Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?
Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.
Kommentit (1070)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42222 kirjoitti:
Mä voin huonosti kun olin päiväkodissa töissä ja joka lapsella oli voimakkaat huuhteluaineen tuoksut vaatteissa. Erityisesti haalareissa kun ne laitettiin kuivauskaappiin oli hirveä haju. Kuulostaa varmaan prinsessalta, mutta kuvittele että olet vaikka heinälle allerginen ja työkaverit toisi heinäpaaleja töihin...
Vaatteethan siis menee pilalle noista aineista, ne haurastuttaa elastaanin mikä tuo vaatteeseen joustavuuden. Että jos mietit miksi trikoo ei enää jousta niin huuhteluaineen vika.
Ehkä hänen vaatteidensa pesijällä on fobia pahalta haisemiseen - mutta ei tajua toteuttavansa pelkoaan lapsessa.
Eihän se NORMAALIA ole, läträtä halvalla parfyymilla. Katsokaa, millainen olemus on aikuisille ihmisillä, jotka lemuavat halvalle. Tai miten käyttäytyvät lapset, jotka haisevat voimakkaasti halvoille hajusteille. Löydätte todennäköisesti korrelaatioita.
Hajusteista tulee itselle mieleen halpa, Itä ja vanhanaikainen. Kukkaispesuaineelle haisevia miehiäkin on yllättävän paljon, ei kovin miehekästä. Itselle tulee todella oksettava olo enkä kykene olemaan samassa tilassa. Eniten säälin lapsia, jotka on kyllästetty kaikilla hajusteilla. Terveysvaikutukset on haitalliset. Käytin itse 30v sitten tuoksuvaa pesuainetta ja varastoon oli jäänyt takki ja se haisi edelleen. Melkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmisen haluamaan haista niin voimakkaalle, että se haisee metrien päähän ja joillekin tulee jopa paha olo siitä? Kyllä minä sen ymmärrän että halutaan pyykin tuoksuvan miedosti jollekin, mutta en sitä, että lotrataan niin että koko kerrostalon rappukäytävä haisee pyykkipäivänä ja ne vaatteet haisee vielä kuivanakin niin että pitkältä huomaa sen hajun. En ole mitenkään hajuyliherkkä, käytän joitain hajustettuja tuotteita itsekin ja suurin osa ihmisistä osaa käyttää niitä fiksusti ja kohtuudella, niin että sen tuoksun huomaa vasta ihan lähietäisyydellä. Mutta sitten on nämä jotkut jotka haisee niin voimakkaalle, ettei tee mieli mennä lähellekään.
Ironista kyllä, useimmiten syynä lienee pelko ja hyväksynnän tarve.
Pelko siitä ettei kelpaa, ellei tuoksu... epätoivoinen (!) tarve tuoksua, mutta keino menee pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteista tulee itselle mieleen halpa, Itä ja vanhanaikainen. Kukkaispesuaineelle haisevia miehiäkin on yllättävän paljon, ei kovin miehekästä. Itselle tulee todella oksettava olo enkä kykene olemaan samassa tilassa. Eniten säälin lapsia, jotka on kyllästetty kaikilla hajusteilla. Terveysvaikutukset on haitalliset. Käytin itse 30v sitten tuoksuvaa pesuainetta ja varastoon oli jäänyt takki ja se haisi edelleen. Melkoista.
Heh, niin totta!
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä huuhteluaineiden myynti on Suomessa yhä sallittua? Kun miettii millainen kuormitus ne ovat ympäristölle, kuinka paljon energiaa huuhteluaineiden pois huuhtominen vaatii, kuinpa paljon muoviroskaa kemikaalilitkuista tulee, niiden kuljetus, jne. Puhumattakaan ympäristöhaitasta hengitysilman pilaajina.
Jaa, varmaan samasta syytä kuin sota, huumeet, ilkeys, väkivalta, ilmastonmuutos, energiajuomat, tupakkatuotteet, lääkkeiden väärinkäyttö, liikkumattomuus, av-palstalla roikkuminen, autolla paikasta toiseen siirtyminen, lentäminen, epäterveellinen syöminen, riitely, huomionhaku, sokeriset limsat, kemialliset aineet, uhriutuminen, luonnonvarojen ylikäyttö, energian tuhlaaminen, itsekkyys... you name it!
Onneksi sinulla on vain tuo yksi ongelma, muiden ihmisten hajusteiden käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmisen haluamaan haista niin voimakkaalle, että se haisee metrien päähän ja joillekin tulee jopa paha olo siitä? Kyllä minä sen ymmärrän että halutaan pyykin tuoksuvan miedosti jollekin, mutta en sitä, että lotrataan niin että koko kerrostalon rappukäytävä haisee pyykkipäivänä ja ne vaatteet haisee vielä kuivanakin niin että pitkältä huomaa sen hajun. En ole mitenkään hajuyliherkkä, käytän joitain hajustettuja tuotteita itsekin ja suurin osa ihmisistä osaa käyttää niitä fiksusti ja kohtuudella, niin että sen tuoksun huomaa vasta ihan lähietäisyydellä. Mutta sitten on nämä jotkut jotka haisee niin voimakkaalle, ettei tee mieli mennä lähellekään.
Ironista kyllä, useimmiten syynä lienee pelko ja hyväksynnän tarve.
Pelko siitä ettei kelpaa, ellei tuoksu... epätoivoinen (!) tarve tuoksua, mutta keino menee pieleen.
Kertoo siis paljon haisevan henkilön psyykkisestä voinnista, itsevarmuuden määrästä. Tai, epävarmuuden määrästä. Haju suorastaan kiljuu epävarmuutta.
Aika hyvin merkkaavat itsensä, vai mitä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, huuhteluainetta käyttämällä pysyy hörhöt etäällä. Näin korona-aikana pelkästään hyvä.
Jep. Miksi nykyaikana pitää mennä niin lähelle vieraita ihmisiä ylipäätään? Kukaan ei kaipaa ap:ta kylkeensä.
No esim tuossa viime viikolla lähilidlissä oli sellainen henkilö, ihan tyylikkään näköinen naisihminen joka haisi niin voimakkaalle ettei todellakaan tehnyt mieli mennä edes samalle käytävälle sen kanssa, mutta kassajonossa se itse tunki minun lähelle. Toki kyse ei luultavasti ollut pelkästä huuhteluaineen hajusta. Mutta varmaan kyse on vaan ymmärtämättömyydestä, vaikea uskoa että kukaan varsinaisesti haluaa haista niin paljon. Ja siis en todellakaan ole hajuherkkä normaalisti!
Oikein samalle käytävälle kehtasi tunkea? Oikeasti, psykiatrille mars.
Ihan kamalaa! Viime viikolla minä näin kaupassa samalla käytävällä sellaisen joka oli pukeutunut oranssiin ja violettiin, oikein alkoi silmiä särkeä ja esteettinen näkemykseni sai hirveän stressin. Jouduin lähtemään siitä paikasta päivystykseen tiputukseen, järkytyin tuosta niin pahasti. Ajatella, sellainen ihminen kehtaisi tulla samaan kauppaan jossa MINÄ olin, herre gud.
Onneksi päivystyksessä oli osaava henkilökunta, he olivat hyvin myötätuntoisia ja pian lähettivät minut lepäämään sellaiseen hiljaiseen huoneeseen. Mene sinäkin päivystykseen, siellä ollaan myötätuntoisia ja lähetetään sinutkin lepolomalle pöpilään.
Kiitos vaan mutta ei tarvitse. En ole yliherkkä enkä tarvitse lepolomaa, toisin kuin selvästi sinä, kun menee noin tunteisiin se ettei ihmiset tykkää löyhkästäsi.
Pysykää kaukana miehistä, jotka haisevat halvalle kukkaistuoksulle - heillä mitä suurimmalla todennäköisyydellä on jokin psyykkinen ongelma tavalla, jossa sinun mukavuutesi on täysin toissijaista.
Ja naiset, joissa sama haju: jos sekaannutte heihin, kerjäätte ongelmia. Teette ehkä elämänne virheen. Äidit, varoittakaa poikianne haisevista naisista!
On varmaan kamalaa, kun haisulit kerjää hyväksyntää mutta vaikutus onkin päinvastainen...
Aika luopua fiksaatiosta, eli pehmintimillä & hajusteilla läträäminen?
Kuinkahan paljon huuhteluaineiden käyttöön menee vettä koko Suomessa vuoden aikana?
Paras tuoksu pyykissä on se, kun ne kuivuu ulkona. Ihana raikas tuoksu. Lakanat varsinkin
Aika korkea kemikaalikuormitus muutenkin nykyään niin sanon ei näille aineille. Mun sukulainen tekee kesäisin itse pyykinpesuainetta ihan luonnon antimista. Puhdasta tulee!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon huuhteluaineiden käyttöön menee vettä koko Suomessa vuoden aikana?
Saman verran kuin ei-huuhteluaineen käyttöön tai pyykkietikoihin
Vierailija kirjoitti:
On varmaan kamalaa, kun haisulit kerjää hyväksyntää mutta vaikutus onkin päinvastainen...
Hyväksyntää? No eipä ole tullut mieleenkään. Jos hyväksynytää kerjäisin niin eiköhän se olisi juuri toisinpäin, eli olisin mahdollisimman hajuton ja mielellään väritönkin.
Hmmm kirjoitti:
Olen ihmtellyt pari kertaa, kun ostanut Facebookin kierrätysryhmistä vaatteen ja se lemuaa kärpäspaperin hajuiselle huuhteluaineelle niin, että koko kämpässä lemuaa. Ei voi muuta kuin pyykätä sen saman tien. Olen miettinyt, että yrittävätkö ihmiset peitellä jotain vaatteen homeen tai tupakan hajua heittämllä litran huuhteluainetta koneeseen kun aikovat myydä vaatteen. En keksi mitään muuta selitystä sille, että joku käyttää niitä karmean hajuisia huuhteluaineita.
Itse käytän etikkaa huuhteluaineena lakanoille ja pyyhkeille. Useimpia nykyvaatteita ei voi edes pestä huuhteluaineen kera, esim. tekniset urheiluvaatteet ja stretch-farkut ja leggingsit menevät pilalle.
Mä olen itsekin huuhteluaineen käyttäjä, tosin laitan sitä paljon vähemmän kun kuuluisi. Mutta olen kanssa ostanut käytettyjä vaatteita ja ne joskus haisee ihan kamalalta. Omituiset on ihmisten hajumieltymykset. Toisen suosikki voi olla toisen vihaama.
Nämä hirveät lemuaineet pitäisi ainakin kieltään taloyhtiöiden pyykkituvissa.
Minä käytän Sanytolia ja siinä on valitettavasti aika voimakas haju. Joudun käyttämään julkista liikennettä työmatkoihin ja julkiset kulkuneuvot ovat todella likaisia kun niissä vaikka millaiset pultsarit pyörivät, siksi pesen ulkovaatteet desinfioivalla huuhteluaineella.
Suomi voisi näyttää esimerkkiä muille kieltämällä hajusteelliset pesu-ja huuhteluaineet.