Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2283)
No nyt olitte hukassa.Minä mietin josko kaekki on kuollu.Miksi meijän kohtaamis paekka halutaan lopettaa.Ollaan vielä änskälläkin mukana.
Muuutamana päevänä ei ole näkyny käärmeitä.Pitänee ensikesänä katella se karkotin.
Meillä paestetaan ja syyvään räeskäleitä,siis sanotaan niitä myös letuiksi.
Mustikassa oon käöny ja viinimarja puskissa.Melkosta souvia nuijen marjojen kanssa.
Meillä nyt on tiiossa haotajaesia ja synttäreitä.Voi että on aina surullista saatella ystäviään haudan lepoon.Juhlikaa syntymäpäiviä ne on niin mukavia juhlia.
Nyt jotensakkin on niin väsyneen tuntonen olo ,kuhan ei vaan se korona lie tulossa.Tosin tein melkosen metsävisitin pyörällä.Siellä ei ollu nyt itikoitakaan.
Hyvää viikonloppua.
saunapuhasta iltoo
nyt se oisi sittä pottaattihi nostettu. ei net kovi kummosesti olt kasvana vaikka olha niissä osa iham pottaati kokosiihi vain osa ol simmosii nuppuja joita aikonaa elukoile syöttivät ja osa vielläi pienempii. pikkirilli piä kokosii. vain kaik mie nosti ja osa niistä keitettii sapuskaks ko ol tää miu elämänj naine ukkoinee käymäsä ja syömäsä. mie tuas rillasi muut sapuskat sihi pottaattie kaveriks. hyvvee ol. ja jäi sitä viä huomisekskii ko junior ei olt syömäsä. sillo tuntuu lensu. ol hiä sen korona testinnii tehnä vain ei hällä sitä ou.
lupsakka päivähä tää o siä suhtee olt. nytti näyttää tuan siä asema mukkaa pihala olova 19 ynnä astetta. ja tuvassa 24. ei se ennee palio tarviisi lämmetä ko se alakasi jo kesältä tuntumaa.
illaj jatkoja
T.suapisti
Onks teil ollu hyvä lauantai? Mulla aika suomalaine ku o saunottu
pyhä iltoo
tiällon 23 ynnä astetta justi nyt tuan siä asema mukkaa. ja olha sitä päivemälä enempihi. mittar näytti välii jopa 26 ynnä astetta. alakaa kesälen tuntuu.
mie tuano kahteli yhe vanaha kotomaise elävä kuva. seol miehe kylyk luu vuolta 1937. ei iha niitä miule mielusimpii vain kahtoha tuan ko on kerta tullu hankittuu. pittää varmaa viä illemmala ehtii johhii mielusamp kaheltava.
käväsihä mie tännää systerim pihassai. veim poikkee tyhjä mustikka astii ja sittä miulol koriattavana yks häne koriste valo. muuteha tää päivä o mänt normaal tapaa. pasijanssii tieskarila pelate ja välii vähä luveskelle. ja ounha mie välii selailu toriihi josko sielloisi johhii miulen sopiva osto tahikko myönti ilemotus vain ei siellou olt. vain ompaha siinnäi hetkeks aja kuluu ko selailoo niitä ilemotuksii.
illaj jatkoja
T.suapisti
Maanantait
Mää kävin viikolloppuna Turus kastelemas siskon kukkaset ku se on tual pohjoses, Inarijjärvel. Sit mää koitin taas niit mustikoit kerät mut ko oli niin kauhian kuuma! Ei siit tullu mittää. No saim mää pienen sankonpohjallisen ny kuitenki.
Sit mää ajattelin et ei mahra mittää, mun on pakko ruvet laihruttammaa! Pitäis saara tommone kymmenen kiloo poies ni jaksais metässäki vähä paremmi.
Siin on vaa se ko ruoka on nii hyvää. Täytyy sit vaa vähentää, annokset pikkasemmiks. Ja sokeri pois. Tyätä se on täs iäs. Mut ny se kyl alkaa eikä huomen!
iltoo
mullei kummosempoo asjoo ou.
ihav vua tulim peittiit teilen nakkoomaa
ja toivottelemaa
hyvvee yötä
T.suapisti
Hannasohvikii on kesäkiireissää, nii on tekemistä ko on hyvä sää. Meil on olt nii aurinkoista ja lämmintä. Sisäl on 22 astetta, oikei hyvä olla. Mut poskii pitki valluu hikves, ko vähä kerrallaa poistan 3kg painavalla hakulla vanhaa paksuu ruohikkoo istutusmaaks kukkasille. Meinaan toteuttaa miu haaveen ja istuttaa montaa er lajjii kuunliljoja ja vähä havukasvii siihe uutee penkkii. Miu haaveet löytää tällasest paikast, iha se ensimmäine kuva: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/lehtien-lumoa-11-upeaa-puutarhan…
Minkä ikäne sie oot sielt Turu-Pori puolelt? On se kyl tehtävä mahottomast raskasta työtä jos tahtoo laihtuu. Ko sie käyt systerin luona kukkii kastelemas, ni oot sie ehkä häne veli?
Mie en sokerii jätä, en jätä maitoo enkä voita. Lihhaa syön ja lisäks kaikkee muuta värillistä kasvista. Nyt ei suklaa maistu, hyvä se vaa on. Miul on selkälihakset vahvistunneet tuon painavan hakun käytössä, mut en mie jaksa ko vähä kerrallaa, käyn välist istumaa ja jatkan ko hiki laskoo.
Täs on mitä mie luin metsäpalstalt, on kyl raskaat ja pitkäkestoset työt iha er asja, energian käytössä:
Hakkuutöist on kyse täs, asetettiin kuopion yliopistosta sen ajan huipputekniset mittausvyöt 24 tunniksi. Vuorokauteen sisältyi hakkuupäivä ( 6 tuntia tehokasta sahausta ) helmikuisessa metsässä (kuusikon toinen harvennus) eli tukkia valtaosa . Lisäksi kävin illalla vielä harrastejääkiekkoa pelaamassa tunnin. Pituuteni 188 cm ja paino silloin 100 kg.Päivän energian kulutus 6870 kcal. Palauduin tuosta kuormituksesta hyvin nukutun yön ( 8,5 tuntia) aikana.
Keväällä sama mittaus raivaussahaus töissä (6 tuntia tehokasta sahausta ) illalla poljin kuntopyörää 45 min muuten lepoa . Kulutus 3890 kcal, henkilön ikä 35 vuotta. ...Tänä talvena ollut sykkeet 130-140 välillä. Päivän pituus 3-7h. 500kcal/h keskikulutus ollut. Mänty harvennus, ja puiden kasaus. Lunta ollut 40-50cm metsässä. Ikä 33v ja paino 73kg. Tässä hakkuu ollut pidempään samanlaista suurinpiirtein kuin edellä. Tuntikulutus n. 750 kcal. Riittävä syöminen ja sen jakaminen päivälle ei sekään ole ihan yksoikonen juttu.
Täs ovat miun tekemiset pientä, no on kyse nuorista.
Tännää oon käynt kaupois ja ostoskeskuksis. Ostelin päällepantavaa ko sattu sopivast. Kyl on paljo nyt virheellistä hintaa kassakonneil, täytyy monessa ruokakaupassa korjuuttaa kassalla. Myö hyökättii Tokmannille kahvii ostamaa, on tarjouksessa, no mut ko on vaa Klubilaisille, eikä myö olla klubilaisii, eikä käyvväkkää klubilaisiks muuvvannekkaa.
Tääl kaivattais kovast sajetta.
T. Veera
Hei Veera
Mää oon likempänä kuuttakymmentä, 3 vuotta sinne. Oon ollu koko ikäni vähä paksu mut ei se oo suuremmi haitannu, töitä oon aina jaksanu paiskia ja seuraa saanu tämmösenäki ihan riittävästi.
Nii, mää oon naisihmine ja kyl toi laihruttamine on mulle aina ollu tyän takana.
Ny vaan olen huamannu et raskasta on tual metäs mönkii (olen muuten kans tuttu toin raivaussahan kans) ja ko mennee kyykkyy ni ei meinaa ylös päästä! Tarttee harkita tarkkaan et kannattaako käyrä kykkimää yleensäkä.
Eli ihan omam mukavuuren tähren täytyy yrittää. Voita ja lihaa en määkään jåtä, enemmän tualt leivän ja sokerin pualelta koitan vähentää. Ne kasvattaa vattaa.
ilta seu suatu valamiiks jo tästäip päivästä
mie saim painoo poikkee suunillee 10 kiloo tahi himpu yl ko vähensir rasva käyttöö ja leivä syöntii. uamupalala parj yl leivä leikattuu palasta leipee johna ei ou ruista ja päiväm mittaa tava leivä sijaa parj voileipä keksii tahi joskus näkkärii. iltasila kuue jäläkee ei enee mitn syömistä pelekkee kylymee vettä tahikko joskus mehuu ja siinä kaikki. liikkumisten kykene lisseemää. liha syöntii en ou vähentänä enkä vähenä.
tännää käväsil lainastosa. veim poikkee parj viimo viikola lainattuu elävee kuvoo ja sail lainaa yhe. samate yhe kiria. mopetillai ajeli sev verta notta. kävi kaveril luona tarattelemasa jonku tunni.
melekose kesänem päivähä seu olt. enimillää ol pihala 28 ynnä astetta ja nyttii o viä 26 ja tuvasa samav verta. hyvi tarkenoo paijjata istuksii.
illaj jatkoja
T.suapisti
Hyvä saavutus, suapisti!
Syämiset on menny mulla mallikkaasti mut liikkumine jääny aika vähii mitä ny olen kasteluvesii kantanu noil puutarhan trönteil. Kai tää helle viäl ohitteki menee ja sit on taas vilu ennenko huamaakaan.
Täytyy täst iteki men kirjastoo, syksy on semmost aikaa et tule luvettuu kaikenlaist, emmää juur suvella viiti. Täytyy lainat taas toi Huovisen Hamsterit ko mää tykkään lukee sen joka syksy. Siin on vähä semmosta hualtovarmuus meininkii, huumorin kautta tiätty.
No on siul trönttejä, no vissii kukkasii nekkii ovat. Laita joku itsiäis kuvvaava nim sinne tekstin perrää, tai keksi mikä tahhaa, ni sit sie henkilöistyt. Juu Hamstereita miekee aikanaa luin, nyt oon jättänt, ko tuvan laatikoita myöte autotallii saakka on paikat täynää tavaraa, ei näist herkiä luopumaa mitekää. Kaikkee tuntuis tarvitsevan, vaik kerra kymmenää vuotee.
Ajelet sie Suapisti sil erikoisel mopol, laita sen tyyline kuva viel kerra, siin tais olla myös katto. Täl sivul on Almastiinan kirjotus, leppää siekii välil, ko on surruu ja illoo olt yllin kyllin, mut lepo jääp jokkaiselt vähhii jos on ulkotyöt ja marjoi poimimiset tähä aikaa männeillää. Mie en nyt muuta ko omenamehhuu lingolla teen, muute ei tule syötyy ja luumui aika on vähä myöhempää, ettei kaik oo kerrallaa.
Miul on olt pesukone käynnis, oon pest kaik peitot ja ulkoon kuivattant, mut nyt alkaa käymää pilvee, pari päivää täs on mänt.
Oulun suunnal on olt katastroofii saakka saetta. Koha mei sen puolen kaverit pärjäisiit. Mie tänä päin pesin mei sohvat pulverii ja riitä (spriitä) käytin, en ees tult pöpperöiseks. Taitaat usseimmat olla marjaetsäs.
Hyvvää päivän jatkoo, ja kauniita ajatuksii.
T. Veera
Hei kaverit, minä löysin sen ekan murteela -ketjun, jonka täälä vauva.fiisä alotin. Oli tullu takas,eikös ookki kiva. https://www.vauva.fi/keskustelu/4720915/murteela?page=4
Kiirettä pitelee. Palaanpa myöhemmin asiaan. Mukavaa illanjatkua kaikille. Ukkosmyrskyä luvattu tälleki illalle, joten pysykää turvasa. :) Hannasohvi
saunapuhasta iltoo
iha esteks mie sanosi tualen turkkulaiselen (tahikko ainai siltä suunalta) vierailiilen nottem miekä liiku justi ollenkaa ko en ennee kykene. ja nytoon täsä viimo päivinä huomana notta. paino o lähtenä tuas nousuu. noo. jospa sen tuas saisi putoomaa vaikkapa parj kiloo es alakuu.
veeralem mie sanosi notta. kyllä mie sillä pienet matkat ajelen. vain nytoon uatelu pistee sen kiertoo. tekis miel toisel laista rojektii tahikko josko vaikka alakasi suunittelemaa pirssi vaihtoo. joteni tuas alakaa tuntuu niinko suappi pitäsi suaha tahi mersu. tahi johhii muu sopivam mielune. tua nykyne onni olt jo vuom päivät ni alakaa tympäsemää. ja seu miu mielestä liika uus.
jaa nii kuva siitä mopetista. tuossapa oisi linkki juutuupiin. siino sama tapane ko miula
illaj jatkoja
T.suapisti
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitin Tampereella eikä Turussa. Menit Teet sekaisin.
Kliffaa et hogasit. Turun murre on puhevika, tyly ja tönkkö.
Huomenta, päivää,
Tulen minäkin pistämään lusikkani tuohon painosoppaan. Minulla on aivan päinvastainen tilanne. Korona-aikaan on sattunut niin paljon kaikenlaista ikävää, vaikken itse koronaa ole vielä saanut, että painoni on kahdessa vuodessa pudonnut hieman yli kymmenen kiloa. Nyt ponnistelen palauttaakseni edes osan menetetystä massasta, mutta se ei helposti käy. Suunta kuitenkin on oikea.
Koko ajan kerrotaan ja varoitellaan ukkosmyrskyistä, mutta asuinpaikassani on jyrähtänyt yhden kerran koko kesänä. Vettäkin on tullut niin vähän, että nurmikot jo rusottavat. Saisi sataakin.
Nautitaan loppukesän lämmöstä, vaikka vähempikin riittäisi.
Täsäpä se mopon kuva https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=57526
On se vaa hauskan näköne. Millasta sillon ajjaa? Tärryyttääkö ajjaisa ja onko kova meteli? Siis Suapistilta kysyn, mutta toki kuka vaan saa tuommosesta kokemuksiasa kertua. :)
Minä tykkään Turun murteesta. En sitte tiijä, johtuuko se siitä, ku minä tykkään niistä sukulaisistani, jotka sitä Turkua puhuvat. :) Hannasohvi
Meillä sattaapi vettä ja tarpeeseen tuli.Minä oon nyt ollu aevan jouten ja aatellu ja suunnitellu.Meillä oesi tulossa kesän ehkä viimeiset myyjäeset.Aion jotae niihin tehä.Oon kasvattanu kuivakukiksi pellavaa ja vehnää, jos niistä muutaman kimpun tekisi ,mitä ootte mieltä meniskö kaopaksi.
Eilen illalla olimme lättykesteissä,vettä sato ja salamaa iski ,lämmintä oli ja katoksessa ulkona istuimme.Tekipä taas hyyvää tuolle mielialalle.
Viime viikonloppuna olin synttäreissä ,huomenna taas hautajaisten vuoro..Eilen saen onnitella uutta ajokortin omistajaa.Isänälle tuli raportti viimeisistä tutkimuksista,ei hyviä uutisia.Tässäpä sitä riittää elämän kaekkia puolia katellessa.
Mustikoeta ,viinimarjoja ja vadelmia riittää vielä.Tänään keitän kasvis sosekeittoa ,ja isolla kattilalla .Pakastan taas sitä ylimääräsen.
Turun murretta on hauska kuunnella,kerran olen Turussa käyny.Gudmoonessa olin yötä ja kävin syömäss ä"Taivallisen hyvää lohi keittua" Enkelten talossa.Mielen kiintonen reissu oli ,on vaan niin syrjässä tästä kohtaa Suomen maata katsottuna .Ei tule niin kauaksi lähettyä.
Ei haettaesi jos minultakin muutama kilo putuaesi paenosta poes.Liikun kyllä ja koko ikäni olen tehny raskasta työtä ,ehkä syön sitten liikaa ja herkkuja.Karkkija en syö,juomat on maito vesi ja kahvi.Heikkous ne kahvileivät.Harvoin laktoositon suklaa.vielä kun nuo piirakat ossaesi jättä pois niin luulen että sillä saesin aekaan ihmeitä.
Tässäpä tuli taas kerrottua kaekki ummet ja lammet sammaan sysyyn.tv,Almastiina
Hei taas!
Onpa tosi mukava, ku tänne on tullu lissää kirjottajia. Seki ois kiva, jos keksisittä nimimerkit ittiänne kuvvaamaan, niin osattas paremmin kohistaa vastaus oikialle ihimiselle. Tietty sitä voi aina lainata kirjottanneen tekstiä, niin mennee varmasti vastauski oikialle ihimiselle.
Veera tuntuu olevan iha supernainen. Mite ihimeesä sinä jaksatki niin palijo töitä tehä?
Minä ku oon tämmöne erakkoluonne, niin meinaan väsyä ihimisten kans, vaikka heistä tykkäänki. Nyt ku niitä sukulaisia kävi niin monena päivänä kyläsä, niin tuntuu, että oon vieläki aivan uuvuksisa. Ihan hirvittää, että kauanko mennee ennen ku tästä virkuan. Pitäs marjapensaatki tyhyjentää ja marjat perkata, survua ja pakastaa. Pyykkivuoriki on kertyny, ku sitä sajetta on tullu niin valtavasti, etten oo viittiny pyykkiä sisällä kuivata, ku täälön muutenki vähä kostia ilima.
Onko teillä kuivemmilla seuvuilla jo tullu sajetta?
Ihan alan olla valamis talon myyntiin, mutta mistä yhtä hyvä, mutta palijo pienempi koti tilalle. Siinä saattaaki olla haastetta. Oon enempi ku kyllästyny niihin hurjakasvusiin rikkakasveihin ja varsinki oon kyllästyny nuitten naapureitten meijän puolelle kasvaviin kasveihin, joista osa jo meijän kattua melekein kosketta, ja jota ollaan jo vuosikauet jouvuttu katkoon ja toimittaan tontiltamme pois. Ovathan he luvanneet ne ite huolehtia pois, mutta puhheen tasolle on jääny.
Yks firma lupas jo toukokuusa, että tulevat meille remppaa tekemään kesällä, mutta aina se pomo siirtää rempan ajankohtaa ku eivät muka ehi. Meijän oma aika mennee sitä sukulaisen asuntua kunnostaisa, jotta saatas se myytyä. Sori että valittelin, mutta joskus pittää päästellä höyryjä. Kyllä tämä taas tästä alakaa joskus helepottaa.
Ilua ja hyvvää olua kaikille! :) Hannasohvi
Enpä nuita Almastiinan kuulumisia ensin huomannukkaan, ku en sivua päivittäny ennen kirjottamisen alakua. :) Voimia kaikkeen, mihin voimia tarvitaan Almastiina.
<3 Hs
lupsakkoo illa köllykkee
tuaha lämmi ruoka asjaa mie sanosi notta. kyllä se yks lämmi sapuska päivää piisojaa. sajut ja vaikkapa parj voileipä keksii välttää muina aikona. niinko esmerkite vaikkapa just nyt iltapalaks. sillä sitä pitäsi päriätä huomenee uamu palaa asti.
no tännää mie sittä sain tekastuu sitä kana nuuteli vokkii sapuskaks ja jäi sitä viä toiseksii kertoo. olha mulla muutai ohjelmoo tällem päivee. syster toi mustikoita puolise toista litroo ja ihe ostim puojila käyvvessän yhe rasija pensas mustikoita ni net mie suovoim pakkasee talave varale. vielä ko sais vaikka puole kymmentä litroo niitä mustikoita jostahi ni sittä niitä alakasi jo ollahi jo talavele asti ko nuukasti käyttäsi.
pihala o oikei korree kel. 20 ynnä astetta näyttää tua siäasema ja tuvasso näköjää 24. on se mukava ko tarkenoo muuvvallai ko saunasa.
vain nyt mie lähen tuas kehtelemaa jonni elävä kuva tahikko sittä vua luveskelemaa jotahi
illaj jatkoja
T.suapisti