Miksi eläkeläisillä on kotonaan valtava määrä pakastimia?
Siellä on vähintään yksi arkkupakastin ja sitten sellainen pystymalli jääkaapin lisäksi. Mihin ihmeeseen 2 iäkästä ihmistä tarvitsee niitä? Ja turha sanoa, että marjoihin, eihän 2 ihmistä pysty syömään sellaista määrää talven aikana!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään mummot ja papat elämään tyylillään. Eivät ole tilivelvollisia.
No sitten on turha mummojen ja pappojen valittaa sähkön hinnastakaan.
Kyllä huonon politiikan seurauksista on Suomessa vielä oikeus valittaa, vaikka vasemmisto demokratiaa halveksuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut vihannekset ja kala on kamalaa. Samoin sulatetut mansikat. Mieluummin tuoreena nuo tai ei ollenkaan. Pullat, kakut yms. ovat turhakkeita.
Jos eläkeläispariskunta söisi marjoja n. 2 dl päivässä satokauden ollessa ohi, riittäisi yksi pystymallin pakastin. Vanhat puolillaan olevat arkkupakastimet voisi hävittää.
Jännä, miten nykyajan nuoret ovat niin hanakoita kieltämään muilta asioita, johon eivät itse ole tottuneet. Ilmeisesti vasemmisto on ollut vähän turhan kauan vallassa, kun kirja- ja pakastinrovioita ollaan jo virittelemässä. Hävitä ensin itseltäsi kaikki turha, kuten wc ja suihku, jotka voidaan helposti korvata kerrostalossa yhdellä yhteisellä märkätilalla, jos kaikki viettävät niissä 15 minuuttia vuorokaudessa.
En ole nykyajan nuori, vaan vanha jo itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huonon politiikan seurauksista on Suomessa vielä oikeus valittaa, vaikka vasemmisto demokratiaa halveksuukin.
Meinaatko, että Suomi ja sen kotikutoinen politiikka on yksin tässä energiansäästöasiassa? Valot on näemmä jossakin jo säästöliekillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut vihannekset ja kala on kamalaa. Samoin sulatetut mansikat. Mieluummin tuoreena nuo tai ei ollenkaan. Pullat, kakut yms. ovat turhakkeita.
Jos eläkeläispariskunta söisi marjoja n. 2 dl päivässä satokauden ollessa ohi, riittäisi yksi pystymallin pakastin. Vanhat puolillaan olevat arkkupakastimet voisi hävittää.
Jännä, miten nykyajan nuoret ovat niin hanakoita kieltämään muilta asioita, johon eivät itse ole tottuneet. Ilmeisesti vasemmisto on ollut vähän turhan kauan vallassa, kun kirja- ja pakastinrovioita ollaan jo virittelemässä. Hävitä ensin itseltäsi kaikki turha, kuten wc ja suihku, jotka voidaan helposti korvata kerrostalossa yhdellä yhteisellä märkätilalla, jos kaikki viettävät niissä 15 minuuttia vuorokaudessa.
Niinpä niin. Tuskinpa viittaisit mihinkään "eläkeläispariskuntaan", jos olisit itsekin sen ikäinen. Tarkkuutta ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa metsästystä, marjastaa jne. niin ymmärrän hyvin jos on pari pakastinta.
Omalla vaarilla on kaksi pakastinta, mutta hän ei metsästä ja pakkasessa marjoja ehkä vain se 10 litraa . . Ei mulla ole hajuakaan, että mitä hän sinne jemmaa.
Miksi pitäisi olla hajua.... 🙈
Kumpi kuluttaa enemmän itse kerätty ja tuotettu, omaan pakastimeen varastoitu ruoka. Tai ulkomailta lentokoneella kuljetettu ja kaupan varastoon siirretty ja kauppoihin jaettu ruoka.
Kyllä nyt vanhusten tulee luopua pakastamisesta, sillä se on "ylikulutusta" joka johtaa maapallon tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että Suomi ja sen kotikutoinen politiikka on yksin tässä energiansäästöasiassa? Valot on näemmä jossakin jo säästöliekillä!
Tilannetta ei mitenkään helpota se, että kasvatamme väkilukuamme keinotekoisesti veronmaksajien kustannuksella, jolloin ostovoima hupenee jatkuvasti. Lisäksi samanlaista globalistista hälläväliä-politiikkaa harjoitetaan Euroopassa yleisemminkin. Valojesi säästöliekistä en tiedä, mutta olettamuksesi oli niin oiottu, että et taida itsekään kyetä kovin monimutkaiseen ajatteluun.
Kun heillä pakastimet on täynnä,he leipovat,kokkaavat.Itse en omista kuin pienen jääkaapin alla olevan nykyään. Luovuin arkku pakastimesta.Onneksi kun sähkö kallistuu.Pakastaen kyllä säästää.Ostaa tarjouksesta.Ei eläkeläinen itse..
Vierailija kirjoitti:
No samaa minäkin olen ihmetellyt kun vanhemmallani on kaksi pakastinta että miksi ihmeessä? Syö paljon vähemmän kuin minä eikä koskaan leivo, kaupat lähellä. Itsekin pärjään helposti pienellä jääkaappipakastimen pakastinosalla. Joka vuosi valittaa kun ei ehdi marjoja syömään ja pitää mehuiksi keittää eikä kuitenkaan sokerista saisi syödä. Antaisi marjat pois tai jättäisi lintujen syötäväksi. Järjetöntä maksaa näillä sähkön hinnoilla sellaisen ruoan pakastamisesta jota ei ehdi edes syödä.
Ehdota mahdollisen arkkupakastimen vaihtamista kaappipakastimeen. Ruoat ovat helpommin näkyvillä ja niiden kiertonopeus tehostuu. Uutta pakastina ei tarvitse edes sulattaa. Kerran kaksi vuodessa voitte yhdessä tarkistaa ruokien pakastamispäiväykset ja heittää mahdolliset liian vanhat pois.
Muistisairas vanhempani löytää nyt helpommin pientä syötävää mikrossa lämmitettäväksi. Kotihoito käy pari kertaa päivässä lämmittämässä valmiiksi pakastetut annosrasiat.
Isomamma ostaa ruokansa -60%, pakastaa ne ja sulattaa ne kun haluaa valmistaa niistä jotain. Jemmassa on varmasti yli vuodelle lihoja, keväällä sanoi varautuvansa uudelleen sotaan ja nälänhätään. Meillekin jakoi joulukinkkuja huhtikuussa. Oli saanut halvalla joulun jälkeen ja ostanut niitä varmaan 10. Kesällä viljelee omat perunat, muut juurekset ja viljat. Kerää omenat, marjat ja sienet. Hoitaa kanoja. Ilmeisesti pari nälkäistä talvea saa ihmisen pitämään huolta ruuansaannistaan loppuelämän.
Me ei olla ihan vielä eläkkeellä,
Mutta meillä käytännössä VIISI pakastinta 😳
Kaksi mökillä: täynnä itsekalastettuja, itse leivottua, ja itse poimittuja, sekä lähistön karjankasvattajalta "tukkuhintaan" hankittua. Toki, kun ruoka kuluu, otamme toisen pois päältä, ja syksyllä kun vene nousee myös sen toisen.
Kotona kolme: marjoja, poroa, puoliks possu luomutilalta, itsekalastettua, tietenkin usein valmiiksi tehdyt pizzapallot, muuta leivottua, "ylijäämiä""(mitkä toki viihtyvät pakasteessa vain pienen hetken). Pakastimista käytössä 1-3 sesongin mukaan. Nyt kaikki kolme suht täynnä, arkkupakastimessa lähinnä nuorten aikuisten poimimat kesän marjat, opiskelija-asuntojen jääkaapeissa ei juuri talven marjoja säilö.
Meillä ainakin toimiva organisaatio, yleensä kaikki kiertää hyvin eikö mitään tarvitse syödä yli-ikäisenä.
Energian säästämme käymällä kaupassa vain ehkä 1krt/viikko, sekä jättämällä Wolttaukset väliin (oletteko ikinä kaupungissa kiinnittäneet huomiota miten iso osa edes takaisin suhaavista autoista on Woltti/foodora kuskeja. Luulen että tuo on "nuoremman sukupolven ekologinen synti"?
Eihän sinne normipakastimeen mitään mahdu, jos vähän leipoo ja kerää marjoja. Jos on omakotitalo ja pihassa useampia marjapuskia, niin kyllähän ne johonkin täytyy laittaa. Et ihan normaalia, että kaikilla ainakin maaseutumaisessa taajamissa asuvilla omakotitaloasukkailla on arkkupakastin myös. Ja tietenkin kaikilla maatilallisilla myös.
Jo lapsena näin oli meidän perheessä ja kaikilla kavereilla myös. Ja sama homma tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi kuluttaa enemmän itse kerätty ja tuotettu, omaan pakastimeen varastoitu ruoka. Tai ulkomailta lentokoneella kuljetettu ja kaupan varastoon siirretty ja kauppoihin jaettu ruoka.
Kyllä nyt vanhusten tulee luopua pakastamisesta, sillä se on "ylikulutusta" joka johtaa maapallon tuhoon.
Vastaus on aika helppo, globaali tuotanto pienentää yksikköhintoja. Lähinnä kai jokaisen kannattaisi oikeasti miettiä, missä menee varastoinnin järkevä raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Tuskinpa viittaisit mihinkään "eläkeläispariskuntaan", jos olisit itsekin sen ikäinen. Tarkkuutta ensi kerralla.
Miten sitten, jos nuorella eläkeläisellä on useampi pakastin? Tai jos vanhuksella ei ole kuin se jääkaapi-pakastin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on aika helppo, globaali tuotanto pienentää yksikköhintoja. Lähinnä kai jokaisen kannattaisi oikeasti miettiä, missä menee varastoinnin järkevä raja.
Miten se hiilijalanjälki? Kumpi onkaan ekologisempi vaihtoehto, toiselta mantereelta lennätetty tuore pensasmustikka vai omasta metsästä poimittu ja pakastettu? Vai tehotuotettu amerikkalainen karpalo vai kotisuolta pakastimeen poimittu, vaikka pakasteita säilyttäisi yli vuoden?
Minun vanhemmillani on marjoja, riistaa ja leipomuksia. Sitten tietty näitä tavallisia, jäätelöä, valmispakasteruokia ym.
Varmaan jotkut ostelevat niitä punalapputuotteita, jotka on pakko joko syödä heti tai pakastaa. Meidän kaupungissa kunnan vuokra-asuntoihin ei osteta kuin jääkaappeja. Ihmettelin asiaa, kun kaveri sai sellaisesta asunnon, ja toimistosta ilmoitettiin, että vuokralaiset kumminkin rikkovat kaiken, joten heille riittää halvin pikkujääkaappi. Kunnan vuokra-asunnoissa asuu usein köyhempää väkeä, joten heille olisi pakastin hyvä olla olemassa jo punalapputuotteidenkin takia.
Tämä mummo on laskenut mikä kannattaa. En ala selitittämään. 🤑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et itse asiassa vastannut kysymykseen: kumpi on ekologisempaa on ihan eri asia kuin "globaali tuotanto pienentää yksikköhintoja".
Pienenee ne pakastimeen laitettavien mustikoidenkin yksikköhinnat jos laitetaan pienet ahkerat thaimaalaiset ne alipalkattuna keräämään...
A9, sinä kulutat takuuvarmasti enemmän sähköä notkumalla täällä vauvapalstalla kuin sen mummon arkkupakastin vuodessa.
Kannattaa keksittyä säästämään ihan itse sitä sähköä eikä käyttää kaikkea aivokapasiteettiaan siihen, miten toiset voisivat toimia sinun mielestäsi järkevämmin.
Siellä on kaikki exät ja luurangot.