Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi vai kolme lasta, kiire

Vierailija
28.07.2022 |

Olemme tosi lapsirakkaita ja meillä on hyvät koulutukset ja ammatit. Asumme tiukasti, Helsingissä, mutta erinomaisella alueella.

Meitä on siunattu maailman ihanimmilla 2,5v pojalla ja 0,5v tytöllä ja mietimme kolmatta lasta, kun olen jo 40.

Plussat:

Lapsille seuraa ja tukea toisistaan kun kuolemme
Meille seuraa ja tukea lapsista kun olemme vanhoja
Lapset voivat olla ihastuttavia ja fiksuja persoonia, jos ovat henkisesti terveitä ja onnistumme kasvattamaan
Paljon perhejuhlia, synttäreitä yms mitä rakastamme!
Yhteisöllisyys, oma yhteisö ja laajempi perhe. Meillä halu ja ymmärrys auttaa heitä läsnäolemalla, omat vanhempamme kuolleet ja osa täysin välinpitämättömiä
Kaksi lasta silti, jos yksi esim kuolisi tapaturmaisesti, mikä on tietysti tragedia

Miinukset:

Voiko kolmatta ihanaa lasta vain tulla? Mitä jos on sairas vakavasti?
Perintöä vain oma omistusasuntomme, yksi kaksio Helsingistä, kunnollinen mökki ja joitakin sijoituksia, riittääkö tämä kolmelle..? Kahdelle jäisi edes jotakin turvaa.
Rahallinen turva kahdelle paljon parempi, jos toinen vanhempi sairastuu syöpään. Toisaalta Suomessa mahdollisuus työskennellä nuorenakin, ja ilmainen koulutus !

Mitä jos lapset eivät tule yhtään toimeen, ja vain riitelevät? Tai jopa vihaavat toisiaan, kuten jotkut sisarukset🥺 Tai mitä jos yksi kolmesta jää ulkopuoliseksi?

Mitä jos emme pysty tarjoamaan matkoja, puhelimia, harrastuksia kolmelle mitä pystyisi hankkimaan kahdelle? Asunnon vaihto on se isoin haaste, pysyä hyvällä alueella.

Viime aikoina joka ainoa tapaamani nainen on painottanut oman siskon merkitystä aikuisena. Miehet eivät pidä kunnolla yhteyttä. Suoraan sanoiksi puettuna, haluaisin, että tyttärelläni olisi sisko. Jos on poika (odotettu myös!) niin pyrimme kasvattamaan yhteyttä pitäväksi.

Kahta pystymme viemään harrastuksiin Helsingissä ilman isovanhempien apua.

Pelkään sitä, että kun univaje tasaantuu tämän pienemmän jälkeen (meidän 2v nukkuu jo täysiä öitä) niin kadumme ettemme yrittäneet kolmatta lasta.

Pelkään että vaurastumme (meillä hyväpalkkaiset työt, mutta myös erittäin isot lainat) niin kadumme sitä ettemme yrittäneet. Jos olemmekin jaksavia ja varakkaita myöhemmin, ja pieni lapsiluku harmittaa?

Asiallisia vastauksia kiitos! 🙏

Asialla on kiire, ikäni takia. Lisäksi toivoisin, että lasten aiheuttama poissaolo työstä tapahtuu kerralla. Lisäksi toivoisin lapsille pientä, 2v ikäeroa. Minulla on oman veljeni kanssa 7v ikäero, ja se on aivan liikaa, meille ei syntynyt yhteyttä 😓

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös tuo +- ajattelu on lasten kohdalla jotenkin yksinkertaista. Lapsissa on AINA enemmän miinuksia ja ainoa joka kääntää tilanteen positiiviseksi on iso plussa, joka tulee tunteesta, että haluaa lapsen. Toki täytyy miettiä perheen sisäinen dynamiikka ja talous asiat, mutta ei sitä miltä olemassa olevasta veljestä tai siskosta tuntuu. Lyhyen tekstisi perusteella vaikutat hieman hysteeriseltä. Oletko tekemässä liian hätiköityä päätöstä vain tällä hetkellä vallitsevan tunteen takia? Sinulla on ikää jo melko paljon ja jaksaminen on varmasti jo nytkin tiukoilla.

Minulla on isoveljeni kanssa erittäin hyvät välit ja olemme todella läheisiä olleet aina. Monta vuotta nuoremman pikkusiskoni kanssa välit jääneet etäisemmiksi ikäeron takia. Eli voit ajatella ihan surutta, että olemassa olevat lapsesi voivat aivan hyvin olla läheisiä. Nuorempana minulla oli kavereita, jotka vihasivat siskojaan, vaikka ikäeroa ei ollut paljoa.

Vierailija
62/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seittemän ap, olis vähä niin kuin Jukolassa. ps. Täällä mamelo palstallako sun kersa määräs päätetään? Mitä mieltä ukkos on? Mie sanon se seihtemän olis bueno.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että mietit asioita ihan liikaa, kuten mahdolliset perinnöt jotka tulevat ajankohtaiseksi ehkä vasta vuosikymmenten kuluttua. Jos haluat kolme lasta pienillä ikäeroilla, silloin ne pitää tehdä kun se parhaiten onnistuu. Onko suomalaisten elämä todella tällaista, ettei mitään isoja asioita voi enää vain päättää ja tehdä, vaan kaikesta pitää tekemällä tehdä hankalaa?

Vuosikymmenten?

Itse olen 40 ja kyllä perintö on ihan ajankohtainen juuri nyt kun vanhempani ovat 70.

Perintö, eli mitä pystyn lapselleni antamaan: ajokortin, ensiasunnon käsirahan, ensiasunnon, kesämökin käyttöön vai omaksi, tontin, rakennusapua. Itse en saanut mitään näistä. Joten kannattaa miettiä etukäteen

Nytkö vanhempien pitää jo lasten syntyessä tietää kustantavansa näiden tulevat talot ja kesämökitkin? Entä jos lapsesi haluaakin muuttaa ulkomaille ja olla itsellinen, vaikka lapseton yksityisyrittäjä?

Vierailija
64/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teinä tekisi kolmatta. Sinulla on jo ikää ja kolme pientä lasta pienillä ikäeroilla on paljon. Lapset on kasvatettava ja heidän asioistaan huolehdittava aikuisikään saakka ja senkin jälkeen. Sitä ei välttämättä tajua siinä vaiheessa, kun lapsiarkea takana vasta pari vuotta, kuinka pitkä tuo aika on. Aina vanhempana myös sairastumisen todennäköisyys kasvaa. Myös oman ja lasten elämän laatu on tärkeää. Pienemmällä porukalla on varaa ja aikaa tehdä kaikkea, elämä on parempaa. Lisäksi maailman aika on kaikin tavoin epävarmempi kuin ennen, samoin tulevaisuus. Meitä on muutenkin jo liikaa täällä maailmassa.

Vierailija
65/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tekisi kolmea lasta. Melkoinen homma löytää uusi asunto mahdollisen eron jälkeen, että kaikki mahtuu mukavasti. 

Vierailija
66/86 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire?

Vierailija
67/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme lasta. Tosin aiemmin saatuna kuin teillä. Nyt oma ikä reilu 40v ja vanhin täyttämässä 18 v pian. Toinen on 15v ja kolmas 9 v.

Itse miettisin ikäeroa ihan eri kannalta. Isommat ikäerot mahdollistavat monta asiaa. Lapset eivät ole samassa vaiheessa eivätkä yhtä tarvitsevia kaikki. Ikäero ei ole este hyville sisarussuhteille. Meillä isommat ovat osallistuneet paljon pienimmän hoitoon.

Perintöjä en miettisi ollenkaan. Itse olen saanut lapset niin aikaisin, että ehtivät rakentaa oman elämänsä (Toivottavasti) ennen perintöjä. Rahat on käytetty tässä hetkessä lasten elintasoon, harrastuksiin jne. Ei säilötty tulevaisuuteen.

Asuinaluetta miettisin lasten turvallisuuden, en hintatason mukaan. Turvallisuuteen vaikuttaa ympäristön ihmiset ja liikenne. Koulujen oppilasrakenne on erittäin tärkeä. Harrastusten saavutettavuus on tärkeä. Pääseekö lapsi itse sinne siis. Kolmea lasta töissä käyvän on hankala kuljettaa, koska oli ikäjakauma mikä tahansa, kuljetatte kolmeen eri harrastusryhmään heitä kiinnostuksien mukaan.

Missä tulevaisuuden teinisi viettävät aikansa? Katso asuinpaikkaasi sillä silmällä. Älä katso taaperon tarvitsemia asioita. Leikkipuistossa olet vahtimassa, kymmenen vuoden päästä mm. kaveripiiri ratkaisee nuoren suunnan.

Kallis asuinalue vs vähän halvempi? Maksatko seinistä vai satsaatko esim lasten harrastuksiin? Kolmen harrastukset voivat olla hyvinkin hintavat. Kolmen kanssa matkustamimen ja kolmen teinin kanssa syöminen maksaa paljon. Kolmen teinin tietokoneet, vaatteet, kännykät maksavat myös.

Itse laskisin pk-seudulla teinin maksavan 800 euroa kk. Ruoka, välipalat kaupungilla, elokuvat & muut menot, kännykkä, tietokone, vaatekulut, harrastukset, julkisen liikenteen käyttö, meikit, kampaaja/parturi ym ym. Kalliimpi harrastus kuten soittimen soittaminen, jääkiekko tms voi maksaa jo useita satasia kuukaudessa.

Vierailija
68/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille vois hyvin sopia iltatähti. Mutta onko siihen sit aikaa, ei kukaan tiedä.

Kolme lasta noin pienillä ikäeroilla on oikeasti tosi raskas kombo, ei ehkä nyt mutta kun kasvavat ja niillä alkaa tulla omaa tahtoa yms niin voivat nahistella paljonkin (vaikka myös leikkivät ja ovat yhdessä). Tuon ikäisistä ei myöskään vielä tiedä onko oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriöitä, jopa jonkinasteista autismia voi olla joka selviää osalla vasta myöhemmin jne.

Ja kun teillä on kiire takaisin työelämään (luomaan vieläpä uraa joka vaatii vähän enemmän panostusta) ei kolmelle pienelle lapselle tule riittämään tarpeeksi paukkuja päiväkotityöarkikiireessä. Ne on myös asioita joita lapset alkaa herkästi sit oireilemaan. Ainakin toisen olisi hyvä kiinnittyä kotirintamalle enemmän kuin työhön. Kouluikäisetkin kaipaa vielä paljon vanhempaa, vaikka meidän kulttuurissa sen ikäiset jätetään jo melko yksin.

Kun edelliset alkaa olla kouluiässä, asiat hyvin, niin vois olla aikaa ja jaksamista vauvalle ihan eri tavalla. Ja sille, et jokainen saa sen huomion, mitä tarvitsee kussakin iässä. Äitiysloma toisten lasten koulunaloitusvuosina on ollut monelle hyvä asia.

Vierailija
69/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on veljen kanssa 7 vuotta ikäeroa ja olemme tosi läheisiä. Siskon kanssa 3 vuoden ikäero, mutta emme ole läheisiä. Eli ei se aina noin mene.

Vierailija
70/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi tekemään enää kolmatta tuossa iässä. Meillä lapsen erityisyys alkoi selvitä vasta hänen ollessa lähellä 5 vuotta. Tällöin pikkusisarus oli 1-vuotias. Nykyään elämä on terapiassa kuljetusta, koska pienemmälläkin tutkitaan neurologisia poikkeavuutta. En mitenkään olisi jaksanut enää kolmatta lasta, vaikka haaveena olikin. Kannattaa keskittyä kahteen ihanaan lapseesi ja antaa huomiota heille :)

Vierailija
71/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi tekemään enää kolmatta tuossa iässä. Meillä lapsen erityisyys alkoi selvitä vasta hänen ollessa lähellä 5 vuotta. Tällöin pikkusisarus oli 1-vuotias. Nykyään elämä on terapiassa kuljetusta, koska pienemmälläkin tutkitaan neurologisia poikkeavuutta. En mitenkään olisi jaksanut enää kolmatta lasta, vaikka haaveena olikin. Kannattaa keskittyä kahteen ihanaan lapseesi ja antaa huomiota heille :)

Eihän se että teillä on poikkeavia ja sairaita lapsia kai tarkoita että kaikilla muillakin olisi/ tulisi? Ihme pelottelua😩

Vierailija
72/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kolme lasta. Tosin aiemmin saatuna kuin teillä. Nyt oma ikä reilu 40v ja vanhin täyttämässä 18 v pian. Toinen on 15v ja kolmas 9 v.

Itse miettisin ikäeroa ihan eri kannalta. Isommat ikäerot mahdollistavat monta asiaa. Lapset eivät ole samassa vaiheessa eivätkä yhtä tarvitsevia kaikki. Ikäero ei ole este hyville sisarussuhteille. Meillä isommat ovat osallistuneet paljon pienimmän hoitoon.

Perintöjä en miettisi ollenkaan. Itse olen saanut lapset niin aikaisin, että ehtivät rakentaa oman elämänsä (Toivottavasti) ennen perintöjä. Rahat on käytetty tässä hetkessä lasten elintasoon, harrastuksiin jne. Ei säilötty tulevaisuuteen.

Asuinaluetta miettisin lasten turvallisuuden, en hintatason mukaan. Turvallisuuteen vaikuttaa ympäristön ihmiset ja liikenne. Koulujen oppilasrakenne on erittäin tärkeä. Harrastusten saavutettavuus on tärkeä. Pääseekö lapsi itse sinne siis. Kolmea lasta töissä käyvän on hankala kuljettaa, koska oli ikäjakauma mikä tahansa, kuljetatte kolmeen eri harrastusryhmään heitä kiinnostuksien mukaan.

Missä tulevaisuuden teinisi viettävät aikansa? Katso asuinpaikkaasi sillä silmällä. Älä katso taaperon tarvitsemia asioita. Leikkipuistossa olet vahtimassa, kymmenen vuoden päästä mm. kaveripiiri ratkaisee nuoren suunnan.

Kallis asuinalue vs vähän halvempi? Maksatko seinistä vai satsaatko esim lasten harrastuksiin? Kolmen harrastukset voivat olla hyvinkin hintavat. Kolmen kanssa matkustamimen ja kolmen teinin kanssa syöminen maksaa paljon. Kolmen teinin tietokoneet, vaatteet, kännykät maksavat myös.

Itse laskisin pk-seudulla teinin maksavan 800 euroa kk. Ruoka, välipalat kaupungilla, elokuvat & muut menot, kännykkä, tietokone, vaatekulut, harrastukset, julkisen liikenteen käyttö, meikit, kampaaja/parturi ym ym. Kalliimpi harrastus kuten soittimen soittaminen, jääkiekko tms voi maksaa jo useita satasia kuukaudessa.

Järkyttävän isot ikäerot teillä😅

Et taida tietää PK-seudusta paljoakaan. Hinta= turvallisuus

Vierailija
73/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän isot ikäerot teillä😅

Et taida tietää PK-seudusta paljoakaan. Hinta= turvallisuus

Ihan normaalit, järkevät ikäerot eikä mitkään järkyttävän isot.

Jos on kaksi lasta niin pieni ikäero vielä menettelee, mutta useamman kanssa isommat ikäerot on järkevää.

Vierailija
74/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se kolmas lapsi! Viimeinen tilaisuutesi!

Vierailija
75/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa ratkaisua katuisit enemmän? Älkää ihan vielä kuitenkaan yrittäjä kolmatta, aikaisintaan vuoden päästä, että kroppasi ehtii palautua edellisestä raskaudesta ja kerätä ravintoaine varastoja seuraavaa varten. Tärkeää, kun olet jo iäkkäämpi eikä keho palaudu enää samalla tavalla. Ei lapsia kannata ihan noin kiireellä tehdä

Vierailija
76/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä isot ikäerot, mutta ei tosiaan 1 tai 1.5 vuotta kuten monilla, eikä kolmea putkeen näin.

On ihan erilaista elämää vauvan, 1.5 v ja 3 v kans kuin esim vauva, 6 v ja 9 v. Jälkimmäisessä isommilla on omat kaverit ja harrastukset, joihin voi jo itsenäisesti osallistua.

Pääkaupunkiseudulla hinta ei kyllä ole mikään tae siitä millaisia oppilaita esim lasten koulussa on.

Ja itse en pitäisi esim kaupungin keskusta-alueella liikkumista parhaana vaihtoehtona pienille lapsille. Ihan sama mitä asunto olisi maksanut.

Vierailija
77/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä isot ikäerot, mutta ei tosiaan 1 tai 1.5 vuotta kuten monilla, eikä kolmea putkeen näin.

On ihan erilaista elämää vauvan, 1.5 v ja 3 v kans kuin esim vauva, 6 v ja 9 v. Jälkimmäisessä isommilla on omat kaverit ja harrastukset, joihin voi jo itsenäisesti osallistua.

Pääkaupunkiseudulla hinta ei kyllä ole mikään tae siitä millaisia oppilaita esim lasten koulussa on.

Ja itse en pitäisi esim kaupungin keskusta-alueella liikkumista parhaana vaihtoehtona pienille lapsille. Ihan sama mitä asunto olisi maksanut.

Okei. Mitä alueita sinä pidät parhaina nimenomaan lapsille?

Vierailija
78/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mitä alueita sinä pidät parhaina nimenomaan lapsille?

Olari, Matinkylä, Saunalahti ja Viikki on parhaita lapsille.

Vierailija
79/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista asiaa kannata täällä kysyä saati ottaa todesta mielipiteitä. Itse on päätettävä ts miehen kanssa.

Vierailija
80/86 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meil on kolme ja haluaisin jo neljättä