Potilaiden huono käytös osasyy terveydenhuollon kurimukseen
Miltä sinusta tuntuisi, jos kohtaat päivittäin jopa kymmenittäin ihmisiä töissä ja suurinosa heistä kohtelee sinua kuin paskaa? Ei arvosta ammattitaitoasi, laukoo loukkaavia henkilökohtaisia kommentteja, vaatii sinua tekemään niinkuin haluaa vaikket niin voi tehdä ja tästä seuraa mm. äänenkorotusta, inttämistä, tappelua tai jopa uhkailua?
Siinä on se, mitä hoitajat ja lääkärit kohtaavat päivästä toiseen. Yksi suurin syy, miksi alalla on työvoimapula on se, että joutuu päivittäin kohtaamaan tuollaista. Lääkärit ovat opiskelleet jopa 12 vuotta yliopistokoulutusta ollakseen erikoislääkäreitä ja työ on tuollaista. Jokaisen täällä olevan pitäisi katsoa peiliin ja miettiä, kestäisi itse tuollaista työympäristöä. Ja sen jälkeen miettiä, kuinka paljon jatkossa haukkuu terveydenhuollon henkilökuntaa.
Olette itse osasyyllisiä työntekijäpulaan.
Kommentit (79)
En ole kyllä ikinä nähnyt itse esim. odottaessani vastaanotolle mitään huono käytöstä ketään hoitotahoa kohtaan. Jossain päivystyksessä on varmaan humalaisia mutta ikinä en normi vastaanotolla ole nähnyt mitään epäasiallista käytöstä koskaan.
On tullut itsekin oltua päivystyksessä ja läheisen takia eikä siellä ollut silloin edes humalaisia tai mitään häiriköintiä miltään osin. Oli rauhallista kuin huopatossutehtaalla. Olin jopa psyk.poliklinikan asiakas pitkään eikä sielläkään ollut koskaan minkäänlaisia häiriöitä eikä kukaan edes koskaan huutanut kun odotettiin vuoroa ja väkeä lappoi sinne ja tänne.
Sillä nämä kirjoitukset tuntuvat joskus vähän oudolta.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä nähnyt itse esim. odottaessani vastaanotolle mitään huono käytöstä ketään hoitotahoa kohtaan. Jossain päivystyksessä on varmaan humalaisia mutta ikinä en normi vastaanotolla ole nähnyt mitään epäasiallista käytöstä koskaan.
On tullut itsekin oltua päivystyksessä ja läheisen takia eikä siellä ollut silloin edes humalaisia tai mitään häiriköintiä miltään osin. Oli rauhallista kuin huopatossutehtaalla. Olin jopa psyk.poliklinikan asiakas pitkään eikä sielläkään ollut koskaan minkäänlaisia häiriöitä eikä kukaan edes koskaan huutanut kun odotettiin vuoroa ja väkeä lappoi sinne ja tänne.
Sillä nämä kirjoitukset tuntuvat joskus vähän oudolta.
No siis harvoin nämä ongelmat potilaille näkyvätkään. Se mitä tapahtuu toimenpidehuoneissa, vastaanotolla ja osastoilla on sitä todellista tilannetta eikä vastaanottoaula.
Lol olin kerran yötä haartmanin osastolla siellä oli varmaan 10 potilasta siellä tarkkailussa. Yks pappa oli sydänongelmien takia ja soitti kokoajan kelloa ja huuteli että tämä on paska sairaala 😅
Nykyään yhä harvemmat enää haluaa olla lääkäreitä tai hoitajia. Molemmille aloille vielä hakeudutaan, ja koulutukset käydään, mutta varsin monet valmistuttuaan eivät jää alalle pysyvästi. Hoitajat kouluttautuvat johonkin muuhun, lääkäreitä menee tutkimustyöhön, johtotehtäviin, kirjailijoiksi. Nykyihmiset haluavat olla taiteilijoita, somevaikuttajia, vlogettajia ja blogittajia, tai sitten vain muuten työttömänä ja yhteiskunnan elättinä etsiskellä todellista minäänsä kotosalla mieluummin kuin mennä "paskatöihin", joita suurin osa töistä nykynuorten mielestä on.
Jospa jokainen valittaja ja ruikuttaja vaivautuisi käymään edes ensiapukurssin. Voisi ehkä joskus olla hyödyksi jollekin hänkin.
No voi teitä ressukoita! Työ olis muuten kivaa, mutta kun siellä on niitä potilaita. Sitten ne tulee selittelemään niitä niitten vaivoja ja kaikkia oireita, ihan ku jotain kiinnostais.
Vierailija kirjoitti:
No voi teitä ressukoita! Työ olis muuten kivaa, mutta kun siellä on niitä potilaita. Sitten ne tulee selittelemään niitä niitten vaivoja ja kaikkia oireita, ihan ku jotain kiinnostais.
Ehei. Voi meitä ressukoita, jotka tarvittais niitä lääkäreitä ja hoitajia, joita ei koko ala motivoi enää ollenkaan.
Terveisin eläkkeellä oleva lääkäri
Täällä äitiyslomalla oleva lääkäri. Työ itsessään on todella palkitsevaa mutta kyllähän nuo huonosti käyttäytyvät potilaat, kiire ja resurssien puute on saanut pohtimaan vaihtoa tutkimuspuolelle. Nyt kun on hetken ollut työelämästä pois niin on saanut perspektiiviä. En tiedä haluaako enää sen kaaoksen keskelle haukuttavaksi.
Toki myös hyvin käyttäytyviä ihmisiä on paljon.
Mä oon nähnyt kamalaa käytöstä tk:ssa ja sairaaloissa, mutta en ikinä yksityisillä lääkäriasemilla. Yksi tapaus jäi erityisesti mieleen. Käytiin tk:n päivystyksessä korvakipuisen lapsen kanssa. Kun lääkäri avasi oven ja kutsui meitä, joku nainen hyökkäsi lääkärin eteen ja tunki puhelintaan hänen naamaansaa huutaen "kato mitä sä teit, kati mitä sä teit". Vahtimestari ohjasi naisen pois ja lääkäri pyysi meidät heti sisään, jonoa kun oli. Lääkäri tuntui olevan ok ensin, mutta sitten huomasin että hänellä kostuu silmät ja vaikea keskittyä. Mun lapsi sanoi lääkärille "ei ole hätää, älä itke" ja lääkäri pyyteli anteeksi.
En myöskään voi hyväksyä sitä, miten retuperällä oleva vanhusten kotihoito ja avohoitoon perustua surkea mt-sairauksien hoito kaatuu julkiseen terveydenhoitoon. Haluaisin myös, että jokainen päihdeongelmainen joka on millään tavalla uhannut lääkäriä saadakseen haluamiaan reseptejä laitettaisiin kunnon vastuuseen teoistaan tavalla tai toisella.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö,
potilaita kohdellaan suomen terveydenhuollossa luokattoman huonosti,
akuutissa saat jonottaa 8 tuntia, mitään ei tutkita, kaikki on luulosairaita ja lykätään vaan buranaa ja masennuslääkkeitä joka vaivaan.8000 ihmistä kuolee vuosittain p*skaan hoitoon ja vääriin diagnooseihin.
Siinäs näit.
Ei sun juttus ollut mikään akuutti, jos pystyit 8 tuntia jonottamaan ja selvisit hengissä.Se on tarkoitettu niille, joilla on oikeasti hengenhätä.
Luuletko esim.rintakipupotilaan tietävän itse, onko hengenhätä? Jos akuutissa uskotaan, ettei hengenhätää ole, mutta tutkitaan, onko se väärin? Tai hengenahdistuspotilaan tunne, ettei saa ilmaa, mutta paljastuu, että voi odotella tunteja tutkimuksia, kun saa ensiavuksi avaavaa?
Olipa typerä kommentti.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Julkisessa sairaanhoidossa saa pelätä henkensä puolesta jonka takia siellä pitää yrittää pitää puoliaan. Liian usein lääkäri on sanonut ettei sinulla mitään ole vaikka olet kuoleman partaalla. Menet yksityiselle ja sieltä passitetaan heti sairaalaan. Tai sitten uskot lääkäriä ja menet kotiin mistä et enää poistukaa. Liian paljon on saanu lukea näistä epäpätevistä lääkäreistä. On pakko vaatia tutkimuksia vaikka uhkaamalla jos lääkäri on epäpätevä typerys.
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa sairaanhoidossa saa pelätä henkensä puolesta jonka takia siellä pitää yrittää pitää puoliaan. Liian usein lääkäri on sanonut ettei sinulla mitään ole vaikka olet kuoleman partaalla. Menet yksityiselle ja sieltä passitetaan heti sairaalaan. Tai sitten uskot lääkäriä ja menet kotiin mistä et enää poistukaa. Liian paljon on saanu lukea näistä epäpätevistä lääkäreistä. On pakko vaatia tutkimuksia vaikka uhkaamalla jos lääkäri on epäpätevä typerys.
Tämä!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä äitiyslomalla oleva lääkäri. Työ itsessään on todella palkitsevaa mutta kyllähän nuo huonosti käyttäytyvät potilaat, kiire ja resurssien puute on saanut pohtimaan vaihtoa tutkimuspuolelle. Nyt kun on hetken ollut työelämästä pois niin on saanut perspektiiviä. En tiedä haluaako enää sen kaaoksen keskelle haukuttavaksi.
Toki myös hyvin käyttäytyviä ihmisiä on paljon.
Kannattaa sitten ainakin itse olla provosoimatta potilaita, jossain se kamelin selkä nimittäin katkeaa, jos ystävällisestä ja avoimesta lähestymistavasta huolimatta tulee kohdelluksi alentuvasti. Usein se on niin, ettei savua ilman tulta. En usko ollenkaan, että potilas/asiakas varaa lääkäriajan ensin koko aamuyön suunniteltuaan huonon käytöksen protokollaa vastaanotolle. Apuahan sinne mennään hakemaan ja oletusarvo myös on että sitä myös saadaan. Asiallisesti. Ilman vittuilua ja näsäilyä.
Hoitajat käyttäytyvät helvetin huonosti niin toisiaan kuin myös potilaita kohtaan, tässä syy !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki myös hyvin käyttäytyviä ihmisiä on paljon.Kannattaa sitten ainakin itse olla provosoimatta potilaita, jossain se kamelin selkä nimittäin katkeaa, jos ystävällisestä ja avoimesta lähestymistavasta huolimatta tulee kohdelluksi alentuvasti. Usein se on niin, ettei savua ilman tulta. En usko ollenkaan, että potilas/asiakas varaa lääkäriajan ensin koko aamuyön suunniteltuaan huonon käytöksen protokollaa vastaanotolle. Apuahan sinne mennään hakemaan ja oletusarvo myös on että sitä myös saadaan. Asiallisesti. Ilman vittuilua ja näsäilyä.
Niin juuri. Usein potilasta vähätellään, mollataan, kipu aliarvioidaan ja passitetaan kotiin. Mitään apua ei saa jos sitä ei VAATIMALLA VAADI. Pompotellaan edestakaisin mene tk-aijaa just tulin sieltä käskivät tänne. Mitäs sitten teet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Onko tämä totta? Itselläni ei ole tullut pieneen mieleenikään ikinä alkaa inttää, vaatia, uhkailla lääkäriä. Siis onko tämä oikeasti yleistä? Hirveää.
En kyllä itse törmännyt koskaan moiseen. Tuntuu hyvin vahvasti liioitellulta kertomukselta, sillä en ainakaan itse kokenut tai nähnyt koskaan mitään tuollaista ja kaksi alan tutkintoa harjoitteluineen ja työpätkineen on mullakin. Toki kaikki potilaat ja omaiset eivät olleet aina vain positiivisia ja helppoja, mutta mitään erityisen hankalaa ja ihmeellistä en ole koskaan nähnyt tai kuullut. Ehkä ap on sitten niitä inhottavia potilaista juoruavia töksäyttelijöitä ja on saanut sitten samaa takaisin? Tai sitten hän on niin kypsymätön ja ammattitaidoton, että ottaa kaikki pienimmätkin jutut henkilökohtaisesti ja negatiivisesti? Ehkä hän ei ymmärrä, että usein hankalassa tilanteessa (mahdolliset kivut, epävarmuus, huoli jne.) oleva ihminen ei luonnollisestikaan ole aina vain kuin päivänpaiste, vaan enemmän tai vähemmän huonovointinen ja ehkä ärtynytkin, mutta että se on vain luonnollista eikä henkilökohtainen loukkaus hoitajaa/lääkäriä kohtaan? Sama hoidon vaatimisessa. No, mene ja tiedä, mutta aika överiltä tuo kirjoitus kyllä kuulostaa.
Se, onko potilaalla sepsis ei edes selviä 12 tunnissa.
Veriviljelyiden vastauksissa menee useampi päivä.
Ei se silti tarkoita, että hoito alkaa vasta usean päivän päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö,
potilaita kohdellaan suomen terveydenhuollossa luokattoman huonosti,
akuutissa saat jonottaa 8 tuntia, mitään ei tutkita, kaikki on luulosairaita ja lykätään vaan buranaa ja masennuslääkkeitä joka vaivaan.8000 ihmistä kuolee vuosittain p*skaan hoitoon ja vääriin diagnooseihin.
Siinäs näit.
Ei sun juttus ollut mikään akuutti, jos pystyit 8 tuntia jonottamaan ja selvisit hengissä.Se on tarkoitettu niille, joilla on oikeasti hengenhätä.
Luuletko esim.rintakipupotilaan tietävän itse, onko hengenhätä? Jos akuutissa uskotaan, ettei hengenhätää ole, mutta tutkitaan, onko se väärin? Tai hengenahdistuspotilaan tunne, ettei saa ilmaa, mutta paljastuu, että voi odotella tunteja tutkimuksia, kun saa ensiavuksi avaavaa?
Olipa typerä kommentti.
Omaa järkeään voi myös käyttää. Päivystykseen tulee yllättävän paljon näitä, joilla on sellaista vaivaa, joka ei vähänkään maalaisjärkeä käyttämällä ole akuutti tai joka parantuisi itsestään kotona odottamalla.
Työkaverini loistava esimerkki. Ravaa päivystyksessä varmaan parin kuukauden välein. Menee perusflunssaankin aina hakemaan antibiootit. Miksi tiedän? On erittäin avoin asioistaan ja huutele työpaikalla vaivansa peräpukamoista sormen nirhaumaan.
Ongelma onkin se, kun päivystykseen hakeudutaan ei-päivystyksellisten vaivojen vuoksi, palvelu ruuhkautuu ja ne oikeasti apua tarvitsevat saattavat jäädä huomaamatta.