Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö köyhien lasten päästä jätskikiskalle?

Vierailija
31.07.2022 |

Toimin vapaaehtoisena ystävänä/juttuseurana työttömälle yh:lle, jolla on 4 lasta. Kun viimeksi tavattiin, nainen kertoi syövänsä pelkkää kaurapuuroa yli viikon, koska hän oli halunnut ostaa lapsilleen jätskit jätskikiskalta edes kerran kesän aikana. Siihen oli mennyt niin paljon rahaa, että lapsillekaan ei voinut ostaa enää kaupasta edes maitoa ja kasviksia. Mutta kyseisen äidin mielestä se oli sen arvoista, koska lapset oli niin riemuissaan hienoista jätskeistään!

Kyseinen jätskikiska sijaitsee paikalla, josta on n. 200 m matkaa K-Marketiin. Sieltä saisi taatusti paljon halvempaa jätskiä, jos ei voi odottaa että pääsee kotiin asti. Mun teki mieli puhua naiselle vähän järkeä, mutta vapaaehtoisena toimiessani en saa kritisoida toisen päätöksiä tms., joten yritin parhaani eläytyä lasten iloon. Asia on kuitenkin jäänyt vaivaamaan mua kovasti. Onko kyseinen nainen typerä idiootti vai onko jätskikiskassatodella jotain niin maagista ja taivaallista, että köyhien kannattaa tinkiä ruuasta sen takia? Pitäisikö köyhien perheidem lapsille jakaa joka kesä kupongit, joilla saa ilmaisen jätskin jätskikiskalta, jotta köyhien ei täytyisi tinkiä sen takia jostain muusta?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sama asia saada kaupan jäätelöä!

Mä säästin lujasti talven jotta saamme lomamatkalla juurikin ostaa lapselle jätskin jätskikioskista. Sma asia kuin itsellä maksaa euro enemmän kahvikupista oikeassa kupissa eikä aikuisten nokkamukisita!!

Se tunne kun nuuhkit sitä kahvia j apidät sitä kahvikuppia. lapselle on varmaan sama pitää sitä hienoa jätskitötteröä kädessä, oikea pallo, eikä pakastimessa littaantunut jätskikasa!

Älkää irvikö köyhien iloille!

Lapsi voi muistaa ikuisesti sen kun istuttiin äidin kanssa oikeaa jätskitötteröä syöden!

Lapsi myös varmasti muistaa myös ikuisesti miten äiti oli köyhä luuseri joka ei jaksanut mennä edes töihin jotta olisi ollut varaa kunnon ruokaa joka päivä. 

Vierailija
22/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, hyvä vitsi. Ei Suomessa ole niin köyhiä, etteikö voisi ostaa jäätelöä kesällä.

En usko, että on vitsi. Elämänhallinta hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon maksaa parin pallon tötterö esim. Helsingissä kiskalla?

Vierailija
24/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti kaupasta jo 50 sentillä jätskiä mutta on se lapsille elämys käydä kioskilta jäätelöä edes kerran kesässä.

Kohta tähän tulee tietysti kaikki hyvätuloiset kertomaan etteivät missään nimessä tuhlaisi moiseen ja mielummin nekin rahat säästetään osakkeisiin eikä syödä edes sitä kaupan jäätelöä.

No niin meillä tehtiin kun olin lapsi, että ostettiin kotiin halvimpia litran jätskipaketteja ja kierrettiin jätskikiskat kaukaa. Kaupasta saatiin ostaa jätskiä ehkä pari kertaa vuodessa ja silloinkin kannatti aina valita Eskimo-puikko, koska jos otettiin halvinta mitä kaupata sai, vanhemmat palkitsi sen laittamalla ylimääräistä rahaa meidän osakerahastoihin.

Olin 16 kun kävin ekaa kertaa jätskikiskalla, kaveriporukan mukana pienen painostuksen alaisena, tuhlaten siinä kallisarvoisia kesätyörahojani. Jälkikäteen kadutti, kun mietin mitä muuta sillä rahalla olisi saanut. Olihan se jätski hyvää, mutta Eskimo-puikko olisi riittänyt ihan yhtä hyvin.

Onneksi kasvoin perheessä, jossa on fiksut vanhemmat.

Vierailija
25/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä vapaaehtoinen ystävä, haukkumassa julkisesti idiootiksi avuntarvitsijan..hyi helvetti minkäläinen ihminen🤮

Vierailija
26/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon maksaa parin pallon tötterö esim. Helsingissä kiskalla?

Ei paljo mitää, jotain 7 euroa vain.

Vierailija
27/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täydy. Voi kuitenkin olla niin että tuo jäätelökioskilla käynti ja oman jäätelön valitseminen monista erikoisistakin makuvaihtoehdoista, on ollut lasten mielenterveydelle tärkeämpää kuin se että olisivat sinäkin päivänä juoneet maitoa ja syöneet kaalia ja porkkanaa.

Jäätelökioskilla käynyti on elämys heille jotka eivät sinne usein pääse.

Vierailija
28/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jäätelökioski perustuu muuhun kuin jäätelöön. Se voi olla lasten kesän kohokohta.

Itse olen kohta 60 ja muistan ekan softiksen. Se oli niin erikoista. Olihan se jäätelökioskin softis paljon kalliimpi, kuin kaupasta tavallisesti ostettu puikko tai jaettu pakettijäätelö. Muisto elää. Mielestäni se oli paljon paremman makuinen kun nykyiset. Ehkä siinä aika kultaa muistot.

Vierailija
29/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sama asia saada kaupan jäätelöä!

Mä säästin lujasti talven jotta saamme lomamatkalla juurikin ostaa lapselle jätskin jätskikioskista. Sma asia kuin itsellä maksaa euro enemmän kahvikupista oikeassa kupissa eikä aikuisten nokkamukisita!!

Se tunne kun nuuhkit sitä kahvia j apidät sitä kahvikuppia. lapselle on varmaan sama pitää sitä hienoa jätskitötteröä kädessä, oikea pallo, eikä pakastimessa littaantunut jätskikasa!

Älkää irvikö köyhien iloille!

Lapsi voi muistaa ikuisesti sen kun istuttiin äidin kanssa oikeaa jätskitötteröä syöden!

Lapsi myös varmasti muistaa myös ikuisesti miten äiti oli köyhä luuseri joka ei jaksanut mennä edes töihin jotta olisi ollut varaa kunnon ruokaa joka päivä. 

Onneksi ne myös muistaa, ettei äiti ollut tökerö ja typerä, niin kuin jotkut köyhyyttä kommentoivat.

Vierailija
30/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täydy. Ei se maailma niin toimi, että kaikki saa kaikkea. Hyvä oppia tämä jo lapsena. 

Vierailija
31/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, tehkää toki innokkaimmat lasu äidistä joka syö viikon kaurapuuroa saadakseen lapsilleen ruuan lisäksi sekä vihanneksia että jäätelöpalloja. :D

32/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, hyvä vitsi. Ei Suomessa ole niin köyhiä, etteikö voisi ostaa jäätelöä kesällä.

Ei todella kukaan niin köyhä ole että pitää sen vuoksi syödä kaurapuuroa päivätolkulla voidakseen ostaa jäätelöä.

Vierailija
33/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se paljon hienompi juttu köyhälle kuin sellaiselle joka sinne pääsee milloin vain. Tai voi ostaa lomamatkalla hienon annoksen. Moni täälläkin tuota kritisoivat, ovat ostaneet omalle lapselle jonkun todella hienon jäätelöannoksen ja samalla itselleen kalliin erikoiskahvin.

Vierailija
34/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yksinhuoltajalle niin korkeat sosiaalietuudet, että kyllä niillä lapsille ostaa kiskalta jätskit.

Vierailija
35/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aloittaja ole trolli vai onko todella vapaaehtoistyöntekijä noin ilkeä vähävaraisia lapsia kohtaan..

Vierailija
36/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ite kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella kukaan niin köyhä ole että pitää sen vuoksi syödä kaurapuuroa päivätolkulla voidakseen ostaa jäätelöä.

Ei olekaan, ellei elämänhallinta ole täysin retuperällä. Olen itse elänyt toimeentulotuella ja silloinkin oli kevyesti varaa ostaa lapsille jäätelökioskista jäätelöt.

Vierailija
37/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti kaupasta jo 50 sentillä jätskiä mutta on se lapsille elämys käydä kioskilta jäätelöä edes kerran kesässä.

Kohta tähän tulee tietysti kaikki hyvätuloiset kertomaan etteivät missään nimessä tuhlaisi moiseen ja mielummin nekin rahat säästetään osakkeisiin eikä syödä edes sitä kaupan jäätelöä.

No niin meillä tehtiin kun olin lapsi, että ostettiin kotiin halvimpia litran jätskipaketteja ja kierrettiin jätskikiskat kaukaa. Kaupasta saatiin ostaa jätskiä ehkä pari kertaa vuodessa ja silloinkin kannatti aina valita Eskimo-puikko, koska jos otettiin halvinta mitä kaupata sai, vanhemmat palkitsi sen laittamalla ylimääräistä rahaa meidän osakerahastoihin.

Olin 16 kun kävin ekaa kertaa jätskikiskalla, kaveriporukan mukana pienen painostuksen alaisena, tuhlaten siinä kallisarvoisia kesätyörahojani. Jälkikäteen kadutti, kun mietin mitä muuta sillä rahalla olisi saanut. Olihan se jätski hyvää, mutta Eskimo-puikko olisi riittänyt ihan yhtä hyvin.

Onneksi kasvoin perheessä, jossa on fiksut vanhemmat.

Kuulostaapa ihanalta lapsuudelta.

Vierailija
38/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti menee hyvin, mutta en ole itse nuorena enkä ole nyt lapsilleni ostanut jäätelöä jäätelökiskalta niitten järkyttävien hintojen takia.

Perinteisesti ostanut kaupasta ja syönyt ulkona. Myös perus kioskissa, kauppakeskuksissa, pikaruokaloissa, etelässä ulkomailla jne. hintasuhde on suht kohdallaan. Eli ei tarvitse elää ilman jäätelöä ja elämyksiä. Joka paikassa saa jäätelöä halvemmalla kuin niissä vain kesäisin auki olevista jäätelökioskeista.

Vierailija
39/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuilla vanhemmilla on fiksuja lapsia. Elämänhallinta hukassa kasvattaa samanlaisia lapsia. Kaikki lähtee kodista.

Vierailija
40/124 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks joulussakin ole kyse tunnelmasta enemmän kuin lahjoista? Odotuksesta, tunne erityisyydestä ja yhdessä olemisesta?

Jos joka päivä on pitsaa, jätskiä tai jouluruokia, ei osaa arvostaa sitä hetkeä enää samalla tavalla. Kyllähän tuossa oppii lapset arvostamaan ihan eri tavalla asioita erityisenä hetkeä kuin he, joille kaikki tulee helposti rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän