi kuivattoo pyykit ulkona. Sekkii on mukava, ku kone pessöö pyykit.
Tännää ol Kuovi laulanu. Siinä Muuttolintujen kevät -sovelluksessa on myös peli, jossa voipi tunnisttoo lintuja laulun perustteela. Uamula töihi männessä oli lokki muassa. Mie otin tietennii puhelimen essiiin ja yritin iänittee lokin laulluu. Ei se onnistunu, vaikka se iänteli ihmeellisesti.
Kun sä kuulet kuovin äänen, älä mene järven jäälen.
Mukavat päivänjatkot!
Tervehdys,
Toissapäivänä katselin lähimetsässä ja aukeilla paikoilla, kuinka sinivuokot, leskenlehdet ja kevätlinnunsilmät jo kukkivat iloisesti. Lunta ei ole. Myrsky oli kaatanut kuivuneita kuusia. Ne kun eivät tykkää ilmaston lämpenemisestä. Uusi ilmiö se on.
Saiko, kysyit ovatko kukkieni siemenet itäneet. Eivät ole, koska en ole kylvänyt ensimmäistäkään, en edes istuttanut mustanmerenruusun käpyjä. En ole Torissakaan myynyt ainuttakaan kasvia sitten viime syyskuun. Ei huvita. Kyllä minulla silti kaikki ikkunat ovat vihreää täynnä ja jotakin pitää ruveta myymään, kun parveke on ainut kesäkukkapaikka. Orvokkiamppeli on ainakin tulossa pääsiäiseksi.
Olo on niin ja näin. Huimausta olen potenut ajoittain nyt n. kuukauden ajan. Sitä tutkittiin 90-luvulla oikein Keskussairaalassa ja diagnoosi oli hyvänlaatuinen asentohuimaus. Sitä on ollut aina joskus vuosien varrella. On siihen ohjetta jos jonkinlaista, mutta tuntuu menevän miten sattuu. Etupäässä vain maatemennessä ja ylösnoustessa. Kävin aikoinaan korvalääkärilläkin monta kertaa, mutta enää en vaivaudu.
Masentaa tämä elo monesta eri syystä, vaikka tänäänkin on +19 varjossa ja aurinko paistaa. En kuitenkaan jatka valitusvirttä. Vanhuudesta ja sairauksista tässä vain on kyse, mutta "näillä mennään".
Olkaa onnellisia te, joilla vielä on ikää ja terveyttä tallella.
Hyvää Pääsiäista kaikille!
T. Tilo
Heipat kaikille
Käin kurkkaamassa kukkapenkkii, siel kukkii sinivuokot, helmililjat, nupullaan on narsissit. Lehtiruusukkeita on lemmikis ja aquilegias, ketoneilikka vaan leviää. Unikon lehet kans nousee ja kevätvuohenjuuren.
Alan tehdä lasagnen, sipulikeitto toiseks kastikkeeks ja juustoinen jauhenlihakastike toiseks. Runsaast valkosipullii. Pyykki pyörii. Ruoan paistuess kuvon pontsoa, oliivinvihreä, ohut lanka. Tullee kesäsempi versio.
Näin eilennä sitä ikäistäni leskeä, ei puhuttu surullissii lainkaan, ko seurass ol muitakkii. Aattelin, et varmaan on mukavaakii puhhuu ihan tavallissii asjoit välillä...
Kelpo Kiirastorstait teill
Doris
Hohhoijjaa,
täytyy hiukan ihmetellä, mitä lienee ollut tämän aamun viestissäni vialla, kun ei näköjään päätynyt tänne.
Kerroin vain linnunlauluista ja sovelluksesta ja lisäksi otin kantaa huimaukseen.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Iltapäivää.
Kiitos Saiko ajatuksistasi. Meille kiinteistövälittäjätki kehu, etton nätti ja hyvin hoijettu piha, joten kai soon uskottava. Jännä, että jotku ottavat jopa kaikki istutukset pois ja laittavat pihan pelikentäksi, mutta toisaalta, jokkaisen perheen on hyvä ellää siten kuin heille on parhaaksi, ja jos eivät jaksa pihhaa hoitaa tai ei puutarhahommat kiinnosta, niin hyvä vaan, etteivät siihen ittiäsä pakota. Sua ei tarvi Saiko niihin hommiin pakottaa. Iloa ja voimiaki toivotan teille pihahommiiin.
Vuapukka, mukava, ettei sun silimät ennää vuoja. Onko sullaki ollu huimausta? Jos, nii tiiäkkö mistä johtuvaa se on?
Joku aika sitte kyselinki, että onko teillä muillaki sitä. Tilo, oon tosi pahoillani, että jouvut muitten terveyshuolien lisäksi kärsimään vielä huimauksestaki. Se on tosiaan masentava vaiva, ahistavaki. Mullon ollu koko elämän monenlaista huimausta ja nytki oon sammoin ku sinäki, noin kuukauen verran siitä enemmän taas kärsiny.
Itelläni huimaukset ovat johtuneet seuraavista syistä:
1. Silimäperänen huimaus: https://selkakuntoutus.fi/vaivat-oireet-ja-hoito/huimaus/silmaperainen-…
2. Alhasesta verenpaineesta johtuva huimaus.
3. Asentohuimauksesta johtuva, täsä hoitokonsteja: https://www.terveyskirjasto.fi/tkv00057
4. Vestibulaarisesta migreenistä johtuva huimaus: https://migreeni.org/tietoa/migreeni/vestibulaarinen-migreeni/
5. Unettomuuesta ja stressistä johtuva huimaus.
6. Tätäki on syyksi eppäilty ja on jääny epävarmaksi. Menierin tauti: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00302
Ku käännyn sängysä vaikka kylelleen, niin ensin käännän varovasti pään, sitte vasta kropan. Jos käännän kaikki kerralla, niin joskus tuntuu, että lattia nousee seinälle ja tipahan sängystä, ku nii huimaa kovasti. Pahonvoiva oloki voi tulla. Kauppaan ei uskalla lähtä yksin.
Oon Vuapukka vähä samanlainen, etten kaipaa keskipisteenä olemista. En oo pitäny siksi synttäreitänikkään vuosikymmeniin. Viimeksi tais olla 25-vuotissynttärit, mutta toki perheen kans on mullekki pienet synttärit pietty sillon, ku lapset olivat pieniä.
Doris tekkee herkullista ruokaa, nam.
Mukavaa pääsiäistä kaikille! :) Sofia
https://asiakas.kotisivukone.com/files/korttinurkka.kotisivukone.com/ke…
Kari Tapiosta:
Ihailin aina, miten lauluäänensä vaan parani miehen vanhetessa. Muistan niin tarkasti hänen kuolemansa. Meidän äiti oli just kuollut, hautajaiset pidetty. Oltiin aikaa sitten jo varattu matka etelän lämpöön. Siellä jossain kioskissa näin iltapäivälehden lööpin laulajan kuolemasta. Purskahdin itkuun, olin niin herkillä surussani.
Sama haikea olo tuli, kun kuulin Tapani Kansan kuolemasta. Olen aina arvostanut häntä laulajana. Kerran olin kesälavalla, kun hän esiintyi. Lauloi mm Anniinan. Loistava versio kerrassaan.
Doris
Aurinkoo ja valoisii iltoja nyt nautitaan kevväästä.
Hyvää pääsiäistä, unohtamatta pääsiäisen varsinaista merkitystä.
T. Saiko
Doris ja neulojat, tännää on sit lanka-lauantai.
Pysytää langoilla sano sukkapuikko!
T. Saiko
Humputellessa meni 'lankalauantai', ekaks käytiin ajelulla yks maisemareitti. Sit löysin tosi nätin maton vessaan, tipuset saa vapulta väistyä :). Hinta hyllyssä oli 9,99 mutta kassalla 5€... no kyläkuppilaan poikettiin kotimatkalla, siellä oli tupa täynnä tuttuja, ja osa vieraitakin. Hetki ehdittiin istua, kun sähkö katkesi. Kauppias patisti meidät terassille juominemme ja sulki kaupan. No, joku sitten suunnitteli 'jatkoja' : yks lupas lämmittää saunan, omat juotavat. Mun mies lupasi lohen, jos isäntä lainaa savustinta. Minä lupasin potut: lohkoin ison määrän perunoita sankoon, kierittelin öljyssä, ripottelin suolaa, pippureita... vietiin viemiset taloon, haettiin ensin yks ystävä kyytiin ja ihasteltiin hänen -30 luvun taloaan, kun ei ennen oltu sisällä käyty.
Uuni kuumaksi perunoille, savustin kuumaksi lohelle ja sauna kuumaksi. Ukot saunoi, akat kattoi pöydän, salaattiakin löytyi ja säilykkeitä kurkusta, porkkanasta. Niinpä saatiin pöytä koreaksi 7:lle. Kahdeksalta oltiin jo kotona, kauppa meni kiinni 1/2. Olipa hoipakka päivä, mutta niin hauska. Ihan ex tempore järjestyi oiva ilta herkkuineen. Tälläistä voi vaan maalla tapahtua... tai miksei kaupungissakin.
Lankahommat jäi eilen, mut tänään jatkuu. Yhdeltä Teemalla Rakkaani merikapteeni elokuva, suosittelen
Terveisin Doris
Vierailija kirjoitti:
Humputellessa meni 'lankalauantai', ekaks käytiin ajelulla yks maisemareitti. Sit löysin tosi nätin maton vessaan, tipuset saa vapulta väistyä :). Hinta hyllyssä oli 9,99 mutta kassalla 5€... no kyläkuppilaan poikettiin kotimatkalla, siellä oli tupa täynnä tuttuja, ja osa vieraitakin. Hetki ehdittiin istua, kun sähkö katkesi. Kauppias patisti meidät terassille juominemme ja sulki kaupan. No, joku sitten suunnitteli 'jatkoja' : yks lupas lämmittää saunan, omat juotavat. Mun mies lupasi lohen, jos isäntä lainaa savustinta. Minä lupasin potut: lohkoin ison määrän perunoita sankoon, kierittelin öljyssä, ripottelin suolaa, pippureita... vietiin viemiset taloon, haettiin ensin yks ystävä kyytiin ja ihasteltiin hänen -30 luvun taloaan, kun ei ennen oltu sisällä käyty.
Uuni kuumaksi perunoille, savustin kuumaksi lohelle ja sauna kuumaksi. Ukot saunoi, akat kattoi pöydän, salaattiakin löytyi ja säilykkeitä kurkusta, porkkanasta. Niinpä saatiin
Höh. Siis kauppa meni kiinni 1/2 2 :)
Aktiviteettia:
Puoliso golfaa, minä istun terassilla ja juon vissyä. Tein reippaan puolen tunnin lenkin tuossa lähimaastossa, saalis: yksi iso kukkiva näsiä ja 4 panttitölkkiä.
Toivottavasti teillä pyhät sujui mukavasti ja arki alkoi rattoisasti
Terveisin Doris
Hiljaista oli pääsiäisen ajan. Doris laitto viestin kahteen kertaan, et ois jotakii uutta.
Tuntuu vapauttavalta ku oon saant pihast turhii tuijjii poistettuu. Omenapuu saap oman alueen. Taijjan kuitekii sen ympärille istuttaa perennoja. Voi tätä kevvään tulloo, ku pakottaa miut siirtymää päätöksest ku meinasin, ettei mittää uutta istutusta.
Mitehä mahtavat turvatoimet Paavin hautajaisissa tullee olemaa, usseemman maan päämiehii ja kuninkaallissii saapuup paikalle. Näyttäät lauvvantain TVssä.
Sofia, siulla on kovast huimausta elämäis varrella ja erilaista laatujaan. Miulla on jos nousen äkkiseltää ylös. Tää tapahtu röntgekuvvaa otettaessa. Hoitaja ei laittant niskan alle mittää tukkee, vaa siit sit ponkasin ylös ja alko pyörimää päässä.
Sit petis kääntyissäin joskus tuntuu iha pyörryttävält, varmaakii on niskat olleet painoksissa. Jalkoja kehotti fysioteraputti notkistelemaa enne ylösnousemista, et veri tasaantuu.
Hyvvää viikon jatkoo, kohta taas on viikonloppu. Voi mikä kiire kevväällä on siirtyy kessää kohti. Ois nyt vähä aikaa paikallaa tää ajankulkemine.
Miusta tuntuu, et miu uuvvet pesimet ei kuivaannu nihkeiksi, vaan jättäät sen ohuen pinnan myös liia kosteaksi. Ei auta muuta ku käsipelillä pestä keittiön sienät, ettei tapetit irtoa.
T. Saiko
Sofia ei oo jaksant kirjottaa. Onks siul kiireitä, ettet oo sairastunt?
On olt hiljaista, mite ootta valmistumassa vappuun?
Miulla on innostusta järjestää tulvivia kaappeja. Silitän kaik lakanat ja pyyhkeet, kyl niitä on kertynt. Sit on nii, et pitkää käyttämättömät tyynyliinat ja pussilakanat alkaat kellastuu. Mikä aine niihi auttais pestessä, kaik männööt pessuun?
Hyvvää viikkoo toivottaapi
Saiko
Hiljast on ketjus, hyvä Saiko ko jaksat kirjotella.
Mie olen miettint vappuherkkui, ehkä savulohisalatti olis makosa, siihe patonkii valkisipulijuustol ohhee. Kukkakoltut ei ehkä tarpeen, äsken vilkasin ennustetta tähä: 10C ja kolme vesipisaraa
Muuten olis voinu grillatakkii jottai
Myö käytii äsken kaupoil, mies vei jottai öljyjä kerräyksee, apteekus ja kirpputoril käytii kans, ni joha alkokkii sae. Olin ottant pakastimest hernerokkaa sulammaa, sitä lämmitettii. Kohta päiväkohvit...
Terveisin Doris
Iltapäivää
Lunta satelee, takkaa lämmittelen ja laitan sinne kohta juureksia kypsymään.
Doris on saanu mun mittapuun mukkaa mukavasti seikkailla pääsiäisenä. Me käytiin synttäreillä, mutta muuten oltiin kotona. Eilen käytiin kattoon yhtä assuinaluetta 30 km pääsä ja toista 40 km pääsä. Ihan hyviä paikkoja molemmat, mutta harvoin niiston tullu taloja myyntiin.
Saiko, harmi, että se sun uuski siivousväline on semmone, joka jää liian kostiaksi. Mitenhän nykyään ei oo ennää nii hyviä laitteita ku ennen. Jouvut sitte käsin pesemään keittiön seinät. Voimia siihen puuhaan.
Ja kiitos ku mainittit tuosta niskajumien aiheuttamasta huimauksesta. Toki mullon sitäki ollu ja ehkä on nytki osittain sitä ja osittain asentohuimausta. Muistanpa nyt sun ansiosta pyytää miestä hieromaan mun niskat joku lähipäivä. Sullon itelläki kokemusta huimauksesta. Onko sulla ollu koskaan sitä "heittohuimausta". Sitä tullee mulle joskus ihan istuissakin. Ei tuo oo oikia nimi sille, mutta kuvvaa hyvin sitä, ku yhtäkkiä koko ihiminen vähä heilahtaa, ku tullee semmone äkillinen voimakas huimauskohtaus, joka mennee samantien onneksi ohi. Sitte on myös kofeiini, joka liikaa nautittuna voi huimauttaa eikä moni sitä ossaa ees aatella syyksi. Toivottavasti myös Tilo sun huimaus ois helepottanu.
Mullon nyt menosa vaatteisa semmone värikausi, että kaipaan oliivinvihreitä vaatteita. Siitä onki pitkä aika, ku on näin voimakkaasti joku väri vetäny puoleesa. Onko teillä semmosia värikausia? Eikös ookki hieno mekko? Tuolle ei mulloo tosin tarvetta: https://www.dollygown.com/cdn/shop/products/OffShouldersOliveGreenForma…
Saiko, niistä tuijista. Monilla pihhoilla näkkee ruskettuneita tuijia. Lieneekö ne sillon jo entisiä vai elpyvätkö vielä?
Miehelläni on niin kovat siitepölyoireet, että hää on ihan reporankana. Meilloli pari päivää sitte 3 x koivu ja 3 x leppä siitepölytiedotteen mukkaan, joten ohan sitä pölyä ja kai tiepölyäki. Tännään onneksi vähemmän, ku lunta sattaa.
Lähenpä tyhyjentään ja täyttään tiskikonneen täsä vaiheesa - ei kyllä huvittas. Ois vaan ihana makkoilla jossain riippukeinusa ja katella kaunista maisemaa. :)
Lepposaa päivänjatkua ja koko viikkua teille kaikille! :) Sofia https://m.media-amazon.com/images/I/71rPbUey94L._AC_SX679_.jpg
Kirjoteltiin näköjään sammaan aikaan kaikki me kolome. :)
En tiiä Saiko, miten sais kuviollisista liinavaatteista keltasuuen pois. Valkopyykistä aikonaan äiti sai keltasuuen pois valkasuaineella, olikohan se kloriittia... Valkopyykkiki kellastuu eikä esim. valkopyykkipesupulveri niitä valkase, vaikka pulverisa lienee vähä valkasuainetta.
Vapuksi ostetaan simmaa ja munkkeja. Ruoasta en vielä tiiä, mitä laitettas. Tuola oli palijo vaihtoehtoja, sekä makiaa että suolasta: https://yhteishyva.fi/vappu
Ja nyt lähen kattoon uunia, josko ruoka ois jo valamista.
Ilosta mieltä kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRP6FRAH1L46CkwXJ7…
Vuapukka
Onk siulla nimpparit Vappuna?
Tämmönen pälkäht piähän...
Doris
Kiitos Sofia noppeesta toiminnasta. Jospa laittasin kloriittia ja likkoomaan. Kerra miu kloriittikokkeilut tekkiit reijjän vaatteisiin. Saman huomasin isännän vslkosissa parhaissa paijjoissa, niihe kaulukset on kellastunneet. Voi kurjuus. miulla on myös käytössä niitä oxy-aineita, mut eivät nekää valkosiin auttaneet. Jos yrittäisin tiskikoneaineella. Vanhat tyynyliinat ovat nii hyvvää puuvillaa, etten raaskis heittää pois.
Nii miulla on lihakääryleet viel Vapuks pakkasessa. Simmaa ei isäntä mielellää juo, eikä tippaleipiikää syö. Kyl mie tykkään.
Ois upeeta olla tuollane juhla-asu päällä jossakii juhlissa. Miulle pitäis olla enemmän yläossaa, mut muute tuo vaate laskeutuu kauniisti. Kun nää petivaatteet oon tuulettanta ja silittänt, ni sit alkaa hirmune urakka vaatekaapin kanssa. Jos mie sittekii viel laihtuisin, kyl miul on hyvä usko sellasee.
Doris keksi uuvven arvuuttelun, millo on nimipäivät kenelläkkii. Onkoha japanilaisilla nimipäivii, ku miu nim on sielt perusii.
T. Saiko
Saiko, ite en uskaltas sillä kloriitilla valakasta. On se semmosta myrkkyä. Tuosa oli hellävarasempia vaihtoehtoja:
https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/kellastuneet-lakanat-ja-kellastunu…
https://www.vanish.fi/valkaisu/vuodevaatteiden-valkaisu/
:) Sofia
Katsoin eile Kari Tapiosta elämänkertafilmin. Ei se päälle näy ihmisestä mite vaikiaa siel kulissien takana on. Oikei hyvä filmi. Täytyy etsii Kari Tapion musiikkii, miulla on viel CD laijjasta laitaan.
Erja Häkkine avvautu häne diagnoosistaan. Mite se mahtaa olla tuon unohtelun laita. Ajattelen ain kahta asjaa ja sit meen keittiöön ja unohan mitä olin hakemassa.Onkoha tää tietokonneella olemine ajatuksii sekottavvaa. Joka pientä asjaa etsin täällt, vaik jotakii reseptii tai jotakii henkilöö ja hänen tietojaan. Liikaa lyhyttä ajatusta ja puolittaista keskittymistä. Sit oon laittavinnain tavarat järjestyksee, siis eri paikkoihe ja en varmast löyvvä.
Miu paras ystävä sano miulle, et ei myö olla nii hyvvii ystävii oltukaa, hää on paremmi plt ystävyyvvessä miu äitiin kanssa. Se minnuu ihmetytti. Hää ensimmäiseen miulle kerto alzheimer diagnoosistaan. Nii se sit tuli hänenkii aikaase. Kolme muuta tuttuu on nyt myös dementian kourissa. Harmittaa mite kaik on olleet mukavii ihmisii.
T. Saiko