Missä ammatissa ovat töykeimmät ihmiset?
... teidän mielestänne?
Oma kokemukseni on, että lääkärit. Tuntuu siltä että koitetaan hoputtaa aina vastaanotolta mahdollisimman pian pois, diagnoosiksi annetaan aina joku mahdollisimman helppo ja pinnalla oleva lievä tauti ja ärsyynnytään jos paljon kivuissa oleva ihminen haluaa muutakin hoitoa kuin buranareseptin ja kotihoitoa useiden turhien lääkärikäyntien jälkeen. Ihmeellinen ylimielisyys ja tunnekylmyys usein läsnä.
Liian moni vakava sairaus ja syöpä jää kokonaan diagnosoimatta, jos potilas ei osaa pitää puoliaan ja oikeasti suorastaan pakottaa lääkärin tekemään työnsä ja lähettämään jatkotutkimuksiin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, ja erityisesti enkunopet! Mikä helvetti siinä on että suurin osa niistä on täysiä mulkkuja?
Ainejakauma on kieltämättä jännä, sitten taas usein historian opettajat ovat leppoisia.
-AP
Pankkivirkailijat; vaativat ensin kaikki hlötiedot kengännumeroa myöten, koska ei ole virallista prokuraa. Suvaitsevat antaa firman tilitiedot vain firman omistajalle, josta puhuvat minulle käyttäen omistajan etunimeä. Eivät ole tavanneet koskaan. mutta pankin paskantärkeät nyt esittävät tärkeää. Kysyin omistalta onko tuttu. Ei ollut kuullutkaan. Tätä ongelmaa ei ollut kun kylässä oli vielä pankin konttori ja tutut töissä. Yt firman ikäinen kirjanpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pidä lääkäreistä ihmisinä enkä ammattilaisina.
- Hoitaja
Miksi sinun pitäisi heistä pitää?
He ovat henkilöitä, jotka sattuvat työskentelemään samalla alalla kuin sinä ja samassa työpaikassa.
Ei työtovereiden kanssa tarvitse kaveraata, ystävystä eikä jauhaa päivät pitkät paskaa.
Riittää kun tulee toimeen heidän kanssaan, että työt hoituvat.
Potilaiden takia terveydenhuollossa duunissa ollaan, sen näyttää varsin moni alalla toimiva usein unohtavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä tulisi jos potilaan annettaisiin tehdä itse itselleen se diagnoosi? 🤣 Kyllä siinä on jokin idea, että lääkäri sen tekee, eikä vain yritä miellyttää sitä potilasta.
Kun edes yritettäisiin tehdä JOKIN diagnoosi eikä vain annettaisi buranaa ja kotilepoa. Syöpädiagnoositkin viivästyy kun rynnätään johtopäätöksiin oireita kuuntelematta ja sanotaan että kyseessä on vain migreeni tai luulotauti. Kun jonkun lääkärin sitten lopulla saa pakotettua lähettämään tutkimuksiin, on hoito sitten valitettavan usein jo liian myöhäistä.
-AP
Älä jaksa olla lapsellinen. Tämän tyyppisiä yksittäistapauksia varmasti sattuu, mutta suurin osa käynneistä on täysin turhia. Varsinkin syöpä vedetään tarvittaessa pimeästä nurkasta irvistelemään ja kalisuttamaan hampaitaan.
Lääkärit. Usein selvästi näkee, että ei kiinnosta pätkääkään todella tutkia ja hoitaa potilaan vaivoja. Minä esim. kävin todella useita kertoja eri lääkäreillä kun minulla oli esim. voimakkaita vatsakipuja, ripulia ja vointi oli todella huono. Minulle määrättiin vain jotain särkylääkkeitä ja lopulta eräs lääkäri vastahakoisesti kirjoitti minulle lähetteen tutkimuksiin, kun siskoni tuli mukaan lääkäriin ja vaatimalla vaati, että minua täytyy tutkia että mikä ne vaivat aihettaa. No, minulla todettiin keliakia ja olin kärsinyt näistä oireista pitkään väärällä ruokavaliolla pitkään vain siksi, että lääkärit eivät halunneet lähettää minut lisätutkimuksiin.
Lääkärit, etenkin nuoret. Siinä osataan kyllä olla niin täynnä omaa koulutusta, että muut puolet ihmisestä jäävät tittelin varjoon. Eikä tarvitse olla itse edes potilaana, vaan ihan lääkärin työn ulkopuolella tehtyjä havaintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, lääkärit eivät ole sosiaalityöntekijöitä, eivät psykolega eivätkä terapeutteja.
He ovat lääkäreitä, joiden ykkösprioroteetti on parantaa ja auttaa sinua sairauksiesi takia.
Ihan yksi lysti millaisia ovat, kunhan auttavat ja hoitavat minut kuntoon.
No miten joku empatiakyvytön kusipää on muka hyvä lääkäri? Kiva mennä sinne vastaanotolle jo valmiiksi kuumotuksissa ja lähteä sieltä vittuuntuneena burana reseptin kera.
Ei minunkaan mielestä lääkärin tehtävä ole jakaa empatiaa päivät pitkät potilaillaan.
Kunhan lääkäri osaa sen hommansa, mihin hänet on koulutettu.
En mene lääkärille hakemaan empatiaa enkä keskustelu hetkiä.
Menen hakemaan apua siihen pirulliseen vaivaan, mikä mulla sattuu olemaan.
Harvoin lähden pikku kipujen ja vaivojen vuoksi heti lääkäriin, koska olen oppinut, että monet niistä ovat tilapäisiä ja itsestään ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, ja erityisesti enkunopet! Mikä helvetti siinä on että suurin osa niistä on täysiä mulkkuja?
Heh joo. Haluaisivat olla tutkijoita, kääntäjiä tms. mutta joutuvat pakosta opettamaan kun muita töitä ei saa, täysin soveltumattomia ihmisläheiseen työhön. Näitähän riittää opetusalalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, lääkärit eivät ole sosiaalityöntekijöitä, eivät psykolega eivätkä terapeutteja.
He ovat lääkäreitä, joiden ykkösprioroteetti on parantaa ja auttaa sinua sairauksiesi takia.
No miten joku empatiakyvytön kusipää on muka hyvä lääkäri? Kiva mennä sinne vastaanotolle jo valmiiksi kuumotuksissa ja lähteä sieltä vittuuntuneena burana reseptin kera.
Veroäyreihin tuntuvat korotukset että ihminen voi määrätä itselleen kaikki haluamansa kokeet?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit. Usein selvästi näkee, että ei kiinnosta pätkääkään todella tutkia ja hoitaa potilaan vaivoja. Minä esim. kävin todella useita kertoja eri lääkäreillä kun minulla oli esim. voimakkaita vatsakipuja, ripulia ja vointi oli todella huono. Minulle määrättiin vain jotain särkylääkkeitä ja lopulta eräs lääkäri vastahakoisesti kirjoitti minulle lähetteen tutkimuksiin, kun siskoni tuli mukaan lääkäriin ja vaatimalla vaati, että minua täytyy tutkia että mikä ne vaivat aihettaa. No, minulla todettiin keliakia ja olin kärsinyt näistä oireista pitkään väärällä ruokavaliolla pitkään vain siksi, että lääkärit eivät halunneet lähettää minut lisätutkimuksiin.
Juuri tätä tarkoitan! Omassa suvussa kanssa keliaakikkoja ja Crohnin tautia sairastavia, ja jokaisella sama kokemus siitä, että on pyöritetty vuosikausia vastaanotolta toiselle mitään oikeaa hoitoa antamatta.
Moni koittaa oikeuttaa tämän täälläkin sillä, että kun mummot jaarittelevat turhasta, niin tietenkään muitakaan ei oteta tosissaan. Mitä?! Voivatko sitten palomiehetkin jättää tulematta tulipalopaikoille vain, koska ala-astepojat tuppaavat pirauttelemaan kokeilunhalussaan pilapuheluja?
Kilpparin vajaatoiminta todennetaan verikokeella ja jos tulos on vajaatoiminnan puolella on todellakin tarpeellista saada siihen tyroksiinilääkitys !
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit, etenkin nuoret. Siinä osataan kyllä olla niin täynnä omaa koulutusta, että muut puolet ihmisestä jäävät tittelin varjoon. Eikä tarvitse olla itse edes potilaana, vaan ihan lääkärin työn ulkopuolella tehtyjä havaintoja.
Älä puhu sontaa. Nuoret lääkärit ovat parhaita.
Hiukan epävarmoja kylläkin, mutta intoa täynnä ja valmiita hoitamaan ihmisiä.
Ja itseasiassa tosi tarkkoja, muistavat hyvin potilaan oireluettelon ja ovat erittäin huolellisia.
N. 57
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutit.
Kiusaajia heissä ainakin on!
Pitäkää varanne ja antakaa huonot arvosanat, niin kaikki näkee, kuka on mulkku, niin ei tarvitse kenekään mennä näiden kiusaajien vastaanotolle, vaan jonkun asiallisen.
Aikanaan täällä oli kaksi naista; katsastuskonttorin asiakaspalelija ja varuskuntasairaalan siivooja. Ajatuksenani oli kesyttää molemmat mummelit, mutta olin niin vähän heidän kanssaan tekemisissä, että kesken jäi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mielestä lääkärin tehtävä ole jakaa empatiaa päivät pitkät potilaillaan.
Kunhan lääkäri osaa sen hommansa, mihin hänet on koulutettu.
En mene lääkärille hakemaan empatiaa enkä keskustelu hetkiä.Menen hakemaan apua siihen pirulliseen vaivaan, mikä mulla sattuu olemaan.
Harvoin lähden pikku kipujen ja vaivojen vuoksi heti lääkäriin, koska olen oppinut, että monet niistä ovat tilapäisiä ja itsestään ohitse.
Suomen terveydenhuollon ongelma on se, että se perustuu liikaa empatiaan. Päihteet, tupakointi, ylipaino on juuri syitä yli sataan sairauteen, mutta sitä ei sanoa ääneen vaan pitää hyssytellä lyömällä se burana resepti käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutit.
Kiusaajia heissä ainakin on!
Pitäkää varanne ja antakaa huonot arvosanat, niin kaikki näkee, kuka on mulkku, niin ei tarvitse kenekään mennä näiden kiusaajien vastaanotolle, vaan jonkun asiallisen.
Komppaan. Arvostelut on tärkeitä - myös hyvästä palvelusta. Säästää muiden aikaa ja asiakkaistaan välittävät ammattilaiset saavat helpommin uutta työtä. Ei vie paljoa vaivaa mutta merkitsee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu sontaa. Nuoret lääkärit ovat parhaita.
Hiukan epävarmoja kylläkin, mutta intoa täynnä ja valmiita hoitamaan ihmisiä.Ja itseasiassa tosi tarkkoja, muistavat hyvin potilaan oireluettelon ja ovat erittäin huolellisia.
N. 57
Oletko koskaan kunnolla jutellut nuoren lääkärin kanssa, lääkärin ollessa vapaa-ajalla? Omia sukulaisia ei tarvitse laskea. En hauku heitä ammattilaisena, varmasti osaavat hommansa, puhun lääkäreistä vapaa-ajalla. Treffiseurana kaikista pahimpia, kun kiinnostaisi enemmän kuka henkilö on, ei se mikä hän on.