MyHeritage dna-osumista
Onkohan ketään "kohtalotoveria" tässä asiassa:
Minulle on tullut aika monta dna-osumaa Venäjältä, Ukrainasta, Baltian maista, Tsekeistä ja onkohan vielä muitakin tuolta sunnalta. Nimetkin venäjän yms. kielisiä.
Olen kotoisin Pohjanmaan rannikolta. Isovihan aikana Suomen alueelta vietiin Venäjälle ja osa jopa Persiaan n. 30 000 lasta, suurin osa juuri Pohjanlahden rannikkopitäjistä. Olen miettinyt, voisiko selitys noihin osumiin olla noin kaukana noissa ihmisryöstöissä. Voisikohan noin kaukainen yhteys näkyä osumissa?
Tietysti muitakin selityksiä voi olla, kuten Neuvostoliiton puolelle Karjalaan jääneet suomalaiset. Jos heissä olisi ollut sukulaisia.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ja juttua oli että identtisille kolmosille oli tullu ihan eri tulokset
Uskotko kaiken, mitä luet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juttua oli että identtisille kolmosille oli tullu ihan eri tulokset
Uskotko kaiken, mitä luet?
Aivan, jos noin käynyt, analyysi on epäonnistunut, on jopa käytetty väärää dna:ta. Tai kolmikko on tahallaan lähettänyt väärät näytteet. Tai juttu on kokonaan keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata kuunnella näitä, jotka väittää huijaukseksi yms. Heillä ei ole kokemusta sukututkimuksesta. Itse harrastan sukututkimusta ja olen todistetusti löytänyt osumilla pikkuserkkuja. Perinteisellä sukututkimuksella nämä pystyy vahvistamaan.
Riippuu kuinka paljon jaettua Dna:ta on, isoviha menee kyllä tosi kauas. Kyse voi olla noista ihmisryöstöistä. Onko suvussa aviottomia lapsia? Jos osumia on paljon, todennäköisempi selitys on, että esi-isä on venäläinen tms.
Vadtasin jo, mutta vastaukseni meni tarkastukseen!
En tiedä, olisiko suvussani aviottomia lapsia jossain kaukana menneisyydessä. Lähimenneisyydessä tuskin, mutta mistäpä sitä kaikkien seikkailuista tietää.
Voisi tietysti ajatella, että esisukulaiseni olisi voinut täällä Suomessa saada alkunsa venäläisen sotilaan toimesta ja vaikka nainen olisi ollut naimisissakin. No, tämä on vain spekulointia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tällä on haaveilun kanssa? Ja jos DNA-testeihin ei voi luottaa, niin poliisi on tainnut pidättää aika monta väärää ihmistä.
Oletko oikeasti noin kujalla, vai trollaatko?
Hähhähhää! Minullapa ei tullut osumia kummista maista, mutta paljastuinkin 100% suomalaiseksi valioyksilöksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noiss just joku yhtiö myynny dnat jonnekki
Bioaseita tekeville firmoille?
Teetin testit enkä usko minkään kauhukuvan uhkaavan itseäni ja perhettäni. Omia tuntemiani sukulaisia on tullut vastaan. Oma isoäitini, serkkujani ja pikkuserkkujani. Se mitä DNA sanoo perimästäni on epäkiinnostavaa.
Kuka on 98 prosenttisesti suomalainen? Eihän meillä suomalaisilla ole yhtenäiset geenit. Itäsuomalainen on kaukana länsisuomalaisesta, mutta onhan heidänkin joukossaan ties kenenkä jälkeläisiä. Sotilaita, merimiehiä, kaupparyssiä...
Omia uskottavia juuria löytyy Puolasta ja Venäjältä. Olen ajatellut, että se selittää jotain.
Olen leikkausten yhteydessä luovuttanut kudoksiani tutkimustarkoituksiin. Vikkelästi niistä saa DNA:n samoin kuin istukasta, joka laitettiin menemään jonnekin. Eiköhän jokaisen verikokeen/verenluovutuksen/leikkauksen yhteydessä altistu sille, että DNA tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata kuunnella näitä, jotka väittää huijaukseksi yms. Heillä ei ole kokemusta sukututkimuksesta. Itse harrastan sukututkimusta ja olen todistetusti löytänyt osumilla pikkuserkkuja. Perinteisellä sukututkimuksella nämä pystyy vahvistamaan.
Riippuu kuinka paljon jaettua Dna:ta on, isoviha menee kyllä tosi kauas. Kyse voi olla noista ihmisryöstöistä. Onko suvussa aviottomia lapsia? Jos osumia on paljon, todennäköisempi selitys on, että esi-isä on venäläinen tms.
Vadtasin jo, mutta vastaukseni meni tarkastukseen!
En tiedä, olisiko suvussani aviottomia lapsia jossain kaukana menneisyydessä. Lähimenneisyydessä tuskin, mutta mistäpä sitä kaikkien seikkailuista tietää.
Voisi tietysti ajatella, että esisukulaiseni olisi voinut täällä Suomessa saada alkunsa venäläisen sotilaan toimesta ja vaikka nainen olisi ollut naimisissakin. No, tämä on vain spekulointia.
Juu eipä noista voi koskaan tietää. Tuosta voi lähteä selvittelemään jos haluaa; ota lisää Dna-testejä, millä saa tarkennettua asiaa tai tutki perinteisesti, sillä saa eniten selville.
Itsellä on isoisoisovanhemmissa avioton lapsi, mistä ei ollut mitään tietoa ennalta eli ei tarvitse mennä edes kovin kauas. Kirkonkirjojen mukaan itsellä on venäläinen esi-isä 1700-luvulta ja se näkyy tuloksissa alle 5% Baltti-etnisyytenä.
Ei tarvita kuin yksi merimies suvussa niin sukulaisuuksia pompsahtelee vaikka mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset etenkin innolla haksahtavat näihin dna-vedätyksiin. Ettekö te sinisilmäiset paukapäät vieläkään ymmärrä, että ensinnäkään näihin testeihin ei voi luottaa millään järkevällä tasolla ja mikä pahinta, te luovutatte dna:nne organisaatiolle ilman mitään todellista varmuuutta tai tietoa siitä mihin kyseistä dataa tullaan jatkossa käyttämään. Onko teillä alkeellistakaan käsitystä siitä minkälaisia seurauksia tällä teidän romanttishistoriallisella haaveilullanne voi olla?
.
Mitä tekemistä tällä on haaveilun kanssa? Ja jos DNA-testeihin ei voi luottaa, niin poliisi on tainnut pidättää aika monta väärää ihmistä.
Miksi sinä luulet, että nämä Heritage, ym. -testit on sama asia kuin poliisin tekemät tutkimukset?
Kuka haluaa lisää sukulaisia?! Eiköhän ne edellisetkin ole lähdössä juuri siksi, että heidän kanssaan ei tulla toimeen, ja vielä lisää pitäisi haalia, oikein ulkomaita myöten? No huhhuh, ei paljoa taas hömppäaivoilla ole painoa. Ja todellakin, vielä kaupanpäälle antaa luvat tehdä omilla geeneillään ihan mitä tahansa, kun ei vaan ole älynnyt, eikä välitä. Maksaa vielä typerykset siitä, eikä sitä voi enää peruuttaa, mainosten orjat, kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset etenkin innolla haksahtavat näihin dna-vedätyksiin. Ettekö te sinisilmäiset paukapäät vieläkään ymmärrä, että ensinnäkään näihin testeihin ei voi luottaa millään järkevällä tasolla ja mikä pahinta, te luovutatte dna:nne organisaatiolle ilman mitään todellista varmuuutta tai tietoa siitä mihin kyseistä dataa tullaan jatkossa käyttämään. Onko teillä alkeellistakaan käsitystä siitä minkälaisia seurauksia tällä teidän romanttishistoriallisella haaveilullanne voi olla?
.
Miksi sinä luulet, että nämä Heritage, ym. -testit on sama asia kuin poliisin tekemät tutkimukset?
Ihan turha näistä on väitellä. Kyse on maailmanlaajuisesta palvelusta, jossa on miljardeja käyttäjiä, joiden joukossa on myös ammattisukututkijoita. Kyllä se olisi jo tiedossa jos olisi huijausta. Ja MyHeritagella on muutakin palveluita kuin Dna-testausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo testit on ihan yhtä tyhjän kanssa. Yksilön tasolla ne markkerit voi olla mitä sattuu.
Mitä? Mitkä markkerit?
Geenit on jaettu maantieteellisen olettaman mukaan. Tilastollisesti jokin geeni yleensä tavataan vaikka etelä-Amerikassa, joten jos sinun näytteestä löydetään tuo geeni, niin sinulle lasketaan etelä-Amerikkalaisuutta perimääsi. Onko se geeni kulkeutunut sitten jotain kautta tänne on toinen juttu.
Miten tämä liittyy siihen, että aloittajalla on sukulaisia Venäjällä?
Suomalaisgeenisiä on jonkun verran esim. Venäjällä. On eri asia, ovatko venäläisnimiset heitä.
Oleellista on verrata DNA-osumia, eli mitä geeniperimää osumat ovat. Jos yhteinen löytyy suomalaisgeeneistä, asuinmaa ei muuta geenejä toisenlaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa lisää sukulaisia?! Eiköhän ne edellisetkin ole lähdössä juuri siksi, että heidän kanssaan ei tulla toimeen, ja vielä lisää pitäisi haalia, oikein ulkomaita myöten? No huhhuh, ei paljoa taas hömppäaivoilla ole painoa. Ja todellakin, vielä kaupanpäälle antaa luvat tehdä omilla geeneillään ihan mitä tahansa, kun ei vaan ole älynnyt, eikä välitä. Maksaa vielä typerykset siitä, eikä sitä voi enää peruuttaa, mainosten orjat, kun on.
Tiesitkö, että nykyään jo vastasyntyneiltä otetaan kudosnäytteitä ja samoin monissa leikkauksissa yms.?
Sukututkimus on harrastus siinä missä muutkin harrastukset. Tässä ei ketkään hömppäaivot pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
No selitäpä sitten, mitä eroa niillä on. Ja miksi poliisi on käyttänyt MyHeritagea apunaan, kun on etsinyt dna:taan jättäneelle rikolliselle sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin kujalla, vai trollaatko?
Et ilmeisesti itse ole tehnyt testiä, mutta väittelet täällä kuitenkin. Mun osumat on kyllä pitäneet 100% paikkaansa (ne muutamat kymmenet, jotka tiedän), samoin kaikkien tuttujen. En tiedä, mitä tarkoitat haaveilulla. Että oikea isäni olisikin joku prinssi?
Vierailija kirjoitti:
Teetin testit enkä usko minkään kauhukuvan uhkaavan itseäni ja perhettäni. Omia tuntemiani sukulaisia on tullut vastaan. Oma isoäitini, serkkujani ja pikkuserkkujani. Se mitä DNA sanoo perimästäni on epäkiinnostavaa.
Kuka on 98 prosenttisesti suomalainen? Eihän meillä suomalaisilla ole yhtenäiset geenit. Itäsuomalainen on kaukana länsisuomalaisesta, mutta onhan heidänkin joukossaan ties kenenkä jälkeläisiä. Sotilaita, merimiehiä, kaupparyssiä...
Omia uskottavia juuria löytyy Puolasta ja Venäjältä. Olen ajatellut, että se selittää jotain.
Olen leikkausten yhteydessä luovuttanut kudoksiani tutkimustarkoituksiin. Vikkelästi niistä saa DNA:n samoin kuin istukasta, joka laitettiin menemään jonnekin. Eiköhän jokaisen verikokeen/verenluovutuksen/leikkauksen yhteydessä altistu sille, että DNA tutkitaan.
Minä olen luovuttanyt dna:tani vapaaehtoisena Mehiläisessä tehtyyn tutkimukseen.
DNA tutkitaan käsittääkseni nykyään tarkasti myös monien syöpätapauksien yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös osumia noista maista. Jotain sukua siellä täytyy olla.
Okei, oletko löytänyt mahdollisia selityksiä?
Isänisällä oli venäjänkielinen sukunimi. Siitä ne sukulaissuhteet varmaan tulee noihin maihin. En ole tarkemmin selvittänyt asiaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Nuo testit on ihan yhtä tyhjän kanssa. Yksilön tasolla ne markkerit voi olla mitä sattuu.
No ei ainakaan myheritagen, moni sukulainen on tehnyt testin ja näyttää tiedot oikein. Esim. Täti on n. 20% samoilla geeneillä
Mulle paljastui että naapuri on pikkuserkkuni. Ilmankos tultiin hyvin toimeen. Onneksi ei "liian hyvin" 😅