Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
681/2475 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota vielä.

Onko sulla Saiko vähä tuon näkönen kauppakärry? https://www.rusta.com/fi/fi/ostoskarry-p552011550101.aspx

Kyllä sun mies on sitte taitava, ja melekone taituri soon munki mies. Tuntuu, että hää ossaa tehä kaiken, mitä haluaa. Työkalukki hitsaa ite tai jotenki muuten ne tekkee. On tosiaan mukava käyä välillä kattomasa, mitä hää on millonki saanu aikaseksi. Häntä meinaa välillä väsyttää pakolliset puutarhahommat, miten ennää yksin pysty tekemään, mutta sitte ku hää pääsee taas omien askareittesa parriin, niin johan mies virkistyy. Ohan se mukava, etton mieluinen harrastus ja mielelläni sen hälle suon enkä liikoja apuja pyytele.

Kaks puuta katkastiin ihan maasta asti. Tulihan sitä valuaki lissää pihalle ja mikä mukavinta, ei tuu ennää lehtiä niistä meijän pihalle.

Monet puunkaatajat pystyvät meleko näppärästi kiipiämmään puihin ja katkoon korkeitaki puita. Ovat he taitavia.

Tein nettitillauksen, ku sattu olleen ilimaset postikulut. On se mukava, ku käy niin heleposti tuo ostosten teko.

Lähen nyt laittamaan pyykit kuivumaan ja sitte iltapalalle.

Kaikille hyvvää yötä ja kauniita unia toivottelen! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQuLgB4JTfAtN2ijM…

Vierailija
682/2475 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justii tuollane iha yksinkertainen miul on. Sannoot, et on harkittava parempi tasoista, mut kokkeilen tällä ja 6 pyöräisellä mite onnistun pääsemää rappusiissa, muute tasasella maalla ovat kaik pyörälliset ostoskärryr sopivii. On nää halvat tietyst vähä vaappuja, ku kassi siirtyilee, eikä pysy paikallaa, no isäntä keksii jotakii kiinnikettä, erityiset rappusii takia. Miust tuntuu, et suuret pyörät on kuitekii parhaat rappusissa liikkumissee. No, 10 killoo laitoin tavaraa, juotavii päasiassa ja ol siinä vetämistä, mut ei rasittant selkää, ja se on tärkeintä. Mie ostan hyvvää maitoo 5 litraakerrallaa.

Sofia, miust tuntuu, et ajan mittaa asjoihe löytyy ratkaisu.

Tei naapurin puut saivat kyytii ja meil se on kesällä vielä oksat eessä. Ain on se ajatus, et naapurit keksiit uhata jollakii tavalla, kute minnuu muka, et hei raakku-puut on rauhotettui, ei iki maalimassa kaupungilta otin selvää. Onneks miul on oikeusturvavakuutus. Mut täs on vaa se, et naapurit keksiit iha mahottommii väitteitä.

Tämmöne epäoikeuvvenmukasuus saap miut sisäsest hermostummaa, ku se teettää nii paljo ylimäärästä kyselyy ja varmistamista. Uuvvet virkailijat kaupungilla eivät käsitä, mikä on luonnonmukaista ja kulttuurimaisemaa, mitä mie kunnioitan. Vanhat asuinalueet pilataa betonimöhkäleillä. No jos niissä assuu onnellisia ihmisii.

Aamulla.

T. Saiko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2475 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko tässä jatkaa.

Katselin niin kauniita kukka-asetelmii, kesäkukkii astioihin - miun on nyt piettävä itsein kukkaloistosta ettäällä, lohduttaa, ku aikasemmi on olt nii mahottomast kaikkee kesäkukkaa - kokkeiltu on. Hautakukkaa laitan tänä vuonna ja upotan astian maahan, miulle siistein tapa.

Löysin tään osoitteen, kai näitä saap laittaa viitteenä : www.ritunpuutarha.fi/kesakukka/huovinkukka/. Tää on luullaksein se kukka, mikä kestää koko kesän myös hauvvalla. Miulla on olt omissa laatikoissa. Uskoisin, sitä ei huolint nyppii.

Huovinkukka

(sanvitalia)

Kesäkukka, joka kukkii runsain keltaisin kukin. Helppohoitoinen kasvi, joka kestää myös tuulen ja sateen. Huovinkukka kukkii toukokuusta syyskuuhun ja sietää syksyisin myös kylmää.

Kuihtuneita kukkia ei tarvitse poistaa, eikä se ole kovin tarkka kastelun säännöllisyydestä tai lannoituksestakaan. Kastelun yhteydessä voi lannoittaa miedolla kesäkukkalannoitteella.

paahde, aurinko, puolivarjo

amppeli, ruukku, parvekelaatikko, kukkapenkki

riippuva (n. 15-30 cm). Ei se riippuva oo niin merkitsevä, mut on kaunis.

Jos Tilo tunnet nää sammaa mallii olevat, ni ois hyvä jos voisit täydentää, ku vastaavaa värrii on usseempaa sorttii.

Lopettelen ruokaleppoo, ei miul mihikää oo kiirettä.

T. Saiko

Vierailija
684/2475 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissään viel, et oon ihastunt  Muurikello (Campanula portenschlagiana) tai ehkä myös

Tähtikello (Campanula poscharskyana),  Nää on nii lähekkäin nää kasvit. Kukkii auringossa ja laattojen välissä pihassa ku leviää hyvi. Pienlehtine on miun kellokukka.

Hyvvää päivää vaa.

T. Saiko

Vierailija
685/2475 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäinen tervehdys.

Saiko,  minulle huovinkukka on täysin tuntematon. Yleensäkin tiedän vain niistä kasveista, joita on itselläni ollut eli ei ole laajaa tietämystä.

Nyt olen touhunnut pistokkaiden kanssa Torissa. Siellä on menty turvallisuuden kanssa mielestäni vähän liian pitkälle. Eilen kun annoin yhdelle ostajalle puhelinnumeroni, tuli heti varoitus, ettei pidä antaa kenellekään. Minulla ei ole salainen numero, mutta en ole vielä koskaan haksahtanut huijausyrityksiin. Olen niin epäluuloinen kuin olla voi. En katso mitään annettuja linkkejä tai soita, jos pyydetään tai vastaa muuta kuin haloo, jos on outo numero. Vanhat toriasiakkaat jos soittavat, esittelevät kyllä itsensä ja kertovat kysymyksensä, joka yleensä alkaa sanoilla, onko sinulla tulossa tänä keväänä myyntiin, ostin viime keväänä....

Ikäviä nuo naapurien puujutut. Me on säästytty niiltä, sillä pitkäaikaisen kesäpaikan rakennusten lähellä ei ollut naapurien puita, kun tontti oli sen verran iso. Lähimpien naapurien kanssa oli hyvät välit, mutta ei mitään kovin läheistä kanssakäyntiä, Hämeessä kun oltiin. Kaupungin "betonimöhkäleessä" on sattunut kai hyvä tuuri. Syksyllä tulee 50 v täyteen samassa talossa, eikä ole tarvinnut riidellä kenenkään kanssa. Nykyisin ei tunneta montakaan naapuria, kun pienemmissä asunnoissa väki vaihtuu. Moni pois muuttanut on pitänyt vanhan huoneiston sijoituskohteena. Täällä on oppilaitoksia, joten vuokralaisista ei ole pulaa.

Kesäntulon varma merkki on, kun kuningatarpörriäiset tulevat sisälle asti pesäpaikkaa katsastamaan. Olen pyydystänyt yhden kimalaisen ja mehiläisen ja toimittanut ulos. Se tapahtuu kahdella tyhjällä viilipurkilla sitten, kun lentäjä on rauhoittunut  ja vaikkapa vähän pysähtynyt esim. ikkunalle. Pitää vain rauhassa odottaa sopivaa hetkeä.

Lokit ovat asettuneet taas "vuokralaisiksi". Välillä ilmoittavat lentelemällä, että täällä ollaan. Kaikki eivät niistä tykkää, mutta kun kerran ihmiset ovat vallanneet rantojen pesäpaikat,  niin onhan niiden turvallista pesiä vaikka katolla. Sentään voivat kalastaa lähivesillä.

Nyt on +24 astetta varjossa, joten hyvin tarkenee. Alkukesällä ei ole kosteaa, joten ei tunnu tukalalta. Jaksellaan!

Vierailija
686/2475 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kirjoitti Tilo.

Vierailija
687/2475 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan kuitekii betonimöhkälettä sen verran, et tarkotan uusii omakotitaloja, jotka järjestäin ovat suuri-ikkunaisia ja valtavia järkäleitä tavallisella klassisella omakotialueella. Miun naapur on myös rakentant kaks kerroksisen valtavan betonisen, pienelle tontille, vanhalle asuinalueelle. No ei niille voi mittää.

Miul taitaa olla joka päivä huvittamisen puute syönnin jälkeen.

T. Saiko

Vierailija
688/2475 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, laitanpa tähän alakuun linkkejä kukkasiin, joista Saiko kirjotit.

https://www.plantagen.fi/tahtikello-%C3%B811-cm-sininen-511908.html

https://www.plantagen.fi/muurikello.html

https://www.ritunpuutarha.fi/kesakukka/huovinkukka/

Mullekki oli huovinkukka ihan uus tuttavuus. Kiitos vinkistä. :)

Jos sullon Saiko joka päivä huvittamisen puute syönnin jäläkeen, niin tarkottaako se, että sullon tekemisen puute vai mitä ihmettä? :) Ja miksi syönnin jäläkeen? Ihan uus sanonta mulle niinku tuo raakku-puuki. Mikähän se on?

Soon kyllä harmillista, ettei kaikilla voi olla mukavia tai ees suurinpiirtein asiallisia naapureita. Aikamosta ressiäki voi aiheutua hankalista naapureista. Naapureissamme ei onneksi oo kovaäänisiä mopoja. Joskus tuola tien päällä kuulee mahottoman kovvaa mopojen pärryytystä. Ovat vähä viritelleet niitä, jotta ne kulukevat nopiammin ja ääni on sen mukanen. Tokihan soon kiva, että voi mopolla ajella, mutta kyllä niisois joku ääniraja hyvä olla.

Tilo on touhunnu pistokasmyynnin parisa. Soon totta, että Tori.fiisä ollaan nykyään tosi tarkkoja. Ilimeisesti heillon tievosa palijo kaikenlaisia huijauksia. Soon vähä väsyttävvääki, ku pittää olla koko ajan niin supertarkkana, mutta semmoseksi soon maalima menny, minkäs sille tekkee. Ikinä ei piä antaa omia salasanoja tai pankkitilin tunnuksia kellekkään. Mullaki noon lukkojen takana. Jos niitä joku puhelimesa kyselisi, niin laittasin puhelun saman tien kiinni.

Minä haaveilen lottovoitosta. Haluaisin palakata puutarhurin meille töihin konneineen laitteineen laittamaan pihan kuntoon, ku ei meinaa itellä olla siihen ennää voimia - tai sitä selekää. Kai sitä saa ajan kans taas pihan jolleki tolalle. En oo vielä ees kalakinnu pihaa. Muita lannoiteita oon laittanu. Vihdoinki saatiin eilen haravoitua loppuun. Pitäs viiä taas kuorma puutarhajätteitä kaatopaikaille.

Sinoot Tilo asunu pitkään samasa kojisa. Se varmasti tuntuu kojilta, vai mitä? Ihana, että teillon ollu sopu naapureitten kans. Muistan ku muutamiin kotteihimme töistä tai jostain muualta kottiuvuin, niin monesti aattelin, että voi ku on ihana tulla kottiin.Täsä talosa en oo semmosta saanu kokia, vaikkon jo kauan täsä asuttu. Ollaan aateltu laittaa tämä kodikkaaseempaan kuntoon, koska voi olla, että jouvutaan asumaan täsä vielä pitkään, jos siis terveyttä riittää. Jos ei riitä, silloin tämon laitettava myyntiin tämmösennään.

Tilasin jo veskiini uuven hanan, kullanvärisen tai olikohan se messinkinen. Ostan sinne myös uuven altaan, ku tuo entinen on jo vähä kärsineen näkönen. Ei nuo pikku jutut silti auta. En tykkää issoista ja korkeista huoneista enkä isosta määrästä ikkunoita.

Sinoot Tilo ihana, ku viet elävänä öttiäiset ja pörriäiset ulos etkä lintusiakkaan hääjä pois.

Nyt lähen ruoanlaittoon, vaikken jaksais. Viijeltä jo heräsin ja ennen seittemää nousin ylös ja aika palijo on tullu touhuttua. Nyt meinaa olla lorvikatarri. :) 

Ilua ja valua kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLETuzl-EJ-r70PTz…

Vierailija
689/2475 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta vielä tulin kysymään, että mistä voi johtua, että jo kaheksan vuotta menestyksellä kasvaneet monivuotiset reunuskukat perennapenkisä eivät ennää yritä yhtään nousta essiin. Muutama pikkusen näkkyy, muut kaikki hukkapiilosa? En valitettavasti tiiä niitten nimiä, enkä oo koskaan semmosia missään nähänykkään. Onko teillä tuommosesta kukkain kuolemasta kokemusta?

Oispa kiva, jos Miina, Almastiina ja Emmastiinaki kävisivät kirjottamasa kuulumisia. :) Sofia

Vierailija
690/2475 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie jo satuin tänne sivulle, ku samalla luen uutiset ja mihi tääl kiinnitin ensinnä huomion.

Ensiks kysyn, et mikä on  -loisto- ja mist sellane nimitys on lähtösii? Luen nukkuma-appuu helpottavaa kirjaa tällä kertaa  Kalle Päätälloo. Hää on vaimoose kanssa Tampereelta mänössä Oulun kautta sottii jälkee melkei jalkapatikassa hyvi kauvvas kotseuvvullee vierailulle. Ne kirosanat käännän toisenlaisiks ajatuksissain.

Sofia miulla on ennemmin lorvikatari oikei kroonine toisinaa. Huvittamisen puute on miulla, ku en kehtaa ees nousta mukavasta lepoasennosta ylös, täs sohvalla, syönnin jälkee. Huvittamisen puute on ku, minnuu ei huvita alottaakkaa, enkä  viitsi johonkin ryhtyä. Miulla on työtä ja kunnostamista iha mihi suuntaa vaa katson, iha niinku näis talohommis ain on. Tuntuu, et en aina tiiä mistä alottasin.

Tätä oon joskus ajatelt, jos vanhat kasvit ei ennää jaksa samas paikas kasvaa ja voia hyvin. Mie oon niitä ns. uusint eli istuttant uutee kuohkijaan multaan.

Miul on myös pihatie ongelmaan, pitäs ottaa ulkopuolinen tekemää pienel konneella. Kuopii ja laittaa uutta hiekkaa. Oon miettint sitä miu hiekkatietä. Mie tykkään hiekkatiestä, se on nii luonnolline. Siin vaa alkaa joka vuos kasvaa sammalta, rikkaruohoo ja heinää. Tuttava pittää hiekkatien kunnossa haravoimalla joka viikko koko tien, ettei rikkaruohot pääse kasvamaa. Miul se ei auta.

Onks teil kokemusta paksusta rikkaruohoo estävästä kuitukankaasta? Miul on vähä sellasta jo rakennusvaiheessa laitettu talon ympär, ja kyl se on pitänt. Nyt en tiiä mist sellasta sais, ku tuntuu, ettei sellasta ennää käytetä. Se on iha oikei paksun huovan olosta, nii muistan.

On mukava lukkee Tilon kirjotukset ja Sofian ja olis hyvä jos työ toisetkii taitavat kirjottajat tulisitta kertoilemmaa. Miul sanat tulloot toine toiseese jälkee mite sattuu.

T. Saiko

Vierailija
691/2475 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää sunnuntaita ja helluntaita.

Kirjotan myöhemmin enemmän, mutta kysyn nyt neuvua Pionin suhteen. Meillähän se karhunkierto, vai peltokiertoko lienee, on levinny aikonaan entisen omistajan aikana ensin kukkapenkisä ja sitten se levis nurmikolle asti. Oon saanu sen kitkettyä kukkapenkistä pois, ku oon myllänny ja kääntäny sen täysin. Mutta pioni mullon erikseen ylhäisessä yksinäisyyesä kiertoketaleen ympäröimänä, eli pionin juuristo on täynnä tätä kiertoketalekasvia.

Pionihan on herkkä kasvi sikäli, että jos sitä siirtelee, kaivelee ylös paikaltaan tai vahingoittaa vahingosa sen juuria, niin se saattaa suutahtaa eikä tee kukkia välttämättä parriin vuoteenkaan. Oon siksi vaan pitkin kessää napsinu pois niitä ketaleen lehtiä sen juuresta. Vähä oon yrittäny niitä kaivaa pois, mutta siinon heti pionin juuret vaarasa.

Mietin, miten ihimeesä minä saan ne kiertoketaleen syvällä pionin juuresa olevat porkkanamaisen muotoset juuret pois sieltä sillä lailla, ettei tuo pioni kärsi. Pitäskö pionin juuren päälle laittaa niin palijo jottain katetta, että se kiertoketale ei sais valua ollenkaan, vaan mitä täsä tekis. Sehän lähtee kuitenki leviämmään joka kesä pionin ympäristöön ja sen juuria saa kaivella jatkuvasti pois. Ossaisittako neuvua, miten mun kannattas toimia?

Mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti. :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVMiUEFaLjALfMnku…

Vierailija
692/2475 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnuu tekköö pahhaa, ku ajattelenkii mite vaikia kiertoo on hävittää. Se tukehutti miun hyvät mustaviinimarjapensaat, nii tiukkaan kierty ympärille. Ja justii luin tuon tiion sen elämäntavoista (on ne elämäntavat näköjää kasveillakkii): Peltokierto kasvattaa hyvin laajan ja usean metrin syvyydelle ulottuvan juurakon. Se leviää helposti pienistäkin juurenkappaleista, mikä tekee siitä erittäin vaikeasti torjuttavan rikkaruohon. Mie jouvvun laittamaa uuvvet marjapensaat, nii hyvämarjasii olliit nää tukehtunneet pensaat.

Miulla on myös muutama pioni, kauvvan kesti enneku alkoit kukkimaan ja näin minkä värisii ovat.Pioni viihtyy samalla paikalla vuoskymmenet ja kukkii mitä kauniimmin.  Miusta kyllä tuntuu, et jouvut penkomaa laajalti koko pionin ylös ja yritäisit pittää juurakon nii ehjään ku mahollista, et se alkais hyvi eellee kasvamaa.

Toine hyvä vaihtoehto on, et nyt ois mahollisuus jakkaa se pioni usseempaa ossaa ja sit vaa varttuu, et alkaa kukkimaa. Itse nostin pionin parempaan paikkaan ja jaoin kolmee ossaa. Oottelin, et se alkais näihe ens kärsimysten jälkee viihtymää ja kukkimaa, viime vuonna ol jo 5 kukkaa.

Toine kiusa on vuohenputki ja sitä edellä on koko ruohikon peittävä siankärsämö. Taistelutanner on hallussa näillä viihtyjillä. Vuohenputken lehtiin sipasen myrkkyy ja toivon et ne häviäisiit stä myöte. Se on pelargoonihappoo mikä on vaikuttava aine. En oo viel kysynt, et saapiks rikkamaalle ostettuu glyfosaattii, se hyväksyttii uuvvestaa ja luulen, et viljelijät sitä tai muita myrkkyjä käyttäät, ei viljelyksistä tulis mittää ilman myrkkyjä.Toisaalt myyrämyrkyt tuntuut pahoilta, mut pellot saattaat olla pöyhittyyn näihe tekemillä multakasoilla.

Miust ois hyvä saaha selville, mie ku en tunne nettijuttuja, et mis ois varsinainen puutarhakeskustelu tai kysely, mist vois saaha tietoo. Myökää ei tunneta kaikkii niksejä puutarhanhoidossa tääl mei piirissä. Oisko ajatusta sellasest?

Kiitos Sofia kauniista pionikuvasta.

Hyvvää helluntaita.

T. Saiko

Vierailija
693/2475 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä eläintarhasta! Eipä tarvitse potea yksinäisyyttä, koska erilaiset elukat ovat mielistyneet kotini hiljaisuuteen. Kaikista ei olisi niin väliksikään, mutta minkäs teet. Orava toi poikasensa nähtäville, västäräkki pesii kattotiilien alla, räkättirastas yritti rakentaa pesää kuistin katokseen, kalalokki mielistyi saunarannan kivikkoon ja erilaiset (haitta)hyönteiset ovat ilmestyneet hyötykasveihin. Poimin eräänä päivänä monta kourallista ojukepistiäisen vioittamia silmuja. Ja muurahaisia, isoja ja pieniä, niitä on. Onneksi hyttyset ovat pysyneet poissa, onhan ollut niin kuivaa.

Viisi päivää sitten hiirenkorvat puhkesivat näkyville, ja nyt on jo suuret lehdet. Minun omenapuitteni versomisessa on selkeä ero. Se puu, johon lehdet jäivät talveksi, on edelleen lähes kuolleen oloinen, mutta lehtensä pudottanut punakaneli työntää lehteä ja kukkanuppua esille. Saa nähdä, mitä "kummituspuulle" tapahtuu. Siinä on vieläkin paljon vanhoja lehtiä kiinni.

Keskustelitte hautakukista. Asia onkin ajankohtainen. Olen vienyt haudoille orvokkeja ja lisäksi äidille ruusun, mutta vasta myöhemmin laitan kesäkukat. Joka kevät pitää miettiä uudelleen millaiset istutukset menestyisivät ja millainen kesäsää on tulossa. Perennat eivät haudoillani menesty. Kahdella haudalla on kukkapesät / istutuspesät ja kolmannella hautamuistomerkkiin kiinteästi liittyvä kukka-allas. Meidän hautausmaalla on hyvin yleisesti käytetty perennoina erilaisia kuunliljoja, tuntuu että vähän liiankin useilla haudoilla niitä on. Ei minulla mitään ko. kasvia vastaan, itsekin olen niitä keräillyt kotipihan varjoisalle  sivustalle. Jättisinikuunlilja on suosikkini, rehevänä se peittää kaikkialle leviävän vuohenputkenkin - sen suhteen olen menettänyt toivoni. Myrkyttämään en rupea. "Antaa kaikkien kukkien kukkia, kukkia vaan!" Onneni on, että tie päättyy pihaani eikä kukaan ohikulkija joudu kärsimään ränsistyvistä istutuksista. Sofiako haikaili puutarhuria? Samat sanat. 

Puutarhurista maksullisiin miehiin... tarvitsen maalaria, uunimuuraria, kirvesmiestä,  kaivinkoneen kuljettajaa ja yleismies jantusta  joitakin mainitakseni. Isompaa ja pienempää remppaa pitäisi tehdä. Kotitalousvähennyksen pienentäminen - toivottavasti ei lopettaminen - sattuu kipeästi kaltaiseeni iäkkääseen leskeen. Olisipa hallitus pitänyt näppinsä erossa siitä veroedusta. Me vanhatkin työllistämme pienyrittäjiä ja samalla olisimme  torjuneet veronkiertoa. 

Helluntai meni heilatta. Helluntai tuntui kaukaisessa nuoruudessa isolta  juhlalta, se oli kevään riemua täynnä. Nyt lähinnä haikeutta.

Olette kirjoitelleet muistakin asioista, mutta olkoon tämä elonmerkki Miinalta :) Mukavaa iltaa!

Vierailija
694/2475 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa täältä tuulisesta pohojosesta.

Olipa mukava, ku Miina sinäki kävit kirjottamasa kuulumisia. Näin viime yönä unta, että tulin aamulla lukemaan Murteelaa, niin tänne oli tullu viis sivullista kirjotuksia, ku entisen foorumin kirjoittajat esim. mukavien asioitten kalenterista olivat löytäneet tämän ketjun. Luin niitä juttuja unesa ja oli niin mukavia kirjotuksia. Myös Suapisti oli kirjottanu ja seki mua ilahutti.

Tuosta kotitallousvähennyksestä. Sitä saa tänä vuonna siivous- ja hoivatöistä 60 %, mutta rempoista yms. se % kai laski.

Kiitos Saikolleki. Pallailen huomenisa ja kirjotan lissää. :) Sofia

Vierailija
695/2475 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa taas. Tulinki vielä kirjottaan. Tuosa lainaus kotitallousvähennyksestä, mutta siinei mainita, että remonteisa soon 40 %.

"Kotitalous-, hoiva ja hoitotyöstä saa korotetun kotitalousvähennyksen myös vuonna 2024. Näissä töissä vähennyksen enimmäismäärä on 3 500 euroa. Vähennys on 60 % työkorvauksesta ja 30 prosenttia palkoista. Vuodesta 2024 alkaen kotitalousvähennys laajenee fysioterapiaan ja toimintaterapiaan."

Melekein alako houkuttaa, jos palakkais siivousfirman pesemään meijän ikkunoista osan. :)

Saiko, siitä kiertolaisesta kysyn, että oliko sen pujotellu juuresakki sinne marjapensaan juurten sekkaan? Mun piti laittaa kymmeniä kukkia roskiin, ku kiertolainen oli niin tiukasti niitten juurisa kiinni. Yritin niitä repiä juurista irti, mutta siinä yrityksesä kärsin kukkienki juuret. Sama homma lienee Pioninki kohalla, ja sen juuriin en uskalla koskia. Mietin vielä, mitä keksin.

Vuohenputken ja "kiertolaiselle" on samanlainen hävitysohoje, mutta työmäärä on hirviä, jos kasvi on levinny joka paikkaan:

"Vuohenputken tehokkain hävittämistapa on nostaa sen juuret pois maasta. Maa täytyy puhdistaa järjestelmällisesti pieni ala kerrallaan. Maata poistetaan lapiolla 3040 cm syvyydeltä. Multa, joka halutaan käyttää uudelleen, on siivilöitävä puhtaaksi aika tiheäsilmäisellä verkolla."

Miina, sinootki ottanu käyttöön hyvän konstin tai kaksiki, ku annat kaikkien kukkien kukkia ja jättisinikuunliljalla saat peitettyä vuohenputkia. Ossaisinpa itekki suhtautua sammoin.

Onko se tommonen? https://www.mustilapuutarha.fi/WebRoot/Mustila/Shops/2015021709/5CD3/B8…

Pallailen. :) Sofia

Vierailija
696/2475 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinalasta moi!

Kyllä se  kuvan kuunlilja on minun maisemoijani. On samassa ryhmässä muitakin, muistaakseni kuutta eri lajiketta. Kaikki kuunliljat pitävät puolensa aluskasvillisuutta vastaan.

Terveempänä ja nuorempana tappelin vuohenputken kanssa, mutta pari viime vuotta on ollut vaikeaa vaellusta ja rikkaruohot ovat ongelmista pienimpiä. Kun riman asettaa tarpeeksi alas, voi sen ylittää helposti. Tulin juuri äsken sisälle "iltavuorosta". Oli vielä haravointia. Tuijottelin valkoisia narsisseja vuohenputkien keskellä. Kaunista! Valkoista vihreällä matolla. :D

Tänä vuonna saa vielä kotitalousvähennystä kerrotulla tavalla, mutta hallituksen leikkaussuunnitelmiin kuuluu puuttuminen kotitalousvähennykseen. Ihan äskettäin tein OmaVerossa korjauksen verotukseeni. Viime kesänä on iso kattoremontti, siitä on nyt tulossa palautuksia. Mutta jos korvaus putoaa rajusti,  joutuu tosiaan miettimään seuraavia kohteita. Tänään tilasin tielle murskekuorman. Siinä ei ole työn osuutta, joten eipä tule vähennyksiäkään. 

Olisikin mukava saada monta sivua luettavaa muilta murteelaisilta. Kohta täällä tulee valomerkki joten oikein hyvää yötä kaikille,

Miina

Vierailija
697/2475 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vieläki tulin takas.:)

Saiko, miten sun omenapuut jakselee? Meillon sama homma, mitä Miinallaki, ettei oo lähteny kasvuun omenapuu normaalin tyyliin ku ne lehet oli siinä tiukasti talaven yli. Mielenkiinnolla oottelen kuis sen käy.

Ja ku Miina luettelit nuita eri alojen remppamiehiä, niin melekeinpä sammoille ois meilläki töitä tarjolla, mutta mies haluaa tehä kaikki ite, vaikkei niitä ehi tehä lähellekkään kaikkia. Ois ihana, ku vois vaan tilata ammattilaiset paikalle ja tekisivät hommat pois, nii sais mieski rauhasa harrastaa niitä asioita, mistä tykkää.

Meilläki on muurahaisia kivetysten alla, mutta eivät onneksi tuu sisälle. Nuita muita "elläintarhalaisia" ei oo lähellekkään niin palijo, mitä sinun pihalla Miina on. Ja Tilollaki on omasa. Mitä elläimiä teillä Saiko näkkyy? Meiton fasaanit muina vuosina herätelleet aamutuimaan, mutta tänä kevväänä ne ovat olleet toisilla pihhoilla. Almastiinan pihalla oli niitä käärmeitä. Toivottavasti eivät ennää heille tuu. 

Saiko, esim. tuommonen puutarha-asioihin keskittyny keskustelupalsta on. Siihen pitäs liittyä jäseneksi, jos haluaa ite sinne kirjotella. Jäsenyys ei maksa mittään ja lukia voi, vaikkei jäseneksi alakaskaan:

https://keskustelut.puutarha.net/keskustelut/

"Nyt kannattaa liittyä Puutarha.net jäseneksi Saat maksutta käyttöösi mm:

- kasvikortiston

- kysy, vastaamme palvelu

- yhteydenottopyyntöpalvelu

- Puutarha.net uutiskirje

Jäsenyys on maksutonta, eikä se velvoita sinua mihinkään!"

Semmonenki vinkki sieloli, että voi laittaa köynnöskasvuston joukkoon keppejä, mihin ne kiertyvät ja kiskoo ne sitten keppien avulla pois. En tiiä, katkiaisko ne köynnökset ja juuret jäis kuitenki maahan.

Nyt nukkumatti houkuttellee mua nukkumaan.

Hyvvää yötä ja kauniita unia teillekki kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ23_A8iQSyEB1v8af…

Vierailija
698/2475 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Sofia meen tutustummaa puutarha nettiin. Luen mielellään vihjeitä ja katselen kuvvii.

Nii, tuo on totta, että on isolehtisii, helppohoitosii  koristekasveja ja kovi kauniita lisäks, jotka peittäät hyvi alueen. Kuunliljat oon jakant ja istuttant uuvellee viime vuon. Helppohoitone ja kauniit lehet on liuskavaleangervossa, rodgersia podophylla.  Nii ja tietyst suuret isotöyhtöangervot. Iso tatar pensasmainen ja valkoset kukat, joka on entisaikoihe pihakasvi. Vuorenkilpi, jota nimmee en millokaa muista. Nää on miulla helppohoitosiin viherkasveina. Lisäks rikkaruohot kukoistaat, no käyn niihe kimppuu aikanaa.

Hyvvää tiistaita.

T. Saiko

Vierailija
699/2475 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Äsken pihapuuhissa iski epäilys, että olen kirjoittanut  ihan höpöjä illalla 19.5. Muisti todella palaa pätkittäin :) Kirjoitin ojukepistiäisen vaurioittamista silmuista. Väärin! Tuholainen on äkämäpunkki, jonka jäljiltä löytyy turvonneita silmuja. Silmuista ei puhkea lehtiä eikä kukkia.

Olen päätoiminen linnunpelätti. Rastaat haluavat pesiä katon alle vaikka puihinkin voisi kotinsa rakentaa. Linnuille pitää antaa pesimärauha, mutta jotain rajaa sentään! Osaisinpa askarrella petolinnun kuvan roikkumaan kuistin kattoon. Pelättimiä on myynnissä, mutta rauta- ja puutarhakaupat ovat reippaan ajomatkan takana.

Ja eikun pelottelemaan kutsumattomia vieraita! Aurinkoista päivää,

Miina

Vierailija
700/2475 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, laitan muistin aikana tuon linnunpelättimen. Harakat kuulemma pelekää eniten mustia lintuja - liekö totta.

https://www.rusta.com/fi/fi/linnunpelatin-p970009220101.aspx

Meijänki pihalle tuli alakuaikoina kauan sitte harakoita aina usiampia ja herättivät meiät aamusin, joskus yölläki, ku pomppivat katolla. Otin käyttöön semmosen konstin, että aina ku nään niitä pihalla, niin paikutan muutaman kerran meijän tuuletusikkunaa, niin johan lähtevät. Niillon myös aika hyvä muisti, eli saattavat olla jopa viikkoja pois paukutusäänen kuultuaan. Sitä konstia käyttää tuttavapiirissäni muutki. Käytättekö teki? Jotku juoksee haravan kans peräsä. :)

Enpä tuonkaan nimiä tienny. Kiitos Saiko. https://www.taimitaivas.com/p/liuskavaleangervo-braunlaub

Ja minäki unohan välillä sen Vuorenkilpi -nimen, jolloin kutun sitä kilipirauhaseksi. :)

Nyt on kiirus, mutta pallailen myöhemmin. Mukavaa päivää kaikille!

https://puutarha.net/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fcdn.rkt-pro-1.eks.s…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme