Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
321/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ite kirjoitti:

En käytä huuhteluainetta ollenkaan, ei ole välttämättömyys. Joillekin tekstiileille ei edes saa käyttää huuhteluainetta.

kysyttiinkö tätä?

Vierailija
322/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.

Toki jos psyykkaa itsensä saamaan oireita noista, niin varmasti saa.

Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.

Ei. Vaan se tarkoittaa, että astma on osin psykosomaattinen sairaus. Oireet tulee korvien välistä, ei huuhteluaineesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliherkkyys joillekin tuoksuille, mutta pyykinpesu- ja huuhteluaineet eivät niitä aiheuta.

Herkkyys ilmenee kurkun karheutena ja joskus nielun turpoamisena, joka ilmenee pian jos hajua on ilmassa.

En voi käyttää parfyymeja, vaikka ennen tykkäsin käyttää, myös iho oireilee niistä.

Muiden käyttämät hajusteet eivät ole aiheuttaneet mitään oireita, koska yleensä ihmiset eivät niin lähelle tule, että hajua olisi ilmassa niin paljon. Jokin siivousaine voi sitä aiheuttaa, kun avaa pullon.

Käytän huuhteluainetta lakanoissa, ja mielestäni tuoksu on hyvin mieto, ainakin Comfort Peonyssa.

Voin elää ilmankin sitä.

Vierailija
324/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.

Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.

Ei. Vaan se tarkoittaa, että astma on osin psykosomaattinen sairaus. Oireet tulee korvien välistä, ei huuhteluaineesta.

Älä sekoita asioita. Astma on pitkäaikainen sairaus, jossa keuhkoputkiston limakalvo on tulehdustilassa ja keuhkoputket supistelevat. Astma todetaan erilaisilla mittauksilla ja tutkimuksilla. Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla.  

Tuoksuherkkyys ei myöskään ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta.

Vierailija
325/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita asioita. Astma on pitkäaikainen sairaus, jossa keuhkoputkiston limakalvo on tulehdustilassa ja keuhkoputket supistelevat. Astma todetaan erilaisilla mittauksilla ja tutkimuksilla. Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla.  

Tuoksuherkkyys ei myöskään ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta.

Astma ja hajusteallergia ovat hoidettavissa olevia sairauksia. Tuoksuyliherkkyys korvien välinen asia.

Vierailija
326/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miksi pitää käyttää huuhteluaineita tuoksulla tai ilman. Täysin tarpeeton aine ja aiheuttaa ongelmia herkkäihoisille. Ihmiselämän aikana kartutettu kemikaalikuorma on mittava, kaikki ylimääräinen tuoksuhömpötys kannattaa jättää pois.

Vierailija
327/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi pitää neuleita / pipoa talvella ilman huuhteluainetta. Hiukseni ovat pitkät ja ne sähköistyvät helposti. Jos jollakin on toimiva keino tähän, otan vastaan. Ja kyllä, käytän hiustenhoitoainetta ja muitakin hiustuotteita.

Oletko koittanut pyykkietikkaa?

Etikkaa sopii parhaiten kurkkujen kanssa.

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/63101/Etikkakurkut/

Apteekista saatavaa etikkaeetteriä voi käyttää jos keräilee perhosia tai muita hyönteisiä. Lasipurkin kanteen tulee laittaa pumpulitukko, jossa on etikkaeteeriä. Kun kannen laittaa kiinni, niin lopputulos on hyvin varma.

https://www.tevella.fi/etyyliasetaatti-etikkaeetteri-1-l.html

Vierailija
328/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa sitä muovipullojen määrää joka huuhteluaineita käyttävä kerryttää elämässään.

Mainostajat ovat luoneet tämän tarpeen. Nyt kun sähkön hinta nousee, eikö tässä olisi hyvä säästökohde? Vai onko huuhteluaine välttämätön elämänlaadun suhteen?

Vierailija
329/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miksi pitää käyttää huuhteluaineita tuoksulla tai ilman. Täysin tarpeeton aine ja aiheuttaa ongelmia herkkäihoisille. Ihmiselämän aikana kartutettu kemikaalikuorma on mittava, kaikki ylimääräinen tuoksuhömpötys kannattaa jättää pois.

Kosmetiikkahömpötyksen jättäminen pois karsii paljon enemmän kemikaaleja.

Vierailija
330/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa sitä muovipullojen määrää joka huuhteluaineita käyttävä kerryttää elämässään.

Mainostajat ovat luoneet tämän tarpeen. Nyt kun sähkön hinta nousee, eikö tässä olisi hyvä säästökohde? Vai onko huuhteluaine välttämätön elämänlaadun suhteen?

Samoin lihankorvikkeet pois, ei ole välttämättömyys vaan joidenkin ihmisten ihan oma päätös.

Monet lasten lelut samoin. Ja tekniset vaatteet.

Ja mopoautot!

Vierailija
331/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.

Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.

Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.

Vihdoinkin joku järjen ääni. On ikävää, että jollekin tulee oireita tuoksuista, mutta silti ei ole oikeutta estää toisia käyttämästä tuoksuja. Tottakai jos viettää pitkiä aikoja samassa tilassa on fiksua joustaa toisen olon parantamiseksi.

Vierailija
332/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talojen kuivaushuoneet löyhkää joskus huuhteluaineelle niin, ettei omia raikkaita ja puhtaita pyykkejä voi laittaa kuivumaan, vaikka olisi vielä tilaa. Se haju tarttuu, kun kuivain puhaltaa kuumaa ilmaa mikä kiertää huoneessa.

Tämä. Mulla ei ole kunnolla tilaa kuivattaa lakanapyykkikoneellista kotonani, joten joudun viemään ne taloyhtiön kuivaustupaan narulle roikkumaan. Ja sittenpä saankin haistella kuinka lakanani haisevat jonkun pistävälle pesu- tai huuhteluaineelle, vaikka yritän tuulettaa kuivaushuonetta sillä aikaa kun pesukone pyörii. Kuinka joku voi haluta pukea päälleen sen hajuisia vaatteita, en voi ymmärtää? Jonkun aiemmin sanoma vertauskuva oli mielestäni osuva, että en haluaisi että haisen vessanraikastimellekaan. Tai Wunderbaumille. Miksi siis pesuaineellekaan? Haluan tuoksua ihanalle hajuvedelleni enkä millekään muulle.

Olisi sulla tilaa, jos vaan viitsisit nähdä vaivaa. Virität vaan narut olkkarin kattoon ja lakanat siihen.

Vierailija
333/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena 80-luvulla kärsin jouluna kovasta päänsärystä, kunnes hoksattiin, että sen päänsäryn tekee sisälle tuotu hyasintti.

Äitini kyllä motkotti, kun joutui viemään kukan ulos, ja minua hävetti, kun minun takia piti se kukka viedä pois. Joka joulu sain kuulla sitä kuittailua, että olispa se kiva, kun voisi olla sisällä jouluhyasintti, mutta kun ei tuon tytön takia voi sitäkään laittaa.

Ihan vain nyt tämä kommenttina siihen, että hajusteille herkät keksivät päästään niitä oireita. En ollut kasarilla vielä kuullutkaan hajusteyliherkkyydestä, ja silti jo silloin kärsin siitä. Vanhemmiten tilanne on vain pahentunut, ja päänsäryn lisäksi saan esimerkiksi kasvoihin ja käsiin voimakasta allergista ihottumaa lähes kaikista hajusteista. Toisesta ihmisestä lähtevä tuoksu voi laukaista oireet, puhumattakaan siitä, että esim omassa shampoossa tai käsisaippuassa on jokin mieto tuoksu, niin iho reagoi heti.

Tämä todella rajoittaa omaa elämääni paljon, ihan siitä lähtien, että kenen kotona voi kyläillä tai missä tapahtumissa käydä. Mieluummin olisin ilman tätä vaivaa. Omalla nimelläni en kuitenkaan asiasta puhu edes tutuille, koska ihmisten asenteet ovat niin ikäviä.

Mun hajuherkkä mummo kutsuu niitä nimellä "hyisintti" :D Ihmettelin nuorempana kuinka herkkä hän on kun tosiaan saa päänsärkyä myös luonnon hajuista. Sitten sairastuin itse hajusteherkkyyteen enkä kyllä enää ihmettele, kemikaaleista ne oikeatkin kukkaistuoksut koostuvat, se on vaan sattuman kauppaa mitkä kemikaalit laukaisevat oireita. Se tuoksuherkkyys on ihan oikea vaiva ja siitä ärsyttävä että koska on niin vaikea tietää mikä tuoksu nyt laukaisee oireet niin niitä joutuu välttelemään melko lailla kaikkia. Itsellä on toistaiseksi vielä sen verran lievää että kunhan hajuste on luonnonmukainen niin ei yleensä ongelmaa - ne ei jää samalla tavalla kiinni ihoon ja vaatteisiin. Mahdollisuuksien mukaan ostan silti hajusteettomia mutta täällä Englannissa niitä on tosi huonosti kaupoissa, pitäisi kai tilata jostain erikoisliikkeistä enkä sittenkään luottaisi että voin käyttää. Esim. viimeksi kaupassa käydessä ei sieltä löytynyt yhtään hajusteetonta palasaippuaa joten päädyin ostamaan oikealla sitruunalla hajustetun joka on onneksi ollut ihan toimiva, mieto haju käsiä pestessä, häviää heti kun kädet on kuivannut.

Vierailija
334/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talojen kuivaushuoneet löyhkää joskus huuhteluaineelle niin, ettei omia raikkaita ja puhtaita pyykkejä voi laittaa kuivumaan, vaikka olisi vielä tilaa. Se haju tarttuu, kun kuivain puhaltaa kuumaa ilmaa mikä kiertää huoneessa.

Tämä. Mulla ei ole kunnolla tilaa kuivattaa lakanapyykkikoneellista kotonani, joten joudun viemään ne taloyhtiön kuivaustupaan narulle roikkumaan. Ja sittenpä saankin haistella kuinka lakanani haisevat jonkun pistävälle pesu- tai huuhteluaineelle, vaikka yritän tuulettaa kuivaushuonetta sillä aikaa kun pesukone pyörii. Kuinka joku voi haluta pukea päälleen sen hajuisia vaatteita, en voi ymmärtää? Jonkun aiemmin sanoma vertauskuva oli mielestäni osuva, että en haluaisi että haisen vessanraikastimellekaan. Tai Wunderbaumille. Miksi siis pesuaineellekaan? Haluan tuoksua ihanalle hajuvedelleni enkä millekään muulle.

Olisi sulla tilaa, jos vaan viitsisit nähdä vaivaa. Virität vaan narut olkkarin kattoon ja lakanat siihen.

EN usko että hän voi. Pilaa feng shuin tms paskaa.

Vierailija
335/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilta jää monesti ostamatta kun vaate haisee huuhteluaineelta. Ja todellakin haisee. En ole vielä ikinä haistanut hyväntuoksuista huuhteluainetta.

Etenkään lastenvaatteissa en ymmärrä tätä. Huuhteluaineet sisältävät ftalaatteja (muovinpehmentimiä) jotta hajuste tarttuisi niihin hyvin. Ftalaatit ovat hormonihöiriköitä eikä todellakaan hyväksi ihmiselle. Ottakaa asiasta selvää!

Käyttäkää mieluummin ruokalusikallinen väkiviinaetikkaa "huuhteluaineena" raikastamassa pyykkiä ja poistamassa pesuainejäämiä ym. kuonaa koneesta.

Käytettynä ostetuista vaatteista huomaa myös, miten usein ihmiset yliannostelevat pesuainetta. Olen joitain lapselle ostamiani vaatteita huuhdellut käsin saadakseni hajustetun pesu/huuhteluaineen hajun pois. Valehtelematta välillä olen käyttänyt 10 paljullista vettä ennen kuin vesi ei enää ole vaahdonnut vaatteen huljuttelun jälkeen. Vaahtohan siis muodostuu siksi, että vaatteessa on saippuaa ja siltä huuhteluvesi on myös haissut. 

Pienten lasten vaatteet ovat enimmäkseen puuvillaa, peskää hyvät ihmiset ennemmin siinä 60 asteen lämmössä ja vähentäkää aineiden annostelua. Tuollainen kemikaalikuorma esim. vauvan bodyssa ärsyttää jo ihoakin. :(

Mä usein laitan käytettynä ostetut lastenvaatteet yöksi likoamaan etikkaveteen ennen pesua, se on toiminut aika hyvin irroittamaan hajusteaineita. Ja ylimääräisiä huuhteluita kunnes ei vaahtoa. Ihmettelen sellaisten ihmisten ajatuksenjuoksua jotka hajustaa lastensa vaatteet tolla tavalla, sanoohan sen ihan arkijärki ettei voi olla hyväksi kaikki noi kemikaalit...

Vierailija
336/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän lakanoissa ja pyyhkeissä. Pesen 60-90asteessa ja kuivatan ulkona. Ei tule mitään tunkkaisia hajuja kun vaihtaa lakanat ja pyyhkeet kerran viikossa ja pesee ne myös heti.

Miksi sitten käytät peittäviä hajusteita? Onko ulkoilman tuoksu nenääsi liian pistävä?

Vierailija
337/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.

Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.

Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.

Vihdoinkin joku järjen ääni. On ikävää, että jollekin tulee oireita tuoksuista, mutta silti ei ole oikeutta estää toisia käyttämästä tuoksuja. Tottakai jos viettää pitkiä aikoja samassa tilassa on fiksua joustaa toisen olon parantamiseksi.

EI tuoksujen käyttäminen ole mikään oman elämän asia, vaan yksi osa turhaa kemikaalikuormaa, jota ilmankin pärjää. 

Vierailija
338/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusasi ammattikoulussa nuhainen opettaja. Väitti että aiheutan hajusteillani hänelle allergisen reaktion. Sitten hän kertoi autonsa olevan koirankarvoissa, kun ei viitsi siivota. Hajusteallergia on korvien välissä. Hoitoalalla naiset kiusaavat toisiaan huomauttamalla vaatteiden ja deodorantin hajusta. En käytä hajusteita, mutta hyväksyn hajusteiden käytön.

Vierailija
339/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI tuoksujen käyttäminen ole mikään oman elämän asia, vaan yksi osa turhaa kemikaalikuormaa, jota ilmankin pärjää. 

No se on ihan oman elämän asia mitä tuoksuja kukakin käyttää tai on käyttämättä. Kemikaalikuormaa tulee sen verran muualtakin, että ei se tuoksuja käyttävä ihminen noin niinkuin kokonaisuutta ajatellen välttämättä kemikaaleja käytä edes niin paljon kuin hajusteettomia käyttävä. Niitä kun on kaikessa ruuasta lähtien

Vierailija
340/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Kumma, että ne kahden hengen lakanat mahtui kuivattamaan pienessä opiskelija boxissa. Kaksi isoa telinettä keskellä huonetta ja muut huonekalut siirretty sivummalle. Paidat kuivatettiin muovihenkareissa.

Vähän suunnittelua ja tavaroiden karsimista ja johan mahtuu kuivausteline yksilön. Ikkuna auki, jotta ilma pysyy raikkaana!