Miten valitsit oman urasi ja ammattisi
Oliko kyseessä puhdas kiinnostus alaa kohtaan, vai vaikuttivatko myös muut mahdolliset tekijät valintaasi. Ja jos olet niitä ihmisiä, joilla ei oikein koskaan ole ollut mitään selkeää "haaveammattia", niin miten valitsit mihin ammattiin ja uralle haluat suuntautua.
Kommentit (285)
Musta piti tulla poliisi, ajauduin intin, vartijakurssin ja vartijahommien jälkeen it-alalle ja nyt 24v myöhemmin vedän ict-alan yrityksessä asiantuntijayksikköä. Voin todeta tällä iällä ja etenkin viime päivien uutisoinnin jälkeen, että onneksi en ole poliisi. Siisti sisätyö, vaikka vastuu painaakin, saa tehdä etänä ja liksa on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti hyvän palkkauksen ja monipuolisten työmahdollisuuksien takia. Juristina voi tehdä melkein mitä tahansa yritysmaailmantehtäviä, kunhan osaamista on kerryttänyt ensin.
Niinhän te juristit tunnutte itsestänne kuvittelevan. Oman kokemukseni mukaan keskimääräinen juristi ei ole toimeenpanokykyinen. Sisäänpäinlämpiävin ja omahyväisin ammattiryhmä, johon olen yritysmaailmassa törmännyt.
En tiennyt ysillä yhtään mitä haluaisin opiskella, varsinkaan kun oli niin huono keskiarvo että lukio ei ollut vaihtoehto. Ajauduin sitten kavereiden kanssa amikseen raskaalle ja pienipalkkaiselle alalle. Onneksi ei tarvitse enää sitä tehdä, pääsin työkyvyttömyyselläkkeelle viisi vuotta sitten.
Ammatin valitsin puhtaasti kiinnostuksen ja alalle sopivien ominaisuuksieni mukaan. Ura on vielä työn alla/vaiheessa.
Rakas harrastus ohjasi opiskelemaan alaa monipuolisesti.
Eipä silti. Muitakin kiinnostuksen kohteita oli ja olen tykännyt melkein kaikista töistä, joita olen elämässäni tehnyt.
Osittain kiinnostus, osittain järki ja osittain ajautuminen. Rajasin kouluihin hakiessa työttömäksi valmistavat koulut pois vaikka olisi kiinnostanutkin. Pääsykokeisiin en jaksanut lukea, joten menin sinne minne pääsin. Ihan hyvin kävi.
Löin 100 mk vetoa jotta pystyn tekemään kyseistä miesten työtä vaikka olin tytönhupakko. Voitin vedon ja 45 v uran tein sitä työtä.
Olen lapsesta lähtien ollut kiinnostunut tekniikasta. Olin nuoruudessa seitsemän vuotta autoasentajana, josta en lopulta saanut sitä irti mitä halusin. Kun tarpeeksi kulutin housuntakamuksia ja kyynerpäitä sain insinöörin paperit. Ehdin työurani aikana olla monessa kiinnostavassa työpaikassa ja mukana mielenkinntoisissa projekteissa. Eksyin välillä myös tietotekniikka puolelle.
Nyt olen eläkkeellä enkä ole elämöni aikana unohtanut kädentaitoja. Moottoripyörien rakentelu jatkuu eläkepäivinäkin entistä paremmin. Hyväpalkkaisista töistä sain hankittua mittavan määrän työkaluja mm. sorvin ja jyrsinkoneen niin voi totetuttaa itseään paremmin. Saa ensin suunnitella valmistettavat kappaleet sekä laatia työpiirustukset, jonka jälkeen niin sanoakseni sorvin ääreen.:-)
Paitsi tuo edelleen kauniimpi osapuoli on väliilä kysellyt että olenko muuttanut pajalle asumaan.:-DD
Katsoin missä pitäisi olla sellainen palkka että tulee toimeen vaikka eläisi yksin ja sillä hetkellä töitä saatavilla. Olen yhä sillä alalla vaikka työpaikat vähentyneet merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä oli:
- Työn nautinnollisuus
- palkkataso ja mahdollisuus myös passiiviin tuloon ja sitä kautta lyhyemmät työajat
- yksityisyrittäjyys
- digital nomad -tyyppinen työ, joka mahdollistaa matkustelun
Näitä minäkin toivoisin, olisiko esimerkkejä tällaisesta työstä?
Kirjoittaminen ja digitaalinen suunnittelu tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia luoda passiivista tuloa. Erityisesti digitaalisten tuotteiden myynti antaa mahdollisuuden ansaita jatkuvaa passiivista tuloa alkuperäisen työpanoksen jälkeen. Tässä muutamia tapoja, joilla voit hyödyntää tätä mahdollisuutta:
E-kirjat ja oppaat: Kirjoita laadukkaita e-kirjoja tai oppaita, jotka liittyvät omaan asiantuntemukseesi tai kiinnostuksenkohteisiisi. Myy näitä tuotteita verkkokaupoissa tai omalla verkkosivustollasi. Kun tuote on luotu ja julkaistu, voit ansaita myyntejä pitkällä aikavälillä ilman jatkuvaa työpanosta.
Verkkokurssit: Luo digitaalisia verkkokursseja, jotka opettavat taitojasi tai antavat arvoa kohdeyleisöllesi. Voit käyttää erilaisia alustoja, kuten Udemy, Teachable tai omaa verkkosivustoasi, myydäksesi kurssejasi. Kerran luodun kurssin myynti voi tuottaa passiivista tuloa pitkään.
Graafiset suunnittelutyökalut: Suunnittele graafisia elementtejä, kuten somekuvia, logoja tai infografiikoita, ja myy niitä digitaalisina tuotteina. Voit käyttää markkinapaikkoja, kuten Etsy tai Creative Market, saavuttaaksesi laajemman yleisön.
Blogitekstit ja artikkelit: Kirjoita laadukkaita blogitekstejä tai artikkeleita ja myy niitä verkkokaupoissa tai suoraan yrityksille ja julkaisijoille. Voit myös harkita oman blogin tai verkkosivuston luomista, jossa voit ansaita passiivista tuloa mainostulojen tai affiliate-markkinoinnin avulla.
Sosiaalisen median sisältöpaketteja: Luo valmiita sisältöpaketteja, kuten somepostauksia, valmiita kuvituksia tai somegrafiikkaa, ja myy niitä yrittäjille tai markkinoijille. Tämä voi tarjota jatkuvaa passiivista tuloa, kun myyt valmiita sisältöpaketteja useammille asiakkaille.
Tärkeää on panostaa alkuperäiseen työpanokseen laadukkaan ja kysyntää vastaavan tuotteen luomiseksi. Lisäksi markkinoinnilla ja näkyvyydellä on suuri rooli passiivisen tulon mahdollistamisessa, joten panosta myös näihin osa-alueisiin.
Täysin henkilökohtaisen kiinnostuksen ja palon vuoksi. Yksi elämäni parhaita valintoja ja löysink unelma-ammattini. Tällä alalla ei ole helppo työllistyä, joten otin ison riskin kun jätin vanhan työn, johon oli tutkinto ja paljon töitä tarjolla.
Itse ajattelen, että riskit elämässä kannattaa, jotta saa elää mielekästä ja oman näköistä elämää.
Hyvä palkka ilman vastuuta ja ylitöitä.
Lisäksi auttoi luontainen lahjakkuus ja kiinnostus alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti hyvän palkkauksen ja monipuolisten työmahdollisuuksien takia. Juristina voi tehdä melkein mitä tahansa yritysmaailmantehtäviä, kunhan osaamista on kerryttänyt ensin.
Niinhän te juristit tunnutte itsestänne kuvittelevan. Oman kokemukseni mukaan keskimääräinen juristi ei ole toimeenpanokykyinen. Sisäänpäinlämpiävin ja omahyväisin ammattiryhmä, johon olen yritysmaailmassa törmännyt.
Juristit soveltuvat hyvin hallintohumpan pyörittämiseen, mutta yritysmaailman kultainen sääntö on, että juristeja ei saa päästää lähellekään myymistä, johtamista, laskemista tai liiketoiminnan kehittämistä.
Mieltymysteni ja vahvan mielenkiintoni perusteella.
Nyt kun ammatissani olen toiminut pian 30 vuotta, tiedän että oikea valinta tuli tehtyä. Suuntauduin koulutuksessani oikeaan suuntaan.
N. 60
Kun piti valita ammatti mitä opiskelee, siihen aikaan ei ollut muuta kuin ohjevihko mistä tutkailla eri ammattialojen piorteitä ja vaatimuksia. No, minä olin hyvä matematiikassa, arka ja ujo varsinkin naisten kanssa, joten minä valitsin ICT:n. No joo, päättäessäni urani esihenkilönä oli nainen ja oikein hyvä esihenkilö olikin, alalle varsin hyvin sopiva. Naisia siellä ei tosin liikaa ollut missään vaiheessa, vaikka kaikille maksettiin samaa palkkaa ja naisten sosiaaliolot oli paljon parempia kuinmiehillä. Väljät vessa ja pukuhuoneet. Mitään tuytöllelyä tms. ei sallittu missän vaiheessa, koska työnantaja halusu pitää naistaan kiinni ja ne miehet joita ehdin tuntemaan alalla tiesivät oman parhaansa, ihan kaikki.
Mutta asiaan, valintaani en kadu, sillä on minulla toinenkin puoli kuin tuo analytiikka, mutta sen olen saanut pitää harrastuksena ja mikään ei ole parempaa kuin olla harrastajataiteilija, tosin koulutusta olen saanut siihenkin. Ei ole tarvetta myydä parhaita töitään sydän verille naarmuuntuneena, vaan voi pitää ne itse. Ja se oma työala voi olla jotain muuta kuin se tavallisin jonne muutkin menevät koska ...
Tällä tahdon sanoa, että ei sen ammatin tarvitse aina olla kutsumusammatti vaan ammatti, jota voi ja haluaa tehdä työkseen ja mielummin niin, että kun firman oven laittaa kiinni, ei kukaan soiyyele perään ja vpoi tehdä vapaa-ajallaan niitä mielohimmiaan, jojka on tärkeitä nekin.
No en todella tiedä! Miksi!? Olisin voinut olla taitelija, mutta ei usko riittänyt. Pelkäsin, ja uskoin kun vanhemmat ja muut sanoi että ei sillä elä. Olis pitänyt edes yrittää!
Kutsumus ja elämänkokemus veivät.
-lastenkodin ohjaaja
Ensimmäinen ammatti isän jalanjäljillä, sama ammatti. Toinen ammattini valikoitui puhtaasti mielenkiinnon pohjalta.
Olen ajautunut nykyiseen ammattiini kiinnostuksen perusteella. Lukioikäisenä haaveilin statuksesta, rahasta ja hyvistä työllistymismahdollisuuksista, mutta enpä päässyt sellaista alaa opiskelemaan. Tosin silloinkaan ei ollut käsitystä siitä, mitä lopulta tutkinnolla tekisin. Sitten aloin pohtia, että mikä yliopistoala (halusin yliopistoon) olisi itsessään kiinnostava ja pääsin opiskelemaan. Opinnot olivat hyvin kiinnostavia, mutta eivät valmistaneet tiettyyn ammattiin. Jatkoin opiskelua tohtoriopintoihin, sillä minulla oli edelleen kiinnostusta opiskella alaani ja pohdin, että tutkijan työ voisi siksi soveltua minulle. Ehkä tutkiminen ei olekaan ihan sitä, mitä ajattelin, joten en yhtään tiedä, mitä teen "isona".