Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2902)
Kevättä ilmassa. Suapisti voisi jatkaa palstalla, miten olisi?
Totta maar kun Sohvikaan ei ole enää kuvioissa.
Kertokeeha pihahommist, Murteelaiset.
Mie istutin jo 5 orvokkii, tulkoo yöhallat, ei haettoo. Yks pelargonium on, mut sisäl viel. Narsissit ja Kevätvuohenjuuret on isoll nupull, samaten joku unikko, arvelen, et siperian. Oon kylvänä monia perennoi, nousoo ko tykkää. Mukavata katsella keväisin, mitä siel penkis kasvaakaa.
Voe Vua.... minkä tähären sie alespäi peukuutat
Hyvää Helatorstaita lukijoille.
Aurinkoista helatorstai-iltaa!
Olisihan se mukavaa, jos vanhat ja uudetkin kirjoittelijat tulisivat kertomaan kuulumisiaan. Siihen ei kuitenkaan voi ketään pakottaa, eikä omassa osallistumisessanikaan ole hurraamista.
Pihatöitä ei minulla enää ole. Sain kuitenkin äitienpäiväksi kasvin, josta en ollut ikinä kuullutkaan. Se on silkkitassu. Kasvaa Australiassa luonnonvaraisena. Täällä se on kesäkukka. Nyt aion mielenkiinnolla seurara, tekeekö kukka täällä siemeniä eli jatkuuko sen tarina ensi vuonna.
Jotakin kokeiltavaa pitää vieläkin olla. Toki olen elämäni aikana kasvattanut monenlaisia kasveja vaihtelevalla menestyksellä.
Rastaalla on ikkunan takana koivussa neljä munaa haudottavana. Isärastas ajoi liian lähelle tulleen sepelkyyhkysen pois. Saa nähdä, onnistuuko pesintä, koska pesäpaikka ei ole paras mahdollinen.
Toivotan kaikille rauhallista menoa tässä melskeisessä maailmassa.
T. Tilo
Tilon Silkkitassusta. Kävin katsomaa netistä heti, ku oon kiinnostunt kukkasista, ja muutkin palstalaiset varmaa ovat kiinnostneita kesän kukkijoista. Sillä on hauska nimi Mulla Mulla (Ptilotus exaltatus), joka tuntuu jotenkin tosi suomalaiselta murteelta. Krassia en laita tänä vuonna enkä muulloinkaan enää. Se oli viime vuonna hankala eikä edes kaunis roikko.
Miten saisin vuohenputket pois? Yritin pelargoonihappoa, siis Rounduppia, mutta liuos taisi olla kastelukannusta liian laimea. Laattojen välit ovat taas vihreinä, vaikka pesin paineella kunnolla kaikki sammalet ja hiekat pois. No, tällaista tämä on kasvukauden alussa. Kesällä ei ennää huomaakkaa, mite rikkaruohot kasvaat.
Tulisit Vuapukkakkii pistäytymmää, siulla on nii kiinnostavvii juttuja. Ja tietyst kaik muutkii.
Minnuu huolestutta oikei syvämmestä Sofia, mite hää nyt jaksaa pihatöissä ja ison talon kanssa.
Jospa tää alkais täst vilkastummaa, vai mite on?
T. Saiko
No kirjotellaa, ko kerittää. Ja hotsittaa. Mie hain oikee puutarhalt kukkii ja piä pyöräl siel kiertelin katselemassa kukkaloistoo. Kymmenisen huonetta ol täynnää. Kolme ostin kottii. Pelakuuki ol niin tuuhea ja tummanvihreä. Mie en tiiä, miten meiän karjalaiste juhlii käyp, ko suattaap olla sammaa aikaa, ko valtakunnalliset on. Siis, että kumpaa sit osallistuut? Huonost olen tietoa löytänt. Mukavast saatii saetta eile, kyllä nyt tuoksuu ja vihertääp.
Mukavaa pyhhää
D
Vierailija kirjoitti:
Tilon Silkkitassusta. Kävin katsomaa netistä heti, ku oon kiinnostunt kukkasista, ja muutkin palstalaiset varmaa ovat kiinnostneita kesän kukkijoista. Sillä on hauska nimi Mulla Mulla (Ptilotus exaltatus), joka tuntuu jotenkin tosi suomalaiselta murteelta. Krassia en laita tänä vuonna enkä muulloinkaan enää. Se oli viime vuonna hankala eikä edes kaunis roikko.
Miten saisin vuohenputket pois? Yritin pelargoonihappoa, siis Rounduppia, mutta liuos taisi olla kastelukannusta liian laimea. Laattojen välit ovat taas vihreinä, vaikka pesin paineella kunnolla kaikki sammalet ja hiekat pois. No, tällaista tämä on kasvukauden alussa. Kesällä ei ennää huomaakkaa, mite rikkaruohot kasvaat.
Tulisit Vuapukkakkii pistäytymmää, siulla on nii kiinnostavvii juttuja. Ja tietyst kaik muutkii.
Minnuu huolestutta oikei syvämmestä Sofia, mite hää nyt jaksaa pihatöissä ja ison talon kanssa.
Jospa tää alkais täst vilkastummaa, vai mite on?
T. Saiko
Vuohenputkii miulki riesan. Mie vaa kitken. Ja kitken
:D
Sofian kuulumisia kaipaan. Ja toki muidenkin. Siivosin grillikatoksen linnunkakoista, kaunis kerniliina on pöydällä. Ei ole maastopalovaroitusta, grillata saa avotulella. Broilerista tulee niin maukasta ja se tuoksu!
Kirjoitellaan, milloin keretään.
Nautitaan luonnosta ja valosta :)
Tervehdys vuan kaikile!
Kesä tul ja mie jouvvun olemmaa sisälä, ku en halluu ottoo vilatakkii pois, enkä halluu olla t-paijassa.
Kevvyysti laittelin kukkapenkit, jotka alakkaa täyttyy kukkiloista. Yhttää kesäkukkoo en oo vielä omale pihale ostana. Hauvvoile vein äitienpäivän uattona orvokit. Ens kuussa käyn orvokit tänne omalle pihalle ja vien begoniat ja jottai reunakasvija hauvvoille.
Kohta oon ollu vuuvven pois töistä ja pittää sannoo, että miusta on tullu patalaiska. Mittää ei kehttois tehä. Vain iha välttämättömimmät kotityöt tien ja sit istun sohvanurkassa telekkarrii vahttoomassa. Ei uskos, että oon joskus ollu ahkera ja oon tykänny puuhastella.
Vieläkkii on kuolinsiivvous alottamata. Sehä miun piti alottoo jo viimme kesänä. Tavarroo on kuapit täynä. Pitäs vuan kylmästi ottoo musta jätesäkki ja mättee turhat vuossii säilötyt tavarat säkkilöihin ja viijjä kuatopaikalle sen enemppee hemppeilemätä, tai miettimättä, jospa joku käyttö ois tavaroile jollai.
Viimme kesänä laitettii peltijä vuohenputkkiin piäle, ni vähenivät jonnii verra. Nyt tuas laitettii pellit pihamuan reunnaan. Eihä niistä putkista erroon kokonnaa piäse, mutta vähennöö ainakkii vähä.
Tuu Sofiakkii kirjottammaan, jos jouvvat ja halluut.
Hyvvee kessee kaikile!
-Vuapukka- kirjoitti:
Tervehdys vuan kaikile!
Kesä tul ja mie jouvvun olemmaa sisälä, ku en halluu ottoo vilatakkii pois, enkä halluu olla t-paijassa.
Kevvyysti laittelin kukkapenkit, jotka alakkaa täyttyy kukkiloista. Yhttää kesäkukkoo en oo vielä omale pihale ostana. Hauvvoile vein äitienpäivän uattona orvokit. Ens kuussa käyn orvokit tänne omalle pihalle ja vien begoniat ja jottai reunakasvija hauvvoille.
Kohta oon ollu vuuvven pois töistä ja pittää sannoo, että miusta on tullu patalaiska. Mittää ei kehttois tehä. Vain iha välttämättömimmät kotityöt tien ja sit istun sohvanurkassa telekkarrii vahttoomassa. Ei uskos, että oon joskus ollu ahkera ja oon tykänny puuhastella.
Vieläkkii on kuolinsiivvous alottamata. Sehä miun piti alottoo jo viimme kesänä. Tavarroo on kuapit täynä. Pitäs vuan kylmästi ottoo musta jätesäkki ja mättee turhat vuossii säilötyt tavarat säkkilöihin ja viijjä kuatopaikalle sen enemppee hemppeilemätä, tai miettimättä, jospa joku käyttö ois tavaroile jollai.
Viimme kesänä laitettii peltijä vuohenputkkiin piäle, ni vähenivät jonnii verra. Nyt tuas laitettii pellit pihamuan reunnaan. Eihä niistä putkista erroon kokonnaa piäse, mutta vähennöö ainakkii vähä.
Tuu Sofiakkii kirjottammaan, jos jouvvat ja halluut.
Hyvvee kessee kaikile!
Voi Vuapukka, mite mielissäin uon kirjotuksestais. Pihahommat on itelläinkii niin ja näin. Haravoitu on, mutt istutukset uottaa viel, jonkun orvokin oon laittant, mietin jottai perennaa, ain on mukavata kevväällä varrota, mitä sielt nousoopi.
No se kirjottaap, ko kerkii. Mukavata kevättä Murteelaiset
:D
Suvivirren kuunteleminen herkistää miut iha aina kyyneliin. Se on kaunis perinne sukupolvelta toiselle ja tahon vaalia sitä vuos vuodelta. Miulle virsi merkitsee luottamusta ja lujaa uskoa Luojan luomaan kauneuteen ja rauhaan. On käynt liijjan vähhii kiittäminen ja luonnonkauneuvven arvostamine. Siunausta virren myötä niillekkii, jotka ovat eri mieltä.
1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.
3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
Nyt vihdoinkii peukuttammaa miun viestiä!
Kaunista kessää toivottaen
T. Saiko
Suvivirsi on erittäin kaunis mutta 2. ja 3. säkeistön joitain sanoja pitäisi muuttaa sellaisiksi (mielellään hyvyyden tärkeyttä ja elämän kauneutta korostaviksi) ettei kukaan toisin ajatteleva pahoittaisi mieltänsä. Sillä toimella suvirttä voisi jatkossakin kevätjuhlissa ja muissa tilaisuuksissa esittää.
Siispä runosuoni sykkimään, uusia sanoja pohtimaan, kaikkien iloksi, ihmisten yhdistämiseksi, hyvän luomiseksi.
Ihana, ihana Suvivirsi. Kuulin kerran radiosta tänä keväänä. Tullee nii muistoja mielee vuoskymmenten varrelt.
Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor.
Du nalkas, ljuva sommar,
då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma
till allt som varit dött,
sig solens strålar närma,
och allt blir återfött.
De fagra blomsterängar
och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar
och lundens gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna
som räcker året om.
Man hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga
lovsäga Herren Gud?
Min själ, upphöj Guds ära,
stäm upp din glädjesång
till den som vill oss nära
och fröjda på en gång!
Rääppiäisiä meilläkin lapsena vietettiin, on kyllä ruma sana. Mukava tapa silti. Päivä on pidentynyt kovasti, mukava on valoisaan aamuun herätä, ja iltaan nukahtaa. Pihahommia suunnitellaan, makkaran grillaus sopisi pirtaan, kun maastopalo poistui.
Katsellaan, kuunnellaan kevättä