Kristiina Mäkelä sanoi sen mitä olen naisurheilusta jo miettinyt kauan. Valokuvaus pitäisi kieltää
Kristiina Mäkelä jyrähti tulisesti: Väkisinkin haarat auki
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/05ef3371-cd3f-46b6-a71c-ce2a85c…
Kaikkia pervoja on liikkeellä. Naisille pitäisi antaa kunnolliset vaatteet tai sitten kieltää kuvaaminen.
Kommentit (160)
Kaikki kuvakulmaongelmat ratkeaisi pitkälahkeisilla trikoosortseilla. Uskoisin että hyppyyn olisi jopa helpompikin keskittyä, kun ei tarvitsisi pelätä minkään vilahtavan, eikä vako olisi epämukavasti täynnä hiekkaa ja housua. Erikoinen ilmiö tämä, kun olisi helppo ratkaisu olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä hiukan jopa koomista, että kolmiloikkaaja valittaa siitä että kuvakulmat valitaan siten että haarat on levällään, kun koko lajin pointti on tavallaan siinä, kuka onnistuu olemaan pisimpään haarat levällään. Luulisi että kuvakulma on siten aika yhdentekevä.
Mutta on tuossa Mäkelällä tavallaan pointtinsakin, vaikka en tuota kyseistä kuvakulmaa nyt kovin kovana pervoiluna osaa pitää. Ja olen kuitenkin jonkin sortin asiantuntija. Ja onhan yleisurheilussa kuitenkin kyse myös atleettisten vartaloiden ihailusta, niillä kilvoittelun lisäksi. Veteen piirretty viiva, että missä menee hyvän maun raja. Tai kai se siellä välilihassa jossain menee, niinkuin elämässä yleensäkin.
Enemmän olen ihmetellyt - ja ollut huolissani - miksei pituushypyn etukameraa ole canceloitu.
Mielestäni valokuva on hyvän maun rajoissa ja upea otos, näyttää kuin urheilija lentäisi stadionin yllä. Nykyään voimme esiintyä lähes alasti ja vastuu siitä siirtyy aina katselijoille. Jos itse 25-vuotiaana hoikkana ja muodokkaana liikkuisin hyvin paljastavissa vaatteissa kaupoissa, kiinnittäisin huomiota. Tästä voisin kuitenkin syyttää katselijoita, huomion syy ei olisi minun.
Näinköhän?
Tämä sotii omaa vapauskäsitystäni vastaan. Valitsen itse vaatteeni ja puen ne itse päälleni, en siis siirtäisi vastuuta siitä katsojille tai kuvaajalle hänen ottaessaan kuvia minusta. Valokuvaajalla on oikeus ja vapaus tehdä työtään.
Nythän ei ollut kyse pelkästään tavallisesta kuvaamisesta, ainahan urheilijoita on kuvattu ja urheilijoiden minäkeskeinen persoona janoaa sitä että heitä katsotaan.
Kyse oli intiimialueen tietoisesta kuvaamisesta. Varmasti jokainen urheilua tv stä seuraava on huomannut miten kuva usein pysähtyy tai viivähtää naisten rinnoissa tai ahterinseudulla.
Ja eteenkin nykyisin se voi olla katselijoistakin kiusallista, kun naisurheilijoilla on enää muutama rihma ympärillä.
Niin ylä kuin alaosa pienenee vuosi vuodelta.
Kosta varmaan urheillaan näissä persvakouikkareissa pakarat paljaana.
Eikö urheilija itse saa päättää millasia vaatteita käyttää, vai onko niin että halutaan tarkoituksellisesti itse näyttää vähän "paljasta pintaa".
Mene ja tiedä.
Kopioitu aiemmasta kirjoituksesta:
"Ja eteenkin nykyisin se voi olla katselijoistakin kiusallista, kun naisurheilijoilla on enää muutama rihma ympärillä.
Niin ylä kuin alaosa pienenee vuosi vuodelta."
-->> eteenkin iäkkäämmät katsojat eivät ymmärrä tätä nykymuotia ollenkaan. Ihmetellään miksi pitää esitellä itseään ja näyttäytyä puolialasti.
Esim erilaisissa hyppylajeissa hoisutkin ovat niin pikkuruiset, että ei ehme jos vilahtelee vaikka mikä kun ponnistellaan, kurotetaan ja ilmalennon jälkeen tullaan alas vaika minkälaisiin asentoihin.
Itse (vaikka hoikka olenkin) en ikinä edes uskaltaisi käyttää noin pikkuruisia housuja urheilusuorituksen aikana. Nehän ovat pienempiä kuin monien normi-ihmisten alusvaatteet.
Ennekun nillitätte urheilijat niin pistäkää vaatteet päälle, ei ole pakko olla puolialasti.
tää tapaus on vähä kuin Missi narisee naisten esineellistämisestä mutta samalla luonut koko uransa , käytänössä näyttämällä itseänsä...eiissssss
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää pitämästä lahkeellisia shortseja?
Urheilun seuraajana koen tuon pukeutumisen ahdisteluksi. En halua katsella kenenkään kehoa mahdollisimman niukassa vaatetuksessa vaan seurata urheilua. Siksi pyyntö urheilijoille, niin naisille kuin miehille, pukeutukaa asiallisesti, pintaa paljastava pukeutuminen kuuluu ihan muuhun "urheiluun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää pitämästä lahkeellisia shortseja?
Säännöt. Lahkeellisia saa pitää vain miehet. Lue.
Tuohan on paskapuhetta. Olen omin silmin nähnyt pitkissä trikoissa pituutta hyppäävän naisen MM-tasolla. Juuri nyt ei nimi muistu mieleen.
Mäkelän insta-kuvissa hänellä oli yhdessä kuvassa pitkät trikoot kentällä. En sitten tiedä, missä yhteydessä on saanut niitä pitää, jos kisoissa ne on sitten muka kielletty.
Aika paljon löytyy netistä kyllä sellaisia kuvia miesurheilijoista, että ei jää epäselväksi elimen koko ja muoto. Homosivut varsinkin on näitä täynnä. On kuvia Hollannin soutujoukkueesta, amerikkalaisista pikajuoksijoista, hiihtäjistä mm. Bolshunovista ja Kläebosta.
En tiedä otetaanko naisista enemmän ihan tarkoituksellisesti tietyistä kuvakulmista kuvia, luultavasti kyllä. Nuo miesten kuvat ovat vähän sellaisia, että on otettu kuva, ja sitten myöhemmin on hokattu, että tuolta näkyy munat ihan selvästi tässä. Onhan siinä eroa. Mutta ratkaisu asiaan? Peittävämmät asut. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä hiukan jopa koomista, että kolmiloikkaaja valittaa siitä että kuvakulmat valitaan siten että haarat on levällään, kun koko lajin pointti on tavallaan siinä, kuka onnistuu olemaan pisimpään haarat levällään. Luulisi että kuvakulma on siten aika yhdentekevä.
Mutta on tuossa Mäkelällä tavallaan pointtinsakin, vaikka en tuota kyseistä kuvakulmaa nyt kovin kovana pervoiluna osaa pitää. Ja olen kuitenkin jonkin sortin asiantuntija. Ja onhan yleisurheilussa kuitenkin kyse myös atleettisten vartaloiden ihailusta, niillä kilvoittelun lisäksi. Veteen piirretty viiva, että missä menee hyvän maun raja. Tai kai se siellä välilihassa jossain menee, niinkuin elämässä yleensäkin.
Enemmän olen ihmetellyt - ja ollut huolissani - miksei pituushypyn etukameraa ole canceloitu.Mielestäni valokuva on hyvän maun rajoissa ja upea otos, näyttää kuin urheilija lentäisi stadionin yllä. Nykyään voimme esiintyä lähes alasti ja vastuu siitä siirtyy aina katselijoille. Jos itse 25-vuotiaana hoikkana ja muodokkaana liikkuisin hyvin paljastavissa vaatteissa kaupoissa, kiinnittäisin huomiota. Tästä voisin kuitenkin syyttää katselijoita, huomion syy ei olisi minun.
Näinköhän?
Tämä sotii omaa vapauskäsitystäni vastaan. Valitsen itse vaatteeni ja puen ne itse päälleni, en siis siirtäisi vastuuta siitä katsojille tai kuvaajalle hänen ottaessaan kuvia minusta. Valokuvaajalla on oikeus ja vapaus tehdä työtään.
Jos asiaa oikein väännetään tulee eteen myös valokuvaajan vapaus ottaa urheilijoista kuvia. Jos niitä alkaa tarkastelemaan tietyllä asenteella, että tämä kuva on otettu siitä ja siitä kohtaa kroppaani eikä sitä kohtaa kropastani saa kuvata urheilukisoissa. Valokuvaaja sanoo, tämä kuva on otettu niistä ja niistä urheilukisoista urheilleesta henkilöstä, työntekoani ei saa estää.
Kummalla on vastuu? Urheilijalla joka pukeutuu mahdollisimman paljastavasti vai valokuvaajalla, joka hankkii elantoaan ottaakseen mahdollisimman hyviä kuvia?
Pakko kuvata haaroväliä kun naama ei ole tarpeeksi kuvauksellinen? Huh
Vaatimattoman näköinen maatiainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika vanha ongelma. Olen kertonut tämän täällä ennenkin, mutta kerrotaanpa taas. 90-luvun alkupuolella olin opiskelujen ohessa siivoamassa eräässä suurehkossa maakuntalehdessä. Pyyhin pölyjä urheilutoimituksessa ja liikautin sellaista kirjoitusalustaa mitä siihen aikaan pidettiin kirjoituspöytien päällä suojaamassa pöydän pintaa. No, sieltä alustan alta paljastui melkoinen kuvakavalkaadi. Kymmenittäin kuvia eri naisista eri urheilulajeissa. Ja kaikissa kamera oli zoomattu naisten, ja useassa tapauksessa vasta pikkutyttöjen, jalkoväleihin. Lentopalloilijoilla oli tuohon aikaan piukat sortsit ja varsinkin voimistelijat olivat myös olleet kuvaajan "lempikohteita". Ajattelin kauhulla että mitähän niiden voimistelijatyttöjen vanhemmat ajattelisivat, jos tietäisivät mihin paikkakunnalla arvostetun K****an kuvaaja zoomaili heidän lastensa urheilukilpailuissa. Tämä siis jo silloin. Harmittaa vieläkin etten nostanut asiasta meteliä. Tosin itse en ollut vielä kahtakymmentä ja kukapa olisi silloin kuunnellut siivojaa ja sen sanomisia. Täytyihän noista kuvista tietää useamman, niidenkin jotka olivat paremmassa asemassa niistä jotain sanomaan. Mutta luulen että siellä toimituksen "pojat" (=keski-ikäiset ukot) ovat keskenään naureskelleet kuville. Ei ne muuten olisi niin huolimattomasti olleet pöydällä. Luulin että aika oli silloin toinen, mutta ilmeisesti mikään ei ole kunnolla muuttunut kuitenkaan.
Eikä muutukaan niin kauaa, kun urheilijanaiset tarjoavat näköaloja näille kuvaajille.
No enpä usko että se 12-vuotias telinevoimistelija tiesi "tarjoavansa näköaloja kuvaajille". Kyllä niissä kuvissa oli yksiselitteisesti kyse naisten ja tyttöjen halveeraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika vanha ongelma. Olen kertonut tämän täällä ennenkin, mutta kerrotaanpa taas. 90-luvun alkupuolella olin opiskelujen ohessa siivoamassa eräässä suurehkossa maakuntalehdessä. Pyyhin pölyjä urheilutoimituksessa ja liikautin sellaista kirjoitusalustaa mitä siihen aikaan pidettiin kirjoituspöytien päällä suojaamassa pöydän pintaa. No, sieltä alustan alta paljastui melkoinen kuvakavalkaadi. Kymmenittäin kuvia eri naisista eri urheilulajeissa. Ja kaikissa kamera oli zoomattu naisten, ja useassa tapauksessa vasta pikkutyttöjen, jalkoväleihin. Lentopalloilijoilla oli tuohon aikaan piukat sortsit ja varsinkin voimistelijat olivat myös olleet kuvaajan "lempikohteita". Ajattelin kauhulla että mitähän niiden voimistelijatyttöjen vanhemmat ajattelisivat, jos tietäisivät mihin paikkakunnalla arvostetun K****an kuvaaja zoomaili heidän lastensa urheilukilpailuissa. Tämä siis jo silloin. Harmittaa vieläkin etten nostanut asiasta meteliä. Tosin itse en ollut vielä kahtakymmentä ja kukapa olisi silloin kuunnellut siivojaa ja sen sanomisia. Täytyihän noista kuvista tietää useamman, niidenkin jotka olivat paremmassa asemassa niistä jotain sanomaan. Mutta luulen että siellä toimituksen "pojat" (=keski-ikäiset ukot) ovat keskenään naureskelleet kuville. Ei ne muuten olisi niin huolimattomasti olleet pöydällä. Luulin että aika oli silloin toinen, mutta ilmeisesti mikään ei ole kunnolla muuttunut kuitenkaan.
Eikä muutukaan niin kauaa, kun urheilijanaiset tarjoavat näköaloja näille kuvaajille.
No enpä usko että se 12-vuotias telinevoimistelija tiesi "tarjoavansa näköaloja kuvaajille". Kyllä niissä kuvissa oli yksiselitteisesti kyse naisten ja tyttöjen halveeraamisesta.
Ahdistelut on voimistelupiireissä tosi yleisiä eli kyllä tietää melko varmasti ellei ole pudonnut monta kertaa pää edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelut on voimistelupiireissä tosi yleisiä eli kyllä tietää melko varmasti ellei ole pudonnut monta kertaa pää edellä.
On urheilua seuraavien ahdistelua työskennellä niukoissa vaatteissa. En tykkää:(
Pari vuotta vielä niin Kristiina Mäkelän kuvia juostaan karkuun, ei ole mikään nuori likka enää. Olisi tyytyväinen kun jotakuta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta vielä niin Kristiina Mäkelän kuvia juostaan karkuun, ei ole mikään nuori likka enää. Olisi tyytyväinen kun jotakuta kiinnostaa.
Eipä tuohon kuvaan olisi nytkään kukaan kiinnittänyt huomiota, ellei Mäkelä olisi uhriutumalla nostattanut kohua. Huomiota kyllä sai ja varmaan instaan käviöitä, sehän tietysti oli pääasia.
Mallia naapurimaasta:
Daniel Ståhl, 10 000 seuraajaa
https://finnkampen.se/wp-content/uploads/2017/02/Daniel_St%C3%A5hl_800…
Khaddi Sagnia, 55 000 seuraajaa
https://i.ytimg.com/vi/9Cijojq7W8s/hqdefault.jpg
Totaaa... pistäkääpä tosiaan naisurheilijoille kunnolla peittävät vaatteet päälle niin se ainoakin syy miksi kukaan seuraa naisurheilua poistuu.
Joskus 80-luvulla katsoin tv:stä jotain isoja urheilukisoja.
Naisten juoksun alku kuvattiin juoksijoiden takapuolten lähikuvina.
Joopa joo.
Enemmän olen ihmetellyt - ja ollut huolissani - miksei pituushypyn etukameraa ole canceloitu.