Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomeen rakennetaan nyt koteja, jotka eivät menisi Ruotsissa läpi - tutkija kertoo, miksi keittiöt katosivat uusista asunnoista

Vierailija
28.07.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12549758

Kuulemma asukkaiden toive aivan kuten ne pienentyneet suklaarasiat 😶

Kommentit (386)

Vierailija
261/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se esteettömyys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulusta koti kirjoitti:

Olen ostamassa asuntoa.

Haku kenttään laitan EI UUDISKOHTEITA, koska väsyin siihen, uusissa asunnoissa ole kunnon keittiötä.

Aloituksen asunto oli KARsEee..

Etsin asuntoa jossa on

- kunnon keittiö

-saunassa wc istuin

- ja varsinainen wc

-vaatehuone

Mielellään vähän pihaa tai

Erittäin hyvä äänieristetty asunto rivarista tai kerrostalosta.

Joka onkin sitten ongelma vanhoissa taloissa.

Pitääkö saunassa olla lasiovi, jotta näet sen pytynkin lauteilta hyvin? Onnea etsintään!

Ei tarvitse olla lasiovea,,,

Mutta

koska perheestäni on pyörätuolia käyttävä lapsi, suihkutus - peseytyminen on helpointa pesuhuoneessa wc istuimella istuen 👩🏽🦽.

Palvelee myös ikääntyviä ihmisiä.

Hyvä näpäytys !

Vierailija
262/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi vessan pitää olla erillinen. Ainakin kun meilläpäin kun vietetään äijien iltaa, ovi pidetään auki asioidessa ettei jää jutusta ulkopuolelle. Olisi paljon kätevämpää ettei tarvitsisi huudella sieltä suljetusta eristetystä vessasta.

"Anteeksi, en  kuulut äskeistä..PRÖÖÖÖÖÖT, plop plop, täh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön pitäisi olla niinkuin kodinhoitohuone; vain käytännön ergonominen ruoanlaittosoppi. Kuten ennen vanhaa.

Ruoanlaitto muiden nähden on jotenkin rahvaanomaista. Rauhallinen seurustelutila on luksusta.

Vierailija
264/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi vessan pitää olla erillinen. Ainakin kun meilläpäin kun vietetään äijien iltaa, ovi pidetään auki asioidessa ettei jää jutusta ulkopuolelle. Olisi paljon kätevämpää ettei tarvitsisi huudella sieltä suljetusta eristetystä vessasta.

"Anteeksi, en  kuulut äskeistä..PRÖÖÖÖÖÖT, plop plop, täh?

"LORRRRRRR LORRRRRRR... Make laitatko sitä lantrinkia jo? Ai, sä ootki kusella."

Vierailija
265/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolviero tässä tuntuu olevan. Pari-kolmekymppiset eivät halua mitään erillistä, ovellista keittiökopperoa, vanhemmat ihmiset taas tuntuvat haikailevan sellaisten perään. Nuoremmille käy myös vähempi tila, koska tavaraa ei ole niin paljon ja vähemmälläkin pärjää aivan hyvin. Ei tarvitse tv-alttarin kokoisia hyllyjä, kunhan pieni kirjahylly johonkin mahtuu. Sohva ja sohvapöytä, jokin lipasto tv-tasoksi, niin saa samalla säilytystilaa. Eihän sitä sinkku/pariskunta muuta olohuoneeseen tarvitse. Makkariin sänky ja pienet yöpöydät. Vaatesäilytystä ja siivouskomero, siinäpä ne.

Vierailija
266/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiön pitäisi olla niinkuin kodinhoitohuone; vain käytännön ergonominen ruoanlaittosoppi. Kuten ennen vanhaa.

Ruoanlaitto muiden nähden on jotenkin rahvaanomaista. Rauhallinen seurustelutila on luksusta.

Ennenvanhaan oli tupa jossa sijaitsi uuni ruuanlaittoa varten. Erillinen keittiö on paljon uudempi ilmiö tavallisen suomalaisen kodissa kuin tupakeittiö.

Vierailija
267/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kasvatettu kerrostalo runkosyvyyttä ja sen seurauksena ikkuna pinta-ala per neliömäärää kohden on pienentynyt hieman. Suurempi ongelma tässä kuitenkin on se, että huoneet ovat muuttuneet pitkulaisiksi, jolloin huoneen toisessa päässä on ikkunoita, mutta toinen pää ei sitten olekaan enää valoisa, viihtyvyys vähenee. Lisäksi vaikka ihminen on geneettiseltä kehitykseltään sekä metsästäjä, niin ihminen on myös samalla saaliseläin, siis aivomme ovat näin rakentuneet, että haluamme olla "turvassa". Tämä voi ehkä joistain teistä kuullostaa kaukaa haetulta, mutta ihminen viihtyy paljon paremmin, jos huoneet ovat erillisiä, näin se vaan on.

Tuo pitää täysin paikkansa, asuin ennen asunnossa jossa piti nukkua olohuoneessa, koin oloni levottomaksi. Nykyisin minulla on pieni makuuhuone ja olo on rauhallinen.

On se jännä miten ikiaikaiset vaistot ovat vielä nykyaikanakin läsnä.

Vierailija
268/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun sikäli erikoisella ison kaupungin alueella, että täällä on uusissa vuokrataloissa usein paremmat pohjat kuin omistusasunnoissa, meilläkin on keittiö ja vähän käytävätilaa. Inhoan uusissa taloissa eniten sitä, kun ns hukkaneliöt poistetaan kokonaan, eli mitään tilojen erittelyä ei ole ja olohuone on käytännössä keittiö ja eteisaula samalla. Kenelläkään ei ole kunnollista vetäytymistilaa, heppoiset pahviovet vaan näkösuojina.

Kun tästä vuokralta muutan, on todennäköinen vaihtoehto 50-lukuinen.

Nykyasuntojen ongelmana on myös hukkaneliöt. Ahtaisiin koteihin vie monissa asunnoissa pitkä, pimeä ja kapea käytävä, joka on pelkkää hukkaneliötä. Käytävän päässä sitten 1 tai kaksi pientä huonetta joissa ei kääntymään mahdu

Mun mielestä tää on ennemminkin seitkytlukulaista. Mutta silti mieluummin otan käytävän kuin sellaisen ratkaisun että tullaan eteisenoloiseen tilaan suoraan ulkoa, ja siitä tilasta mennään joka paikkaan, kaikkiin makkareihin, keittiöön, olkkariin, vessaan ja kylppäriin. siinä sitten vieras vääntää köntsää vessassa (oih, ei ollutkaan laktoositonta kermakakkua!) samalla kun juhlaväki istuu metrin päässä kaffilla. Jokainen liike asunnossa pystytään valvomaan olohuoneen sohvalta. Heti kuin joku laitos, jossa asukkaidne huoneet jotka kaikki johtavat oleskeluaulaan.

Vierailija
269/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kasvatettu kerrostalo runkosyvyyttä ja sen seurauksena ikkuna pinta-ala per neliömäärää kohden on pienentynyt hieman. Suurempi ongelma tässä kuitenkin on se, että huoneet ovat muuttuneet pitkulaisiksi, jolloin huoneen toisessa päässä on ikkunoita, mutta toinen pää ei sitten olekaan enää valoisa, viihtyvyys vähenee. Lisäksi vaikka ihminen on geneettiseltä kehitykseltään sekä metsästäjä, niin ihminen on myös samalla saaliseläin, siis aivomme ovat näin rakentuneet, että haluamme olla "turvassa". Tämä voi ehkä joistain teistä kuullostaa kaukaa haetulta, mutta ihminen viihtyy paljon paremmin, jos huoneet ovat erillisiä, näin se vaan on.

Tuo pitää täysin paikkansa, asuin ennen asunnossa jossa piti nukkua olohuoneessa, koin oloni levottomaksi. Nykyisin minulla on pieni makuuhuone ja olo on rauhallinen.

On se jännä miten ikiaikaiset vaistot ovat vielä nykyaikanakin läsnä.

Minä taas viihdyn oikein hyvin tässä väljässä yksiössä erillisellä keittiöllä ja nukun hyvin isossa oleskeluhuoneessa. Joissakin asunnoissa tässä yhtiössä keittiöstä on tehty makuuhuone ja siirretty keittiö yhdelle olohuoneen seinälle, mutta minä en niin haluaisi. Minulle sopii paremmin tämä huonejako.

Vierailija
270/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oli tupa jossa sijaitsi uuni ruuanlaittoa varten. Erillinen keittiö on paljon uudempi ilmiö tavallisen suomalaisen kodissa kuin tupakeittiö.

Miksi haluaisin uuninpankkon olohuoneeseeni? Tosin sähkön hinta nousee 🤔

Vierailija
271/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan tietää minne makuuhuoneet katosi. Se vaatehuoneen kokoinen tila mihin mahtuu vain sänky ei ole huone, makuukomero ehkä.

Tämä juuri, en halua nukkua komerossa! Tiedän että monet ovat sitä mieltä että makkari on vain nukkumista varten eikä sinne tarvitse sen takia mahtua mitään muuta kuin se sänky, mutta minusta pienet makkarit ovat ahdistavia ja synkeitä. Haluan tilaa lipastolle, yöpöydälle ja haluan pystyä vaihtamaan lakanat törmäilemättä seiniin ja kiipeilemättä sängylle.

Meillä on pieni makkari. Siellä on kaksiovinen kaappi, ja lipasto, sekä kaksi tuolia nurkassa. Lipasto ja tuolit harjakaton lappeen alla, joten sinne ei mahdu seisomaan.

180 cm leveän sängyn molemmille puolille jää joku 60cm, toiselle puolelle just sen verran että kaapin ovet aukeavat. Että voi se makkari olla pieni, mutta sinne silti mahtuu lipasto ja kaappikin, eikä tarvi kiipeillä.

Vierailija
272/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä keittiöön oven taakse piiloon, seurustelee vieraiden kanssa sitten kun on kokannut, tarjoillut ja siivonnut keittiön. Jos isäntä antaa luvan.

Vierailija
273/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolviero tässä tuntuu olevan. Pari-kolmekymppiset eivät halua mitään erillistä, ovellista keittiökopperoa, vanhemmat ihmiset taas tuntuvat haikailevan sellaisten perään. Nuoremmille käy myös vähempi tila, koska tavaraa ei ole niin paljon ja vähemmälläkin pärjää aivan hyvin. Ei tarvitse tv-alttarin kokoisia hyllyjä, kunhan pieni kirjahylly johonkin mahtuu. Sohva ja sohvapöytä, jokin lipasto tv-tasoksi, niin saa samalla säilytystilaa. Eihän sitä sinkku/pariskunta muuta olohuoneeseen tarvitse. Makkariin sänky ja pienet yöpöydät. Vaatesäilytystä ja siivouskomero, siinäpä ne.

Nuori vasta opettelee mistä itse tykkää. Kyllä ne sitten 40-50v viimeistään tietää missä haluavat asua.

Vierailija
274/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 krs talo, ja SILTI nukun monesti olohuoneessa.

Vierailija
275/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tätä juttua, sillä uusissa omakotitaloissa on ihan sama vaikka neliöitä on enemmän ja pohjaratkaisusta on mahdollista tehdä enemmän asukkaiden toiveiden mukainen. Toki omakotitaloissa mittakaava on eri ja tupakeittiö on neliöiltään suurempi, mutta käytännössä ei omakotitaloissakaan enää ole erillistä keittiötä, vaan olohuoneen ja keittiön yhdistävä tupakeittiö on yleisin ratkaisu. Yritin löytää valmistalopakettien valikoimasta pohjaa, jossa keittiö olisi selkeästi eri tilassa kuin muut oleskelutilat, mutten löytänyt.

Ei tupakeittiö ole mikään uusi juttu. Ihan vanhoissakin, 1900-luvun alussa rakennetuissa omakotitaloissa oli tupakeittiöitä. Mun isän ja äiti molemmat ovat maanviljelijöiden lapsia ja lapsuuden kodeissa iso tupa oleskelutiloineen, keittiöineen. Toinen rakennettu sotien jälkeen ja toinen 1900 ihan alussa. Itse olen lapsuuteni asunut 1980 rakennetussa ja sittemmin aina uudemmissa ja jokaisessa ollut tupakeittiö. Mulle erilliskeittiöt ovat harvinaisia enkä ole usein vieraillut asunnossa, jossa sellainen olisi.

Vierailija
276/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tätä juttua, sillä uusissa omakotitaloissa on ihan sama vaikka neliöitä on enemmän ja pohjaratkaisusta on mahdollista tehdä enemmän asukkaiden toiveiden mukainen. Toki omakotitaloissa mittakaava on eri ja tupakeittiö on neliöiltään suurempi, mutta käytännössä ei omakotitaloissakaan enää ole erillistä keittiötä, vaan olohuoneen ja keittiön yhdistävä tupakeittiö on yleisin ratkaisu. Yritin löytää valmistalopakettien valikoimasta pohjaa, jossa keittiö olisi selkeästi eri tilassa kuin muut oleskelutilat, mutten löytänyt.

Ei tupakeittiö ole mikään uusi juttu. Ihan vanhoissakin, 1900-luvun alussa rakennetuissa omakotitaloissa oli tupakeittiöitä. Mun isän ja äiti molemmat ovat maanviljelijöiden lapsia ja lapsuuden kodeissa iso tupa oleskelutiloineen, keittiöineen. Toinen rakennettu sotien jälkeen ja toinen 1900 ihan alussa. Itse olen lapsuuteni asunut 1980 rakennetussa ja sittemmin aina uudemmissa ja jokaisessa ollut tupakeittiö. Mulle erilliskeittiöt ovat harvinaisia enkä ole usein vieraillut asunnossa, jossa sellainen olisi.

Nimenomaan iso tupa, ei rivi keittiökaappeja eteisen seinällä tai reilun 15 neliön olohuoneessa alle 45 neliön kolmiossa.

Vierailija
277/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori vasta opettelee mistä itse tykkää. Kyllä ne sitten 40-50v viimeistään tietää missä haluavat asua.

Kun olin vielä opiskelemassa, 90% miehistä vielä vannoi ettei tarvi kuin tietokoneen ja patjan pärjätäkseen. Se 10% joka oli eri mieltä, niin niillä oli jo vakava parisuhde tai lapsikin. Kummasti vaan kaikki vain kymmenen vuotta myöhemmin asuvat omakotitaloissa tai vähintään kolmiossa, paitsi ne joilla ei muuhun varaa ole.

Vierailija
278/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiö?

Keittiö?

kuka kaipaa erillistä tilaa ruoanlaittoon ja tilaa ei muuhun käytetä? Täysin typerä idea.

Vierailija
279/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan iso tupa, ei rivi keittiökaappeja eteisen seinällä tai reilun 15 neliön olohuoneessa alle 45 neliön kolmiossa.

Niin? Vastasin tuolle joka ihmetteli tupakeittiötä okt:ssa.

Vierailija
280/386 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi helppo ratkaisu olisi yhteiskeittiö, mutta se ei jostain syystä tule keskusteluun lainkaan, vaikka yhteiset saunat ja pyykkituvat kyllä kelpaavat

Ja yhteinen jääkaappi... jep jep.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme