Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2480)

Vierailija
1701/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Saiko ennätyksest :)

Mie kyl pärjään tekstin pittuues - ylleesä.

Nyt jäi lyhyeks, ennätys tämäkin

Doris

Vierailija
1702/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aekaa aloin m;urteelaesia tervehtimään.Siinä se on talavi menny ja kesää ootellaan.Hittaksi on menny elämä kun ei kerkiä tännekää kirijotella.

Minun aeka mennee neuloessa.Innostuin vuojen vaehtessa villapaitoja neulomaan,nyt jo valamistumassa 5.ja itestäni oon ylypiä kun vielä 30vtauvon jäläkeen tuohon ryhdyin.Sitten kun käyttääpi isäntää tk,hammashoidossa labrassa ja monessa muussa tärkiässä paekassa niin sepä on aena kellossa tunnit loppu.Ei tarvii ainakaan huokaile ettei oo tekemistä.Lasten hoito on vaihtunu ,puolison hoidoksi.

Tuosta ikä ihmisestä oli tänään tuttavan kanssa puhetta kun hänen mies ei tottele kun häntä neuvotaan"Hän on taas siinä iässä ettei tottele" Minulla muutama hyvä ystävä jonka kanssa pijetään yhteyksiä tekstiviesteillä.Joskun nauretaan tälle elämätilantelle ,joskus itketään ja joskus ollaan vihasiakin.

Mutta minä oon sitä mieltä että tuo SOTE toimii sittenkin vaikka moni on erimieltä.Ei sitten oo semmosta vaikeaa tapausta sattunu meidän kohdalle vaikka ollaan jo useampi vuosi oltu toitten paöveluiden suur kuluttajaia.

Tässäpä tuli minun kuulumisia.Terveisin Almastiina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa, kylläpä oli mukava lukia teijän kirjotuksia. Ihana, että myös Almastiina kävit kertomasa kuulumisia. Hienoa, että pystyt ajelemmaan autolla, niin voitte miehesi kans hoitaa asioita.

Doris, ostittako vihiriän maton?

Saiko, olipa tosi ikävä tapahtuma sen naisen kans ja kaiken sen jäläkeen, ku oli saanu palijo olla teillä. Pahottelen, ettoot joutunu tommosta kokemaan.

MInulle on käyny vähä vastaava yllätys. Olin käyny noin 10 vuoden ajan oikein mukavalla kampaajalla. Hänki tuntu pitävän minusta. Meillä oli aina hyvät jutut. Hänellä oli lyhyet hiukset ja ussein hyvin räiskyvän väriset ja värit vaihtu tihiään. Kävin hänellä leikkauttamasa hiukset ja välillä otin permanentteja. Kerran, pari viikkua ennen isäni hautajaisia, menin taas permanenttiin. Huomasin, että kampaaja oli jotenki hermostunu, erilainen ku ennen. Ku hää oli saanu rullat mun hiuksiin, hää alako yhtäkkiä raivuaan mulle, kuinka hiukseni ovat maantienväriset ja mullei oo rohkeutta niitä värjätä ja kuinka oon hankala asiakas, ku mullon hajusteallergia - vaikka hällä oli hajusteettomia tuotteita. En ees muista, mitä kaikkia hää mua haukku, mutta itkin vaan ne rullat pääsä ja kuuntelin sitä purkausta. Itkemiseni, vaikken ääneen parkunukkaan, tuntui raivostuttavan häntä lisää. Olin herkäsä tilasa, ku isäni oli kuollu ja olin valavonu palijo ja piti jaksaa järjestää hautajaiset. Pyysin anteeksi itkuani, olin kertonut hänelle jo ennen permanentin alotusta, että isäni kuoli ja on ollu raskasta, joten on ihana päästä hänen luo permanenttiin. Hän siis tiesi, ja silti haukkui minua. 

En voinu mihinkään lähtäkkään permanenttirullat pääsä ja vähä pelekäsinki, että onko hää jossain psykoosissa ja lyö mua kohta saksilla. Sitte lopulta homma oli ohi ja maksoin. Sisään tuli vanhempi pieni rouva, jolla oli mukana marjapiirakka pyöreäsä vuoasa. Hää sano tuovasa sen siksi, ku kampaajalla oli ollu viime kerralla vähä huono päivä, jos piirakka häntä vähä lepyttäs. Kyllä muya hirvitti, miten lie kampaaja oli rouvaparkaa kiusannu. Huomasin myöhemmin, että kampaamo oli menny kiinni. Hää avas sen uuvestaan puolen vuojen kuluttua. Oisko ollu hermoromahus.

Jatkuu muilla aiheilla. S

Vierailija
1704/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris ja Almastiina, tootte reippaita neulojia. Ihana asia, ku on mieleine harrastus. Tilolla ja Saikolla luonnistuu kukkahommat.

Tänään taas haravoitiin. Vielä on lunta maasa ja haravoitavaaki ihan reippaasti.

Saiko, me etitää kotia kolomesta kunnasta, joitten asukasmäärä on yhteesä noin 250.000 asukasa. Kaukasimpaan paikkaan on meiltä matkaa noin 40 km, muihin mielialueisiin noin 1-20 km. Hommaa hankaloittaa, ku moni asuinalue on moottoritien lähellä. Motarin melu kuuluu ihan reilusti esim. 0,5 km päähän, jonku verran 1 km päähänki. Myös muita teitä on lähellä taloja joillain alueilla. Toinen harmi on vuokratontit, eli halutaan talo omalla tontilla ja niitä tuntuu haluavan kaikki muutki taloja ettivät, joten ku yks hyvä tullee myyntiin, se mennee heti. Pitäs olla palijo rahhaa, jotta vois ostaa toisen talon vaikkon entinen myymättä.

Olipa hyvä, että sait Saiko sen käsirahan takas. Soon kyllä harvinaista, että joku suostuu sen pallauttaan. Ite kyllä pallautettas, jos ostajaehokkaalla ois hyvät perustelut eikä ois ite vielä ehitty ostaa mittään talua tai maksettu jostain käsirahhaa.

Onneksi Almastiinan alueella Sote toimii. Meillä päin on menny heikoksi, mitä oon lukenu muitten kokemuksia. Mitä on tapahtunu tälle maalle. Hurjia heikennyksiä tulosa esim. vanhusten elämään, ku kotihoitokäyntejäki vähennettään ja digiasioinnilla pitäs pärjätä. Huh hurjaa.

Tuttavani assuu errään kaupungin keskustasa vanahasa kerrostalosa. Vieresä on uusia korkeita. Joku oli käyny riehumasa kirveen kans heijän parkkipaikalla ja hajottanu monen auton laseja ja pintoja. Oli jättäny kirveenki sinne. Melekosta hommaa. Onneksi ei ollu asukkaita paikalla, nii ei sattunu kellekkään pahasti.

Nyt iltapalalle. Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille. <3 Sofia

Vierailija
1705/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette arvaa?

Ostin pikkuruisen maton, missä on pikkuisia värikkäitä tipuja. Ei räikeitä vaan kauniin haaleita.

Tuli semmonen hassutuskohtaus :)

Hyvää yötä, onni myötä

Doris

Vierailija
1706/2480 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette arvaa?

Ostin pikkuruisen maton, missä on pikkuisia värikkäitä tipuja. Ei räikeitä vaan kauniin haaleita.

Tuli semmonen hassutuskohtaus :)

Hyvää yötä, onni myötä

Doris

Minä höpsö kirjotin mattojutun uudestaan, kun Sofia kysyi... moneen ketjuun kirjotan...

Vierailija
1707/2480 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia aurinkoisesta ja viliposasta säästä.

Ei se Doris haittaa, jos satut kirjottammaan samasta asiasta uuvestaan. :) Itekki kirjotan välillä. Ussein unohan, mitä oon aikonu kirjottaa eri aiheista.

Tk-palveluista. Meillon n. 7 km matkaa terveyskeskukseen. Sinne pitäs mennä kahella bussilla tai yhellä ja kävellä sitte pari kilsaa. Aika haasteellista, jos pitäs saaha apua johonki semmoseen akuuttiseen vaivaan, ettei ees pysty käveleen. Semmosia syitä voi olla monia.

Vieläki ihimettelen, miten esim. 2000-luvulla sai aina samalle päivälle lääkäriajan, jos oli jottain kiireellistä. Ja sama homma oli sitä ennenki vuosikymmenet. Mitä tapahtu, että laitettiin tämä jonotushomma, että pittää istua vaikka 5 tuntia jonottamasa, sitte hoitaja ottaa vastaan ja päättää, pääseekö potilas lääkärin luo. Jotku ovat oottaneet tuntikausia,kunnes on tullu ilimotus, että tälle päivälle ei enää pääse vastaanotolle, tulkaa huomenna uudelleen tai menkää päivystykseen - soon sairaalan tiloisa. Matkaa voi olla hyvinki palijo joillaki.

Heräsin taas kolomelta enkä saanu unta. Oon siis syöny jo aamupalan. MIes onneksi saa nukuttua paremmin. Alan kattoon jottain ohelmaa telkusta.

Lepposaa päivää kaikille! :) Sofia

Vierailija
1708/2480 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lääkäriasiaa jaksan ihmetellä. Aikanaan oli ilmanen terveyskeskus, ajan lääkärille sai nopeasti. Sitten maksoi muutaman markan... missä ne rahat on???

Eilen tuli ohjelma, miten ihmisiä kuolee jonoon, kun ei saa hoivapaikkaa. Olikohan ysikymppinen mies, joka hoiti monisairasta vaimoaan. Laskut vaan tuli pitkään vaimon kuoltua. Järkyttävää.

Kyllä pelottaa mihin ollaan menossa. Työttömyysasia hoituu jatkossa niin, että tekoäly seuloo ihmiset, esitti yks 'viisas'. Silläkö ne työpaikat lisääntyy?

Anteeksi. Nyt tulee purkausta, en vaan voi ymmärtää. Yks mitä ihmettelen on tämä ennakkoäänestys: tuhansia ihmisiä istuu päiväkausia 15e tuntipalkalla odottaen äänestäjiä, mahtaa olla yhteiskunnalle kallista touhua. Ennen vanhaan piti olla syy ennakkoäänestykseen, muuten käytiin oikeana päivänä.

No, se on maailman meno, minkäs sille, sanoi äitini aikanaan. Kyllä nykymaailmanmenoa ihmettelee varmaan monet satavuotiaat, ovat ehtineen nähdä monenlaista.

Näin marmatti ja ihmetteli

Doris

Vierailija
1709/2480 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010724344.html

Perintövero tuotti vuonna 2023 valtiolle noin 1,17 miljardia euroa. Se on iso raha ja tarpeen mm. terveyspalveluiden tuottamisessa. Nykyhallitus haluaa poistaa perintöveron. Kaikki eivät tunnu ymmärtävän, mitä ongelmia perintöverovapaus tuottaisi tullessaan. Ja mistä (keneltä, miltä ihmisryhmältä ym.) otettaisiin valtiolle vuosittain yli miljardi euroa, jos valtio ei saisi enää perintöverotuloja.

Rikkaat perivät usein esim. kesämökkikiinteistöjä, metsää, asunto-osakkeita jne., joita he eivät välttämättä myy, vaan pitävät itsellään, saavat tuottoa metsästä, vuokratuloa mahdollisesti myös niissä tilanteissa, kun ovat perineet monta asuntoa, joissa on jo vuokralaiset. Kesämökkikiinteistöt ja kartanot jäävät usein sukuun. Ja koska niitä ei myydä, ei valtio myöskään saa niistä luovutusvoittoveroa eikä edes sitä perintöveroa, jos sitä jatkossa peritä.

Perintöveron poistamisesta kärsivät eniten pieni- ja keskituloiset, vähiten tietenkin rikkaat. Onko Suomella vara tehdä tuollaista päätöstä tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
1710/2480 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perintöveron poistamisesta kärsivät eniten pieni- ja keskituloiset, vähiten tietenkin rikkaat. Onko Suomella vara tehdä tuollaista päätöstä tällaisessa tilanteessa."

Myös perintöverosta pieni- ja keskituloiset kärsivät eniten. Monet ovat vaikeuksissa veron maksamisen kanssa, jos vaikka on perinyt rähjäisen omakotitalon, jota ei osta kukaan. Olisi mielenkiintoista kuulla veroviraston tilasto ulosottoon menneistä perintöveroista. Veroasiat eivät ole mustavalkoisia vaan voivat olla melko mustiakin.

Vierailija
1711/2480 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

All right, kuvitellaan, että perintövero poistetaan. Joku pienituloinen perii rähjäisen omakotitalon, jota ei kukaan halua ostaa edes puoli-ilmaiseksi. Hän joutuu ottamaan lainaa, jotta saa maksettua talon ja mahdollisten piharakennusten purkutyön. Purkukustannukset voivat olla esimerkiksi 30.000 euroa, koska vanha talorähjä sisältää mm. asbestia ja purku pitää tehdä haitta-ainepurkuna. Sen jälkeen pienituloinen voi yrittää myydä tontin, joka ei sekään välttämättä ole kovin arvokas tai edes riittävän hyvällä alueella, jotta kukaan siitä kiinnostuisi, mutta jos joku maksaisi tontista 40.000 euroa, niin kulujen jälkeen pienituloinen maksaa luovutusvoittoveron ja sen jälkeen hänellä lienee mahdollisuus maksaa koko laina pois, jonka hän otti talon purkua varten. Jos hän ei saa tonttiakaan myytyä, hän maksaa lainanlyhennyksiä pankille aika pitkään.

Perinnöstä kieltäytyminen on yksi vaihtoehto, mutta silloin ei saa vastaanottaa mitään osaa perinnöstä. Perinnönantajalle voi antaa vinkin, että hän voisi testamentata talon kunnalle tai valtiolle ja muut omistamansa asiat/rahat ym. muille perillisille tai haluamilleen tahoille.

Joka tapauksessa pienituloinen kärsii, poistettiinpa perintövero tai ei. Sen sijaan rikkaat hyötyvät perintöveron poistosta. Siksi rikkaat sitä ajavatkin, vaikka tutkijat ovat selvästi osoittaneet, että siitä tulee ongelmia Suomen taloudelle ja monille kansalaisille.

Vierailija
1712/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Trump ole pahempi uhka Suomen taloudelle kuin jokin perintövero.

Vierailija
1713/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump osaa talousasiat ja kukaan muu ei ole saanut Ukrainan sotaan liikettä kuin Trump. Hyvä näin.

Vierailija
1714/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kertynyt yliaktuaarien tilasto- ja talouskatsauksia:)

Tää päivä hupeni pontson kutomiseen, kauniin harmaita sävyjä, teen mallia sen mukaan kun kudon. Kauluksenkin tein jo muihin, tähänkin tulee. Lauantaina näen ydtävääni joka tilasi pontson. Toivottovasti tykkää. 

Kävin ulkosalla: vein roskat ja tarkistin (tyhjän) postilaatikon. Tien toisella puolen on kylän 'kirjasto' ota täältä - jätä tänne. Nappasin yhden dekkarin, vaikka kutomus vie ajat nukahtamiseen asti. Kokeilin meinaan sellasta, että yksi silmukka kerrallaan lisään väriä kerroksella, jolloin toinen väri vähenee siis silmukalla. Tulee siis viisto värin vaihto... ovelan näköinen.

Onneksi oli ruoka valmiina, en olis malttanu lopettaa kutomista edes syömisen ajaksi.

Ai niin, tarkkaan katsoessa sinivuokon nuppu sinersi hiukan enemmän, vaikka maa oli ohuelti luminen yöllä. Sisukas on tuo suloinen vuokko.

Terveisin

Doris

Vierailija
1715/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullon Doris ihana intohimo tuo kutominen. Toivon löytäväni elämääni jotain asiaa/tekemistä, josta voisin olla yhtä innostunut tai edes jonkin verran innostunut. :) S

Vierailija
1716/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muu kuin ap on kirjoittanut tuon lainaamasi virheellisen väittämän.

Vierailija
1717/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trump osaa talousasiat ja kukaan muu ei ole saanut Ukrainan sotaan liikettä kuin Trump. Hyvä näin.

Muutakin trumppilaan. :) Siitä onnesi aukeaa!

Vierailija
1718/2480 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa viliposasta kelistä.

Muutama lumihiutalekki putos taivaalta. Yöksi taitaa tulla taas pakkasta.

Kattelin 10 vuotta vanhoja valokuvia ja moitin ittiäni, ku olin antanut niin hyvän ja mulle sopivaksi pienennetyn takin pois. Oli ihana, vähän harmahtavan viheriä, iso huppu ja vetoketjutaskut, hyvvää kangasta. Mua ei vaatteitten antaminen harmita, vaan päinvastoin siitä tullee hyvä mieli, mutta ku en nykyään ennää löyä itelle sopivan kokosia vaatteita eikä noo laadullisestikkaan niin hyviä ku enne, nii ei ois kannattanu antaa nuita sopivia ja ajattomia, ehjiä vaatteita pois. Tyhymästä päästä kärsii koko ruumis - sano äiti aikonaan. Ei kovin kauniisti sanottu, mutta soppii mulle tähän hetkeen.

Mies on jo innoissaan autotallissa touhuamasa. Minä teen kotitöitä, kuten lähes aina täsä kartanosa. Nyt tiskaamaan.

Ilosta mieltä ja kaikenlaista hyvvää kaikkeen kaikille. :) Sofia

https://wallpapers.com/images/high/flowers-and-butterflies-aqsgptjimq2q…

-Vuapukka-
1719/2480 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee huommenta pitkästä aikkoo!

Minnuu suretti Tapanin Kansa poismänö aika tavala, oonhan mie ollut hänen faninsa 11-vuotiaasta lähtiin. 

No hän mennyt on ja elämä jatkkuu tiälä. Onneks miula on senttää Cd-levyjä, joita voin kuunnella autossa.

Ainii, mie sitä kävin heti eka ennakkoiänestyspäivänä iänestämässä, ku sattu olemmaa tosi hyvä ehokas, jota iänestin. Ku koskkaa ei tiijä, onko aikkoo paljo vai vähä, ni sen takkii hoijin tuon oikkeuteni pois poikkee.

Hyvvee viikoloppuu!

Vierailija
1720/2480 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui mikä kokemus hammaslääkäril ol siulla, Vuapukka. 

Ei minnuu kukkaa läpsiny, mut sen muistan, ettei kukkaa koskaa selittänt, mitä tekkee. Suu auki! Ol komento, sit se mahoton poran ääni, ja se imulaite pit kauhiaa 'kuolinkorinan' ääntä. Ja se haju! Ulko-ovelt tul vastaa - oi ei. Hammaslääkär ol tuhti mies, hais tupakalle, ehkä valkosipulille ja vanhal viinal, eihä laps niitä outoja hajuja ees tunnistant. Hirveä hammaslääkärin pelko seuras pitkälle aikuisuutee. Nii paha, et pit vuosittai käyä, ko ei uskaltant jättää käymäti. Oli pari ihanaa pelkopotilaslääkäriä vuosikymmenten ajan ja sit viimei uskalsin iha terkkarii.

Unet:

Taas viime yön olin menos yo-kirjotuksii (45v sitten oikeasti). Kokkoonnuttii pihall ja siin ol meiän lapsuuskoin pihasauna. Joku kokelaist kysy, sinnekkö mennää. Ehei, ol iso jumppasali (ihan ko oikeas koulus ol aikannaa). Siell myö yövyttii makuupusseis kirjotuste välill. Kauhiast jollekki selitin, miten reaalin historia ol vaikia. Jottai talonpojan asemast pit kirjottaa. Ja miun oikea tärppi tasavuosia täyttäväst Pelastusarmeijast ei taaskaa osunt. Oikiassa elämässä siis esitelmöin äitille: William Booth perusti Pelastusarmeijan, tarkoituksena ensin Soap and Soup, ennen sielunhoitoa...

Siis, mistä nää unet tullee??? Meil ol mukana viel Emmerdalen Aaron abina...

Sämpylätaikina nousoo, hörpin viel aamukohveja sillä aikaa. Maa on valkia ja auto. Onpa valosaa...

Sofia, tää kutomusinnostus on välillä kauhiaa. Ko ideoita uusista töistä tullee työn ollessa kesken. Joskus pittää jättää edellinen työ ja alottaa uus, ettei uusi idea unehu. Sit on kaik puikot käytöss. Mie ko keksin ite tai sovellan muutoksia juttuihi. Ihan orjallisest en jaksa ohjeita nouattaa, teen aika helppoja kutileita kuitenkii.

Mukavaa perjantain jatkoa kaikill

Doris

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi