*LOKAKUISTEN MAANANTAI*
Kommentit (34)
Niin, siis arvata saattaa, että tulin just sieltä neuvolareissulta.
Elikäs homma meni näin: Menin sinne ja otettiin pissa, paino ja verenpaine. Niissä ei mitään häikkää. Sanoin sitten th:lle, että vauva liikkuu tosi vähän mun mielestä. Se mittas funduksen (oli sama kuin viimeksi) ja kuunteli aika kauan niitä ääniä. Yritti herätellä poitsua, mutta ei. Äänet oli th:n mielestä monotoniset ja käski mennä osastolle käyrään. Sanoi myös, ettei anna uutta neuvola-aikaa, koska kohdunsuun tilanne on niin kypsä, että puhkaiskoon osastolla kalvot ja hoitakoon homman kotiin. Käski vielä sanoa lääkärille,että kattelis painoarviota ultralla, kun vauva tuntuu käteen isommalta kuin aiemmat.
Lopuksi toivotti hyvää synnytystä ja minä lähdin osastolle. Siellä sitten kätilö otti käyrää ja se oli ok, vaikkakin yks 15min pätkä oli tosi monotonista, siis siinä ei ollu vaihtelua nimeksikään. Liikkeistä se kätilökin oli vähän huolissaan, kun niitä ei 40min käyrällä olon aikana tullut kuin pari. Vaihdoin sitten hetkeksi kylkeä ja sitten niitä tuntui pari lisää.
Sitten menin lääkärin luo ultraan. Se kesti varmaan max 3min ja tuloksena vaan sanat " ihan näyttäs kaikki olevan normaalia" . Kysyin sitten sitä painoa, niin se sanoi, että 3300g + - 500g. Olin hieman äimänä, kun se toinen lääkäri on aina sanonut paljon tarkemman arvion ja se oli jo 2,5 vkoa sitten 3400g. Kysyin sitten, että katsooko sitä kohdunsuuta ja miten ois mahdollisuus siihen käynnistelyyn, niin vastaus oli, että " ei sitä kannata tutkia ennenkuin synnytys käynnistyy. Varaa ensviikolle neuvolaan aika" .
Että semmosta!
Tässä nyt sitten odotellaan.. sain sen ajan neuvolaan tiistaille, silloin on jo kuun viimenen päivä ja viikkoja 41+3. Ja mikä pahinta, tuntuu aivan siltä, että sinnehän minä taas raahaudun.
Nyt tuli todellakin vain omaa napaa, mutta ärsyttää NIIN paljon, kun aina " lupaillaan" ja sitten taas ei tapahdukaan mitään...
Onpas teitä vielä paljon poksahtamatta!!!!
Täällä vauva-arki on alkanut kivasti. Tätä pientä ihmettä tulee tuijoteltua tuon tuosta.Tässä hän nyt sylissä tuttia lutkuttaa. Perjantaina pitkä odotus alkittiin, kun saimme hakea pikkuisen kotiin, ihanaa.Koiratkin suhtautuvat tulokkaaseen maltillisesti.
Poju nukkuu 1-4 tunnin pätkiä ja tissistä syö.Riisuminen ja vaipanvaihto ei ole oikein mukavaa puuhaa.
Nyt on pikkumies sen verran toimelias tässä sylissä, ettei kirjoittaminen oikein suju.
Olen palautunut oikein hyvin synnytyksestä ja raskauskilojakin on jäljellä enää vajaa 5kg.
Nyt tarttee mennä.
TSEMPPIÄ KAIKILLE JA HALEJA!!!
T.JeNi ja pikku-isäntä 10vrk
Tänään tulee lähtö.
Suppareita tullut 1½h 10min. välein ja ihan pirun kipeitä on...Missähän vaiheessa uskaltais sairaalaan lähteä?
Kuinka kauan uskaltaa vielä kotona odotella?
Täytyy mennä suihkuun kohta, kun paleltaa muutenkin ja lämmin vesi tuntuu hyvältä supistuksen aikana.
Mutta tänään tulee lähtö, se on melkein 100varma.
On joteskin sellanen tunne, että tänään teitä lähtee....
Ite kun käväsin neuvolassa, niin sanottiin että tuskin on tällä viikolla vauva vielä tulossa,
pää ei ollut vieläkään kiinnittynyt alas,
keskiviikkona taas neuvolaan,
ja perjantaina äippäpolille kontrolliin...
enpä taida perjantaina nähdä enää pixelinaa äippäpolin yliaikakontrollissa ;)
Taitaa hänellä olla hyvinkin pian nyytti kainalossa.
No mutta ehkäpä mun haave toteutuukin ja saan sen ihanan 30-vuotis lahjan...
Kuvittelin kyllä ettei tää menis niin pitkäx, mutta näyttää menevän.
Jospa ne sitten käynnistäis synnytyksen just mun synttäripäivänä, 30.10. ;)
Kyllä se meidän muidenkin vuoro vielä tulee, vaikka en itse nyt taas uskokaan siihen :-( hiton limaa vaan tulee, mutta suppareita kunnollisia ei tule tähän taloon ainakaan tänään. piste. tuntuu, että vauva tulee ilman suppareita ulos tuolta alhalta ja aivan tajuton selkäjomotus päällä. no j täytyy ottaa taas uusi asenne ja ajatella, että sitten marraskuussa. piste. hitto kun sitä vaan alkaa toivoa, kun saa näitä merkkejä.
Juliannelle piti kommentoida haikaranpesän perhehuopneista. TÄytyy koittaa tähdätä synnyttää joskus aamupäivällä/ kessipäivällä, kun porukka yleensä kotiutuu, jos sinne halajaa :-) tosin aika usein sen perhehuoneen saa kuitenkin joltain muulta osastolta, jos ei nyt ekana yönä, niin sitä seuraavana. Näin meillä oli viimeksi ei haikarassa synnytin ja perhehuone saatiin toiselta osastolta
Tulin melkein vihaiseksi tuosta MIANNIn neuvola/polikäynnistä. USKOMATONTA TOIMINTAA. en itse varmaan henkisesti kestäisi tuollaista, joten isot tsempitykset!!!
Ja kiva oli kuulla JE_Nin kuulumisia!!!!
Jolla
Kyllä tuo CAMELOTIN ja PIXELINAN tilanne aamulla kuulostikin jo niin lupaavalta, että menköön vaan.
Ja JULIANNEKIN oli käynyt laitoksella kääntymässä, arvelinkin kun ei viikonloppuna näkynyt - mutta enpä arvannut että takaisin vielä tuut... jaksuja odotteluun, toivottavasti lähtee kunnolla sitten käyntiin!
Sit MIANNILLE piti sanoa ekstratsempit, mietin tossa just vähän aikaa sitten että kyllä sua on käynnistelytoiveilla mätkitty tässä viimeisen kuukauden aikana. Minua varmaan suututtais älyttömästi jo se että kohdunsuu on niin paljon auki eikä siltikään vaan lähde. Tämä viimesinkin tapaus, siis voi jee?!?! Onneksi sentään tiesit etukäteen tuota lääkärikuviota ja osaat mitä ilmeisimmin siihen suhtautua vähän paremmin kuin me sijaiskärsijät täällä ruudun takana...
Itse nukuin koko sen ajan kun esikoinen oli päikkäreillä ja nyt taisin nähdä parempia unia, ainakaan en herännyt ahdistuneena ja väsyneenä kuten yöllä. Ei vaan oikein huvita tehdä mitään, harmittaa kun ei mitään merkkiä ole ja se päiväinen painonnousu - niiistä muodostuu sellanen yhtälö että ei tunnu kivalta; jos raskaus kerran jatkuu niin ei olisi kiva vaan turvota ja turvota.
Terkkari muuten arvioi vähän vauvan painoa myös aamun käynnillä, mutta eipä paljon osannut mitään sanoa: arvioi että isompi on kuin esikoinen (joka oli 3400 g) mutta kuitenkin alle nelikiloinen. Eli sopisi kai yhteen sen alkuperäisenkin ultra-arvion kanssa, että 3700 g laskettuna aikana. Terkkari kuitenkin sanoi että on vaikea arvioida kun vauva on niin syvällä, mutta siellähän hän on majaillut jo viisi viikkoa ainakin eli lääkärineuvolasta asti. KOHDUNSUUN TILANNETTA ei muuten minullakaan ole tarkastettu sittemmin eli viiteen viikkoon. Silloin oli kiinni mutta lyhentynyt (1,5 - 2 cm) ja paikat pehmenneet.
Esikoinen hokee tuossa että " keittoo, keittoo" ... Big Brotheria katsoneet voisivat saada kaksimielisiä mielleyhtymiä :) Mutta porkkanakeittoa vaan odottelee liedeltä, kun erehdyin sanomaan että sitä ois tulossa.
Coe
Nyt voitte tytsyt pistää persiinne penkkiin ja miettiä että toi on hullu! Kävin tänään siis TAYS:issa ja alunperin oli käsketty varautua käynnistykseen. No paino arvioksi saatiin 4,1 kg ja mä sain itse valita mitä tehdään... Arvatkaas valitsinko käynnistyksen?? Oikein yllätin itselleni sanomalla, jos ei tänään.... No toisaalta nyt on hyvä olla kun tiedän että mun flunssa on antamassa periksi. Ensimmäinen kuumeeton päivä tänään ja nenä on kuiteski aivan tukossa, jos vaikka tästä sais itsensä vähän parempaan kuntoon. Viimeinen deadline on nyt 30.10. jollon mut otetaan osastolle,jos ei synnärillä lähde käyntiin tai ole syntynyt sitä ennen. Joten nyt sit sitä kolmee ässää...
MIANNI: Tsekkaile nyt niitä liikkeitä, musta ei oikein kuulostanut kivalta että terkat ( ja sinä ) ootte ollut huolissaan liikkeistä ja sit lääkäri puhuu noin. Sullahan on ollut niitä turvotuksia sun muitakin jo vaikka kuinka pitkään, joten luulisi että käynnistävät aika herkästikin. Ja noi epämääräiset painoarviot on muuten ärsyttäviä. Tokihan niissä on aina se virhemarginaali, mutta mua ainakin ärsyttää noi empä-nyt-tiedä-kone-väittää-mutta tyypit. Tänään oli taas mulla sellainen täti että oli hyvin jämpti mielipiteestään. No toivottavasti osui oikeaan kun sanoi, että mahan läpi tuntuis vähän pienemmältä kuin kone näyttää...
Merileijona vai kuka kyseli siitä ettei vaavi kiinnity alas? On jo tullutkin kerrottua, mutta meillä ei ole yksikään kiinnittynyt alas, tämä önnimönniäinen on nyt alempana kun muut ovat olleet, muttei kiinnittynyt. Tyttärestä lääkäri sanoi, ettää synnytys kestää kun on niin ylhäällä, mutta niinpä vaan neiti hihku maailmassa jo 30 minuuttia myöhemmin. Tosin häneltä katosi sydänäänet hetkeksi, koska tuli niin vauhdilla ja napanuora oli jostain syystä tosi lyhyt. Laittoivat imukupin että saavat tarvittaessa nopeasti ulos, mutta omin voimin neiti sitten kuiteskin tuli lääkäri vain ohjaili ulos tuloa. Pojat ovat tulleet ulos ilman imukuppia ja vauhdikkaasti vaikkeivat olekaan kiinnittyneet eli ihan on yksilöllistä tämäkin, ei voi päätellä että ylhäällä oleva vauva tarkoittaa monen tunnin työtä...
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja kiitokset terveisistä niille jotka ovat malttaneet / ehtineet terveiset tuomaan tänne odottajienkin pinoon!
Rapu 38+6
Eli niin se vaan tuli meikäläisenkin vuoro käydä palkinto lunastamassa! Lauantai-aamupäivällä kesken kaupubgilla käynnin tuli lähtö synnärille ja siellä parin tunnin urakan jälkeen tytöntyllerö syntyi! Paino 3915g, pituus 52cm ja nuppi 35. Tänään tultiin kotiin ja aivan ihmeissään ollaan koko sakki pienestä tytöstä!!!
Synnytys meni hyvin ja nopeasti ja jopa ilman tikkejä tälläkertaa selvisin, eli ihan tasapyllyllä täällä koneella istutaan kaksi päivää synnytyksen jälkeen!! Uskomatonta, mutta näköjään mahdollista!
Palailen kirjoittelemaan tarinan myöhemmin, mutta oikein paljon jaksamisia kaikille ja uskoa että se lähtö voi tulla vaikka keskellä kirkasta päivää! =) Ja tietenkin onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille! Nyt perheen pariin!!
Terkuin, neljäs ja tyttä 2vrk
Eli synnytys käynnistyi lauantaina 21.10, eli tarkka tyttö oli ja syntyi tasan 40+0!!!
Puol 3 asti tullut suppareita säännöllisesti ja välit vain lyhenee..Synnärille jo soitin ja pyysivät tulemaan heti kun vaan siltä tuntuu ettei enää ole hyvä olla kotona.
Jännittää. Ihanaa. Kamalaa.
Pixelina ja Camelot! Olettekin jo varmaan molemmat lähteneet nyytinhakuun!! Tsemppiä ja supparisäteitä kaikille lokamasuille!!! =)
levila ja neiti 1vko 5pvä!
Voimia mukaan ja hyviä ponnistuksia!
itsestäkin olisi (kiva)lähteä.
tänään on alamaha ollu arka,muttei supistele.odotan että saisin vauvan kainaloon ja eroon jo mahasta,mutta pakko myöntää että synnytys hieman hirvittää!
ensimmäisessä olin avoimin mielin,koska en tiennyt mitä odottaa.ja sitten kun ponnistus tuntui AIVAN kauhealta ja tuskaiselta niin siitä on jäänyt kammo...
pitäis vaan muistaa että synnytykset on erilaisia.ihana kun on täältä saanut lukea helpohkoista synnytyksistä,niin se antaa positiivista mieltä.
mutta ei mahda mitään.kestettävä vaan on...
Ja hirmuisesti onnea matkaan Camelot ja Pixelina. Kyllä tämä meidän väki tällä puolella vähenee hitaasti mutta varmasti, joten pakko se on minunki vuoro joskus tulla :D
Kiitokset Coe, Raputyttö ja muut myötäelämisestä. Coe oli oikeessa, että mulla on tuohon lääkäriin jo niin kypsä ennakkoasenne, että enää mikään ei oikeestaan yllätä. Olen n. 99% varma, että jos ois ollu se toinen lääkäri, niin olis laittanu saliin ja puhkassi kalvot. Pää on kuitenki kuulemma siinä ihan alhaalla ja kalvorakko pullottaa, joten sinällään ei ois edes riskaapelia hommaa. Ja varmasti ois vauva parissa tunnissa sylissä.
TOISAALTA; mitään oikeaa syytähän ei varsinaisesti ole käynnistää, eli periaatteessa tuo lääkäri oli oikeessa. Tosin en kyllä kauheesti laita painoa sille ultralle, oli sen verta pikainen tutkimus (niinku sillä lääkärillä AINA). Eli aion kyllä tarkkailla nuita liikehommia entistä tarkemmin. Onneksi nyt illalla on pariin otteeseen tuntunu liikehdintää. Lisäksi tuo mun oma terkka on ollut tosi tarkka esikoisen ja kuopuksen painon arvioinnissa, molemmista sanoi ihan lopussa, että on pikkasen alle 3,5kg ja poika oli 3310g ja tyttö 3410g eli nappiin meni. JA nyt tosiaan sanoi tänään, että on varmasti selkeesti isompi kuin aiemmat.
Mutta, eipä tätäkään auta kauheesti vatvoa. Painonhan näkee, kun vauva syntyy jne :) Itseasiassa, pitkästä aikaa tuntuu taas semmosia voimakkaita kiristyksiä tuossa alamahalla ja limaakin yhä tulee, että jos tästä vaikka parin päivän sisään :))) Eikös se minun veikkaus ollut 26.pvä eli siihen on hyvät mahikset.
Me käytiin tuossa alkuillasta koko perheellä hautuumaalla ja oli kyllä tavallaan liikuttavaa kuunnella lasten pohdiskelua kuolemasta jne. Ja tuli itselläkin tippa linssiin, kun kynttilöitä haudoille laiteltiin. JOtenkin se kuolema ja syntymä tuntui olevan liian lähellä toisiaan tjn.
Mihinhän mulla piti vielä kommentoida.. ei kyllä muista :( Kiva oli kuulla, että JENI ja poika ovat kotona. Ja COELLE tsemppiä sen turpoomisen kans, muista ettet ole yksin asian kans :D Täällä on sellainen maxivalas, että peilit pitää kiertää kaukaa, ihan oman mielenterveydenkin vuoksi.
Nyt toivottelen HYVIÄ UNIA kaikille ja jos joku joutuu ensiyönä valvomaan, niin toivottavasti NIIDEN OIKEIDEN supistusten kanssa!
Mianni 40+2 (missähän vaiheessa se jipii- tunne katosi tuosta viikkojen suurentumisesta.. )
Nyt on tunnin supistellut 10 min välein. Kuitenkin jo 6 alkoi aamulla 20 min. välein supistella, niin ei uskalla kovin pitkään odotella, kun matkaakin on tunti. Jos synnytys on ihan alkutekijöissään, niin lähden kyllä vielä kotiin.
Jos en illalla palaile niin sitten olen jäänyt synnyttämään.
Pixelina rv 40+6 (ehkä piakkoin 0+0)