Miksi eläkeläisillä on kotonaan valtava määrä pakastimia?
Siellä on vähintään yksi arkkupakastin ja sitten sellainen pystymalli jääkaapin lisäksi. Mihin ihmeeseen 2 iäkästä ihmistä tarvitsee niitä? Ja turha sanoa, että marjoihin, eihän 2 ihmistä pysty syömään sellaista määrää talven aikana!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne kerätään ruokaa jemmaan joka sitten vanhenee sinne mutta onpahan jemmassa :D !
Eikö sinun järkesi riitä käyttää ruokaa ajoissa?
yleinen ilmiö. monellahan kotivarakin homehtui, kun sitä ei tajuttu syödä.
Ei kotivara mitään homehdu, koska se on kuivatavaraa ja säilykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Oli joskus ja heitin pois turhakkeena.
Jääkaapin pakastelokerossa säilytän lähinnä herne- ja sipulipusseja. Joskus jäätelöäkin, joka menee pilalle hetkessä. Teen kaikki ruuat aina tuoreista aineksista täsmä-annoksina, joten pakastettavaksi asti ei jää.
Yleensä kaikki muu joutaa kompostiin.
No yhden hengen taloudessa kaupan vieressä asuen voi tehdä noin. Entäs, jos asuisit perheen kanssa 20-30 km päässä kaupasta?
En ole vielä lähelläkään eläkeikää, mutta on täysikokoisen pystypakastimen lisäksi pieni arkkupakastin. Arkkupakastimessa on marjat ja pystymallissa sitten ruokaa, leipää, jäätelöä, leivonnaisia ja raparperi- ja mustikkamehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tulla eläkeläisille mojovat sähkölaskut, kun leipoo pullaa uuni kuumana, pakastaa ja sulattaa sähköllä. Itse en omista, joten en varmaksi tiedä. Kuivatan sienet, omenat ja mustikat - sen minkä ehdin keräillä.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että eläkeläinen jotain sähköllä sulattaa? Ei vaan hän ottaa edellisenä päivänä pakasteen jääkaappiin (niin otti töissä käydessäänkin). Siellä se sulaa itsekseen ja samalla jäähdyttää jääkaappia.
Eläkeläiselle ja muillekin on ihan sama, maksaako sähköstä vähän enemmän vaiko enemmän kaupan pullasta. Vai onko sittenkään? Itse tehty on sellaista, josta itse pitää ja sitä on sitten aina kotona, eikä tarvitse erikseen lähteä noutamaan pullaa silloin, kun tekee mieli.
Jääkaappiin ei saa laittaa jäisiä elintarvikkeita. Mistä teitä vatipäitä sikiää?
Mistä tuollaisen säännön keksit? Noin minä olen tehnyt kymmeniä vuosia ja koskaan ei kukaan ole tullut sakottamaan :D!
Vierailija kirjoitti:
Meidän 70v isällä on pakastimet täynnä juurikin niitä marjoja...
Ja kyllä, ei ehdi yksin syödä kaikkia, vaikka naisystävänsä kanssa tosi paljon niitä yhdessä syövätkin. Joku ihmeen pakkomielle kerätä joka kesä metsä tyhjäksi, vaikka ei itse tarvi kaikkia. Just tällä viikolla yritin ehdottaa, että voisi vaikka myydä osan, kun puhui miten taas tullut kerättyä niin paljon ja ei mahdu enää mihinkään. "En minä niitä ruppee myymään!". En tiä, itkiskö vai nauraisko. :´D
Pieni työkyvyttömyyseläke hänellä ja ei lisätulo pahasta olisi.
Pakastimissa on monen edelliskesän marjoja vielä eikä ne niin syötäviä ole enää. Paitsi hänen mielestään. Mutta uudempiakin riittää.
Kai hän kohta tarvii jonkun edunvalvojan... Jotain vanhuuden höppänyyttä tämä on, vaikka toisaalta tuntuu, että tätä ollut aina.
Kukin toisaalta taaplaa tavallaan ja saapahan liikuntaa ja pysyy toimintakykyisenä...
Välillä sentään lahjoittelee niitä tuttavilleen vähäsen.
Olen tänne ennenkin kirjoittanut maanisen marjastajaäidin tytär, ja todella mielelläni ostaisin mustikat juuri isäsi kaltaiselta pienituloiselta kerääjältä.
Itse en todellakaan kerää enää marjan marjaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kato se ikuinen pula-aika jota mummot ja vaarit elää todeksi: pakastimet täyteen marjoja ja lihaa. Ei nuoret tällaista menoa ymmärrä!
Ei ole ikuinen pula-aika, vaan se on viisautta, jos lähimetsässä marjanvarret notkuvat marjoista. Hulluahan se on, jos ei niitä ilmaisia herkkuja mene poimimaan. Ja pakastaminen on niin helppoa ja metsässä liikkuminen rentouttaa ihanasti.
Täällä joku puhui sisustusratkaisuista :D No sellainen sisustusratkaisu pakastin mulle on että tiedän pärjääväni ilman kaupassakäyntiä jos ei huvita lähteä.
Se on paikka josta löytää välillä jopa jätskiäkin kun on mieliteko. Iso leipäsatsi pysyy tuoreena kun otan aina vain yhden kerran tarpeen. Eikä rakkine haittaa mun sisustussilmää yhtään!
Toisaalla joku vannoi ettei koskaan, edes pahimmilla helteillä huolisi kämppäänsä ilmalämpöpumppua kun se on niin ruma. Tässä näkee että ajattelutapoja on monia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tulla eläkeläisille mojovat sähkölaskut, kun leipoo pullaa uuni kuumana, pakastaa ja sulattaa sähköllä. Itse en omista, joten en varmaksi tiedä. Kuivatan sienet, omenat ja mustikat - sen minkä ehdin keräillä.
Onks tää sama vouhkaaja, joka on niin hlvetin huolissaan eläkeläisten kotien siivouksesta?
Todennäköisesti sama, joka vouhkaa anopeista ja suurista ikäluokista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin pitkästä aikaa omilla päälle seitsemänkymppisillä vanhemmillani (asun kaukana) ja löysin heidän isosta arkkupakastimestaan pari pussia mansikoita ja raparperia. Jättipakastin on siis hurissut täysillä parin marjapussin vuoksi, samalla vanhukset päivittelivät kallista sähkölaskua.
Kai sinä hankit heille energiatehokkaamman pakastimen?
Se arkkupakastin lähti kaatopaikalle, heille riittää kyllä toinen käytössä oleva pienempi pakastin koska iän myötä eivät enää jaksa marjastaa yms. yhtä paljon kuin ennen.
Heitit toimivan pakastimen roskiin? Onpa ekologista. Olisit edes lahjoittanut sen jollekin köyhälle.
Höpsis, vanha sähkösyöppö on parasta hävittää, köyhälle tulis näillä sähkön hinnoilla kauhea lasku sen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut vihannekset ja kala on kamalaa. Samoin sulatetut mansikat. Mieluummin tuoreena nuo tai ei ollenkaan. Pullat, kakut yms. ovat turhakkeita.
Jos eläkeläispariskunta söisi marjoja n. 2 dl päivässä satokauden ollessa ohi, riittäisi yksi pystymallin pakastin. Vanhat puolillaan olevat arkkupakastimet voisi hävittää.
Tuo on sinun mielipiteesi. Kyllä pakastetusta kalasta saa esim oikein mainioita keittoja. Suomessa vain ei tuota tuoretta ole läpi vuoden, joten pakastaminen on tullut suureksi avuksi. Samalla on suolan käyttöä voitu vähentää, kun enää ei tarvitse suolata sieniä eikä lihaa.
Pakastetusta mansikasta saa mainiota smoothieita muiden marjojen kanssa. Sitä esim tämä eläkeläispariskunta hörppii lähes joka päivä. Lapset vierailevat lapsineen usein, joten mikään kaappipakastin ei riitä koko talveksi. Pieni pakastearkku vie vähemmän sähköä kuin kaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle minulle tuli vastustamaton halu omistaa vähintään yksi ylimääräinen pakastin. En omista sitä vieläkään, mutta se päivä tulee vielä.
Mä luin köyhien ketjusta, että pakastin pitää olla, se on must. Sen voi vaikka kantaa kantoliinalla yksin kotiin. Pakastin on erittäin tärkeä rikkaitten mielestä.
Minkähän takia? Olisi kiva tietää. Samoin kuin se, miksi rikkailla on rahaa. 🤓
Vierailija kirjoitti:
Isomamma ostaa ruokansa -60%, pakastaa ne ja sulattaa ne kun haluaa valmistaa niistä jotain. Jemmassa on varmasti yli vuodelle lihoja, keväällä sanoi varautuvansa uudelleen sotaan ja nälänhätään. Meillekin jakoi joulukinkkuja huhtikuussa. Oli saanut halvalla joulun jälkeen ja ostanut niitä varmaan 10. Kesällä viljelee omat perunat, muut juurekset ja viljat. Kerää omenat, marjat ja sienet. Hoitaa kanoja. Ilmeisesti pari nälkäistä talvea saa ihmisen pitämään huolta ruuansaannistaan loppuelämän.
No hän on tarkka, tottunut säästämään ja ahkeroimaan ruokansa eteen. Samalla hän saa liikuntaa ja edistää näin omaa terveyttään.
Toinen ääripää on se, joka ei ollenkaan katso, mitä ostaa. Valmisruokien käyttö ja ravintoloissa syöminen on nykyihmisten tyyliä. Toki ei kaikkien, mutta moni säästäisi pitkän pennin, jos ottaisi vähänkään mallia näistä pennin venyttäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi kuluttaa enemmän itse kerätty ja tuotettu, omaan pakastimeen varastoitu ruoka. Tai ulkomailta lentokoneella kuljetettu ja kaupan varastoon siirretty ja kauppoihin jaettu ruoka.
Kyllä nyt vanhusten tulee luopua pakastamisesta, sillä se on "ylikulutusta" joka johtaa maapallon tuhoon.
Vastaus on aika helppo, globaali tuotanto pienentää yksikköhintoja. Lähinnä kai jokaisen kannattaisi oikeasti miettiä, missä menee varastoinnin järkevä raja.
Globaalituotanto, kuljetuksineen, välivarastointi een ja jakeluineen on egologisempaa, kun marjojen kerääminen luonnosta. 🤣 Sori Boomeri että nauran, mutta soijalatte tuli juuri sieraimista. .. 🤣🤣🤣🤣👌 Taidat olla penaalin terävin kynä. 👍 Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi kuluttaa enemmän itse kerätty ja tuotettu, omaan pakastimeen varastoitu ruoka. Tai ulkomailta lentokoneella kuljetettu ja kaupan varastoon siirretty ja kauppoihin jaettu ruoka.
Kyllä nyt vanhusten tulee luopua pakastamisesta, sillä se on "ylikulutusta" joka johtaa maapallon tuhoon.
Vastaus on aika helppo, globaali tuotanto pienentää yksikköhintoja. Lähinnä kai jokaisen kannattaisi oikeasti miettiä, missä menee varastoinnin järkevä raja.
Kun itse kerään marjat ja sienet, ne ovat ilmaisia. Mistä kaupasta jakavat ilmaiseksi marjoja ja sieniä?
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmillani on marjoja, riistaa ja leipomuksia. Sitten tietty näitä tavallisia, jäätelöä, valmispakasteruokia ym.
Varmaan jotkut ostelevat niitä punalapputuotteita, jotka on pakko joko syödä heti tai pakastaa. Meidän kaupungissa kunnan vuokra-asuntoihin ei osteta kuin jääkaappeja. Ihmettelin asiaa, kun kaveri sai sellaisesta asunnon, ja toimistosta ilmoitettiin, että vuokralaiset kumminkin rikkovat kaiken, joten heille riittää halvin pikkujääkaappi. Kunnan vuokra-asunnoissa asuu usein köyhempää väkeä, joten heille olisi pakastin hyvä olla olemassa jo punalapputuotteidenkin takia.
No saa kai sen pakastimen ostaa itsekin sinne kunnan vuokra-asuntoon? Ei kai sitä nyt kunnan tarvitse järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin pitkästä aikaa omilla päälle seitsemänkymppisillä vanhemmillani (asun kaukana) ja löysin heidän isosta arkkupakastimestaan pari pussia mansikoita ja raparperia. Jättipakastin on siis hurissut täysillä parin marjapussin vuoksi, samalla vanhukset päivittelivät kallista sähkölaskua.
Kai sinä hankit heille energiatehokkaamman pakastimen?
Se arkkupakastin lähti kaatopaikalle, heille riittää kyllä toinen käytössä oleva pienempi pakastin koska iän myötä eivät enää jaksa marjastaa yms. yhtä paljon kuin ennen.
Heitit toimivan pakastimen roskiin? Onpa ekologista. Olisit edes lahjoittanut sen jollekin köyhälle.
Höpsis, vanha sähkösyöppö on parasta hävittää, köyhälle tulis näillä sähkön hinnoilla kauhea lasku sen käytöstä.
Just näin. Noiden vanhojen pakastimien tiivisteetkin väsähtävät, vuotavat ja kuluttavat sähköä.
Mun vanhemmat ei myy mutta antaa pois meille lapsille
Me kerätä heille hillat kun suolla kulku on heille jo raskasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamme kaupasta vain suolan, kahvin, sokerin, hiivan, mausteet, sellaista mitä itse ei kannata eikä voi tehdä.
Leivomme leivät, pullat, kakut, keksit jne., mies metsästää lihan ja tuttavalta ostamme vaalean lihan, hänellä on kanoja ja kalkkunoita ja tekee niistä myös leikkeleitä, ovat muuten tosi hyviä. Kinkun naapurilta ennen joulua. Tutulta kalastajilta ostamme kalat. Marjat saamme metsästä (hillaakin on jo pakkasessa n. 20 kg, ja koko ajan olemme myös uutta hillaa jo syöneet) ja pihasta, tomaatit kasvihuoneesta, tutulta ostamme kurkut hänellä on kauppapuutarha. Juurekset ja perunat omasta maasta. Jauhot ostamme suoraan myllystä.
Kun leivomme, taikinan ovat isoja, uhraamme päivän ja taas on pitkäksi ajaksi syötävää. Kun uuni kesällä lämpiää, nukumme vierasmajassa, koska sisällä on niin kuuma.
Kaksi pakastinta ei riitä, sori siitä.Miten pakastamiseen liittyy elintarvikkeiden osto- tai hankkimispaikka? En ihan ymmärtänyt. "Tarvitsemme monta pakastinta, koska ostamme jauhomme suoraan myllystä."
Ai et ymmärrä, että ne jauhot suoraan myllystä isossa pakkauksessa ostettuna ovat halvempia kuin kaupasta pikku pusseissa ostettuina?
Mutta pakastatko sä ne jauhot? Miten se liittyy pakastimeen?
En ole tuo, joka osti jauhot myllystä, mutta hän kertoi leipovansa paljon, tekevänsä isoja taikinoita. Joten hän pakasti niitä leipomuksia, mitkä hän teki halvoista jauhoista. Itse olen maalta ja myös meille ostettiin jauhot isoissa säkeissä, sillä kaikki leipä ja pulla leivottiin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se hiilijalanjälki? Kumpi onkaan ekologisempi vaihtoehto, toiselta mantereelta lennätetty tuore pensasmustikka vai omasta metsästä poimittu ja pakastettu? Vai tehotuotettu amerikkalainen karpalo vai kotisuolta pakastimeen poimittu, vaikka pakasteita säilyttäisi yli vuoden?
Moni marjastaja ajaa autollaan tutkimaan maastoja ja marjapaikkoja. Ajetaan pitkiäkin matkoja. Ostetaan itikkamyrkkyjä. Pestään kuumalla vedellä hikisiä marjametsäkamppeita. Ostetaan ja pestään muovisia pakasterasioita ja muovipusseja. Säilötään sähköllä kenties se vuosi. Kyllähän näitä sivukulujakin syntyy pakastajalle.
Minä lähden marjaan ja sieneen jalan kotiovelta. Varmaan ne, jotka ajelevat matkoja myös myyvät marjojaan.
Ei ole pakko, jos ei halua. Voi luopua perinnöstä.