Nyt kaikki marjastamaan
Nyt kannattaa varautua ensi talvea varten ja mennä metsään ja poimia marjoja. Superfoodia metsät täynnä! Puhelin pois ja marjamettään!
Kommentit (82)
Keräilijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräilijä kirjoitti:
Keräillyt olen sieltä, mistä muut ei ole vielä rohmunneet. Autottomana suosin lähimetsien koirankusetuspaikkoja ja autoteiden varsia. Mutta onpahan marjoja pakkasessa...
Löytyy varmaan suuria mustikoita kun on luonnon lannoite
Löytyy. samoin nokkoset kasvaa aina keväisin tosi hyvin tuossa lähimmän vedenpuhdistuslaitoksen luona. On säilöntäaineet kropassa valmiina. Nam.
Minäkin poimin nokkosta, tosin puhtailta paikoilta omalta maalta. Nytkin on jo nelisenkymmentä litteää kahden litran pussia ryöpättyä ja hienonnettua nokkosta pakkasessa. Siitä levystä on kätevä sitten lohkaista milloin mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voi käydä poimimassa niin me joilla on rahaa maksetaan sit niille siitäkin hommasta.
Kyllä ainakin minä "köyhä" käyn mieluummin poimimassa mustikat tuosta lähimetsästä kuin maksaisin 10€ kilo kaupasta ostettuna.
Just kaveri kertoi kuinka auto täynnä ystäviä ajelivat ympäriinsä etsien marjapaikkoja. Heillä ei ollut etukäteen tietoa hyvistä paikoista. Saivat koko reissulla vähän marjaa sanojen pohjalle, mutta paljon ajelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voi käydä poimimassa niin me joilla on rahaa maksetaan sit niille siitäkin hommasta.
Kyllä ainakin minä "köyhä" käyn mieluummin poimimassa mustikat tuosta lähimetsästä kuin maksaisin 10€ kilo kaupasta ostettuna.[/quote
Näin just
No todellakin 😊😜😲😄😧😍🥰 mustikat on ihan parhaita vaniljakastikkeen kanssa, siis ihan pelkästään ne mustikat sen kanssa! Mustikkamummoja ja paljon vaniljakastiketta panemaan kiisseliastiaan 😃😆🍧📨😲😮😍🥺🥰
Vierailija kirjoitti:
Just kaveri kertoi kuinka auto täynnä ystäviä ajelivat ympäriinsä etsien marjapaikkoja. Heillä ei ollut etukäteen tietoa hyvistä paikoista. Saivat koko reissulla vähän marjaa sanojen pohjalle, mutta paljon ajelua.
Olisi kannattanut investoida karttaan tai ainakin laittaa puhelimeen sellainen karttasovellus, josta olisi löytynyt todennäköiset marjapaikat. Itse olen "ympäriinsä ajellen" onnistunut löytämään huippuhyviä marjapaikkoja. Eivät tainneet kaveri ja hänen ystävänsä olla kovin kokeneita marjastajia. Eikä heistä tuolla tavalla sellaisia tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä kannata omaa pakastinta täyttää, kun kaupastakin saa pakastinmarjoja ympärivuotisesti. Tuoreena varsinkin paljon nestettä sisältävät marjat ovat toki huomattavasti parempia.
Edelleen inflaatio päällä, joten markat ei välttämättä ole halpoja talvella
Samalla säästää matkustuskulut marjametsään ja hiton paljon vaivaa. Maksan mielelläni jo pelkästään siitä hyvästä, ettei tarvitse olla verenimijöiden syötävänä.
Maksaa se kaupassakäyntikin, vaikka turhiin heräteostoksiin käytettyä rahaa ei lasketa. Verenimijöistä suojaa se tälläkin palstalla paljon kehuttu thermacell. Senkin käyttö tosin maksaa, joten revi siitä tarinaa.
Meillä on täällä mökillä ihan pihapiirissä niin paljon mustikkaa, etten pysty niitä ikinä poimimaan. En ole sellainen himomarjastaja, joka kulkee ämpärin kanssa pitkin metsiä. Vasta nyt olen edes yrittänyt opetella poimurin käyttöä ja poimin yhdellä kerralla sen verran mitä ehdin, ennen kuin hyttyset löytävät minut.
Olen varmaan kolmisen litraa saanut tällä systeemillä poimittua. Pari piirakkaa on mies niistä tehnyt ja muuten syödään niitä tuoreeltaan jogurtin kanssa tai kauhotaan suuhun ihan sellaisenaan. Käyn hakemassa lisää, kun edelliset on syöty, mutta pakastamisen jätän muille. Talvimarjoiksi kelpaavat minulle pakastealtaan mustaherukat.
Media on onnistunut synnyttämään minussa kauhean syyllisyydentunteen siitä, että marjat jäävät poimimatta. Vähän väliä on mielessä, pitäisikö tänne joku marjahullu hakea poimimaan ne talteen. Lohdutan itseäni sillä, että olen nähnyt ketun ja peuran herkuttelemassa mustikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Keräilijä kirjoitti:
Keräillyt olen sieltä, mistä muut ei ole vielä rohmunneet. Autottomana suosin lähimetsien koirankusetuspaikkoja ja autoteiden varsia. Mutta onpahan marjoja pakkasessa...
Löytyy varmaan suuria mustikoita kun on luonnon lannoite
Meidän mökin pihapiirissä on suurimmat pikkurillin pään kokoisia. Ihmettelen, miten ne voi kasvaa noin isoiksi ja niitä on ihan älyttömät määrät. Eikä täällä metsäneläimiä kummempia lannoittajia ole ollut. Olen miettinyt onko tuo paikka jotenkin erityisen hyvä mustikalle. Siitä on kaikki isot puut kaadettu pois ja kannot ovat pitkälti lahonneet ja sammaloituneet. Heinäkuu oli vielä todella kuiva, ihmettelin mistä tuo valtava marjasato oikein tuli. Viekö ne vedet sammalilta vai pärjäävätkö aamukasteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut investoida karttaan tai ainakin laittaa puhelimeen sellainen karttasovellus, josta olisi löytynyt todennäköiset marjapaikat. Itse olen "ympäriinsä ajellen" onnistunut löytämään huippuhyviä marjapaikkoja. Eivät tainneet kaveri ja hänen ystävänsä olla kovin kokeneita marjastajia. Eikä heistä tuolla tavalla sellaisia tulekaan.
Ei kovin fiksua. Ensin suunnitellaan reitti kunnolla ja vaikka kysytään joltain, tietääkö onko hyvin marjaa. Juu ei kovin kokenutta toimintaa ja varmaan enään tuolla porukalla eivät lähde marjaan 😂 voisin kuvitella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä kannata omaa pakastinta täyttää, kun kaupastakin saa pakastinmarjoja ympärivuotisesti. Tuoreena varsinkin paljon nestettä sisältävät marjat ovat toki huomattavasti parempia.
Edelleen inflaatio päällä, joten markat ei välttämättä ole halpoja talvella
Samalla säästää matkustuskulut marjametsään ja hiton paljon vaivaa. Maksan mielelläni jo pelkästään siitä hyvästä, ettei tarvitse olla verenimijöiden syötävänä.
Maksaa se kaupassakäyntikin, vaikka turhiin heräteostoksiin käytettyä rahaa ei lasketa. Verenimijöistä suojaa se tälläkin palstalla paljon kehuttu thermacell. Senkin käyttö tosin maksaa, joten revi siitä tarinaa.
Kauheeta myrkkyä tuo. Mä en laita edes hyttyskarkoitetta. Jännä juttu, eilen ja toissapäivänä olin metsässä 4 tuntia, eikä hyttyset syöneet. Olen jo siedättynyt niille. Koko kesä metsissä pyörimässä
Ei mustikoista ole pakko vain leipoa. Ihan puuron päälle, smoothieen, jugurttiin... Kakun väliin
Minä jätän marjat eläinten ruuaksi.
Onneksi isovanhemmat poimii meillekin
Osaako kukaan sanoa, löytyykö mistään Pirkanmaan seudulta hukkaa/lakkaa, miksikä sitä nyt tykkää kutsua
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa, löytyykö mistään Pirkanmaan seudulta hukkaa/lakkaa, miksikä sitä nyt tykkää kutsua
Siis hillaa, lakkaa
Vierailija kirjoitti:
Olen maastopyöräillyt kaikki metsät 10 km säteellä ja osan metsistä pidemmältä. En löytänyt yhtään paikkaa josta mustikoita ei olisi jo poimittu. Useita poimijoita olen jo bongannut. Harrastan mielummin pyöräilyä ja mustikat poimin valmiina kaupasta.
No, hoh hoh. Mikään metsä ei tule typötyhjäksi marjoista.
Polkujen laidoilta saattavat ensimmäiset poimia, mutta menepä syvemmälle, niin varmasti löytyy, jos kyseessä on metsä.
Itse kävin eilen. Ei ole mikään iso metsäläntti, ja sekin on menossa tonttimaaksi, kun kunta haluaa pistää maat rahoksi, siis veroeuroja kerryttämään, kun omakotitalotonttien oletetaan menevän kaupunkiin muuttaville.
Ja kyllä sieltä vaan marjaa löytyi. Vaikka ensimmäisiä poimijoita polun varsilla oli jo kaksi viikkoa sitten.
Eli poimivat raakoina...
Kannattaa lisäksi nostaa vähän sitä varpua, sillä joskus ne marjat ovat siellä lehtien alla.
Kosteikkokohdissa oikein isoja mustikoita.... Helppo poimia.... parempi poimia kuin kuivia pikkuruisia pippureita. Tosin viime kesän kaltaisia pippureita ei nyt edes ole ainakaan tässä metsässä.
Minä asun metsäisen suon vierellä. Viidessä minuutissa olen lakkasuolla, jonka laitamilta kerään sitten lakka-ajan jälkeen myös mustikat ja puolukat. Toisaalla saman viiden minuutin matkan päässä on villivadelmapuskia. Tiedän olevani onnekas 😊.
Nyt on pakasteessa yli 20 litraa lakkaa ja saman verran mustikkaa. Ja kylkiäisenä saatu runsaasti raitista ilmaa ja vähän liikuntaakin. Vattujen kypsymistä odotellessa