Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
161/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka käytät hajuvettä, hajustekosmetiikkaa ja haiset jollekin Omolle, olet turtunut hajusteille, ja olet todellinen hajupommi, kun liikut ympäriinsä. Joka päivä tulee useita ihmisiä vastaan, jotka kärsivät sinunlaisista hajupommeista. 🦨💨

Mites kasvien tuoksut, syreeni, heinät, koivu? Itse ainakin haistan nämä ihan yhtä voimakkaina. Miten nämä vertautuu, vaan onko vain keinotekoiset hajusteet oireita aiheuttavia? Täytyykö hajusteille herkän kulkea aina autolla? Kiinnostaa.

Sen tiedän, että monet eivät voi pitää kasveja kotona. Miten hautajaiset ja häät, jättäytyvätkö allergiset pois vai vaativatko koristelujen olevan keinomateriaalia?

Vierailija
162/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.

On paljon ihmisiä, jotka päivittäin sairastuvat hajusteista, esim sinusta, kun haiset hajusteille.

"paljon ihmisiä"? En tunne ketään hajuherkkää. Tuskin hajustettu huuhteluaine ja hajustettu kosteusvoide haisee niin paljon, että ihmiset joiden ohi kuljen "sairastuu".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.

Niin on sinun päätös ja mieltymys haista, ja vaikka se bussissa vieressäsi istuva sairastuu hajustasi useaksi päiväksi.

Satun pitämään tuoksuista. Minun vieressäni ei ole pakko istua.

Vierailija
164/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on sinun päätös ja mieltymys haista, ja vaikka se bussissa vieressäsi istuva sairastuu hajustasi useaksi päiväksi.

Jos istut herkistyvän viereen, hän sairastuu joka tapauksessa.

Vierailija
165/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietikkaa huuhteluaineeksi ja on todella raikas hajuton pyykki.

Vierailija
166/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Muuten olisi minulle yhdentekevää, mutta kerrostalon pesutupa on meillä ainakin toisinaan niin hajusteilla kyllästetty, että hajut leviävät pitkälle rappuun.

Tämä ei ole siis pahinta, vaan se, että pyykinkuivaushuoneesta, pesukoneista ja kuivausrummuista tarttuu kaikista omaan pyykkiin hajusteita.

Pahimmillaan olen saanut pestä omat pyykit 2-3 kertaa uudelleen. Toiset hajusteet selvästi allergisoivat enemmän kuin toiset. Kyse ei ole todellakaan ole aina vain "psyykkisestä jutusta". Käytän hajusteita omaksi ilokseni itsekin silloin kun voin, mutta kohtuudella, en halua terrorisoida toisia hajuillani.

Ihmettelen, onko kyse itsekkyydestä ja haluttomuudesta ottaa toiset huomioon vai oikeasti jostain ymmärtämättömyydestä ja oman hajuaistin turtuneisuudesta. Luulisi tänä päivänä ihmisillä olevan tietoa kemikaaliyliherkkyyksistä ja allergioista sekä niiden synnystä riittävästi mutta ei näköjään ole.

Hajusteiden vähentäminen olisi niin pieni teko, jolla olisi iso vaikutus monien herkempien elämänlaadun parantamiseksi. Huoh... 😩

Helppoahan tuollaista on ennakoida. Mahtuuko oma pesukone kylppäriin ja sillä silmällä katsoo kämppää jos vuokralla asuu. Jos taas rappukin häiritsee, omakoti- tai rivitalo sitten. Tai allergiatalo. Mahdollisuuksia on jo. Mutta tuntuu pelkältä kontrolloinnin tarpeelta, ettei itse voida näitä yhtään huomioida ja kaikkien muiden pitäisi. Se se on mikä ärsyttää. Esim. sairaalassa toki, sinne joutumista ei voi itse päättää.

Mutta ihmisten huomion tarve kyllästyttää siinä, että suunnilleen ehdoin tahdoin hankkiudutaan tilanteisiin jotta voidaan pahoittaa mieli. Ja muita täytyy kiinnostaa, juuri sun asiat ja erityisyydet, kattokaa mä tuun täältä! Toki hajusteita ei ole pakko käyttää ja niistä voi luopua. Mutta sitten se on joku muu juttu seuraavaksi, sanokaa mun sanoneen. Jos ihminen on joustava, hän on sitä aina. Jos ei ole, ei ole koskaan.

Vai sellainen luonneanalyysi sieltä :D Juuri tästä syystä arvelen, että ehkä on vain parempi kärsiä kaikessa hiljaisuudessa, kuin mainita mitään kemikaaliyliherkkyyksistään/allergioista/atopiasta naapureilleni. Edellämainitut eivät liity mitenkään ihmisen luonteeseen ja jostain kumman syystä aina herättävät joissain ärsytystä, miksi?

Olisikin varaa muuttaa pois kaupungin vuokra-asunnosta. Pesukone on, mutta ison pyykin (kuten lakanoiden) kuivattamiselle ei ole tilaa asunnossani. No, pitää vaan toivoa parasta, kun menee pyykille. Antihistamiini ja nenäsuihkeet onneksi jonkin verran auttavat!

Vierailija
167/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, jotka päivittäin sairastuvat hajusteista, esim sinusta, kun haiset hajusteille.

"paljon ihmisiä"? En tunne ketään hajuherkkää. Tuskin hajustettu huuhteluaine ja hajustettu kosteusvoide haisee niin paljon, että ihmiset joiden ohi kuljen "sairastuu".

Sinä haiset hajusteille ja sairastutat tietämättäsi muita. Jopa se kosteusvoide haisee.

Vierailija
168/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän koska tykkään. En kai mä muuten niitä käyttäisi.

Vierailija
169/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitän huuhteluaineilla ympärillä haisevien ihmisten tuoksun yleisillä paikoilla.

Vierailija
170/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään huuhteluaineiden hajusta, siksi laitan pyykkiin.

Onko se nykyään laitonta kun täällä melkein päälle tullaan?

Vierailija
171/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän pyykin tuoksusta ja oma suosikkini Luvilin tavallinen, tuoksuu puhtaalta mutta ei miltään tietyltä kuten joku kukka tms. Huuhteluaine hajusteet on juuri siksi ettei peitä puhtaan pyykin tuoksua.

Huuhteluainetta siksi että pitää kankaan pehmeänä ja hyväkuntoisena. Tuoksuvista huuhteluainetta en yksinkertaisesti pidä, pyykintuoksusta kyllä joten en halua sitä peittämään puhdasta tuoksua.

Ohi aiheen, mutta käytätkö jauhetta vai nestemäistä? Hakusessa uusi pesuaine ja voisin kuvailusi perusteella kokeilla samaa :)

Höh mielestäni vastasin tähän mutta vastausta ei näy! Mutta käytän sitä Luvilin tavallista nestemäistä, koitin joskus pulveria mutta nestemäisestä jäi raikkaampi tuoksu =) Ja huuhteluaineena sitten joku ihan yksinkertainen hajuton, jos haistat sitä huuhteluainetta sellaisenaan niin älä hämäänny sellaisesta oudosta "tuoksusta", se ei jää pyykkiin pesun ja kuivumisen jälkeen enää!

Kyllä jää. Sun nenä vaan tottuu siihen ja luulet etteivät ne vaatteet tuoksu/haise millekään. Samoin kuin tupakoitsija kuvittelee ettei haise, koska ei itse sitä haista.

Kyse oli hajusteettomasta huuhteluaineesta, ei tuoksullisesta. Juuri ideana se, että pyykinpesuaine jättää raikkaan pyykintuoksun jota huuhtelaine ei "pilaa". Lue loppuun.

Vierailija
172/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos istut herkistyvän viereen, hän sairastuu joka tapauksessa.

Herkistyvä voi hommata auton ja ajaa sillä yksin. Nää herkistyvät näyttää herkistyvän mistä milloinkin. Riippuu ihan ihan heidän mielentilastaan.

Vierailija
173/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää herkistyjät näköjään on herkkiä myös rageemaan.

Vierailija
174/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei huuhteluaineet tai toisen käyttämä saippua häiritse,mutta hajuvedet kyllä. Niitä on tarkoitus käyttää vähän eikä ruiskia puolta pulloa päälleen!

Vierailija
175/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen sijaan suositellaan hajustettua etikkaa. Haisee sekin!

Vierailija
176/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän välillä ihan vain sen takia että tykkään siitä tuoksusta. Samoin pidän tuoksuista muutenkin.

Vaikea ymmärtää miten jotkut jaksaa tästäkin tapella. Jotkut tykkää tuoksuista, jotkut ei, toiset saa jopa päänsärkyä tai muuta haittaa. Kukaan ei silti ole enempi oikeessa jollain tapaa kuin toinen. Ei maailmaa voi tehdä sellaseks et eletään vaan jokun yhden ryhmän mukaan. Sopeutukaa ja lopettakaa säälittävä tappelu.

Sinuako ei häiritse, että hajullasi sairastutat muita?

Minä saan aina migreenin vastavärien yhdistelmistä ja Marimekon kuosit on kaikkein pahimmat. Eikö sinua kiinnosta se?

Vierailija
177/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksu on ehdoton. Tuoksun puute on kuin kahvin tilalla olisi vesi. 

Vierailija
178/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän hyväntuoksuista huuhteluainetta sen takia, että olen niin ärsyyntynyt, kun tässä maassa mikään ei saa haista, ei maistua, ei näkyä eikä kuulua!

Vierailija
179/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuoksuherkkä, mutta samassa rapussa asuva käyttää liikaa joko pyykinpesu- tai huuhteluainetta, koska ikkunan ilmanvaihtoaukkojen kautta tulee parvekkeelta niin voimakas haju, että herään yöllä siihen ja lisäksi koko porraskäytävä tuoksuu pyykkipäivinä, joita on usein. Vertailun vuoksi satunnaiset tupakoijat  parvekkeella eivät häiritse juuri ollenkaan verrattuna näihin kemikaalipommeihin.

Vierailija
180/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen sijaan suositellaan hajustettua etikkaa. Haisee sekin!

Kyseinen linkitetty etikka sisälsi luonnosta peräisin olevia eteerisiä ölyjä. Ei kemikaalein luotuja hajuja. Yleensä hajusteherkistyneet ovat herkistyneitä hajusteiden sisältämille kemikaaleille. Toki osa herkistyy samalla myös myös luonnollisille hajuille, homeelle, tupakansavulle ym.

Hajustettu etikka oli linkitetty juurikin siitä syystä, että joidenkin ihmisten on mielestään pakko tuoksua joltain. Niin mieluummin sitten luonnollinen mieto vaihtoehto kuin kemikaalipommi. Kaikkien kannalta paras olisi kokonaan ilman hajusteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan