Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?
Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.
Kommentit (1070)
Koska niin moni pyrkii kontrolloimaan. Laitan ihan kiusalla hajustetta.
Turhien kemikaalien välttäminen on vain järkevää. Uusia kemikaaleja on kehitetty niin kovalla vauhdilla ettei niiden haittavaikutuksia ole mitenkään pystytty tutkimaan. Varsinkin lastenvaatteissa tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Hajusteiden kemikaalit ovat todella allergisoivia. On olemassa myös hyviä, luonnollisia pyykinpesuaineita. Esim. suomalaiset Gaarna ja Filling it. Ovat toki hintavampia, mutta olen valmis maksamaan lasteni terveydestä sekä ekologisuudesta.
Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.
Toki jos psyykkaa itsensä saamaan oireita noista, niin varmasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.
Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Turhien kemikaalien välttäminen on vain järkevää. Uusia kemikaaleja on kehitetty niin kovalla vauhdilla ettei niiden haittavaikutuksia ole mitenkään pystytty tutkimaan. Varsinkin lastenvaatteissa tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Hajusteiden kemikaalit ovat todella allergisoivia. On olemassa myös hyviä, luonnollisia pyykinpesuaineita. Esim. suomalaiset Gaarna ja Filling it. Ovat toki hintavampia, mutta olen valmis maksamaan lasteni terveydestä sekä ekologisuudesta.
Hyviä tuotteita, mutta kannattaa muistaa, että eteeriset öljyt ovat yhtä lailla allergisoivia kuin keinotekoiset hajuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.
Olen eri, mutta myös astmaa sairastava atoopikko ja allergikko.
Käytän silti tuoksuetikkaa ja parfyymia. Saan niistä yhtä paljon oireita kuin lähes kaikesta. Silmäni vuotavat vettä, en voisi kuvitellakaan käyttäväni meikkiä. Ihoni on aika ajoin erittäin huonossa kunnossa.
Koska saan oireita lähes kaikesta, olen valinnut käyttää tuotteita, jotka oireiden aiheuttamisesta huolimatta tuovat iloa elämään. Olen myös valinnut olla valittamitta ja vaatimatta muita lopettamaan minua allergisoivien aineiden käytön. Kokemukseni mukaan se on tuonut elämääni iloa ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä tuotteita, mutta kannattaa muistaa, että eteeriset öljyt ovat yhtä lailla allergisoivia kuin keinotekoiset hajuaineet.
Niin, käytänkin hajusteettomia tuotteita.
Tykkään tuoksuvasta pyykistä. Muut eivät niitä haistele, sillä olen sinkku ja pesen omalla pesukoneella ja kuivatan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tällaista pään seinään hakkaamista, että vaaditaan koko maailmaa toimimaan oman olon ja oireiden perusteella juuri tietyllä tavalla. Ei maailma toimi niin.
Oman mielen hyvinvoinnin kannalta olisi rakentavampaa etsiä iloa tuovia asioita ja katsoa omien tuntemusten ja oireiden ulkopuolelle. Etsiä vaikka vertaistukea, mutta varoa oireissaan vuosikausia vellovia ihmisiä. Iloita pienistä asioista. Jos oireet ovat aina vaan mielessä, kannattaa hakea apua ja miettiä mistä niiden oireiden ahdistavuuden takana pohjimmiltaan on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Koska pyykkikoneen jäljiltä pyykki haisee pahalle
Kone pitää puhdistaa sitruunahapolla. Ei ne lisähajut tunkkaisen pesukoneen löyhkää peitä.
Hajusteherkkyys lisääntyy, kuten syövätkin. Maailmassa on liikaa kemikaaleja. 🧪
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vuoden 1950 jälkeen kemikaalien tuotanto on 50-kertaistunut. Uusia kemikaaleja tuotetaan niin nopeasti, että niiden riskejä on mahdotonta seurata. Syövät ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Eikä se todellakaan selity kokonaan eliniän nousulla.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskirjasto.fi mukaan
"Kun oireilu häiritsee päivittäisiä toimintoja, on hyvä keskustella lääkärin kanssa. Usein voidaan vaikuttaa esimerkiksi kodin tai työpaikan ilmastointiin, lämmitykseen, siivoukseen ja tuoksuttomuuteen. Vaikeimmissa tapauksissa ongelma yritetään ratkaista toiminta- ja työkykyä ylläpitävällä terapialla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskirjasto.fi mukaan
"Kun oireilu häiritsee päivittäisiä toimintoja, on hyvä keskustella lääkärin kanssa. Usein voidaan vaikuttaa esimerkiksi kodin tai työpaikan ilmastointiin, lämmitykseen, siivoukseen ja tuoksuttomuuteen. Vaikeimmissa tapauksissa ongelma yritetään ratkaista toiminta- ja työkykyä ylläpitävällä terapialla."
Niinpä niin, terapialla. Kamalaa rahan haaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.
Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.
Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.
Kerro guru viisaudessasi vielä miten " hoidan oireet kuntoon"? Teen sen heti.
Hyvä artikkeli, jossa Kaisa Toikko Allergia-, Iho- ja Astmaliitosta vastaa kysymyksiin tuoksuyliherkkyydestä. https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/tuoksuherkkyys/
Mikä tuoksuissa ärsyttää?
Emme tiedä, mikä pohjimmiltaan laukaisee oireet. Mutta ne tulevat välittömästi ja vain, jos ihminen itse tiedostaa tuoksun. Tietoisuus altistumisesta on siis ratkaisevaa oireiden syntymiselle.
Hajuihin liittyy mielikuvia. Kun ihminen saa toistuvasti oireita hajusta, jo pienikin aavistus tulevasta voi palauttaa mieliin aiemmat ikävät kokemukset. Kun ihminen kiinnittää huomiota hajuun, taustalla olevan mielikuvan vuoksi haju alkaa tuntua voimakkaampana.
Koska syytä tuoksuherkkyyteen ei tiedetä, sitä ei voi ehkäistä.
Voiko tuoksuille siedättyä? Voiko tuoksuherkkyys kadota?
Maailmasta on mahdotonta tehdä täysin tuoksutonta. Osa tuoksuherkistä käyttää esimerkiksi moottoroituja maskeja välttyäkseen täysin tuoksuilta.
Pitkällä tähtäimellä tuoksujen karsiminen kokonaan omasta elinpiiristä saattaa mahdollisesti jopa pahentaa oireilua.
Jos tuoksujen välttely alkaa rajoittaa elämää, kannattaa hakea apua ja myös tarkastella omaa toimintatapaa ja ajatusmalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.
Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.
Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.
Kerro guru viisaudessasi vielä miten " hoidan oireet kuntoon"? Teen sen heti.
En ole guru, lääkäri lienee guru näissä asioissa ja ellei lääkäri osaa auttaa, niin hän osaa ainakin ohjata eteenpäin. Aika monessa, esim. terveyskirjastossa, joka lienee sitä virallisinta tietoa aiheesta, näyttää viimeisenä keinona olevan toiminta- ja työkykyä ylläpitävä terapia.
En ole koskaan käyttänyt minkäänlaista huuhteluainetta. Käyttövaatteeni ovat teknisiä, lakanoihin en kaipaa lisää myrkkyjä. Mirja Salkinoja-Salosella on paljon materiaalia tuoksujen vahingollisuudesta.
En käytä huuhteluainetta ollenkaan, ei ole välttämättömyys. Joillekin tekstiileille ei edes saa käyttää huuhteluainetta.