Suomeen rakennetaan nyt koteja, jotka eivät menisi Ruotsissa läpi - tutkija kertoo, miksi keittiöt katosivat uusista asunnoista
https://yle.fi/uutiset/3-12549758
Kuulemma asukkaiden toive aivan kuten ne pienentyneet suklaarasiat 😶
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut tätä juttua, sillä uusissa omakotitaloissa on ihan sama vaikka neliöitä on enemmän ja pohjaratkaisusta on mahdollista tehdä enemmän asukkaiden toiveiden mukainen. Toki omakotitaloissa mittakaava on eri ja tupakeittiö on neliöiltään suurempi, mutta käytännössä ei omakotitaloissakaan enää ole erillistä keittiötä, vaan olohuoneen ja keittiön yhdistävä tupakeittiö on yleisin ratkaisu. Yritin löytää valmistalopakettien valikoimasta pohjaa, jossa keittiö olisi selkeästi eri tilassa kuin muut oleskelutilat, mutten löytänyt.
Ei tupakeittiö ole mikään uusi juttu. Ihan vanhoissakin, 1900-luvun alussa rakennetuissa omakotitaloissa oli tupakeittiöitä. Mun isän ja äiti molemmat ovat maanviljelijöiden lapsia ja lapsuuden kodeissa iso tupa oleskelutiloineen, keittiöineen. Toinen rakennettu sotien jälkeen ja toinen 1900 ihan alussa. Itse olen lapsuuteni asunut 1980 rakennetussa ja sittemmin aina uudemmissa ja jokaisessa ollut tupakeittiö. Mulle erilliskeittiöt ovat harvinaisia enkä ole usein vieraillut asunnossa, jossa sellainen olisi.
Nimenomaan iso tupa, ei rivi keittiökaappeja eteisen seinällä tai reilun 15 neliön olohuoneessa alle 45 neliön kolmiossa.
Niin? Vastasin tuolle joka ihmetteli tupakeittiötä okt:ssa.
Niin? Jatkoin keskustelua ketjun aiheesta eli pienistä ja epäkäytännöllistä uusista asunnoista.
Nämä on niin makuasioita. Asuin ulkomailla juuri tuollaisessa asunnossa, jossa tultiin sisälle suoraan keittiöön. Yhtään ei opiskelijana haitannut, vaan pidin asunnosta kovasti.
Suomessa asuessa minulla on sina ollut avokeittiö, ja ihan tarkoituksella sellainen rakennutettiin nykyiseenkin taloon. En pidä pienistä ja sokkeloisista tiloista, mitä vähemmän ylimääräisiä seiniä niin sen parempi.
Ehkä sisustusmaku vaikuttaa myös. Minulla on minimalistinen sisustus ja inhoan turhaa tavaraa, joten en tarvitse lisäseiniä huonekalujen taustaksi tmv. Jos joka paikka olisi täynnä jotain kaappia tai tasoa, niin ehkä seiniäkin tarvitsisi enemmän että ne saa sijoiteltua järkevästi.
Isolla kaveriporukalla ei edes mahduttaisi mihinkään keittiöön. Jos meitä kokoontuu 6-10 henkeä, niin kyllä me olohuoneen sohvalla ja ruokailunurkkauksen pöydässä istutaan, että mahdutaan kaikki olemaan. Olisipa typerää, jos olisi erillinen keittiö, jolloin porukan pitäisi jakautua, osa olkkariin ja osa keittiöön. Kun on tuollainen seinäpätkällä erotettu I-mallin keittiö, jonka avonaisella sivulla ruokapöytä, on kaikkien mahdollista mahtua samaan tilaan.
Ollaan kaikki lapsettomia 35-40-vuotiaita pariskuntia, jotka viettävät porukalla paljon aikaa yhdessä, yleensä lautapelaillen. Meille erillinen keittiö olisi hirvitys.
Ostakaa okt ja unohtakaa surkeat kerrostalo luukut!
Kerrostalossa asuminen muutenkin on pelkkää kärvistelyä.
Nyt trendi on turva ja tila eli kerrostalon vastakohta.
Tästäkin ketjusta huomaa, että ihmisillä on erilaisia toiveita, tarpeita ja näkemyksiä asumisesta. Miksi ei siis rakenneta asuntoja, jotka mahdollistavat monenlaisia pohjia? Noita kapeita putkiasuntoja tai minimaalisen pieniä perheasuntoja on tosi hankala muunnella eri tilanteisiin ja mieltymyksiin sopiviksi (vrt. yllämainittu pohja, jossa keittön on voinut muuntaa makuuhuoneeksi). Tästä tuo uutisen arkkitehtikin puhuu, muuntojoustavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
keittiö?
Keittiö?kuka kaipaa erillistä tilaa ruoanlaittoon ja tilaa ei muuhun käytetä? Täysin typerä idea.
Sellaiset, jotka oikeasti kokkaavat. Olis varmaan olkkarissa lasit huurussa jos mä siellä alkaisin laittaa ruokaa. Keittiö saa haista ruoalle, meillä ei syödä mikropuuroa ja smuutteja. Tykkään myös kokatessa, että kaikki on lähellä käden ulottuvilla. Sivuaskelten jatkuva sarja seinäkkeellä ei kiinnosta. Siellä myös syödään, koska on paljon kätevämpää kattaa ja tarjota samassa huoneessa. Jos tulee vieraita, jutskailua ja ryyppäämistä jatketaan olkkarissa tiskikoneen huristessa keskenään ihan rauhassa. Teen usein sarjatyönä pakastimeen ruokaa ja saavat jäähtyä rauhassa tilavassa keittiössämme. Pikkuisessa olkkarikeittiössä ei kerta kaikkiaan olis meille tilaa. Pidän myös siitä, että meidän olkkari on nätti :)
Vierailija kirjoitti:
Isolla kaveriporukalla ei edes mahduttaisi mihinkään keittiöön. Jos meitä kokoontuu 6-10 henkeä, niin kyllä me olohuoneen sohvalla ja ruokailunurkkauksen pöydässä istutaan, että mahdutaan kaikki olemaan. Olisipa typerää, jos olisi erillinen keittiö, jolloin porukan pitäisi jakautua, osa olkkariin ja osa keittiöön. Kun on tuollainen seinäpätkällä erotettu I-mallin keittiö, jonka avonaisella sivulla ruokapöytä, on kaikkien mahdollista mahtua samaan tilaan.
Ollaan kaikki lapsettomia 35-40-vuotiaita pariskuntia, jotka viettävät porukalla paljon aikaa yhdessä, yleensä lautapelaillen. Meille erillinen keittiö olisi hirvitys.
Meidän kaveriporukka ei kokoonnu mihinkään hikiseen yksiöön, oli eteiskeittiö tai ei. Okt, rantasauna, mökki ja/tai sieltä klubille.
Sauna on kuitenkin vähäisiin neliöihin ahdettu. Minä arvostaisin enemmän vaatehuonetta saunan tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut tätä juttua, sillä uusissa omakotitaloissa on ihan sama vaikka neliöitä on enemmän ja pohjaratkaisusta on mahdollista tehdä enemmän asukkaiden toiveiden mukainen. Toki omakotitaloissa mittakaava on eri ja tupakeittiö on neliöiltään suurempi, mutta käytännössä ei omakotitaloissakaan enää ole erillistä keittiötä, vaan olohuoneen ja keittiön yhdistävä tupakeittiö on yleisin ratkaisu. Yritin löytää valmistalopakettien valikoimasta pohjaa, jossa keittiö olisi selkeästi eri tilassa kuin muut oleskelutilat, mutten löytänyt.
Ei tupakeittiö ole mikään uusi juttu. Ihan vanhoissakin, 1900-luvun alussa rakennetuissa omakotitaloissa oli tupakeittiöitä. Mun isän ja äiti molemmat ovat maanviljelijöiden lapsia ja lapsuuden kodeissa iso tupa oleskelutiloineen, keittiöineen. Toinen rakennettu sotien jälkeen ja toinen 1900 ihan alussa. Itse olen lapsuuteni asunut 1980 rakennetussa ja sittemmin aina uudemmissa ja jokaisessa ollut tupakeittiö. Mulle erilliskeittiöt ovat harvinaisia enkä ole usein vieraillut asunnossa, jossa sellainen olisi.
Nimenomaan iso tupa, ei rivi keittiökaappeja eteisen seinällä tai reilun 15 neliön olohuoneessa alle 45 neliön kolmiossa.
Luuletko oikeasti että kaikilla oli isot tuvat? Kyllä niitä pieniä torppia pienine tupineen oli enemmän kuin isoja tupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti että kaikilla oli isot tuvat? Kyllä niitä pieniä torppia pienine tupineen oli enemmän kuin isoja tupia.
Pieni torppa, jossa kuitenkin tonttia ja kunnon hajurako pieraista ettei naapuriin lemua. Vähän eri asia, kuin nämä kalmankopit. Ja onhan noita pienomakotitaloalueita kaupungissa tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi isovanhemmistani asui ensimmäiset elinvuotensa savupirtissä ja siitä tuo seitsenlapsinen perhe muutti yhden kamarin mökkiin eli en todellakaan luule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön pitäisi olla niinkuin kodinhoitohuone; vain käytännön ergonominen ruoanlaittosoppi. Kuten ennen vanhaa.
Ruoanlaitto muiden nähden on jotenkin rahvaanomaista. Rauhallinen seurustelutila on luksusta.
Ennenvanhaan oli tupa jossa sijaitsi uuni ruuanlaittoa varten. Erillinen keittiö on paljon uudempi ilmiö tavallisen suomalaisen kodissa kuin tupakeittiö.
Meillä oli 50 neliön tupa, jossa oli suuri leivinuuni ja siinä myös hella. Uunissa paistettiin leivät ym. leipomukset sekä uuniruuat.
Vieressä oli keittiö, jossa oli varsinainen ruuanlaittohella. Siellä myös leivottiin sekä syötiin ison pöydän ääressä. Tuvan leivinuunin hellaa käytettiin harvoin keittämiseen. Tuvan pöydän ääressä syötiin tai juotiin kahvia harvoin joidenkin vieraiden kanssa. Tutummat sai kahvinsa keittiössä.
Samankaltainen pohjaratkaisu oli monissa taloissa sillä seudulla. Kun meni kylään ja astui tupaan, tiesi mistä ovesta mennään keittiöön, vaikka usein se ovi oli kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hassua, että monessa uudessa asunnossa astutaan suoraan keittiöön, ei ole eteistä. Kengät jää näkyviin lojumaan ja takit näkyvät myös. Ei aina ole edes vaatekaappia siinä. Melko hygieenistäkin, not.
No voi kait siihen ostaa jonkunlaista kaapistoa, näyttää ainakin tuon jutun pohjapiirroksessa olevan tilaa. Samoin laittaisin keittiön ja olohuoneen välille lipaston jakajaksi. On edullisempaa käyttää irtokalusteita kuin rakennusvaiheessa niitä väsätä.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hassua, että monessa uudessa asunnossa astutaan suoraan keittiöön, ei ole eteistä. Kengät jää näkyviin lojumaan ja takit näkyvät myös. Ei aina ole edes vaatekaappia siinä. Melko hygieenistäkin, not.
Vaatekaappeja on ostettavissa
Minä ostin sijoitusasunnoksi ison uuden kaksion. Kyllä siinä on eteinen ja vaatekaappi siellä. Joka huoneessa on kaappeja, kun ostin olkkariin menevään osaan ison peilikaapin " keittiön" sivuun
Oi kunpa saisinkin nuo vaatekaapit tuhottua! Miehenä en niillä yhtään mitään tee, menisi kaikki käyttövaatteet vaikka sängyn alle laatikoihin ja mahdolliset haalarit ym. kausi/harrastusvaattet voi käydä ripustamassa häkkivarastoon. Keittiöksi riittäisi vallan mainiosti pieni jääkaappi (pakastelokerolla) ja joku taso johon voi laittaa keittolevyn/pöytäuunin tarpeen mukaan + allas. 2 neliötä maksimi mitä keittiö saisi haaskata. Saunan puolestaan haluan, siitä ei mielestäni voi kukaan itseään mieheksi kutsuva tinkiä.
Mutta ei, "trendit" taas suosii tommosta soijapoika meininkiä eikä se kyllä siihenkään ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana tulisi lainsäädännöllä varmistaa, että alle 35 neliön asuntoja ei rakenneta. Oikeastaan rajan voisi vetää 40 neliöön.
Ja jos vielä kerrot, mihin keikkatyöläiset, jota yhä usemman työ (raksamiehet, lääkärit, opettajat, tutkijat jne.) ja opiskelijat tarvitsee niitä jumalattoman suuria asuntoja, kun lähinnä siellä käydään nukkumassa ja säilytetään vähäiset tavarat ja lennetään perjantaina suoraan töistä kotiin ja maanantai aamuna toisinpäin.
Itse olen asunut tilapäisesti jo vuosia 16m2 huoneistossa ja tila riittää vallanmainiosti ja kaapit ovat tyhjänä, kun asunnossa ei ole tarkoituskaan järjestää vieraille illallisia.
Ei nämä asunnot ole tarkoituskaan olla lopun elämän tai perheasuntoja. Ainoastaan ei makseta hukkaneliöistä, joilla ei ole käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki lapsettomia 35-40-vuotiaita pariskuntia, jotka viettävät porukalla paljon aikaa yhdessä, yleensä lautapelaillen. Meille erillinen keittiö olisi hirvitys.Meidän kaveriporukka ei kokoonnu mihinkään hikiseen yksiöön, oli eteiskeittiö tai ei. Okt, rantasauna, mökki ja/tai sieltä klubille.
Viimein järjen ääni.
Tosiaan näissä miniasunnoissa ei ole edes tarkoitus järjestää 6-10 hengen päivällisiä tai vieraskutsuja, vaan niissä asuvat elämäntilanteiden mukaan vuoden pari työprojektin tai opiskelun vuoksi ja vakikoti toisaalla.
Asujaksi voisin kuvitella professori Pertti Arajärven, joka opettaa Joensuun yliopistossa kerran pari viikossa.
Tai opiskelijan, joka ei edes tiedä, jääkö edes Suomeen opiskelun päätyttyä tai nuoren, joka miettiin, mitä tekee isona.
Joo, ja ne ystävien ja kavereiden tapaamiset tapahtuu muualla, joko ravintolassa tai työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana tulisi lainsäädännöllä varmistaa, että alle 35 neliön asuntoja ei rakenneta. Oikeastaan rajan voisi vetää 40 neliöön.
Ja jos vielä kerrot, mihin keikkatyöläiset, jota yhä usemman työ (raksamiehet, lääkärit, opettajat, tutkijat jne.) ja opiskelijat tarvitsee niitä jumalattoman suuria asuntoja, kun lähinnä siellä käydään nukkumassa ja säilytetään vähäiset tavarat ja lennetään perjantaina suoraan töistä kotiin ja maanantai aamuna toisinpäin.
Itse olen asunut tilapäisesti jo vuosia 16m2 huoneistossa ja tila riittää vallanmainiosti ja kaapit ovat tyhjänä, kun asunnossa ei ole tarkoituskaan järjestää vieraille illallisia.
Ei nämä asunnot ole tarkoituskaan olla lopun elämän tai perheasuntoja. Ainoastaan ei makseta hukkaneliöistä, joilla ei ole käyttöä.
En ole minäkään varauksetta asuntojen koon sääntelyn puolella, mutta silti huolestuttaa, kuinka kestävällä pohjalla nykyinen asuntotuotanto on. Keikkatyöläisiä tai muita, joille pienikin asunto on riittävä, on kuitenkin väestöstä vähän, ja valtaosassa asunnoista asutaan koko ajan. Pahoin pelkään, että nykyiset asunnot eivät ole kestäviä siinä, että ne olisivat haluttuja vielä tulevaisuudessakin ja että niiden mahdollistama asuminen olisi mieleistä kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki lapsettomia 35-40-vuotiaita pariskuntia, jotka viettävät porukalla paljon aikaa yhdessä, yleensä lautapelaillen. Meille erillinen keittiö olisi hirvitys.Meidän kaveriporukka ei kokoonnu mihinkään hikiseen yksiöön, oli eteiskeittiö tai ei. Okt, rantasauna, mökki ja/tai sieltä klubille.
Viimein järjen ääni.
Tosiaan näissä miniasunnoissa ei ole edes tarkoitus järjestää 6-10 hengen päivällisiä tai vieraskutsuja, vaan niissä asuvat elämäntilanteiden mukaan vuoden pari työprojektin tai opiskelun vuoksi ja vakikoti toisaalla.
Asujaksi voisin kuvitella professori Pertti Arajärven, joka opettaa Joensuun yliopistossa kerran pari viikossa.
Tai opiskelijan, joka ei edes tiedä, jääkö edes Suomeen opiskelun päätyttyä tai nuoren, joka miettiin, mitä tekee isona.Joo, ja ne ystävien ja kavereiden tapaamiset tapahtuu muualla, joko ravintolassa tai työpaikalla.
En tiedä mihin faktaan väitteesi pohjautuvat, mutta ei nykyasuntoja kokonaan tai edes enimmäkseen asuta keikkatyöläiset tai muut, joiden varsinainen koti on muualla.
Kuka kieltää käyttämästä keittiötä muuhun? Minä käytän sitä työhuoneena melkein joka arkipäivä, pöydän ääressä pelataan lautapelejä kavereiden kanssa, ompelukonetta käytän keittiössä, piirrän keittiönpöydän ääressä jne. Enemmän keittiössä vietän aikaa hereillä kuin mitä viettäisin makuuhuoneessa.