Esimerkkejä hyväntekijä narsistin toiminnasta?
Onko sinulla kenties suvussa sellainen? Miten tämä narsismi tulee esiin normaalissa elämässä? Tai kaukana normaalista elämä narsistin kanssa on..
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän kriteereillä Äiti Teresa ja Gandhi olivat narsisteja.
Ja taas kalahti - narsisti älähti 😅
Vierastan vain ajatusta, että narsismilla selitetään tätä nykyä kaikki. Hyväntekijä ja narsisti eivät todellakaan kuulu samaan lauseeseen. Epäitsekäs uhrautuja kärsii myös mielenhäiriöstä, koska terveessä mittakaavassa ihmisen kuuluu ajatella myös omaa etuaan ja hyvinvointiaan.
Narsismi, omanapa-ajattelu kukoistaa tänä päivänä.
Meidän koko yhteiskuntamme ja tapamme elää on erittäin narsistista - kultuurista puhumattakaan. Kohta joku kertoo että siinä ei ole mitään väärää, muuten vain tuhotaan ihmisyys ja planeetta 😅
Eläimillä ei ole tapana hoivata sairasta tai loukkaantunutta lajitoveriaan terveeksi, joten siinä mittaria narsismille.
Johtuu varmaan siitä, että eläimet ei ymmärrä käsitettä sairas ja toipuminen. Ne elää tässä hetkessä eikä niillä ole kykyä käsittää mistä joku johtuu ja minne se voi viedä.
Sitä ei ole heidän DNA:ssaan, mutta laumakäyttäytymisen tarjoama suoja on.
Laumaa suojellaan niin, että heikoin lenkki jätetään pois matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on erittäin hyvä esimerkki narsistista. Noin kohdasta 32.20 kun alkaa katsoa. Koko jaksokin kannattaa katsoa.
En ottaisi tositv:tä kovin tosissani, koska sen tarkoituksena on tarjota viihdettä draaman kautta. Itseasiassahan amerikkalainen tositv on tehnyt kasvojenkohotuksen ja pitkälti sanoutunut irti vielä 10 vuotta sitten vallalla olleesta koulukiusausmentaliteetista. Gordon Ramsaykin on tätä nykyä Masterchefissä yhtä hellyyttävä kuin sylipuudeli.
Tämä on ihan ainoa laatuaa missä jakson teko keskeytettiin eikä sitä tehty loppuun. Eikä ne ihmiset mitään mielikuvituksen tuotetta ole jotka tuosta ihmisestä on kärsineet. Kyllä ne olemassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhdistyksissä on näitä tyyppejä. leikkivät aluksi kivaa ihmistä ,sitten rupeevat riiteleen kaikkien kanssa.
Paitsi piilonarsisti pitää huolen siitä, että puhuu hyvää kaikista.
Voiko olla nöin? Kyllä oma kokemukseni on että suljettujen ovien takana haukutaan muita, etenkin erilaisia ihmisiä oikein olan takaa. Tämä muiden haukkuminen on oikein sellainen energian lähde heille. Toki vieraammille esitetään sellaista pyhimystä.
Niillä on ne omat palvojansa joille haukutaan kaikki. Ryhmän jäsenet tuntee itsensä erityiseksi kun narsisti ei hauku heitä. Paitsi yleensä uhrille narsku haukkuu näitä hyödyllisiä hölmöjä. Se on sellainen manipulaatiorinki.
Narsistin ympärillä oleville ihmisille kannattaa varmasti paljastaa mitä narsisti puhuu heistä selän takana.
Narsisti on mustamaalannut tämän henkilön niille niin, että häntä pidetään narsistina ja valehtelijana, joten kukaan ei usko.
Se on totta, että todennäköisesti narsisti aloittaa jo mustamaalaamisen siinä vaiheessa kun tajuaa olevansa paljastunut. Kaikki narsistit eivät kyllä ole mitään poikkeuksellisen älykkäitä. Että kyllä he välillä jäävät kiinnikin touhuistaan. Toisaalta sitten aina heittäydytään sitten uhriksi. Heitä on loppujen lopuksi loukattu. Ja jos ei heiltä pyydetä anteeksi tätä loukkausta, niin sitten asia vaan vaietaan, annetaan ajan kulua ja jatketaan lopulta elämää aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Narsisti aloittaa mustamaalauksen siinä vaiheessa kun hän huomaa sopivan uhrin. Se on käynnissä koko ajan ja henkilökuvaa on kirjoitettu jo pitkään siihen mennessä kun uhrille paljastuu mitä on meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhdistyksissä on näitä tyyppejä. leikkivät aluksi kivaa ihmistä ,sitten rupeevat riiteleen kaikkien kanssa.
Joo just, ovat usein sellaisia jotka monessa mukana. Tekevät suuren numeron aina kaikesta mitä tekevät. Vähintään somessa kerätään tykkäyksiä. Se saattaa olla tosi ovelaakin se kehujen kerääminen. Ei suuna päänä puhuta itsestä, vain ohimennen mainitaan sivulauseessa. Toki tämän takia eivät voi olla huonoja ihmisiä. Vaikka miten rumasti ja julmasti kohtelisivat läheisiään.
Kun tapaat hyväntekijänarsistin, aina ensimmäisenä hän kertoo, ehkä vähän ohimennenkin, kuinka hän on käynyt auttamassa jotain suvun vanhusta, ollut apuna kirkon köyhäinavussa, hoitanut suvun lapsia tms. Aina on vähintään yksi juttu kerrottavana, mitä hienoa HÄN on tehnyt.
Hän on aina parempi kuin muut. Hän ei osta uusia vaatteita itselleen (koska ei ole kiinnostunut pukeutumisesta tai omaa minkäänlaista tyylitajua), kierrättää pakkomielteenomaisesti, koska säästää luonnonvaroja, mutta samalla matkustaa lentokoneella monta kertaa vuodessa ulkomaille ja syö lihaa surutta. Kaksinaismoralismi näkyy kaikessa mitä tekee ja puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla nöin? Kyllä oma kokemukseni on että suljettujen ovien takana haukutaan muita, etenkin erilaisia ihmisiä oikein olan takaa. Tämä muiden haukkuminen on oikein sellainen energian lähde heille. Toki vieraammille esitetään sellaista pyhimystä.
Niillä on ne omat palvojansa joille haukutaan kaikki. Ryhmän jäsenet tuntee itsensä erityiseksi kun narsisti ei hauku heitä. Paitsi yleensä uhrille narsku haukkuu näitä hyödyllisiä hölmöjä. Se on sellainen manipulaatiorinki.
Narsistin ympärillä oleville ihmisille kannattaa varmasti paljastaa mitä narsisti puhuu heistä selän takana.
Narsisti on mustamaalannut tämän henkilön niille niin, että häntä pidetään narsistina ja valehtelijana, joten kukaan ei usko.
Se on totta, että todennäköisesti narsisti aloittaa jo mustamaalaamisen siinä vaiheessa kun tajuaa olevansa paljastunut. Kaikki narsistit eivät kyllä ole mitään poikkeuksellisen älykkäitä. Että kyllä he välillä jäävät kiinnikin touhuistaan. Toisaalta sitten aina heittäydytään sitten uhriksi. Heitä on loppujen lopuksi loukattu. Ja jos ei heiltä pyydetä anteeksi tätä loukkausta, niin sitten asia vaan vaietaan, annetaan ajan kulua ja jatketaan lopulta elämää aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Narsisti aloittaa mustamaalauksen siinä vaiheessa kun hän huomaa sopivan uhrin. Se on käynnissä koko ajan ja henkilökuvaa on kirjoitettu jo pitkään siihen mennessä kun uhrille paljastuu mitä on meneillään.
Onko tuo uhri aina niin selkeä? Eikö kaikki läheiset ole enemmän tai vähemmän uhreja?
Brother Christmas. Teki mukamas hyväntekeväisyyttä mutta kyse oli vain bisneksestä. Törkeiden kommenttiensa päädyttyä julkisuuteen kehtasi vielä hakea eduskuntaan. Ja jotkut jurpot jopa äänestivät häntä!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on erittäin hyvä esimerkki narsistista. Noin kohdasta 32.20 kun alkaa katsoa. Koko jaksokin kannattaa katsoa.
En ottaisi tositv:tä kovin tosissani, koska sen tarkoituksena on tarjota viihdettä draaman kautta. Itseasiassahan amerikkalainen tositv on tehnyt kasvojenkohotuksen ja pitkälti sanoutunut irti vielä 10 vuotta sitten vallalla olleesta koulukiusausmentaliteetista. Gordon Ramsaykin on tätä nykyä Masterchefissä yhtä hellyyttävä kuin sylipuudeli.
Tämä on ihan ainoa laatuaa missä jakson teko keskeytettiin eikä sitä tehty loppuun. Eikä ne ihmiset mitään mielikuvituksen tuotetta ole jotka tuosta ihmisestä on kärsineet. Kyllä ne olemassa on.
En edes enää tarkkaan tiedä kuinka moni Britti BB:n osallistuja on shown jälkeen yrittänyt itsemurhaa. Nyt koko show taitaa olla vihdoinkin lopetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just, ovat usein sellaisia jotka monessa mukana. Tekevät suuren numeron aina kaikesta mitä tekevät. Vähintään somessa kerätään tykkäyksiä. Se saattaa olla tosi ovelaakin se kehujen kerääminen. Ei suuna päänä puhuta itsestä, vain ohimennen mainitaan sivulauseessa. Toki tämän takia eivät voi olla huonoja ihmisiä. Vaikka miten rumasti ja julmasti kohtelisivat läheisiään.
Imago on tärkein. Kulissit. Niiden takana saattaa olla täysin mielivaltaista ja julmaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen mantra on että MINÄ olen hyvä ihminen MINÄ teen niin paljon muiden hyväksi MINÄ olen korvaamaton Kukaan läheinen ei pärjäisi ilman MINUA MINÄ olen antelias jne jne.
Todellisuudessa täysin empatiakyvytön ihminen, joka osaa olla uskomattoman julma omaa perhettä, lapsiaan, puolisoaan kohtaan. Ympärillä olevat ihmiset voivat väistämättä pahoin.
Jos epäilet että joku on narsisti, seuraa tosiaan miten ihmiset hänen ympärillään voivat. Ne kaikkein läheisimmät. Ovatko narsistin lapset pärjänneet elämässä vai ovatko vielä aikuisenakin täysin vanhemman autettavia ja passattavia?
Entä puoliso, vaikuttaako yhtä elinvoimaiselta kuin tämä narsisti itse? Onko hänellä myös omia harrastuksia samalla tavalla vai nyhjöttääkö vaan kotona, eikä osaa tehdä mitään yksin?
Pojat ovat sitoutumiskammoisia taivaanrannanmaalareita/ammattitappajia, pikkupoikia aikuisen valeasuissa. Sitoutumiskyvyttömiä, koska narsisti on hyysännyt totaalisen itsekkäiksi ja varoitellut. Itse on pettänyt koko avioliiton puolisoaan. Mahtava yhtälö - not.
Niin tai täysin riippuvaisia narsistivanhemmasta. Eivät osaa yli 30v vielä tehdä mitään itse. Eivät siivota, laittaa ruokaa, huolehtia raha-asioistaan tai edes hoitaa lapsiaan itse. Tärkeintä on että tämä hyväntekijänarsisti isovanhempi voi auttaa ja kokea olevansa täysin korvaamaton. Samalla tosiaan sitten manipuloi ja hallitsee kaikkia ja kaikkea.
Ei nyt kannata kaikkia hyväntekijöitä tuomita. Voisko toikin olla että haulutaan heti auttajaa narsistiksi niin saa itse syyn olla auttamatta ja voi sitten itse kääntää pään muualle niin ei tarvitse sen enempää ajatella ihmisten kärsimystä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kannata kaikkia hyväntekijöitä tuomita. Voisko toikin olla että haulutaan heti auttajaa narsistiksi niin saa itse syyn olla auttamatta ja voi sitten itse kääntää pään muualle niin ei tarvitse sen enempää ajatella ihmisten kärsimystä :D
Olen 50 vuoden aikana tavannut pari henkilöä, joilla on ollut narsistisia piirteitä todella huolestuttavassa määrin. Paljon realistisempi määrä kuin näillä, jotka ovat näkevät narsisteja joka kadunkulmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 vuoden aikana tavannut pari henkilöä, joilla on ollut narsistisia piirteitä todella huolestuttavassa määrin. Paljon realistisempi määrä kuin näillä, jotka ovat näkevät narsisteja joka kadunkulmassa.
Tunnen satoja, tuhansia ihmisiä koulusta, opiskeluista, työelämästä, harrastuksista jne. joista narsistisia alle 5. Äitini, yksi lapsuudenkaverini, yksi exäni (kuudesta kaikkiaan), yksi entinen kollegani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tavannut muutaman murhan tehneen ihmisen. Kun keskustelen murhaajista niin saatan viitata heidän persoonaansa. Narsisteista keskustellessa saataan ottaa pohjaa niistä jotka tiedän narsisteiksi. Olisi perin kummallista ottaa narsismia käsitteleviin keskusteluihin ihmisiä joilla näitä ongelmia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tavannut muutaman murhan tehneen ihmisen. Kun keskustelen murhaajista niin saatan viitata heidän persoonaansa. Narsisteista keskustellessa saataan ottaa pohjaa niistä jotka tiedän narsisteiksi. Olisi perin kummallista ottaa narsismia käsitteleviin keskusteluihin ihmisiä joilla näitä ongelmia ei ole.
Voisitko kuvitella, että sellainen ihminen osaa olla objektiivisempi, joka ei ole narsistin uhri?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä nykyään vähemmän ja vähemmän motivoitunut auttamaan enää ketään. Autan vain omaa perhettä jossa tiedän avun tarpeen meidän perheen vanhuksilla olevan todellinen.
Muut pyytelijät sivuutan, koska tuntuu että usein sen avun palkaksi tulee jotain ihme syyttelyä rajattomuudesta tai manipuloinnista. Erityisesti tämä pätee ihmisiin, joiden tarvitsema apu on rahallista. En anna enää rahaa (edes lainaksi) ja muunkin avun kanssa olen todella tarkka, viitsinkö.
Nyrkkisääntö on se että aikuiset ihmiset hoitavat asiansa itse ja jos eivät halua hoitaa, niin ei se mun pyllyä kutita. Ei siinä auttamiset auta jos ihmiset eivät pysty auttamaan itseään.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen mantra on että MINÄ olen hyvä ihminen MINÄ teen niin paljon muiden hyväksi MINÄ olen korvaamaton Kukaan läheinen ei pärjäisi ilman MINUA MINÄ olen antelias jne jne.
Todellisuudessa täysin empatiakyvytön ihminen, joka osaa olla uskomattoman julma omaa perhettä, lapsiaan, puolisoaan kohtaan. Ympärillä olevat ihmiset voivat väistämättä pahoin.
Jos epäilet että joku on narsisti, seuraa tosiaan miten ihmiset hänen ympärillään voivat. Ne kaikkein läheisimmät. Ovatko narsistin lapset pärjänneet elämässä vai ovatko vielä aikuisenakin täysin vanhemman autettavia ja passattavia?
Entä puoliso, vaikuttaako yhtä elinvoimaiselta kuin tämä narsisti itse? Onko hänellä myös omia harrastuksia samalla tavalla vai nyhjöttääkö vaan kotona, eikä osaa tehdä mitään yksin?
Pojat ovat sitoutumiskammoisia taivaanrannanmaalareita/ammattitappajia, pikkupoikia aikuisen valeasuissa. Sitoutumiskyvyttömiä, koska narsisti on hyysännyt totaalisen itsekkäiksi ja varoitellut. Itse on pettänyt koko avioliiton puolisoaan. Mahtava yhtälö - not.
Niin tai täysin riippuvaisia narsistivanhemmasta. Eivät osaa yli 30v vielä tehdä mitään itse. Eivät siivota, laittaa ruokaa, huolehtia raha-asioistaan tai edes hoitaa lapsiaan itse. Tärkeintä on että tämä hyväntekijänarsisti isovanhempi voi auttaa ja kokea olevansa täysin korvaamaton. Samalla tosiaan sitten manipuloi ja hallitsee kaikkia ja kaikkea.
Miehen puolen suku on tällainen. Sitten meidän perhettä halveksitaan, kun meillä menee hyvin ja pärjäämme omillamme! Eikö tuon luulisi olevan jokaisen äidin toive? Kyllä vain, mutta se ei toden totta ole hyväntekijä-narsistiäidin.
Päinvastoin hän nostaa korokkeelle ne, jotka jatkuvasti käsi pitkällä ojossa pyytävät rahaa ja ovat muutenkin riippuvaisia isovanhempien avusta, koska näin pääsee jatkuvasti puuttumaan heidän elämäänsä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä nykyään vähemmän ja vähemmän motivoitunut auttamaan enää ketään. Autan vain omaa perhettä jossa tiedän avun tarpeen meidän perheen vanhuksilla olevan todellinen.
Muut pyytelijät sivuutan, koska tuntuu että usein sen avun palkaksi tulee jotain ihme syyttelyä rajattomuudesta tai manipuloinnista. Erityisesti tämä pätee ihmisiin, joiden tarvitsema apu on rahallista. En anna enää rahaa (edes lainaksi) ja muunkin avun kanssa olen todella tarkka, viitsinkö.
Nyrkkisääntö on se että aikuiset ihmiset hoitavat asiansa itse ja jos eivät halua hoitaa, niin ei se mun pyllyä kutita. Ei siinä auttamiset auta jos ihmiset eivät pysty auttamaan itseään.
Ihan kuin itse oisin tuon kirjoittanut. Samanlaisia kokemuksia ja samoin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sitte normaalia? Eihän täällä uskalla edes auttaa ketään, kun heti on sillonkin narsisti...tarjoot apua jollekkin, niin ajatteleeko se heti "jaahas, narisiti?"
Pitänee olla pelkästään itteesä ajatteleva ja olla omissa oloissaan.
Ei, kukaan ei ajattele, että olet narsisti, kun autat ihmisiä tai teet hyväntekeväisyyttä, mutta myös näihin piireihin imeytyy ihmisiä, joilla on omanlaisensa vaikutteet ja jotkut tosiaan jopa hakeutuvat hyötymismielessä (rahan kavaltaminen jne).
Hyväntekeväisyysnarsisti on tosiaan yksi alatyyppinsä ja seurustelin hetken piilo/uhriutuva/hyväntekeväisyys/seksuaalinarsistin kanssa. Hän käyttää hyväntekeväisyyttä hyväkseen pokatessaan naisia. Hän kertoo, miten on antanut sitä ja tätä tarvitseville, auttaa x:ää ja y:tä, toimii kolmessa hyväntekeväisyysyhdistyksessä ja suurin piirtein luovuttaisi munuaisensa vieraalle. Ja tätä nostetaan hurmausvaiheessa esille jatkuvasti.
Hän saa myös tyydytystä siitä, että ihmiset ovat kiitollisia hänelle ja häntä pidetään mahtavan avuliaana ja herrasmiesmäisenä tyyppinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo uhri aina niin selkeä? Eikö kaikki läheiset ole enemmän tai vähemmän uhreja?
Kyllä, mutta avoin rekrytointi on jatkuvasti käynnissä, koska pyöröovi käy. Lähtevien ihmisten tilalle tarvitaan uusia.