Suomeen rakennetaan nyt koteja, jotka eivät menisi Ruotsissa läpi - tutkija kertoo, miksi keittiöt katosivat uusista asunnoista
https://yle.fi/uutiset/3-12549758
Kuulemma asukkaiden toive aivan kuten ne pienentyneet suklaarasiat 😶
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli ei kerro aivan koko totuutta Ruotsin määräyksistä. Ruotsissakin tehdään asuntoja joissa on tupakeittiö. Käytännössä tupakeittiö on ongemallinen esimerkiksi jos, kuten yleensä, tupakeittiö sijaitsee OH:n yhteydessä. Ruoanlaitosta ja tiskikoneesta lähtevä melu häiritsee TV:n katselua. Varsinkin puheohjelmia. Toiseksi ruoanlaitosta lähtevät rasvahiukkaset sotkevat kaikki kodin pinnat, vaikka kuinka olisi liesituuletin, joka yleensä ei edes toimi siten kuin pitäisi. Imu on useasti liian heikko, mikä monesti johtuu siitä että IV-kone sijaitsee etäällä, eikä ilmanvaihtoa ole osattu (välitetty) säätää huonekohtaisesti siten että liesituulettimen poistossa olisi eniten tökyä silloin kun liesituuletin on päällä.
En tiedä toisten ruoanlaittotavoista, mutta rasva ei todellakaan ole ollut missään vaiheessa ongelma, vaikka wokkailemme lihaa ja kasviksia jatkuvasti ja öljyfriteeraamme perinteisessä tempurakattilassa noin kerran kuussa. Edes keittiöosan sileät pinnat eivät ole tahmaisia toisin kuin edellisen painovoimaisen ilmanvaihdolla tuuletetun talon keittokomerossa.
Omituista. Itse joudun pesemään rasvasta liukkaan keittiön lattian kerran kuussa fairylla, sillä rasvahiukkaset leijuvat pannulta kaikkialle. Ja en edes harrasta friteeraamista lainkaan. Kaikki uusienkaan talojen liesituulettimet eivät vain vedä tarpeeksi
Meillä vetää ja rasvasuodatin puhdistetaan säännöllisesti. Ainoa pieni miinuspuoli on, että ilmanvaihtokone on melkoisen äänekäs.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksaisin enemmän kaksiosta missä avokeittiö kuin sellaisesta missä erillinen keittiö. Jälkimmäinen kuin ahdas sokkelo, pieni avokeittiönurkkaus olohuoneeseen liitettynä avara ja toiminnallinen.
32v ekaa asuntoa ostava
Et taida paistaa oikein mitään. Minä paistan paljonkin ruokaa pannulla, varsinkin kun nykyään ei saa edes liesituuletinta säädettyä vaan se ei vedä lähes ollenkaan niin kaikki haisee rasvalle asunnossa jossa ei ole erillistä keittiötä. Tämä on huonoa asumista mielestäni.
Uudiskohteissa on nykyään aivan ihmeellisiä pohjaratkaisuja. Asuimme aikoinaan puolisoni kanssa vuokralla Espoon Niittykummussa, jonne rakennetaan metron ansiosta täyttä häkää uusia taloja. Kun olimme ostamassa omaa, katsoimme toki myös Niittarin valikoimat, josta suurin osa oli uudiskohteita.
"Kolmiot" olivat ihan hirveitä. Toinen makuuhuone oli vaatehuoneen kokoinen soppi, johon mahtui pelkästään työpöytä. Keittiö oli olohuoneen seinustalla oleva pieni loukko, jossa oli alle metrin verran työskentelytilaa. Ruokapöydän nurkkaukseen olisi mahtunut neljän hengen pyöreä pöytä muttei muuta. Itse olohuoneeseen mahtui pieni sohva ja TV, ja niiden sijainnit oli määritelty tarkasti etukäteen. Makuuhuoneeseen mahtui 160 cm leveä parisänky muttei mitään muuta.
Suurin suosikkini oli asunto, jossa kulku vessaan meni keittonurkkauksen läpi. Tosi mukavaa käydä p*skalla kesken ruoanlaiton, jolloin lemut leviävät keittiöön, mmm. Kuka tuonkin ratkaisun oli vienyt läpi?
Usein näitä pikkukeittiöitä perustellaan sillä, etteivät nuoret aikuiset nykyään enää laita ruokaa. No, aina voi miettiä, mikä on syy ja mikä on seuraus. Kuka jaksaisi laittaa ruokaa keittiössä, jossa ei ole säilytystilaa kuin parille kattilalle?
Luulin, että korona olisi hieman saanut rakennuttajat miettimään, että kotona olisi kiva viettää aikaa, eikä se ole vain nukkumapaikka, jossa käydään työn ja harrastusten välissä nukkumassa ja syömässä ne Woltista tilatut ruoat. Kaipa olin väärässä.
Ei tässä ole asuntosijoittajista kyllä kyse.
Minä maksan asunnon kokonaan itse omistusasujana. Haluan asua keskustassa lapseni kanssa ja joku 45 m2 kolmio olisi unelmien täyttymys. Sellaisen yhtiövastike on vain 200-300 euroa/kk, kun esim 80 m2 4 h asunnossa, mistä olen muuttamassa pois, se on 400-500 euroa/ kk. Merkittävä ero kuukausimenoih7n.
Lisäksi se 45 m2 asunto Helsingissä maksaa 400 000 euroa hyvällä sijainnilla. Se on mahdollista ostaa, toisin kuin 80 m, joka maksaa 600-700 000 euroa.
Tajuavatoko ihmiset tässä ketjussa, että isompi asunto merkitsee kalliimpaa? Omistusasujalle sillä on ratkaiseva merkitys, vuokra-asujalle ei tietenkään. Ehkä kaikki palstailijat asuvat vuokrslla sitten. Olisipa hauska laki tosiaan, että kaikkien pitää asua mahdollisimman kalliisti, että asumiseen pitää sinkuillakin mennä yksiössä vähintään perheasunnon verran rahaa kuukaudessa ja että että yksiön miniminta on 500 000 euroa. Teenkö kansalaisaloutteen, allekirjoitatteko sen? ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa tulevaisuusvaliokunnan ajatuksia. Tulevaisuudessa on robottikeittiöt ja robotti tekee ihmisille ruuan joten keittiötä ei tarvita. Ja jos ihminen jostain syystä haluaa tehdä itse ruokaa niin sitten hän lainaa kaikki ruuantekovälineet ja tekee ruuan niillä. Kun on valmis niin palautta kattilat ja pannut takaisin.
Kas kun tulevaisuudessa kukaan ei omista mitään omaa vaan kaikki on yhteisköytössä.
Ja se vähä omaisuus on sähköisessä muodossa, kirjat musiikki ja nyt uusimpana lanseerattu digitaide.Ovat varmaan katsoneet tämän videon ja ajatelleet että tämä on tulevaisuutta:
:D
XD
Minulla on perinteinen keittiö (ovellinen) ja hyvä niin: teinien yöllinen kokkailu herättäisi varmasti tuollaisessa minikodissa. Meillä on kolmio 75 neliötä, uusissa kolmioissa täällä jopa alle 50 neliötä. Asunnot tulisivat ilmeisesti liian kalliiksi ostaa jos tehtäisiin oikeat keittiöt...köyhä on kansa - tai joku vetää välistä. Keittoseinä eteisessä on minusta aivan kaamea ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloja ei näemmä enää edes suunnitella ihmisten asuttavaksi, ne on pelkkiä "sijoitusinstrumentteja". Huoneet on suunniteltu rahan ehdoilla, ei ihmisten ehdoilla! Aivan sairasta!!
Nimenomaan. Asua ja elää siellä ei saa, että ei tule ruuvien jälkiä seiniin. Vuokra-asunnon siivousohjeet ovat 30-sivuiset, eikä 24h päivässä riittäisi siihen kaikkeen mitä on listattu. Lisäksi vielä paloturvallisuusmääräykset, joiden mukaan asuntojen pitäisi olla tyhjiä. Asukkailta on harrastukset ja eläminen kielletty!
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat opiskelijakämppijä, eivät "kunnon" ihmisten asuntoja.
Opiskelijakin on kunnon ihminen. En ole asunut tuollaisissa opiskelijanakaan.
Avokeittiöhullu iski jälleen. Terapia ei ilmeisesti ole toiminut. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, etteivät pienehköjen asuntojen keittokomerot olleet sen kätevämpiä ruoanlaittajalle, vaan usein piti levittäytyä olohuoneen puolelle preppaamaan ruokaa. Ja se nyt on vaan on ikävä totuus, että yhä useampi vain lämmittää ruokaa, ei valmista sitä. Meille sopii avokeittiö, koska ruokaa laitellessa voi katsella esim. telkkaria samalla.
Harva nykyään _katsoo_ telkkaria kun viihde kulkee kännykässä mukana missä vain. Mun teini ei ole koko kesänä viettänyt aikaa kanssani sohvalla (jonka ääressä minä kudon ja katson CMORE:a + uutisia).
Minun teini ei ole katsonut televisiota vuosiin. Olikohan joskus 4 vuotta sitten kun viimeksi istui hetken sohvalla ja vilkaisi televisoon päin. Hänen kotonaan ei televisiota enää tule olemaan.
Mistä hän sitten katsoo ohjelmia, kanneltavaltako? Aika kurjaa katsoa joltain pieneltä näytöltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksaisin enemmän kaksiosta missä avokeittiö kuin sellaisesta missä erillinen keittiö. Jälkimmäinen kuin ahdas sokkelo, pieni avokeittiönurkkaus olohuoneeseen liitettynä avara ja toiminnallinen.
32v ekaa asuntoa ostava
No, omassa 60 neliön kaksiossani on ihan erillinen keittiö ja on muuten luksusta verrattuna edelliseen 42 neliön seinäkeittiö kaksioon, jota oikeasti olisi pitänyt kutsua yksiöksi, koska siinä oli vain tilava tupakeittiö ja makuuhuone.
Avokeittiöitä ei tehdä enää jos niiden ostaminen lopetetaan. Ei ole tapahtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on perinteinen keittiö (ovellinen) ja hyvä niin: teinien yöllinen kokkailu herättäisi varmasti tuollaisessa minikodissa. Meillä on kolmio 75 neliötä, uusissa kolmioissa täällä jopa alle 50 neliötä. Asunnot tulisivat ilmeisesti liian kalliiksi ostaa jos tehtäisiin oikeat keittiöt...köyhä on kansa - tai joku vetää välistä. Keittoseinä eteisessä on minusta aivan kaamea ratkaisu!
Yöllä nukutaan, eikä kokkailla. Jos ei ole ruoka-aikaan kotona, niin oma on häpeä.
Sattuneesta syystä kävin vuosi pari sitten paljon asuntonäytöissä. 90 prosentissa oli avokeittiö. Yksikään asunto ei jäänyt myymättä, olipa välillä kaupat syntyneet jopa sillä välin kun ajoin näytöstä kotiin.
Samasta aiheesta ei tarvitse tehdä sataa tuhatta uutta ketjua jos siitä on jo olemassa vanhempi keskustelu. Ihmiset tekevät muutenkin jatkuvasti uusia turhia aloituksia aiheista, joista on keskusteltu 5,10 tai 15 vuotta sitten.
Keittiöt ovat pääsääntöisesti rumia tiloja. Sellainen suoraviivainen avokeittiö on parasta mitä suunnittelussa on tapahtunut. Kuka vielä edes kärtsäilee rasvalla niin, että häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat opiskelijakämppijä, eivät "kunnon" ihmisten asuntoja.
70-luvun opiskelija-asunnossamme oli 42 neliötä, kaksi huonetta, iso kylppäri (suihku ja tilaa pesukoneelle) sekä vaatehuone.
Sisääntulossa ulko-oven vieressä oli naulakkosyvennys+siivouskomero ja sen vierestä käynti pieneen keittiöön, jossa oli asialliset kaapistot+tiskipöytä+jääkaappi yhdellä seinällä (tämä sama setti kuin nuo nykyajan olkkarikyökit). Vastakkaisella seinällä oli ikkuna, jonka edessä pikkuinen ruokapöytä. Tilaa olisi ollut isommallekin pöydälle, mutta me laitoimme ylimääräiseen tilaan pakastekaapin.
Oli tosi hyvät tilaratkaisut. Tämä huoneisto sopi pienelle perheelle tai kahden opiskelijan soluasunnoksi. Isommissa asunnoissa oli iso keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo artikkelin alussa näytetty pohjapiirustus todella surkea asukkaan kannalta. Ei eteistä, astut suoraan keittotilaan. Ei tilaa ulkovaatteille ja keittiön paistorasvat leviää kivasti lähistölle.
Se on sinkkumiehen asunto. Heti kun pääsee ovesta sisään, ylettyy ottamaan jääkaapista oluen. Paistamiskäryt eivät leviä koska siellä syödään vain Wolttia ja Foodoraa ja pitsataksilättyjä.
Luin pitsalateksilättyä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun toit esiin artikkelin. On tukalaa olla kauheassa ruuankatkussa koko ajan ja huonekalut, esineet pilalla. Lain pitäisi suitsia asuntojen suunnittelua paremmaksi ja luotettavammaksi asukkaille. On paljon epäkohtia.
Eikö teillä toimi Liesituuletin? Unohtunut puhdistaa?
Ja tapaan käyttää keittiön liettä jakuvasti ja valuttaa vettä kylppärissä kokoajan[]