Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
141/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ!!??

Helvettiä se sulle kuuluu!

EI ollenkaan!

Vierailija
142/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Muuten olisi minulle yhdentekevää, mutta kerrostalon pesutupa on meillä ainakin toisinaan niin hajusteilla kyllästetty, että hajut leviävät pitkälle rappuun.

Tämä ei ole siis pahinta, vaan se, että pyykinkuivaushuoneesta, pesukoneista ja kuivausrummuista tarttuu kaikista omaan pyykkiin hajusteita.

Pahimmillaan olen saanut pestä omat pyykit 2-3 kertaa uudelleen. Toiset hajusteet selvästi allergisoivat enemmän kuin toiset. Kyse ei ole todellakaan ole aina vain "psyykkisestä jutusta". Käytän hajusteita omaksi ilokseni itsekin silloin kun voin, mutta kohtuudella, en halua terrorisoida toisia hajuillani.

Ihmettelen, onko kyse itsekkyydestä ja haluttomuudesta ottaa toiset huomioon vai oikeasti jostain ymmärtämättömyydestä ja oman hajuaistin turtuneisuudesta. Luulisi tänä päivänä ihmisillä olevan tietoa kemikaaliyliherkkyyksistä ja allergioista sekä niiden synnystä riittävästi mutta ei näköjään ole.

Hajusteiden vähentäminen olisi niin pieni teko, jolla olisi iso vaikutus monien herkempien elämänlaadun parantamiseksi. Huoh... 😩

Kemikaalikuorma ei varsinaisesti hajusteen poisjätöllä pahemmin vähene, kun puhutaan pyykinpesuaineista.

Itse en ole koskaan onnistunut saamaan taloyhtiön pyykkituvassa kenenkään edellispesijän tuoksuja omiin pyykkeihini, vaikka selvästi tuoksullisia on käytetty. Ehkä teidän koneet kaipaisi huoltoa, tyhjäpesua välillä jos sinne on pesuaineet jääneet noin pahasti kokkaroitumaan putkistoihin ja koneen sisälle?

Käytä ensi kerralla taloyhtiön kone tyhjänä, ilman pesuaineita, niin näet mikä määrä vaahtoa sieltä tulee. Laita vaikka soodaa sekaan. Tuskin enää jää hajuja vaatteisiin tämän jälkeen.

Jos niitä ei välissä huolla niin kaikkien pesuainejäämät pyörii siellä iloisesti sekaisin.

Kyse ei ole itsekkyydestä vaan samasta syystä kuin itsekin sanoit käyttäväsi eli omaksi iloksi. Moni tykkää vaatteiden tuoksuvan ja itse esim. tykkään kodissa kuivuvan pyykin tuoksusta. Minä inhoan sitä hajuttoman märän vaatteen tuoksua. Kuivana se tuoksullinen pesuaine ei enää mihinkään naapuritaloon leijaile kun sitä käyttää oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein kamalin juttu hajusteiden käytössä on, jos vauvojen ja pienten lasten petivaatteet ja vaatteet pestään hajusteaineilla. Heti elämän alussa myrkkyä elimistöön. 🧪

Sitä saisi olla huolissaan ihan kaikesta, jos tuolle tielle lähtee.

Myrkkyjä on huoneilmassa, ruuassa, ulkoilmassa, kaikkialla. Sitä varten elimistössä on tietyt solut ja elimet ym. toiminnat, että ihminen kykenee elämään ylipäänsä tämän maapallon päällä.

Vauvojakin on syytä altistaa tietyille asioille elämässä (tervettä järkeä käyttäen). Näinhän sitä tehdään ruokienkin kanssa kun pienet opettelevat syömään. Kaikkein ongelmallisimpia on ne lapset, jotka tulee kotoaan eskariin isoon ryhmään, missä on niin hajujen kuin äänten ja bakteerien sekamelskaa kerrakseen, jos mihinkään ei ole koskaan tottunut.

Oma lapseni sai pienenä jatkuvasti kuulla hoitotädin ujellusta kuinka kerrostalon pihalla haisee pesuaineella pestyt pyykit, bussissa haisee pesuaine, kaupoissakin haisee aina.

Ja yllätys yllätys, lapsi aloitti saman hokemisen aikanaan ja jopa päänsärkyä kertoi kaupassa tulevan kuten hoitotädillään. Loppui ja unohtui ajallaan nämä hajujen huomaamiset kun hoitotätikin vaihtui.

Myrkyt eivät ole hyvästä kenellekään, ei vauvalle eikä aikuiselle.

Herkät aistivat myrkyt, toiset eivät niistä kärsi. Myrkkyjä ne silti on, ja epäterveellisiä kaikille.

Vierailija
144/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän välillä ihan vain sen takia että tykkään siitä tuoksusta. Samoin pidän tuoksuista muutenkin.

Vaikea ymmärtää miten jotkut jaksaa tästäkin tapella. Jotkut tykkää tuoksuista, jotkut ei, toiset saa jopa päänsärkyä tai muuta haittaa. Kukaan ei silti ole enempi oikeessa jollain tapaa kuin toinen. Ei maailmaa voi tehdä sellaseks et eletään vaan jokun yhden ryhmän mukaan. Sopeutukaa ja lopettakaa säälittävä tappelu.

Sinuako ei häiritse, että hajullasi sairastutat muita?

"Hajusteyliherkkyyteen" saat apua lääkäristä. Se vika on siellä korvien välissä.

Ok, miten lääkäri auttaa, etten enää sairastukaan hajusteista?

Ei ainakaan tähän mennessä ole kukaan lääkäri pystynyt auttamaan mitenkään.

Vierailija
145/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän välillä ihan vain sen takia että tykkään siitä tuoksusta. Samoin pidän tuoksuista muutenkin.

Vaikea ymmärtää miten jotkut jaksaa tästäkin tapella. Jotkut tykkää tuoksuista, jotkut ei, toiset saa jopa päänsärkyä tai muuta haittaa. Kukaan ei silti ole enempi oikeessa jollain tapaa kuin toinen. Ei maailmaa voi tehdä sellaseks et eletään vaan jokun yhden ryhmän mukaan. Sopeutukaa ja lopettakaa säälittävä tappelu.

Sinuako ei häiritse, että hajullasi sairastutat muita?

Ne joilla on joku hajuyliherkkyys on sairastunut jo ennen minun kohtaamistani.

Yliherkkä oireilee aina kun altistuu hajusteille. Eli lähtee terveenä vaikka kauppaan, missä joku haisuli tulee liian lähelle, ja sitten yliherkkä sairastuu taas muutamaksi päiväksi.

Vierailija
146/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta sitä toiset mielensä pahoittaa. Pienet on murheet elämässä, jos jonkun toisen huuhteluaineen käyttöä ehtii miettiä.

Kyllä sinuakin ottaisi päähän, jos olisit harva se päivä sairas toisten hajusteiden takia.

Vierailija
147/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lakanoissa, siliävät paremmin. Vaniljan tuoksuista, rauhoittaa uneen. Pyyhkeistä vievät imutehon ja vaatteet venäyttävät. Etikkaa käytän urheiluvaatteille.

Tykkään kun kerrostalon pyykkitupa tuoksuu huuhteluaineille kun ohi kävelee, piristävä tuoksu. Tykkään muilla, myös siitä omon tuoksusta. Olen aina pitänyt. Kai nämä vaan ovat makukysymyksiä.

En tiedä, ovatko yliherkkyydet lisääntyneet, vai individualismi kun nykyisin vähän kaikkea boikotoidaan. Eläimet, lapset, tuoksut, äänet. Olen itse homeallergikko ja ratkaisu on poistaa itsensä tilanteesta jos pystyy, välillä vaan sietää oireita. Ei niin, että itse tönöttää paikallaan ja vuoret siirtyvät tai sitä odotetaan. Allergialääkkeet tai pyykkipoika nenään niin ei tarvitse paheksua.

Vierailija
148/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelija menettää ilman muuta asiakkaita, esim kiinteistövälittäjä, jos haisee hajusteteelle, eikä hajusteista kärsivä voi jäädä asuntoa katselemaan.

Tämä tapahtui ainakin meille, kun ostettiin uutta kotia. Ostettiin sitten asunto välittäjältä, joka ei haissut.

Vierailija
149/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koitan peittää sillä alakerran röökiääliöidioottimuijan aiheuttaman tunkkaisen hajun, joka leijailee kotiini ja vaatteisiin 45 minuutin välein.

Vierailija
150/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Muuten olisi minulle yhdentekevää, mutta kerrostalon pesutupa on meillä ainakin toisinaan niin hajusteilla kyllästetty, että hajut leviävät pitkälle rappuun.

Tämä ei ole siis pahinta, vaan se, että pyykinkuivaushuoneesta, pesukoneista ja kuivausrummuista tarttuu kaikista omaan pyykkiin hajusteita.

Pahimmillaan olen saanut pestä omat pyykit 2-3 kertaa uudelleen. Toiset hajusteet selvästi allergisoivat enemmän kuin toiset. Kyse ei ole todellakaan ole aina vain "psyykkisestä jutusta". Käytän hajusteita omaksi ilokseni itsekin silloin kun voin, mutta kohtuudella, en halua terrorisoida toisia hajuillani.

Ihmettelen, onko kyse itsekkyydestä ja haluttomuudesta ottaa toiset huomioon vai oikeasti jostain ymmärtämättömyydestä ja oman hajuaistin turtuneisuudesta. Luulisi tänä päivänä ihmisillä olevan tietoa kemikaaliyliherkkyyksistä ja allergioista sekä niiden synnystä riittävästi mutta ei näköjään ole.

Hajusteiden vähentäminen olisi niin pieni teko, jolla olisi iso vaikutus monien herkempien elämänlaadun parantamiseksi. Huoh... 😩

Kemikaalikuorma ei varsinaisesti hajusteen poisjätöllä pahemmin vähene, kun puhutaan pyykinpesuaineista.

Itse en ole koskaan onnistunut saamaan taloyhtiön pyykkituvassa kenenkään edellispesijän tuoksuja omiin pyykkeihini, vaikka selvästi tuoksullisia on käytetty. Ehkä teidän koneet kaipaisi huoltoa, tyhjäpesua välillä jos sinne on pesuaineet jääneet noin pahasti kokkaroitumaan putkistoihin ja koneen sisälle?

Käytä ensi kerralla taloyhtiön kone tyhjänä, ilman pesuaineita, niin näet mikä määrä vaahtoa sieltä tulee. Laita vaikka soodaa sekaan. Tuskin enää jää hajuja vaatteisiin tämän jälkeen.

Jos niitä ei välissä huolla niin kaikkien pesuainejäämät pyörii siellä iloisesti sekaisin.

Kyse ei ole itsekkyydestä vaan samasta syystä kuin itsekin sanoit käyttäväsi eli omaksi iloksi. Moni tykkää vaatteiden tuoksuvan ja itse esim. tykkään kodissa kuivuvan pyykin tuoksusta. Minä inhoan sitä hajuttoman märän vaatteen tuoksua. Kuivana se tuoksullinen pesuaine ei enää mihinkään naapuritaloon leijaile kun sitä käyttää oikein.

Hajusteetoni puhdas pyykki ei tuoksu eikä haise millekään. On kone likainen, tai pyykki huuhdottu huonosti, jos haisee jollekin.

Vierailija
151/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät huuhteluainetta ylipäätään?

Aivan, hyvä kysymys. Kaikki vaatteet ei tarvitse huuhteluainetta ja jotkut vaatteet menee pilalle huuhteluaineesta, silloin etikka on hyvä vaihtoehto, jos ihan pakko on huuhteluainetta käyttää.

Talvella jotkut vaatteet sähköistyy, kuten liinavaatteet, niin silloin huuhteluainetta on hyvä käyttää.

Etikkaa ei voi verrata huuhteluaineeseen, vaatteet on ihan eri tuntuisia kun ne on pesty huuhteluaineen kanssa vrt. etikan kanssa.

Sähköisyydestä ei ole omia kokemuksia miten etikka on toiminut.

Tuo on totta, huuhteluaineessa kyllästetyt vaatteet ovat kuin liukkaan saippuakerroksen kuorruttamia. Ja siitä kerroksestahan se voimakas hajukin on lähtöisin. Tuntuvat siltä, kuin niitä ei olisi pesty tai huuhdeltu kunnolla - ja onko ihmekään, kun ne tosiaan huuhdellaan kemikaalivedellä.

Vierailija
152/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän pyykin tuoksusta ja oma suosikkini Luvilin tavallinen, tuoksuu puhtaalta mutta ei miltään tietyltä kuten joku kukka tms. Huuhteluaine hajusteet on juuri siksi ettei peitä puhtaan pyykin tuoksua.

Huuhteluainetta siksi että pitää kankaan pehmeänä ja hyväkuntoisena. Tuoksuvista huuhteluainetta en yksinkertaisesti pidä, pyykintuoksusta kyllä joten en halua sitä peittämään puhdasta tuoksua.

Ohi aiheen, mutta käytätkö jauhetta vai nestemäistä? Hakusessa uusi pesuaine ja voisin kuvailusi perusteella kokeilla samaa :)

Höh mielestäni vastasin tähän mutta vastausta ei näy! Mutta käytän sitä Luvilin tavallista nestemäistä, koitin joskus pulveria mutta nestemäisestä jäi raikkaampi tuoksu =) Ja huuhteluaineena sitten joku ihan yksinkertainen hajuton, jos haistat sitä huuhteluainetta sellaisenaan niin älä hämäänny sellaisesta oudosta "tuoksusta", se ei jää pyykkiin pesun ja kuivumisen jälkeen enää!

Kyllä jää. Sun nenä vaan tottuu siihen ja luulet etteivät ne vaatteet tuoksu/haise millekään. Samoin kuin tupakoitsija kuvittelee ettei haise, koska ei itse sitä haista.

Vierailija
153/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ihmiset ovat niin tottuneita omiin hajuihinsa että heille "mieto" huuhteluaineen haju haisee todennäköisesti muiden mielestä voimakkaalta.

Juuri näin. Löyhkä tunkee kkymmeniä metrejä vastatuuleen. Ja ihminen kuvittelee tuoksuvansa miedosti hyvältä.

Vierailija
154/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, kun sitä käyttää oikein, se ei kuivana leijaile mihinkään. Tästä voikin päätellä, että pesijä ei ehkä viitsi lukea annosteluohjeita (tai ei usko niitä) tai käyttää sekaisin jotain erityisen vahvasti hajustettuja aineita. Pesutuvan roskis on aina täynnä tyhjiä puteleita, joissa lukee jotain "enemmän hajustetta" tai "pitkäkestoinen haju" yms.

En oikein keksi mitä asialle tehdä. Pahin hajujen tartuttaja on kyllä kuivaushuone. Voisin ottaa tämän puheeksikin talossamme, mutta täälläkin näkyvien asenteiden takia hieman epäröin. En halua mitään hullun tai nipon leimaa. 

Omaksi iloksi hajusteiden käyttäminen tarkoittaa mielestäni sitä, että ne hajusteet eivät rasita toisia ihmisiä, eivät siis leijaile metrien päähän.

Ja kyllä ilmiötä muutkin naapurit ovat ihmetelleet, samoin talossa vierailevat ihmiset, kun tosi usein haisee ties mitkä parfyymi- ja hajustesekamelskat. Taitaa oma nenä turtua niille hajuille. Tuskinpa kukaan haluaa aiheuttaa toisessa pahoinvointia tai päänsärkyä tuoksuillaan? Ehkä nämä hajusteintoilijat eivät vaan usko kun eivät itse haista niin voimakkaasti tai kärsi itse yliherkkyysoireista?

Vierailija
155/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoahan tuollaista on ennakoida. Mahtuuko oma pesukone kylppäriin ja sillä silmällä katsoo kämppää jos vuokralla asuu. Jos taas rappukin häiritsee, omakoti- tai rivitalo sitten. Tai allergiatalo. Mahdollisuuksia on jo. Mutta tuntuu pelkältä kontrolloinnin tarpeelta, ettei itse voida näitä yhtään huomioida ja kaikkien muiden pitäisi. Se se on mikä ärsyttää. Esim. sairaalassa toki, sinne joutumista ei voi itse päättää.

Mutta ihmisten huomion tarve kyllästyttää siinä, että suunnilleen ehdoin tahdoin hankkiudutaan tilanteisiin jotta voidaan pahoittaa mieli. Ja muita täytyy kiinnostaa, juuri sun asiat ja erityisyydet, kattokaa mä tuun täältä! Toki hajusteita ei ole pakko käyttää ja niistä voi luopua. Mutta sitten se on joku muu juttu seuraavaksi, sanokaa mun sanoneen. Jos ihminen on joustava, hän on sitä aina. Jos ei ole, ei ole koskaan.

Vierailija
156/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.

Vierailija
157/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka käytät hajuvettä, hajustekosmetiikkaa ja haiset jollekin Omolle, olet turtunut hajusteille, ja olet todellinen hajupommi, kun liikut ympäriinsä. Joka päivä tulee useita ihmisiä vastaan, jotka kärsivät sinunlaisista hajupommeista. 🦨💨

Vierailija
158/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.

On paljon ihmisiä, jotka päivittäin sairastuvat hajusteista, esim sinusta, kun haiset hajusteille.

Vierailija
159/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, jotka päivittäin sairastuvat hajusteista, esim sinusta, kun haiset hajusteille.

Hajuherkät ihmiset ovat kyllä niitä kaikkein itsekkäimpiä. Työpaikan pukuhuonessa ei saanut käyttää edes hajustettua roll on deodoranttia kun joku sai siitä päänsärkyä. Ei se vaan toimi niin että yksi hajuherkkä saa kontrolloida kaikkia ympärillään. Lääkäriin sitten jos ei pysty normaalia elämää elämään ilman että hajuherkkyys tulee tielle.

Vierailija
160/1070 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on sinun päätös ja mieltymys haista, ja vaikka se bussissa vieressäsi istuva sairastuu hajustasi useaksi päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän