Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä jos edellinen vuokralainen ei ole siivonnut?

Vierailija
29.07.2022 |

Avaimet saa vasta kuun vaihtuessa eikä ole voinut käydä etukäteen katsomassa asuntoa kun asuu monen sadan kilometrin päässä. Entä jos edellinen asukas on jättänyt sen ihan karseaan kuntoon? Onko vuokralaisella oikeutta perua sopimusta tai saada vuokranalennusta?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutolle kannattaa varata riittävästi aikaa. Maksaa vähintään viikon ns päällekkäistä vuokraa. Ja käyttää ns välikättä, äitiä, kaveria, jne pääsi käymään kohteessa.

Tuohan olisi hyvä jos on varaa maksaa päällekkäistä vuokraa (usein ei voi maksaa vain viikkoa vaan vaaditaan täysi kk) ja jos on joku etukäteiskatsoja joka asuu sillä uudella paikkakunnalla ja joka suostuu käymään arvioinkäynnillä. Monilla ei ole ja aina ei esim. edellinen vuokralainen suostu.

Vierailija
42/45 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaat asunnon, vuokranantaja tulee ja siivoa itse tai tilaa siivojan josta lähetetään lasku edelliselle vuokralaiselle.

Tästä tulikin mieleeni että myös vuokralaisen täytyy olttaa kuvat siivotusta asunnosta, samoin kuin sisälle muuttaessaan seinistä, ovista, lattioista jne. Minulle kävi niin että kun muutin opiskelukämpästäni pois, vuokralleantaja yritti kusettaa minua ja alkoi vaatia korvausta siivoamattomasta asunnosta jossa kuulemma haisi kissanpissa vaikka minulla ei edes kissaa ollut. 

Myös kylpyhuoneen seinässä olevan muovipäällysteen repeämä oli muka minun syyni vaikka hän itse sitä tutki kun näytti asuntoa minulle, samoin lommoa yhdessä ovessa.

Sain onneksi todistajaksi erään tuttavani jolla on kotisiivousfirma ja joka auttoi minua siivoamaan asunnon ja tavaroitten muutossa.  Eipä kuulunut ukosta mitään enää sen jälkeen, mutta sen opin että myös vuoralaisen kannattza ehdottomasti olla tarkkana ja kuvata asunto ennen ja jälkeen asumisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutolle kannattaa varata riittävästi aikaa. Maksaa vähintään viikon ns päällekkäistä vuokraa. Ja käyttää ns välikättä, äitiä, kaveria, jne pääsi käymään kohteessa.

No ei kyl oo oikeastaan missään sellaista vaihtoehtoa että voisit tärvätä vuokranantajalla seuraavan kuun vuokrauksen 1viikon korvauksella.

Sitten pidät kiltisti 1kk päällekkäistä vaan.

Vierailija
44/45 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin että vuokranantaja käy tarkistamassa asunnon asukkaan muutettua pois ennen kuin uusi asukas saa avaimet? Jos siivous on tehty huonosti tai paikkoja rikottu, vuokranantaja maksaa siivous/ korjauskustannukset vuokratakuista, eikä siis palauta täysmääräisenä vuokratakuita sille edelliselle asukkaalle. Jos tuhot on niin suuret ettei takuuvuokra riitä kattamaan kuluja, loput voi periä oikeusteitse. Samoin kuin meneteyt vuokratulot jos uutta asukasta ei voi ottaa asuntoon edellisen asukkaan sotkuista johtuen.

Vierailija
45/45 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se mene niin että vuokranantaja käy tarkistamassa asunnon asukkaan muutettua pois ennen kuin uusi asukas saa avaimet? Jos siivous on tehty huonosti tai paikkoja rikottu, vuokranantaja maksaa siivous/ korjauskustannukset vuokratakuista, eikä siis palauta täysmääräisenä vuokratakuita sille edelliselle asukkaalle. Jos tuhot on niin suuret ettei takuuvuokra riitä kattamaan kuluja, loput voi periä oikeusteitse. Samoin kuin meneteyt vuokratulot jos uutta asukasta ei voi ottaa asuntoon edellisen asukkaan sotkuista johtuen.

Noin se usein meneekin yksityisillä mutta opiskelija-asunnoissa eivät aina ehdi käydä tuolla tarkastuskäynnillä ennen edellisen poismuuttoa tai heti sen jälkeenkään vaan homma jää uuden vuokralaisen reklamoinnin varaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme