Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2475)
Aivan näin on Sofia. En mie tietenkää antant luppaa, 4 metrii pittää olla rajalta. Ehkä leikkimökkejä saavat rakentaa lähemmäks. Olliit miulle nyreissään, eivätkä tervehi viel tänä päiväänkää. Miulle kaupungilta sanottii, että ihmiset on ihan liian hyvätahtosii naapureita kohtaan tällasissa asioissa. Pelätää, et suhteet huononee, mut rajansa kaikella. Jos rasitteita tai erikoisluppii käyp luppaamaa ja jos joskus myyp kiinteistön, ni se saattaa hankaloittaa myymistä.
Meil viel tähä aikaa syyvvää, ku isäntä on nii innokkaan olt autohommissa ja nyt ajo auton ulos korjauspaikalta, sielt häne pajasta - siel on autolle tillaa.
T. Saiko
Googlettamalla löytyy vaikka mitä vinkkejä, esim:
Monivuotiset hautakukat: Nämä lajit sopivat haudalle - Kotiliesi.fi
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalla löytyy vaikka mitä vinkkejä, esim:
Monivuotiset hautakukat: Nämä lajit sopivat haudalle - Kotiliesi.fi
Tuon kun kopio hauksi googlelle, avautuu paljon tietoa.
Kiitos paljon kukkalinkistä (Tilolleko)? Ja kiitos kukkatievoista Saikolle. Saisinpa teijät tänne kukkahommiin auttamaan. :)
Katsoin nuo kukat tuolta sivustolta. Lähinnä kyselinkin edellisellä sivulla teidän kukka-ammattilaisten kokemuksia, kun aina nuo sivustot eivät kerro tarpeeksi. Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä vaikeampi niistä on tehdä päätöstä. Jossain vaiheessa päädyin valitsemaan Loistosalvian, mutta se vaatikin aurinkoisen paikan, sitten valitsin Tuoksukurjenpolven, kun sen kehuttiin olevan hyvä haudallekin, mutta tuolla sivustolla luki, ettei sitä pitäisi viedä haudalle, kun se leviää niin paljon. Haasteellinen laji tällaiselle epäpuutarhurille. :)
Muutenkin olen aika väsynyt kaikenlaisten valintojen tekemiseen ja ongelmanratkaisuun, kun niitä on saanut tehdä elämässä ihan liikaa.
Ihastuttiin yhteen taloon. Se tuntui olevan meille monella tavalla sopiva. Sitten käytiin katsomassa sitä kävellen ulkopuolelta. Naapurin puut valtasivat heidän pihaansa oikein urakalla ja monesta kohtaa ja myös heidän oman pihan ympärillä kasvoi eri korkuisia ja lajisia puita ihan sikin sokin, osa liian lähellä toisiaan ja sitten oli isot välit eikä näkösuojaa. Oispa kiinteistövälittäjä ottanut vähän realistisemmat kuvat tontista. Ylleesä katonki kuvat Google Mapsin kautta, mutta joskus sielon vanahoja kuvia. Kuitenki ois paljon pahempi työmaa pihan osalta kuin meidän nykyinen, vaikka pienempi onkin, ei kiitos.
Saiko, nuista naapurin rakennuksista. Me oltas ilosia, jos naapurit laittas varaston nuihin muutamiin kohtiin pihaansa, mistä näemme toistemme pihalle. Ja me annettas lupa rakentaa myös esim. puolen metrin päähän rajasta. Oishan se palijo parempi vaihtoehto ku että laittasivat siihen kohtaan puita, jotka sotkee meijän pihhaa. Tietenki pitäs saaha seleville, millasen varaston laittasivat, eli jos sois oikein ruma, nii sitte siihen pitäs kehitellä meijän puolelle joku köynnöskasviritilä näköesteeksi.
Ja nyt ruoanlaittoon. Kivvaa päivää kaikille! :) https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/meillakotona_file_128193/99…
Mite kasvit säästyyt tältä kylmältä ajalta jos ootta pakkasvyöhykkeellä? Mei suunta on yöpakkaselta viel selvint. Laitoin orvokkien päälle sanomalehtee, ettei iha palennu. Joillakii paikoilla -10 astetta, voi mite on paha asja.
T. Saiko
Pärkkele mä en puhu mittä murre mä puhu aina kirjakieli. Koska mä olen viisas, sivistyny ja akateminen, komea myös olen ja hieman gay.
Mä en tiijä, mitä mun puhe on. Sekasotkuu.....kasvoin murteiden sekamelskas. Isä oli yläsavost, ja muutti sitten Pielisen rannalle, äiti keskisuomest ja ukki karjalast, ja itte syntyny Keski-Uudellamaalla. Mutta ällistyn, kun yhä törmää Hesassa ihmisiin, joijen mielest murteet on ihan kamalii ja moukkamaisii ja pitäs puhua kirjakieltä. Musta murteet on hieno ja suomenkieltä rikastava homma! Oikeen nautin, kun kuulen jotain turkulaista tai kunnolla h-kirjainta vilauttelevaa lapinjuurista! Ja entäs porilaiset!
Harsoo vaan rehujen päälle, vaikka tuplana. En oo vielä tommaattija kasvariini laittanu, vaan pari viikkoo pittää vielä ootella.
Hei, kiva oli lukia välillä eri murteella kirjotettua tekstiä. Ehkä käyt kirjottamasa toistekki, teretulemans. :)
Ja sammaa mieltä oon sun kans, että murteet ovat rikkaus. Tämmöstä luki: "Suomen murteet voidaan jakaa seitsemään tai kahdeksaan päämurteeseen tai murreryhmään: lounaismurteet, hämäläismurteet, eteläpohjalaiset murteet, keski- ja pohjoispohjalaiset murteet, peräpohjalaiset murteet, savolaismurteet ja kaakkoismurteet. Useimmat näistä jakautuvat vielä alamurteiksi."
Ja tuoson kuva murrealueista: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Suomen_murtee…
Perinteiset murrealueet:
1) lounaismurteet
2) hämäläismurteet
3) eteläpohjalaiset murteet
4) keski- ja pohjoispohjalaiset murteet
5) peräpohjalaiset murteet
6) savolaismurteet
7) kaakkoismurteet
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_murteet
Tässäpä video, josson raumanmurretta:
%C3%A4try Jos ei aukia, niin näillä tievoilla löytyy: Youtube ja videon nimi:Heli Laaksonen 2022: Kyläs SuamesKyllä minuaki Saiko vähä hirvittää, miten nuitten kasvien käy, ku pakkasöitä on ollu täälläki, mutta uskotaan ja toivotaan, että käy hyvin ja ne oikein hyvin kasvavat ja kukoistavat kesällä.
Olin niin pölövästi, että menin nostelemmaan puutarhajätteitä peräkärryyn ja sain sitte selekäni taas kunnolla jummiin. Nyt on hankala päästä istumaan ja istumasta ylös eikä kävelykkää oo heleppua, mutta jospa selekä tästä taas vetristyy.
Teetä tässä samalla juon ja yhen suklaapalan söin. Ois mukava kuulla Almastiinasta, Miinasta, Emmastiinasta ja Tilosta, mitä heille kuuluilee.
Väsyttää ihan hirviästi, muttei auta, tiskaamaan soon lähettävä.
Lepposaa olua kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTSIKCPt5n8P_gkqyn…
Hauskoja kuvia Sofialla, kiitos.
Meil on OBH hierontaistuin ja shiatsu siin myös, pohkeita täryttää myös, hntaluokka noin 170€. Ostettii monta, monta vuotta sitte. Se ol pitkään käyttämättä, ku ei sellasta vaivaa viel olt. Nyt kilpaillaa kumpi kerkiää ensimmäiseen siihen. Se on miulle ainut auttava ja miehelle myös ainut auttava. Ainakii hää siin mielellää selkää käyttää. Hyvä et se tul hankittuu, nyt en selviä ilman sitä.
Toine hyvä miulle on pyörällä ajo joko maisemii katsellen ja kaupassa pistäytyen tai sit olohuoneessa polkeminen ja TV katselu samalla.
Kumpa kelit lämpenissiit ja vettä tulis sopivast.
Mie se katsoin nuo eurovisiokisatkii ja lauvvantain sit loppukisa. On musiikki mänt mahottomaks, en sellasist lavaesiintymisist tykkää mitä nyt näyttiit, liika rumaa. Suomi on onneksi mukana, sen esityksen voivat lapsetkii katsoo.
T. Saiko
Illansuuta kaikille yhteisesti.
Sofia, kyllä se kukkalinkki minun oli. En ole viheralan asiantuntija, enkä enää minkään muunkaan alan. Kysyin tällä välin tietävältä ihmiseltä hautakukista. Hän ei heti ehtinyt vastaamaan kirjoitukseeni, kun on äitienpäivähössötysviikko menossa puutarhaliikkeissäkin. Sitten sain kuulla, että hautausmaalle sopivia kukkia on mielettömän paljon. Hän vinkkasi googlaamaan haulla: matalat perennat peittävät maata.
Minulla on vain vähän kokemusta hautakukista. Johtuu siitä, ettei täällä lähimaillakaan ole yhtään hautaa, jota hoitaisin. Käyn hautausmailla hyvin harvoin. Olen aina ollut sitä mieltä, että tärkeämpää on ollut pitää yhteyttä vielä elossa oleviin omaisiin ja ystäviin. He vain ovat asuneet eri puolilla Suomea. Jos jonkun hauta olisi täällä, varmasti hoitaisinkin. Nyt vain polttelen tiettyinä päivinä kotona kynttilöitä. Muistella voi niinkin. Vaikka olen asunut tällä paikkakunnalla kauan, en ole paljon osallistunut seuraelämään. Kai sain töissä puhua riittävästi ja tavata ihmisiä. Nyt tapailen harvakseltaan "toriasiakkaita", muutamaa hyvää ystävää ja omia läheisiäni eli nuorta väkeä.
Matalia perennoja kesäpaikassa olivat taponlehti, kuunlilja, patjarikko ja kivikkokilkka. Eivätpä ne paljon hoitoa kaivanneet. Niin ja jouluruusu kukki vuodesta toiseen.
Olen ollut vähän hiljaa, kun tässä on ollut maaliskuulla yksityisellä silmälääkärillä käynnistä alkanut juttu, joka tuli valmiiksi eilen. Se on pitkä tarina, johon sisältyy pari labrareissua ja viime maanantaina tehty kaulavaltimoiden ultraäänikuvaus julkisella puolella. Onneksi kyseessä oli väärä hälytys ja tulos oli, että verisuonet ovat hyvässä kunnossa. Otti kuitenkin kauan saada selvyys asioihin.
Murteet ovat mukavia, mutta kun en osaa kunnolla mitään niistä, en yritä väkisin vääntää. Ihmetyttää, että Hesassa on vieläkin murteita vieroksuvia ihmisiä. Asuin siellä 60-luvulla. Silloin riitti se, että olin muualta tullut, mutta että nykyäänkin?
Yöpakkasia on tännekin luvattu. Minulla on parveke täynnä myytäviä kasveja, joita ei auta palelluttaa. Viime yöksi nostelin ne sisälle, mutta nyt taidetaan pistää lämpöpatteri päälle, ettei tarvitse jättää ovea auki yöksi. On minulla hallaharsoja, mutta hommansa niittenkin kanssa on.
Kyllä sää tästä vielä lämpenee. Odotellaan rauhassa!
T. Tilo
Ihana, kun kävit Tilo kirjottamasa. Ja oon tosi ilonen sun puolesta, ettei ollu mittään vakavaa. :)
En oikein voi istua selän vuoksi, joten kirjotan toisena päivänä lissää. Jospa joku toinen kävis kirjottamasa kuulumisia.
Kaikenlaista hyvvää kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmqdKh8iWSnWfyGPN…
Ja kiitos Saiko sullekki viestistä. :) Sofia
Sofialle leppoo ja vähemmä nostamista ja kantamista - ohjeistksena. Mie ossaan nykyää levätä, ku ajattelen, ettei rikkaruohot kuitekaa häviä, vaik mie mite niitä ruoppaisin.
Omist kokemuksistain vaa kykenen kertomaa. Silloin tällöin tabletti vaik nukkumaa männessä ja jos särky pahalt tuntuu pihatöihe yhteyvvessä, ni tabletti. Nää myötäilevät glogsit on miulle iha kaik kaikessa tääl sisällä.
Sit selkähierontalaite on käytössä. Nyt en oo käsin raahant ostoksii portaissa. Oon hankkint oikei isopyöräisen ostoskärryn ja kokkeeks viel sellasen mikä on erikoisest portaihen nousuun kolme pyörää molemmin puolin. 10 killoo oon kuljettant ylös kauppaostoksii kerrallaan. Ei se ihan helppoo oo, mut ei selkä väänny.
Tanäpäin toin kaks pulloo alkoholitonta olutta, isäntä sano, et mitä sie sellastä tänne kottii turhaa kannat. Hää iltasella iltapalan kanssa mielellää juop tavallisen oluen. Mie en olutta oo millokaa juont, en ees oikei maistantkaa, ku se haju on nii paha. Muutakaa alkoholipitoista en oo pitkii aikoihe juont, nuorempaan tietyst kyllä, miul on allergia joihekii alkoholijuomiin. Käet alkaat kutisemmaa iha mahottomast.
Taijjan tehhä munakkaan ja savulihhaa siihe ja sipulii, on ruokasaa syötävää.
T. Saiko
Äitiinpäivät alkaat olla tält vuuvvelt ohi. Lehissä ei kovast olt kiinnitetty huomiota tähä tärkiään päivään. Ol eilistä katastroofii laulukilpailuista ja yhtä ja sammaa muuta maaliman politiikkaa.
Kuitekii tää päivä on olt ennen vanhaan hyvi tunnelmallinen ja toivon, et tänäkii vuonna jatkettii vanhoja perinteitä.
Öitä myöte.
T. Saiko
Sofia, mie toivoin siulle leppoo, mut ethä sie kirjottamisest ala leppäämää. Jatkuuha tää palsta vaik vähemmälläkii osallistujamäärällä.
T. Saiko
Iltapäivää täältä puolipilivestä ja lepposasta säästä ja plus 19 lämmöstä. Kerrassaan on kiva keli. Ilima on niinku linnunmaitua, sano mummoni aikonaan. Onko se teille tuttu sanonta? Jahas, nyt alako satamaan vettä. Soon hyvä, nii alakaa luonto kukoistammaan.
Lapset kävi perheineen äitienpäivillä. Oli mukavaa. Viime viikolla saatiin vihdoin ne kaks puuta rajalta pois. Maksettiin ite kaatajan kulut, vaikkei nois meille kuulunukkaan. Soli ainut tapa saaha asia hoiettua. Kyllä naapureiton moneksi.
Selekä on vieläki hankala. Taijan piakkoin tilata aikaa yksityiselle puolelle kuvvauksiin, että seleviäis, mitä ihimettä on seläsä tapahtunu. Ehkä se nikama on siirtyny lissää ja painaa enemmän. Asioitten eteneminen on julukisella puolella hittaanpuoleista, mutta ei sielä tahallaan hiastella. Ei oo rahhaa eikä henkilökuntaakaan tarpeeksi. Kuntoutusjumppaa yritän tehä sen, mitä hermokivut sallii. Joillaki voi olla kipuja joka asennosa, mullei onneksi oo nii paha tilanne, mutta nukkuminen on heikkua. Voimia ja parantumisia toivon kaikille, jotka kippuilevat syystä tai toisesta.
Kovasti yritän opetella kärsivällisyyttä, ku eihän mun mieskään ehi kaikkeen avuksi enkä ite voi multapussia nostaa. Oon aina nostellu voimiini nähen liian kalliita juttuja. Ehkä seki on ollu selälle pahaksi. Nyt meinaa kaduttaa, ku oon riuhtonu.
Onko sulla Saiko joku tuommonen vekotin, jolla saat vietyä tavaroita portaita pitkin? https://kontutek.fi/wp-content/uploads/FOLD-L-140-03-scaled-e1678349750…
Mullon sama juttu oluitten, mutta muittenki alkomahoolituotteitten suhteen, etten käytä niitä ollenkaan. Ihan on jääny maistamisen tasolle koko elämän aikana. En oo tykänny henkisesti enkä fyysisestikään juoskennella, mutta sen sijjaan oon tykänny juoksennella. Onneksi mieski on samanlainen. Joskus hää ottaa alkoholitonta olutta. En tykkää oluen hajusta.
Tilo, iso kiitos vielä sulle, ku vinkkasit mulle perennoista. Sillä haualla löyty usiampia tietoja, mm. tuo mison ihania kukkia:
https://www.seikkutuote.com/tuote-osasto/kukkien-siemenet-niittykukat-p…
Pittää vielä tutkailla, mitkois semmosia, jotkei leviä liikoja, mutta kukkisivat mielellään koko kesän ja olisivat muuten nättejä.
Meillon vieläki puolet pihasta haravoimatta ja melekein kaikki lannotuksekki tekemättä, mutta hissukseen niitä tehhään, toivottavasti tällä viikolla hommat etenee.
Toivon kaikille kaikenlaista hyvvää! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSKx2FD1WzOeQhIvMk…
Tämänki linkin olin laittamasa, mutta unohtu. :) Siinon vaihtoehtoja. Jos en ehi tai jaksa tutkia asiaa, niin meen puutarhalle ja kysyn myyjältä. :) s
https://puutarha.net/artikkelit/matalat-perennat-maata-peitt%C3%A4m%C3%…
Kiva ku siekii oot innostunt puutarhasta ja kukista. Miun pittää opetella uuvvestaa muutamia nimiä, ku ovat unohtunneet. Uusii kukkalajeja on tult myös.
Mie kiinnostuin tei puihe kaatamisesta naapurin rajalta. Olittaks viel uuvvestaa naapurin kanssa juttusilla? Miun pittää ottaa naapurin paksuihe ja korkeella olevii oksii takia nivellaite, et saap ylhäält samal pois. Kuulin jotakii 250 € kerta, mut en tiiä mitä se sisältää. On kuulemma kunnollinen tekijä.
Jäiks sille naapurille tyngät jälelle ja tuliks teille runsaats valloo?
Kauniita satumaisia toiveita puutarhakuvissa.
T. Saiko
Sofia, isäntä tek tuota mallii käsikäyttöisen kärryn. Käin häne verstaassaan katsomassa miltä tää uus luomus meillä näyttää. Siin on käensija otettu rinkan alumiinirungosta. Sivut alumiinia vieraspetistä, poikkituet alumiinii ja pyörät lastenvaunuista ja vain ruuvvit ja mutterit hää ol ostant. Tää kaik on häne kerräämistä ihmisten poisheittämistä kierrätyskeskusten tavaroista. Lisäks myö joskus löyvvetää sorttiasemii asiakkaihe tavaroista, jos sattuut sammaa aikaa ku myö.
Mie ihmettelin mitä laatikoita hää ol sinne verstaan alakertaan kulettant. Hää on itse nikkaroint ja maalant ja pakkeloint keittöö uuvvet kalusteet. Hyvä ihme, millo hää ne on tehnt. Yläkerrassa hänel on puuverstas, siel mie en ussei käy. No näil kärryillä kuletettaa sit kalusteet tänne ylös asuntoon.
Miun kauppakärryt ja portaita nousevat mallit oon kokkeilumielessä hankkint, ei suurta rahallista mennoo.
Rusta myyp kauppakärryy 24,90 ja sit miul on vastaava, mut on rappuusii pitki kulkeva, kuusipyöräinen.
Hauska on taittuva ostospakki pienillä pyörillä, se on vihreä, mut vähä työkalupakin olonen kauppakärry. Mie en ossaa viitteitä laittaa.
Mie ku nii tykkään tätä mei pelle pelottoman askartelluu kertoo. Ei hää onneks oo puutarhasta kiinnostunt, mie saan tehhä ne asiat oman mielen mukkaa.
Hyvvää iltaa vaa.
T. Saiko
Hei Saiko.
En nyt oo ihan varma, onko tullu muutosta asiaan, eli vaikka nykyään saaki rakentaa isompia rakennuksia tontilleen, saunanki, ilman rakennusluppaa, niin jos naapuri aikoo rakentaa jonku rakennuksen tonttienne rajan tuntumaan, niin ainakin vielä viime vuonna oli meijän seuvulla niin, että heijän ois pitäny saaha naapurilta ns. naapurilupa kirjallisena. Jos te ette sitä luppaa anna, niin he eivät sais alakaa rakentaan.
Mutta pittää ottaa huomioon, että eri kunnisa on eri sääntöjä. Kannattaa ehottomasti soittaa kuntaan asiasta tietäville ja kysyä tuosta varaston rakentamisen sijainnista ja että saavakko he alakaa sitä rakentaa niin lähelle tonttinne rajjaa, jos ette anna luppaa. Ikävä juttu tuommone.
Nyt iltapalalle. :) Sofia