Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2480)

Vierailija
1541/2480 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi Doris ja Saiko, ku sekotin teijän lapsuuen asiat. Doris ja Vuapukka ovat siis isolapsisesta perheestä. Ootko sinä Saiko ollu ainut lapsi?

Päivä meni siivotesa ja huomena jatkan jos jaksan. Huomena luen uuvestaan teijän kirjotuksetki. Nyt lähen untenmaille.

Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia https://www.meisterdrucke.fi/kunstwerke/1000px/Carl%20Larsson%20-%20A%2…

Vierailija
1542/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää pikku pakkasista.

Onko teillä jo kokonaan nurmikko näkyvisä ja lumet pois? Meillon enimmäkseen lunta pihalla, mutta sieltä täältä näkkyy nurmikko.

Doris, oot sinä tosiaan onnekas sen parkkipaikan suhteen. Luin keskustelusivuja aiheesta ja kyllä moni on harmissaan, ku on niin ahas paikka heillä. Kertovat, että tosi palijo vaikuttaa asumismukavuutta heikentävästi. Saikolla, kuten meilläki mahtuu palijo autoja omalle pihalle. Onnekkaita ollaan ja vieraittenki on kiva tulla meille, ku ei tarvi stressata, mistä löytää autolle paikan. Ja nuista sanonnoista tuo aniharva on mulla käytetympi kuin esim. täpötäysi. Tuota putipuhdas -sannaa oon käyttäny palijoki, eli soppii mulle niinku Saikollekki. :)

Oottako kuulleet koskaan sanontaa: "Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa"?

Ite oon oppinu sen näin: "Hullu  mies Huittisista, varpaitten väli 5 cm." En tiiä, miksi se tuosa muovosa on. Ehkä sillä viitataan jättiläiskokoseen hulluun mieheen, ku varpaitten väliki on nuin iso. :)

Voileivistä. Meillä oli lapsuuessani ja vähä myöhemminki suunnilleen tuon näkösiä tarjolla esim. synttärijuhulisa ja kastetillaisuuksisa, pienisä häissä ja hautajaisissaki.

https://pbs.twimg.com/media/Dnn8AZTXcAE4OMG.jpg

https://i.pinimg.com/474x/4a/de/f0/4adef0559393ca5ac4c4641b015d9c52.jpg

Seiniä en pessykkään sinipiialla, se ku jää liian märäksi. Käytin semmosta lattiamoppia, joson mikrokuitupintanen pehemiä luutu, jota sitte huuhtelen ja vääntelen. Käet kuivu kovasti, oli laitettava urea-voidetta. Soon kyllä hyvä aine.

Jatkuu... :) Sofia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileivistä vielä. Jos laitan vieraille leipiä, niin en tee niitä valamiiksi, vaan laitan tarjolle salaattia, kalkkuna- tai broilerileikettä, paria eri juustua viipaleina, tomaattia, kurkkua ja persiljaa. He saavat sitte ite valita, mitä ottavat. Koska kaikki eivät ota kaikkia, nii oon kokenu hyväksi tehä nuin, ettei heiän tartte alakaa poistaa vaikka persiljaa tai tomaattia leivän päältä lautaselle, jos eivät tykkää tai on vaikka tomaattiallergia.

Oon joskus ostanu vieraille myös tuon tyyppisiä pikkupitsoja - 9 paketisa. Ovat kovasti tykänneet. Nei olleet kinkkutäytteellä. Tais olla salamia ja muuta. https://public.keskofiles.com/f/k-ruoka/product/4001724017547?auto=form…

Lämpimät voileivät ovat myös hyviä. Niitä oon teheny meille ja joskus vieraillekki. Olin ihan unohtanu ne. Kiitos Saiko ku kerroit nuista. :) https://www.kinuskikissa.fi/wp-content/uploads/sini/2022/07/texmex-lapi…

Oon yrittäny ettiä sopivaa kreemijauhetta, ku sitois kiva käyttää leivonnasa, mutten oo löytäny yhtään sopivaa, eli kaikisa on ollu maitoproteiinia. Se meinaa harmittaa. Onko sitä pakko laittaa.

Doris, joskus mullaki on unohtunu leivästä suola. Oon sitte laittanu margariinia leipälle ja rippauttanu vähä suolaa lisäksi. Kiva, että sait tehtyä hyviä leipomuksia.

Jatkuu.. :) S

Vierailija
1544/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotit Saiko: "Jos ei oo ennää työelämässä, ni sillo ommaa kottii nähe vaatimukset ovat paljon suuremmat kuin jos vaa käi yöpymäs omassa kodissaan töiden lomassa kiireisen työelämän aikana." Soon just nuin asia.

Anteeksi ku vieläki näistä asuntoasioista jauhan. Tämon kumma juttu, eli meillä tuntuu olevan liian kovat vaatimukset siksi, että halutaan pieni terve talo ja suojane oma tontti. Vielä suurempi vaatimus tuntuu olevan rauhallinen sijainti. Ja se, ettei sais olla akvaarionäkymmiä ikkunoitten muovosa. Kooltaan 80-100 neliöinen ois paras, mutta pienempiä ja isompiaki hyväksyttään. Nuo toiveeet siis ovat  välittäjien mukkaan liikaa vaajittu, paitsi jos hyväksyy vanahan talon, joiton  jo nyt aika mahoton saaha myyvyksi, ja miten sitte vaikka 10 vuojen päästä ja jäiskö talo perillisten harmiksi. Se pitäs sitte purkaa ja myyä tonttina. Pelekät purkukustannukset asbestitalosa ovat palijo.

Moni on myyny esim. 70-80 -luvun valesokkelitalua esim. yli kolome vuotta, ja vaikka myyjät  laskevat hintoja, niin ei mee talot kaupaksi. Yksi 60-luvun talo on ollu myynnisä aina vaan uuvestaan ja uuvestaan jo yli kuus vuotta. Kovasti ovat siihen laittaneet rahhaa ja uusineet asioita, mutta ei vaan menee kaupaksi. Hintapyyntö on nytki vaan 70.000 e. Eu-säännökset aiheuttavat talolle kalliit energiaremontit muitten remonttien lisäksi. Eräs myi taluaan vuosia, sitte laitto vuokralle.

Minen vaaji, vaan toivon hilijaa syömmessäni, että talosa ois muitaki meille tärkeitä asioita, mutta vaikkei oiskaan, niin jos nuo muutamat kritteerit täyttys, niin voitas se ostaa ja sitte rempata tai maksaa remppafirmalle rempoista, kuhan päästäs tästä liian isosta talosta ja pihasta helepompaan asumisseen.

Nyton omenan aika. Granny Smith vuorosa.

Jatkuu... :) S

Vierailija
1545/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas. Tuosapa purkulaskuri. Talon purku voi  heleposti maksaa 30.000 eurua, jos se pittää tehä haitta-ainepurkuna, jos on asbestia tai vaikka öljylämmitys. https://lotusdemolition.fi/purkubotti/#5

Oon pettyny joihinki kiinteistövälittäjjiin. Tuntuu, että heille on vaan tärkeintä saaha kaupat aikaseksi ja eivät millään jaksa vastata olennaisiin kysymyksiin. Käytiin joku aika sitte kattomasa yhtä puutalua. Mieheni pyysi, että sais käyä kattomasa misä kunnosa yläpohoja on. Siinoli tikapuutki valamiina yläluukun kohalla eikä ollu lukosa se luukku.  Välittäjä ei suostunu siihen, vaan sano, ettei yläpohojaa katota ku vasta sitte, ku myyjä on hyväksyny ostajan tarjouksen ja tilataan paikalle kuntotarkastaja, joka sen yläpohojan tarkistaa. No mieheni siihen, että eihän me voija tehä tarjousta, ennen ku tiietään, misä kunnosa talo on, mutta sei auttanu. Siihen jäi se talokauppayritelmä.

Alan nyt pesemään keittiön kaapit sisältä ja päältä. Eilen jo alottelin. Mukava saaha puhtaat kaapit.

Leppoisaa päivää teille kaikille. 

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/ehospitality/files/2025/02/Kuva_1_lap…

Vierailija
1546/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, kiitos, ku jaoit tuon ihanan tarinan, miten löysitte toisenne. <3 :) S

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQBuM0cQ7KDE47JeRE…

Vierailija
1547/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia ihania voileipien kuvia, kiitos just noita oottelin siun laittavan tänne. Ja ne piccolot on myös tuttuja, mut miulla ne uunissa tahtoot kuivaa.  Parasta oiskii laitta kaik leivänpäällykset erikee, et jokahine sit ottais mitä tahtois. Miu mies ku se sannoo, et on kaikkine kauniine päällyksineen pakkosyömistä, mokomakkii ku ei syö tuoreita.

Dorikselta unohtunt suola ja Sofialta myös leipomuksesta. Mie oon ain laittant kaikkee periaatteella "kerta kiellon päälle".

Seinien pesu on miulla myös jatkumossa. Ostin  putkilon muotosen pesusienen mekanismilla ja sillä ei vesi valu nii runsaast, mut se tökkää ylöspäi työntäissä jos ei oo pulverinen pinta. Miulle ois kauhistus jos tapetti irtoais miu puhistusoperaation takia.

Meil on kyl näkymät ikkunoista aika hyvät, mut päivällä ei näy sissään ku heijastuu ulkont näkymät ikkunoihe. Mut ku laittaa valot, ni kyl näkkyy joka suuntaan, ei  naapurit iha nenäkkäi oo. On miul sälekaihtimet ja sit kesällä piän valoverhoja eessä jos vähemmissä vaatteissa kulekisin kotona. Jalat näkkyyt ulos sohvalla maatessa jos heitän ne selkänojan päälle. Näi mie koton retkottelen. Isäntä on ain asiallisemp ku mie. Naapureihe tottuu, eikä niitä ajattele sen enempää.

Eikö ois vanhuutta katsoen talon olla ykskerroksine, ettei huoli kiivetä rappusia nii paljoo. Huonejako ois kyl tärkiä ja hyvä katto kumpi paremp tiilikatto vai peltikatto.  Valosat huoneet on miulle tärkiät. Miulla on kokemusta 8 firman purku-urakkatarjouksista. Ne olliit laijjasta laitaan.  Tarjouksista halvin 12.000 ja kallein 35.000 samasta pienestä torpasta, ilman kellaria. Purkufirmat voivat heittää vaik millasii hintoja, niitä ei kontrollit haittaa. Asbestia saattaat olla löytävinnää ja siit se soppa sit syntyy, hintavaa.

Se on selvä, et vanhat talot pannaa matalaks ja uutta rakennettaa tilalle, olkoo kuka tahhaa omistajaan. Oisko nyt jo meneillään 70-luvun talojen hävittämine. Ois vaa ajateltava ommaa tarvetta, sitä tarvetta mikä on itsellä nyt justii. Jos ajattelee, et talon pitäis olla siin kunnossa, et sen voip myyvvä, ni eihä sitä uskaltais assuu ollenkaa omassa koissaan Oon ottant oman asumissein sillee, et nyt en ennää myy, enkä osta.  Tai ainakii oon nyt tyytyväine ja siihe mei on pyrittävä. Sofia hyvvää etsimistä, kyl se viel löytyy iha nappiin.

Muistat sie Sofia sillo ku oltii toisella palstalla ja Juuli ol mukan, sillo laitoin 2020 vuonna viestii, et ollaa käyty vahvistamassa yhteekuuluvuus. Vieläks niitä vanhoi viestjä pääsee lukemaan? Siel on hyvä puutarha osa ja kukkaosasto.

T. Saiko

Vierailija
1548/2480 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie taian tehä huomeniss uuestaa sämpylöit, on ylmääräst maitoo. Jospa keskityn paremmast, enkä suolaakaa unoha :). Hupsusti käi viimeks, ko montaa asjaa samall kertaa yritin hoitaa...mie en ole 'kätevä emäntä', enkä jauhopeukalo...  poropeukalo paremminnii.

Nuo pikkupizzat on minnuu usiast houkutelt, en ole millonkaa maistant. Muistan kerran Puerto Ricossa, ko ol edulline tarjous yhess baaris: pien olut ja kolme pikkupizzaa, käin usiast ko hiukopallaa tahoin.

Mukavaa muanantak iltoo

Doris

Vierailija
1549/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia

Kirjotit omenoist, mie oon syönä koko vuoen syksyst asti kotimaisia Rubinola-omppuja. Vielä ol kaupass, ko viimeks käin. Tosi maukkaita.

Sämpylätaikina nousoo, muistin suolan. Ripaus sokeria, hyppysellinen kaurahiutaleita. Vehnäjauhoja, hiukan ohraa. Usein laitan ruishiutaleita. Piälle unikonsiemennii. Nyt tein taikinan maitoo, ko sitä ol, ylleesä tien vettee.

Puoliso tullee isolta kirkolta tännää. Yritän ehtiä lumityöt tuost rapulta ja lähipihast. Lunta on tullt varmaan 15cm. Ja kun pakkasii piisaa yöllä, ni eipä hetkess sula pois.

Toiveikasta tiistaita

Doris

Vierailija
1550/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenoista ol puhetta.

Syksyl tein omist omenist pakkasee omenamehhuu Braunin lingolla. ollaa saatu nauttii mehusta koko talven ajan. Oon silti ottanta tavaks syyvvä joka ilta yhen raikkaan omenan. Apple a day keeps docktor away, vai mite se men. Omenoilla on hintaa ja muutamat lajikkeet ovat kovin mauttomia. Oikei herkullisiet omenat ovat kotimaisii, nii se vaa on, et kotimaista on hyvä suosii. Mustikoist ja monist muist tuontimarjoist ovat löytäneet pestisidejä reilummin ku sallittua. En osta ees pakastemarjoja, tosin joskus, mut ne keitän. Ommii varastoja ei oo ja nyt sit omena on tult jäädäkseen. On niissä maukkaita laatuja, vaa ostan ain tarjouksest.

Siivota  pitäis, kuha täst konneelt joutais siirtymää askareita tekemää.

T. Saiko

Vierailija
1551/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistaina keskipäivällä,

Sofia

Kysyit leivinuunin käytöstä. Meillä oli erikseen keittiössä sähköuuni hellan yhteydessä. Kesäaikaan pirttiä ei lämmitetty, vaan se pidettiin viileänä, koska se oli pohjoiseen päin. Syksyisin saatoin tehdä uunissa ruokia, mutta leipomiset oli helppo paistaa sähköuunissa. Nyt leivon harvoin, ei huvita enää. Kaupasta saa sen, mitä kaksi ihmistä tarvitsee. Täällä on kyllä liikaakin valinnanvaraa ihan paikallisista leipomoista. Ei tarvitse syödä palmuöljyäkään.

Olen sitä mieltä, että naiset elävät vanhemmiksi kuin miehet. Hyvä esimerkki siitä on, kun pari vuotta sitten oltiin remonttievakossa vanhusten palvelutalossa. Käytiin syömässä asukkaiden ruokalassa. Siellä ei näkynyt yhtään miesasukasta ja naisistakin suurin osa liikkui pyörätuolilla. Ei tullut kysytyksi henkilökunnalta, vietiinkö ruokaa miehille huoneisiin vai oliko heitä siellä lainkaan. Oltiin miltei ainoat omin jaloin liikkuvat ruokailijat. Kolme kuukautta evakkoretki kesti.

Saiko

Kuuntelin Ruotsin euroviisukarsinnan ihan KAJ:n takia. En ollut kuullut saunalaulua aiemmin. Minusta se oli paras kaikista. Siitä tuli hyvälle tuulelle. Kappale on sopiva viisuihin. Lauloivat hyvin ja koreografia oli kohdallaan.   Uskon poikien pärjäävän Baselissa. Myös tyttäreni oli samaa mieltä.

En muista, mitä olen kirjoittanut "asioiden koosta", mutta ei kai niiden tärkeys koosta riipu. Mitä lienen tarkoittanut? :)

Taas satoi lunta, mutta sen näkee sitten, kauanko  sitä on. Eilen oli vain jäätiköitä. Ei talvi vielä tähän lopu.

Jaksellaan kukin parhaamme mukaan.

T. Tilo

Vierailija
1552/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täältä aurinkoisesta pakkassäästä. 

Kysyit Saiko, voiko entisellä palstallamme käyä lukemasa keskusteluja. Et-keskusteluja ei valitettavasti sieltä ennää löyvy. Siellä lukkee "Ei keskusteluita." https://www.etlehti.fi/keskustelu/alue/piha_puutarha

Kirjoitit: "... sillo laitoin 2020 vuonna viestii, et ollaa käyty vahvistamassa yhteekuuluvuus."

En muista tuota enkä nyt hoksaa, mitä se tarkoittaa. Voisitkohan valaista minua. :)

Nuista tapettiseinien pesuista/puhistuksista. Ite pesen kostialla ne tapettiseinät, mison pesunkestävä tapetti, mutta paperitapettiseiniin käytän tuota ohojetta: "Tapetoidun seinän hoito-ohjeet: Puhdistus kuivalla pehmeällä kankaalla kevyesti pyyhkimällä. Älä käytä vettä tai puhdistusaineita."

Meillä ei heijasta ikkunoihin mikkään nii, etten näkis päivällä ulos. Hmm. onko teillä Saiko niin kirkkaat ja puhtaat ikkunat ympäri vuojen vai mikä ihme... :)

Kirjotit Saiko nuinki: "Ois vaa ajateltava ommaa tarvetta, sitä tarvetta mikä on itsellä nyt justii. Jos ajattelee, et talon pitäis olla siin kunnossa, et sen voip myyvvä, ni eihä sitä uskaltais assuu ollenkaa omassa koissaan."

Oot ihan oikiasa, mutta ku on perillisiä, niin soon vähä pakko pittää asunto suunilleen myyntikuntosena, jos nimittäin kuolo korjaa, niin en halua jättää lapsillemme hankalasti myytävää talua. Jos meillei ois perillisiä, niin ois nii palijo helepompi ostaa koti, vaikka joku vanahaki, ku ei tarttis huolehtia, että se jää joskus jonku haitaksi ja haasteeksi. Se menis kai kunnalle vai valtiollekko lie? Tiiättekö te, ku en ite tiiä?

Misä välisä sinä Saiko rakennutit sen oman talon? Sillonko ku menit vuokralle talloon, josta miehesiki löysit?

Mietin Doris, oonko koskaan maistanu nuita Rubinola -omppuja. Nehän taitavat olla vähän makiampia ja mehukkaita. Kiitos ku kerroit, taijan joskus ostaa yhen maistiaisiksi ja herkuttelen. :) Granny Smith  omena on aika kirpeä ja hapan, myös kova. Tykkään monista muista omenoista palijo enemmän, mutta tuo on ainua, mikä soppii mun vatsalle. Omenan päiväsä syön minäki ja toivon, että se pittää lääkärin loitolla - niinku Saikoki kirjotti. 

Onpa Doris ihana, että sun puoliso saa syyä tuoreita sämpylöitä ku tullee sinne mökille!

Jahas, ehkä alan pesemään verhoja. Parempi nyt, niin ei tartte sitte kevväällä ikkunanpesukiiresä sitä tehä. 

Mukavaa tiistain jatkua teille kaikille! :) Sofia

https://www.fruticetum.fi/wp-content/uploads/2022/06/Rubinola.jpg

Vierailija
1553/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taaskaan muistanu päivittää sivua, ku alloin kirjottaa, joten jäi Tilon viesti näkemättä. Kiitos Tilo, ku vastailit mun kysymyksiin. 

Nii se taitaa olla, että naiset ellää miehiä vanhemmaksi. Vaikka minustois ihan hirviä jäähä leskeksi, niin kyllä seki tuntus hirviältä, että mieheni jäis yksin, joten en tiiä, mitä toivosin tuon asian suhteen tapahtuvan. Parasta ois, ku sais lähtä samana päivänä. <3

Joillekki pariskunnille on käynykki niin, että hautajaiset on lopulta pietty samana päivänä, ku toinen ei oo montaa päivää kestäny ennää puolison kuoleman jäläkeen. Ehkä soon parempi niin myös perillisiä aatelleen, ettei heijän tartte alakaa tukemaan monin tavvoin sitä suuresti surevaa leskeä.

Mutta nyt töihin. :) S https://i.pinimg.com/236x/7b/57/66/7b57660859b41ebdef441ae90a58d216.jpg

Vierailija
1554/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenkuuluvuus käytii vahtimassa eli käytii ns. vihillä vuoskymmenten jälkeen. Saikolle Tilo kirjotti, et ois asioiden koosta olt puhetta, en mie sellasta oo millokaa ees ajatelt, mut jos eppäilee oman kirjotuksen  asiasisältöö ni,  kaik  on kiinnostavaa.

Se saunalaulu  on aikamoinen korvamato. Yritän välttää ajattelemasta sitä.

Töihen takia oon muuttant ja sitä myötä tul entisille asuinsijoille  myös rakennettuu, eli jo enneku myö tavattii ja pantii hynttyyt yhtee. Sit täälläkii mis miu mies on asunt omilla asuinsijoillaan, ni olin töissä tällä alueella ja mietin, et jäänks työpaikkaan pitemmäks aikaa, mut jäin iha eläkkeelle pääsyyn saakka. Myö vaihellaa tääl ja sit kesällä kesäpaikassa ni aika ei käy pitkäks.

70 ikä ja siit ylöspäi tuntuu olevan melkosta harvenemista sukulaispiirissä kuten myös tuttavapiirissä. Sit ku saap 80 täytee, ni on vähä rauhallisemp etappi ja kai siit 90 ylöspäi on taas harvenemmaa päi. Kuka jaksanee  lähemmäs 100 vuotta ellää ja jos viel ikkää vastaavassa kunnossa. Meil on sairautta nii et ei voi ajatella asjaa muute on pahalla mielellä ja elämä tuntuu mitättömältä. Yritettää jaksaa  yhessä ja ku miul on vaa artroosii, ni yritän olla se vahvemp, kyl myö viel pärjätää. Mieli vaa iloseks ja tyytyväisyys kaikkeen pieneenkin asiaan.

Ootta työ melkosii jauhopeukaloita ku saatta leipomukset onnistummaa.

Jonkin verran kosteutta nää mei tapetit kestäät, mut oon nyt varovaine, etten innostu liikaa kosteutta laittamaa nihkeetä vaa.

T. Saiko

Vierailija
1555/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormet ne on viheliäiset piti olla "yhteenkuuluvuus käytii vahvistamassa" eli käytii vihillä eli vihityttämässä itseemme virallisesti.

Ikkunat heijjastaat ympäristöä kun ulkonta naapurit tai kuka kulkija tahhaa katsoo mei ikkunoihi päiväsaikaan siis ulkoa.

Lisäys.

T. Saiko

Vierailija
1556/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tauolle, syön pikkusen pähkinöitä.

Saiko, oon sammaa mieltä, ettei portaat oo meille hyvät jatkosa, eli ykstasosta kotia etitään.

Onko teillä pitkä matka sinne kesäkottiin?

Ja nyt ruoanlaittoon. :) S

Vierailija
1557/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilo joskus tais kirjottaa, ettei oo isomtaa asjaa, mut miust on mukava lukkee sekä pienet asjat, että isot asjat." 

T. Saiko

"En muista, mitä olen kirjoittanut "asioiden koosta", mutta ei kai niiden tärkeys koosta riipu. Mitä lienen tarkoittanut? :)"

T. Tilo

"Saikolle Tilo kirjotti, et ois asioiden koosta olt puhetta, en mie sellasta oo millokaa ees ajatelt, mut jos eppäilee oman kirjotuksen  asiasisältöö ni,  kaik  on kiinnostavaa."

T. Saiko

Tässä on jokin sekaannus, mutta "eisevväliä".  En ymmärrä, mistä on lähtenyt, kun en muista asioiden koosta kirjoittaneeni. Ei minulla ole diagnosoitua muistisairautta, mutta vanhuudenhöperyyttä kyllä on liikkeellä. :) Ehkä olen vain jo liian vanha näille palstoille.

Kaikkea hyvää kaikille!

T. Tilo

Vierailija
1558/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia , haluaisin, et mei kotien väli ois lyhyempi, mut sitä ei voi muuttaa. Miust ois paremp korkeintaa 100 kilometrii  kotien väliä. Sellane etäisyys myös tuntuu jo käyvvän voimille. Sit ku viel enemmä vanhetaan, ni käyp oikei kunnolla voimille rahtaamine. Siks myö ollaa pitemp aika kerrallaa, muute tulis rahdattuu vaik minkä pienen asjan takia.

Sofia saatat joutuu tekemää joitakii kompromisseja. Ehkä joku vähäsemp toivomus korostuu ja joku tärkiä taas vastaavasti menettää merkitystään. Jos siit sais tasapainon. On teillä haastetta kerrakseen. Jos tekisit listan niistä kaikista toivomuksista ja sit laittasit plus miinusta, mistä vois antaa periks.  Oon joskus joutunt puntaroimaan oikei tarkkaan ommii asioitain ja löytänt sit oikian ratkaisun.

Aika kulluu mahottoman nopeasti ja kilometrit tuntuut yhä pitemmiltä.

T. Saiko

Vierailija
1559/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilo, en minäkään muista lukeneeni, että oisit kirjottanu mittään "asioiden koosta". :) S

Vierailija
1560/2480 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilo joskus tais kirjottaa, ettei oo isomtaa asjaa, mut miust on mukava lukkee sekä pienet asjat, että isot asjat." 

T. Saiko

Miun murteella voip puhhuu "pienist asjoist" ja" isoist asjoist". Mie voin soittaa jollekkii tutulle ja sannoo, et miul on issoo asjaa siulle kerrottavaan. Eihä täs oo kyse koosta vaan asian tärkeyvvest. Murre on miun murretta.

T. Saiko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan