Nyt kaikki marjastamaan
Nyt kannattaa varautua ensi talvea varten ja mennä metsään ja poimia marjoja. Superfoodia metsät täynnä! Puhelin pois ja marjamettään!
Kommentit (82)
Näillä sähkönhinnoilla ei kannata pitää isoja pakastimia päällä. Kaupasta saa mustikkaa siihen nähden halvalla, ainakin Lidlistä.
Kiva lukea fb:n yhdestä ryhmästä ahkerien emäntien päivityksiä: 20 minuuttia ja neljä litraa mustikkaa....
Ihan sekuntikellon kanssa käyvät ahkeruudestaan ja näppäryydestään kisaa!
Ensimmäiset mustikanpoimijat olivat liikkeellä täällä (ei pohjanmaa) jo pari viikkoa sitten. Marjat eivät olleet kunnolla edes kypsiä.
Nyt vasta tässä heinäkuun lopussa mustikoissa alkaa olla makeutta, eli ovat täysin kypsiä...
Sitten lakat... Viime viikon tiistaina yhden pitkosreitin varrella lakkoja, aika punasävyisiä vielä, ja eilen ei yhtäkään, että nopsaan ne kypsyvät nekin. Lakoista tosin en edes ymmärrä, mitä hienoutta niissä on, minä maistan ne pahanmakuisiksi. Sokeria niihin kai pitää sitten mättää, että hyvä tulee.
Miksi keräisin älyttömät määrät mustikkaa? Pullaa ja piirakkaako tässä sitten talvella pitäs paistella jatkuvasti... kiisseliä...
Voinhan mä mennä kun AP käskee, mutta mitäs mä niillä teen kun en niitä syö? Suoraan kompostiin?
Mansikoistakin mulle maistuu/riittää vain 2-3 kpl kerran (jos sitäkään) kesässä.
Kauppaamisen vaivaan en ala.
Eli jätän marjat metsään niiden poimittaviksi, jotka niitä halajaa.
Itsepoimituista tietää, että ne ovat puhtaita, mutta pakastaminen ei ole ilmaista. Halvemmaksi tulee siis ostaa kaupasta ja syödä ilman pakastamista. Tosin kaupan marjat ovat paskaisia eli terveys vs hinta.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän enemmän murotaikinapohjaisesta piirakasta, jossa mustikoiden päälle laitetaan vaniljakermaviilikastike.
Mustikoita on tullut kerättyä ja kun poimurilla kerää, niin mustikkaimuri on kyllä kätevä puhdistusväline. Kymmenen litraa mustikoita puhdistuu vartissa. Niitä ei tietenkään ole koskaan kaupoissa, kun on aina loppu, mutta tein sellaisen itse 35mm viemäriputkesta ja suppilosta.
Sama täällä, murotaikinapiiras kermaviilillä on se aito ja oikea itselleni!
Vierailija kirjoitti:
Voinhan mä mennä kun AP käskee, mutta mitäs mä niillä teen kun en niitä syö? Suoraan kompostiin?
Mansikoistakin mulle maistuu/riittää vain 2-3 kpl kerran (jos sitäkään) kesässä.
No, ap tässä. Ei sun oo pakko poimia
Tänään taas mustikkaa monta litraa pakkaseen
Vierailija kirjoitti:
Itsepoimituista tietää, että ne ovat puhtaita, mutta pakastaminen ei ole ilmaista. Halvemmaksi tulee siis ostaa kaupasta ja syödä ilman pakastamista. Tosin kaupan marjat ovat paskaisia eli terveys vs hinta.
Hmm... Hinnat nousee
Kyllä mansikat on saanut pakastealtaasta suht samaan hintaan talvella , kuin mitä kesällä laatikosta, mutta nyt ei voi tietää kun hinnat nousee. Vadelmat olen ostanut pakkaseen torilta ja talvella todellakin hinta on kovempi, joten jonkun kommentti, että tulee halvemmaksi kaupasta, tätä en usko. Vadelmat ovat liki 5€/rasia (suomalaiset) talvella pakasteesta. Nyt kun hain laatikollisen torilta niin hinta oli vajaa 4€ rasia. Mielelläni pakastan halpaa vadelmaa
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea fb:n yhdestä ryhmästä ahkerien emäntien päivityksiä: 20 minuuttia ja neljä litraa mustikkaa....
Ihan sekuntikellon kanssa käyvät ahkeruudestaan ja näppäryydestään kisaa!
Ensimmäiset mustikanpoimijat olivat liikkeellä täällä (ei pohjanmaa) jo pari viikkoa sitten. Marjat eivät olleet kunnolla edes kypsiä.
Nyt vasta tässä heinäkuun lopussa mustikoissa alkaa olla makeutta, eli ovat täysin kypsiä...Sitten lakat... Viime viikon tiistaina yhden pitkosreitin varrella lakkoja, aika punasävyisiä vielä, ja eilen ei yhtäkään, että nopsaan ne kypsyvät nekin. Lakoista tosin en edes ymmärrä, mitä hienoutta niissä on, minä maistan ne pahanmakuisiksi. Sokeria niihin kai pitää sitten mättää, että hyvä tulee.
Miksi keräisin älyttömät määrät mustikkaa? Pullaa ja piirakkaako tässä sitten talvella pitäs paistella jatkuvasti... kiisseliä...
Ihme marmatusta. Toisille marjastus on rakas harrastus. Esim minulle. Toiset ihmettelee, miten jaksan ja mitä järkeä, mutta sitten joskus kun vien tuliaiseksi talvella itse poimimia vadelmia ja mustikoita näille marjastusta vihaaville, ovat todella onnellisia olleet. Olen myös saanut monia tuttuja mukaan, ensin ovat valitelleet hyttysistä ym ja myöhemmin kehuneet, että kiitos kun kannustit mukaan, et oli mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mansikat on saanut pakastealtaasta suht samaan hintaan talvella , kuin mitä kesällä laatikosta, mutta nyt ei voi tietää kun hinnat nousee. Vadelmat olen ostanut pakkaseen torilta ja talvella todellakin hinta on kovempi, joten jonkun kommentti, että tulee halvemmaksi kaupasta, tätä en usko. Vadelmat ovat liki 5€/rasia (suomalaiset) talvella pakasteesta. Nyt kun hain laatikollisen torilta niin hinta oli vajaa 4€ rasia. Mielelläni pakastan halpaa vadelmaa
Lisäksi vielä, että usein pakasteesta mansikat ovat huonolaatuisia , mädän makuisia. On vain yksi tietty suomalainen mansikkapussi minkä ostan. Siitä pussista näkee läpi laadun.
Ei kerkiä, ku pitää taas mennä kastelemaan ihmisiä 💦😄
Vierailija kirjoitti:
Jos et itse käytä marjoja, eikö sulla ole ketään, kelle ne voisi antaa? Kyllä yksi mustikkapiirakka meidän perheessä ainakin tehdään kesän aikana ja vieraille tarjotaan
Vierailija kirjoitti:
Näillä sähkönhinnoilla ei kannata pitää isoja pakastimia päällä. Kaupasta saa mustikkaa siihen nähden halvalla, ainakin Lidlistä.
Miksi sinä vihaat pakastamista? Me saamme sentään puhtaat mustikat ilmaiseksi lähimetsästä ja samalla liikuntaa ja raikasta ilmaa. Emme me pidä pakastinta pelkkien mustikoitten vuoksi päällä, vaan se on täynnä muutakin ruokaa.
Piirakkamustikoihin voi laittaa pikkuisen perunajauhoa. Silloin ne eivät valu niin pahasti. Kun perunajauhot sekoittaa ensin sokeriin, tulevat tasaisemmin mustikoihin.
Köyhät voi käydä poimimassa niin me joilla on rahaa maksetaan sit niille siitäkin hommasta.
Jaa mihin? Asun stadis eikä oo autoo
Vierailija kirjoitti:
Villivadelmat ovat aivan erimakuisia kuin kaupan pakasteet. En ole koskaan nähnyt halpaa vadelmaa vaan kilohinta on ainakin näillä seuduilla ollut kalliimpi kuin millään muulla marjalla. Että minä olen niin iloinen omista vadelmapuskista, joista saan monta ämpärillistä marjoja - ilmaiseksi! Ja syön ne kaikki itse, mitä nyt mehuihin laitan muiden marjojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun kauppaan on kymmeniä kilometrejä, pakasteitten kuljettaminen kotiin vaatii vähän järjestelyä. Paljon helpompi on tuoda tuoreet marjat kotipakastimeen. Silloin niitä voi ottaa sieltä juuri sillä hetkellä, kun mieli tekee. Paitsi jos ovat sattuneet loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lienee ostomarjoilla pakastamisen tulos plus miinus nolla rahallisesti. Eikä nuo ihan ilmatteeks tule pakastimeen itsepoimittuna. Harvalla lakkasuo ja mustikkametsä takapihalla. Vaikka nytkin olen lakkahilloa omista keräämistä reilun 10kg keittänytkin. Mustikat ja vadelmat vielä metsässä. Harrastukset maksaa.
Itse pidän enemmän murotaikinapohjaisesta piirakasta, jossa mustikoiden päälle laitetaan vaniljakermaviilikastike.
Mustikoita on tullut kerättyä ja kun poimurilla kerää, niin mustikkaimuri on kyllä kätevä puhdistusväline. Kymmenen litraa mustikoita puhdistuu vartissa. Niitä ei tietenkään ole koskaan kaupoissa, kun on aina loppu, mutta tein sellaisen itse 35mm viemäriputkesta ja suppilosta.