Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
361/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.

Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.

Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.

Vihdoinkin joku järjen ääni. On ikävää, että jollekin tulee oireita tuoksuista, mutta silti ei ole oikeutta estää toisia käyttämästä tuoksuja. Tottakai jos viettää pitkiä aikoja samassa tilassa on fiksua joustaa toisen olon parantamiseksi.

EI tuoksujen käyttäminen ole mikään oman elämän asia, vaan yksi osa turhaa kemikaalikuormaa, jota ilmankin pärjää. 

No se on ihan oman elämän asia mitä tuoksuja kukakin käyttää tai on käyttämättä. Kemikaalikuormaa tulee sen verran muualtakin, että ei se tuoksuja käyttävä ihminen noin niinkuin kokonaisuutta ajatellen välttämättä kemikaaleja käytä edes niin paljon kuin hajusteettomia käyttävä. Niitä kun on kaikessa ruuasta lähtien

Höpö höpö...

Vierailija
362/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tuoksua tai haista miltä haluaa ja jokaisen oikeus on myös tuoksua tai haista miltä haluaa.

Eletään omaa elämää ja annetaan muidenkin elää. Rauhassa. Yrittämättä kontrolloida muiden valintoja, niin tuoksujen käyttämistä tai käyttämättä jättämistä.

Otetaan vastuu omista oireista ja hoidetaan ne kuntoon aiheutuvat ne tuoksuista tai hajuista. Jokainen voi itse vaikuttaa vain omaan elämänlaatuunsa ja muiden kontrollointi ja vaatimusten esittäminen on varma keino heikentää omaa elämänlaatuaan.

Vihdoinkin joku järjen ääni. On ikävää, että jollekin tulee oireita tuoksuista, mutta silti ei ole oikeutta estää toisia käyttämästä tuoksuja. Tottakai jos viettää pitkiä aikoja samassa tilassa on fiksua joustaa toisen olon parantamiseksi.

Nimenomaan.

EI tuoksujen käyttäminen ole mikään oman elämän asia, vaan yksi osa turhaa kemikaalikuormaa, jota ilmankin pärjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että tätä keskustelua on käyty 19 sivua!!

Vierailija
364/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.

Toki jos psyykkaa itsensä saamaan oireita noista, niin varmasti saa.

Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.

Ei. Vaan se tarkoittaa, että astma on osin psykosomaattinen sairaus. Oireet tulee korvien välistä, ei huuhteluaineesta.

Älä sekoita asioita. Astma on pitkäaikainen sairaus, jossa keuhkoputkiston limakalvo on tulehdustilassa ja keuhkoputket supistelevat. Astma todetaan erilaisilla mittauksilla ja tutkimuksilla. Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla.  

Tuoksuherkkyys ei myöskään ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta.

Tämä. Lääkäri on oikea osoite oireillessa. Sieltä saa oikean diagnoosin ja neuvot jatkotoimenpiteisiin. Koko maailman kääntäminen oman mielen mukaiseksi on raskasta ja vaikuttaa oman mielen hyvinvointiin negatiivisesti. Mutta siitäkin on tärkeää puhua oikeassa paikassa, hoitajalle tai terapeutille.

Kannattaa miettiä asiaa myös myönteisesti, Suomessa käytetään hajusteita maailman mittakaavassa todella hillitysti. Keskittymällä muihin asioihin ja tekemisiin, saattaa omien oireiden merkitys pienentyä.

Vierailija
365/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain pyykkietikkaa, ei mitään tuoksua.

Hyväntuoksuinenkin huuhteluaine haisee pahalle vaatteen seistyä kaapissa pidempään.

Vierailija
366/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on täytynyt peittää kanssaihmisistä löyhyävä dunkkis.

Vierailija
367/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin, ja hysteerikot  menkööt terapiaan.

Vierailija
368/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka käytätte hajustettua huuhteluainetta, käytättekö myös hajustettua pesuainetta? Eikö siitä tule melkoinen hajupommi jos pistää molempia sekaisin? Ilmeisen suosittuja nämä hajulliset kun saa etsimällä etsiä hajutonta sieltä monen metrin pesuainehyllystä.

Vierailija
369/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä artikkeli, jossa Kaisa Toikko Allergia-, Iho- ja Astmaliitosta vastaa kysymyksiin tuoksuyliherkkyydestä.  https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/tuoksuherkkyys/

Mikä tuoksuissa ärsyttää?

Emme tiedä, mikä pohjimmiltaan laukaisee oireet. Mutta ne tulevat välittömästi ja vain, jos ihminen itse tiedostaa tuoksun. Tietoisuus altistumisesta on siis ratkaisevaa oireiden syntymiselle.

Hajuihin liittyy mielikuvia. Kun ihminen saa toistuvasti oireita hajusta, jo pienikin aavistus tulevasta voi palauttaa mieliin aiem­mat ikävät kokemukset. Kun ihminen kiinnittää huomiota hajuun, taustalla olevan mielikuvan vuoksi haju alkaa tuntua voimakkaampana.

Koska syytä tuoksuherkkyyteen ei tiedetä, sitä ei voi ehkäistä.

Voiko tuoksuille siedättyä? Voiko tuoksuherkkyys kadota?

Maailmasta on mahdotonta tehdä täysin tuoksutonta. Osa tuoksuherkistä käyttää esimerkiksi moottoroituja maskeja välttyäkseen täysin tuoksuilta.

Pitkällä tähtäimellä tuoksujen karsiminen kokonaan omasta elinpiiristä saattaa mahdollisesti jopa pahentaa oireilua.

Jos tuoksujen välttely alkaa rajoittaa elämää, kannattaa hakea apua ja myös tarkastella omaa toimintatapaa ja ajatusmalleja.

Allergia- ja astmaliitto ei aja eikä tiedä tuoksuyliherkkyydestä juuri mitään.

Minulla ainakin puhkesi samaan aikaan kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa tuoksuyliherkkyys.

Kroppa reagoi erilaisiin hajuihin erilailla.

Kaikista hajuista ei tule samanlaisia oireita.

Kirkasta vuotoa nenästä, aivastelua, päänsärkyä, limakalvoturvotusta jopa korvissa niin pahasti että kuulo huononee, ääni lähenee tai saattaa lähteä kokonaan, aggressiivisuus, silmät vuotaa/kastuu.

Näitä nyt itse saan.

Mutta tästä on nyt useampi vuosi, kun sairastuin, eikä ole vieläkään lääkitystä vajikseen.

Olen yrittänyt myös siedättämistä.

Yhtä mietoa tuoksua pystyn nykyään vähän käyttämään. Herbina suihkutettava spray.

Minusta, eli omakohtaisen kokemuksen kautta sanon, että tässä haetaan väärästä paikasta sitä ratkaisua/vastausta tähän.

Minusta se syy on täysin siinä että kroppa on sekaisin. Keskityttäisiin vaikka hakemaan hormoniepätasapainosta sitä syytä.

Se on aina ollut hyvä laittaa mielenterveysongelmaksi, kun ei vastausta tiedä.

Kyllä minä voin vaikka terapiaan mennä, mutta kun ei se auta.

Se on kropassa se vika, mutta missä ,en osaa sanoa.

Vierailija
370/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja atopia, enkä tajua miten se liittyy hajusteisiin. Käytän itse tuoksuvaa huuhteluainetta.

Jos itse et saa oireita, niin sekö tarkoittaa etteikö kukaan muu voisi saada? Oletpas sinä aika fiksu ja ymmärtäväinen.

Ei. Vaan se tarkoittaa, että astma on osin psykosomaattinen sairaus. Oireet tulee korvien välistä, ei huuhteluaineesta.

Älä sekoita asioita. Astma on pitkäaikainen sairaus, jossa keuhkoputkiston limakalvo on tulehdustilassa ja keuhkoputket supistelevat. Astma todetaan erilaisilla mittauksilla ja tutkimuksilla. Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla.  

Tuoksuherkkyys ei myöskään ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta.

Tämä. Lääkäri on oikea osoite oireillessa. Sieltä saa oikean diagnoosin ja neuvot jatkotoimenpiteisiin. Koko maailman kääntäminen oman mielen mukaiseksi on raskasta ja vaikuttaa oman mielen hyvinvointiin negatiivisesti. Mutta siitäkin on tärkeää puhua oikeassa paikassa, hoitajalle tai terapeutille.

Kannattaa miettiä asiaa myös myönteisesti, Suomessa käytetään hajusteita maailman mittakaavassa todella hillitysti. Keskittymällä muihin asioihin ja tekemisiin, saattaa omien oireiden merkitys pienentyä.

Ei lääkärit tuoksuyliherkkyydestä mitään tiedä. Joten mitään diagnoosia sieltä ei myöskään anneta. Mitähän sille hoitajalle pitäisi puhua? Ja ennenkaikkea mitä hoitaja voisi tehdä?

Jatkotoimenpiteitä?

Kannattaisi lopettaa toi ylimielinen besservisseröinti, kun et kerta asiasta tiedä hölkäsen pöläystä. Miksi edes vaivaudut?

Vierailija
371/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että astmaatikkona ja atoopikkona minua ärsyttää, kun näitä sairauksia käytetään lyömäaseena. Astmakohtaukset on psykosamaattisia, itsensä voi hyvin psyykata saamaan aina kohtaus kun haistaa huuhteluainetta. Itsessään niissä ei ole sen kummempaa ärsyttävyyttä kun missään muussakaan tuoksussa/hajussa. Muiden puolesta ei voi päättää mitä tuoksuja heillä saa olla, missään muussa maassa tämmöistä "yliherkkyyttä" ei edes tunneta, vaikka hajusteita käytetään paljon enemmän.

Vierailija
372/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkärit tuoksuyliherkkyydestä mitään tiedä. Joten mitään diagnoosia sieltä ei myöskään anneta. Mitähän sille hoitajalle pitäisi puhua? Ja ennenkaikkea mitä hoitaja voisi tehdä?

Jatkotoimenpiteitä?

Kannattaisi lopettaa toi ylimielinen besservisseröinti, kun et kerta asiasta tiedä hölkäsen pöläystä. Miksi edes vaivaudut?

Ei lääkärit tiedä, kun sellaista ei ole olemassakaan. Psykiatrit tietää kyllä, siellä tunnetaan kaikki sähköyliherkkyydet ja muut. Ihminen panikoi itsensä saamaan oireita.

Vierailija
373/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmtellyt pari kertaa, kun ostanut Facebookin kierrätysryhmistä vaatteen ja se lemuaa kärpäspaperin hajuiselle huuhteluaineelle niin, että koko kämpässä lemuaa. Ei voi muuta kuin pyykätä sen saman tien. Olen miettinyt, että yrittävätkö ihmiset peitellä jotain vaatteen homeen tai tupakan hajua heittämllä litran huuhteluainetta koneeseen kun aikovat myydä vaatteen. En keksi mitään muuta selitystä sille, että joku käyttää niitä karmean hajuisia huuhteluaineita.

Itse käytän etikkaa huuhteluaineena lakanoille ja pyyhkeille. Useimpia nykyvaatteita ei voi edes pestä huuhteluaineen kera, esim. tekniset urheiluvaatteet ja stretch-farkut ja leggingsit menevät pilalle.

Vierailija
374/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikkaa haisee suunilleen yhtä hyvälle kun paska, en tajua kuka sitä käyttää.

Vierailija
375/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tiuhaan asutussa Tokiossa tai Lontoossa olisi epäkohteliasta haista pahalle, kun metrot tungetaan aivan täyteen ja olet kiinni toisen iholla.

Haistelepa siinä sitten vuosikausia hajusteita käyttämättömän ihmisen ominaishajua ja yritä pidättää yökkäystä.

Japanilaiset nimenomaan käyttävät mietoja tuoksuja. Kukaan ei lyö miehenkaatotuoksua puolta litraa, kun on menossa töihin, ellei se työ satu olemaan yökerhon hostess. Joku sanoikin, että Tokion metrossa ainoa tuoksu on saippua, kun ahkerasti kylpevät ihmiset tuoksuvat vain puhtaalle. Eri juttu on joku Pariisin metro, kun ihmiset eivät peseydy päivittäin.

Vierailija
376/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm kirjoitti:

Olen ihmtellyt pari kertaa, kun ostanut Facebookin kierrätysryhmistä vaatteen ja se lemuaa kärpäspaperin hajuiselle huuhteluaineelle niin, että koko kämpässä lemuaa. Ei voi muuta kuin pyykätä sen saman tien. Olen miettinyt, että yrittävätkö ihmiset peitellä jotain vaatteen homeen tai tupakan hajua heittämllä litran huuhteluainetta koneeseen kun aikovat myydä vaatteen. En keksi mitään muuta selitystä sille, että joku käyttää niitä karmean hajuisia huuhteluaineita.

Itse käytän etikkaa huuhteluaineena lakanoille ja pyyhkeille. Useimpia nykyvaatteita ei voi edes pestä huuhteluaineen kera, esim. tekniset urheiluvaatteet ja stretch-farkut ja leggingsit menevät pilalle.

Elastaanillekaan ei suositella huuhteluainetta. Ja lähes kaikissa nykyvaatteissa on elastaania. Itse käytän ainoastaan lakanoille, koska haluan että vaatteeni säilyvät hyvinä mahdollisimman pitkään. Mitään sähköistyviä polyesterivaatteita en edes hanki, niille huuhteluaine varmaan olisi tarpeen.

Vierailija
377/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan pyykin tuoksuvan hyvälle ja olevan pehmeää.

Rakastan ulkomailla kun tuoksuja käytetään paljon, Suomessa ollaan niin erityisherkkää joka asian suhteen. Käytän myös hajuvettä.

Vierailija
378/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikkaa haisee suunilleen yhtä hyvälle kun paska, en tajua kuka sitä käyttää.

Sama. Sitten hoetaan, kuinka se ei kuivuessaan haise enää miltään - kyllä haisee!

Vierailija
379/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi ihmiset haluaa pilata vaatteensa käyttämällä huuhteluainetta. Suurimmalle osalle vaatteista se ei sovi vaan ne menevät pilalle nopeammin, ja pyyhkeiden imukyky kärsii. Pesuaineetkin on hajustettuja, eikö se miedompi pesuaineen tuoksu vaatteessa riitä, miksi pitää saada voimakas huuhteluaineen lemu?

Vierailija
380/1070 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkotoimenpiteitä?

Ei lääkärit tiedä, kun sellaista ei ole olemassakaan. Psykiatrit tietää kyllä, siellä tunnetaan kaikki sähköyliherkkyydet ja muut. Ihminen panikoi itsensä saamaan oireita.

Oletko nuori, naiivi vai heikkolahjainen?