YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköä olen säästänyt jo vuosia kun ei rahat riitä laskujen maksamiseen. Suihkussa kaksi kertaa viikossa, saunassa ei enää ollenkaan, tv kiinni jos ei katso mitään, ruokaa aina iso annos kerralla ja annosten lämmitys mikrossa, pari päivää vkossa kylmää ruokaa, lamppu ei pala joka huoneessa, vain siinä missä kulloinkin olen jne. Jouluvalot aion edelleen laittaa mutta ovat led-valot joten kulutus on pientä. Laitoin pois myös arkkupakastimen ja pärjään pienellä jääkaapin pakastimella. En aio enkä pysty enempää nipistämään, tehköön suuremmat tuhlarit niitä säästöjä ja eiköhän jokainen joudu pakostakin säästämään kun hinnat on niin hurjasti nousseet. Kesäkuun kulutukseni oli 80 kW ja toukokuun 100 kW.
Mitä höpöheinää sää oikein kasvatat jos kulutus on 100 kW? Ihan eri asia kuin kWh.
katopa, niin jäikin hoot pois :D
Suomalaiset paleltuvat ensi talvena kuin torakat :(
Kun tekee kaiken päinvastoin kuin Ylenanto ja Sanoma sanoo, niin tekee yleensä oikein. Ovat kommunismin asialla aina vaan.
Naapuri löytyy jäähilekerroksen alta.
Tiedän hyvän säästökeinon. Palataan kouluissa vanhan ajan oppikirjoihin ja tehtäväkirjoihin ja lyijykyniin sähköisen oppimateriaalin sijaan. Säästetään paljon sähköä kun jokaisella koululaisella ei tarvitse olla omaa kannettavaa härpäkettä, jota lataillaan koko ajan. Wilman sijaan reissuvihko käyttöön myös.
Kiitos ja kumarrus.
Opettaja
Jotenkin absurdia että kehoitetaan säästämään kodin valaisusta, kun harvalla on enää hehkulamppuja vaan eiköhän meillä ala olla kaikilla jo energiaa säästävät ledit valaisimissamme. Paljon se kulutusta hetkauttaa onko olkkarissa sysipimeää yhden lampun valossa vai kohtalaista kahden lampun valossa. Samaan aikaan ostoskeskuksissa ja hypermarketeissa palaa sadat loisteputket aamusta iltaan. Puhumattakaan niistä maailman turhimmista mainostauluista. Että sori vaan, olen pihi muutenkin, mutta aion käyttää valaisimia normaalisti jatkossakin, kun en tähänkään asti ole mikään tuhlailija ollut vaan ihan normijärjellä sammutan valot niistä huoneista missä en ole. Käyttämällä pelkkää polkupyörää tai kävellen liikkumalla kuittaan kyllä monet pesukoneelliset ja läppärin lataamiset.
Se, mistä kyllä voin ja pitääkin vähentää, on netin käyttö. Kuinka moni on tullut ajatelleeksi, että jokainen klikkaus linkistä pistää serverit puhisemaan ja energiaa kuluttamaan? Olkoonkin että joku googlen serveri ei vissiin meikäläisen asuinkaupungissa ole, mutta joka tapauksessa. Loppujen lopuksi tässä energian säästämisessähän ei ole kyse pelkästään suomalaisten tulevan talven sähkölaskuista vaan myös maailmanlaajuisesta muutoksesta. Kun nyt asiaa liippasi kuitenkin.
Ja kuolo väen korjaa
Kankia pakkasen
Talvella kovilla pakkasilla talossa on pahimmillaan vain 16 astetta lämmintä ja TÄSTÄ pitäisi vielä alkaa säästämään??? Tunkekoot säästämisensä sinne ja syvälle!
Vierailija kirjoitti:
Sammuttaisi ensin noi turhat valomainokset ja ylimääräiset katuvalot, valosaastetta on niin paljon ettei yöllä tähtiäkään näy.
Ulkojääkentätkin on valaistu 24/7 läpi talven, pitäisivät edes yöaikaan pimeänä.
Talvella pidän sisälämpötilaa 18-20 astetta, toisin kuin 25 joka tuntuu olevan nykyään normi. En ymmärrä miksi sisällä pitäisi talvella olla shortseissa ja t-paidassa. Suihkut lyhyitä ja viileitä enkä aja autolla muuta kun pakolliset. Mielestäni olen aika energiatehokas jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää pahasti siltä että Putin vie ja länsi vikisee ja Suomella pyyhitään vielä kaiken lisäksi pöytää. Kaiken maailman töppö tuppuraiset täällä säätämässä.
Putin on säälittävä pelle, mutta kummallista miten paljon faneja tälläkin palstalla on. Tai ehkä sittenkin vain muutama todella aktiivinen.
En minä Putinia fanita vaikka totean, ettei länsi osaa käydä tätä taistoa järkevästi. Toivoisin että Putinista päästäisiin mitä pikimmiten eroon, mutta ongelma on siinä, että lännestä puuttuu selkeä johtaja. Yleensä Usa kykenee johtamaan, mutta Biden on surkea tapaus.
No kerros nyt ihmeessä miten tätä taistoa voidaan käydä järkevästi?
Ja se minun ruokalaskussa maksama ilmainen sähköauton lataus saa Lidlin pihasssa kyllä loppua.
Kärsikää, oi ihmisjätökset
ukrainalaisten ja eurooppalaisten kanssa
muistakaa oi solidaarisuus
Kärsimys ja kurjuus lujittaa
Yhteenkuuluvuuden tunnetta
muiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Idiootit aivopestyt WEF:n Agenda2030 kannattavat hurraavat. He muuttavat mielellään maakuoppaan, palelevat ja syövät ötököitä.
Venäjällä ovat jo aloittaneet.
Homeiset ötökkäburgerit ovat siellä suurta gurmeeta.
Vierailija kirjoitti:
Miten meni lännen pakotteet noin niin kuin omasta mielestä?
Öö, itse ainakin olen valmis kiristämään talouttani vieläkin enemmän, että venäjä saadaa polvilleen. Teitä venäjämyönteisiä ei kyllä aina ihan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kärsikää, oi ihmisjätökset
ukrainalaisten ja eurooppalaisten kanssa
muistakaa oi solidaarisuus
Kärsimys ja kurjuus lujittaa
Yhteenkuuluvuuden tunnetta
muiden kanssa
Röllipeikko, sanasi painoarvo kovin heikko,
Sillä johtajasi on hullu ja seniili veikko.
Luulet luovasi pelkoa, ja yrität sillä velkoa
Mut epätoivosi lannoittaa pirunpeltoa.
Myönnä tosiasia, on Venäjäl aihe huoleen
Nuoret isänmaan toivot tarkoituksetta kuolee.
Ei ole teillä oikeutta Ukrainaan
Vaikka Krimin veitte pakkolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä niellään ihan mitä vaan. Vaikka hallitus sanoisi että voi voi palellutte nyt koteihinne niin kansa on vaan "okei".
Samaan aikaan jaetaan miljardeja Italiaan ja Saksaan. Hyvä Sanna ja Tytti!
Taisi olla Oikeisto,(PS, kok, kepu) jonka tyrimisiä tässä maksetaan. Vaaliuurnalla muistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa liian korkeat sisälämpötilat asunnoissa ja taloissa. Talvellakin pitää olla +23astetta sisällä vaikka +17 riittäisi. Talvella kun katsoo ikkunoihin niin näkee ihmisiä t-paidassa kotonaan.
Et oo sitten mun taloon katsonut. Omistan paljon villavaatteita. Nukun talvella villahaalarissa kahden peiton alla. Muutoin on pitkät villakerrastot ja -neuleet. Merinovillaa päästä varpaisiin.
Köyhät ei paljon villaa ostele vaikka miten haluais. Helppo oliso jos olisi villavaatteisiin rahaa.
Kirpparilta saa halvalla
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa puoli tuntia suihkussa lojuvien ihan oikeasti ymmärtää, että lämmin vesi ei ole ilmaista. Ja niiden, jotka heittävät kylpypyyhkeet pesuun yhden käytön jälkeen, on syytä ottaa terve järki käyttöön ja opetella välttämään turhaa pyykinpesua. Muistan tuon 70-luvun energiakriisin oikein hyvin.
Minulle se on ilmaista. Vesi tulee omalla paineella lähteestä ja lämpiää padassa jossa poltan omalta tontilta raivattua puuta
Köyhät ei paljon villaa ostele vaikka miten haluais. Helppo oliso jos olisi villavaatteisiin rahaa.