Omistusasujat: Onko nykyinen asuntosi ns. haluttu, eli jos myisit sen, niin menisikö se helposti kaupaksi?
Kommentit (78)
En oikein tiedä. Arvopaikalla järvinäkymillä 3km keskustasta isomarket 1km. -65 tehty kunnon kivitalo mutta isommat rempat tekemättä. Maksoin 13v sitten vähän talosta ja hyvin on tullut toimeen. Luulen että menisi pikaiseen jopa vähän korkeammalla hinnalla.
Menisi kaupaksi, iso okt omalla tontilla kehä ykkösen tuntumassa Helsingissä. Ei kyllä olla myymässä, täydellinen meille.
Ei ole varsinaisesti haluttu, mutta ison rempatun huoneiston Helsingissä saisin varmasti kaupaksi.
En ole myymässä.
Asunto on muutakin kuin seinät. Ympäristön pitää olla toimiva. Lähellä pitää olla kaikki palvelut, päiväkodit koulut, kaupat, lääkärit, työpaikka ym.ym. Menee kaupaksi.
Menisi varmasti, laadukkaasti (äänet ei kuulu naapurista, huoneistokohtainen vedenmittaus, oma ilmanvaihtokone jokaisella huoneistolla, tapetit, tammiparkettilattiat, erillinen keittiö, lattialämmitys vesikiertoinen kylppärissä, valoisa jne.) rakennettu rivarin n. 80 m2 päätykolmio, kaukolämpö, pienen kaupungin keskustassa. Kaikkiin palveluihin enintään puolen kilsan matka. Iso terassi, porrastettu niin, ettei naapurin pihalle näe. Pieni, hyvin hoidettu yhtiö. Täällä eivät kerrostalo-osakkeet mene kaupaksi, keskustassa seisoo n. 5 v rakennettu kerrostalo puolityhjinä, vain muutama osake myyty.
Eläkekodikseni olen ostanut ja viihdyn tosi hyvin. Myyn vasta jos/kun en enää itse voi asua, tai lapset myy kuolemani jälkeen. Tämän kokoisia rivitaloasuntoja on kaupungissani todella vähän. Ne muutamat kolmiot ovat alueella jossa on myös vuokralla asuvia, meno levotonta ja keskustaan matkaa. Osakkeenomistajat mielellään pitävät etäisyyttä vuokraslummeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"1980-luvun tiililaatikkotalo hillitsee ostohaluja, vaikka kunnossa onkin niin aikansa tekele."
Nuo alkavat olla nyt elinikänsä päässä, joten varmasti vaikeaa myydä
Tämä on niin käsittämätöntä Suomessa, miksi rakennetaan huonosti jolloin talo tulee "tiensä päähä"
Me ostimme etelä-Euroopasta talon minkä vanhimmat osat on 1700 -luvulta ja viimeisimmät 1900 luvun alusta. Ei tulisi mieleenkään ajatella että on jätettä vaan kunnostuksella tulee seisomaan paikallaan vielä 300v lisää!
Suomessa tämä olisi mahdotonta homeen ja rakennevikojen takia sekä siksi että korjausrakentaminen on sairaan kallista.
Meillä on 4kk 4 miestä tekemässä töitä, materiaalit on hyvin kohtuuhintaisia. Esim yhden kylpyhuoneen hinnaksi töineen, seinän muurauksineen, rappauksineen, putki- ja sähkötöinen, kosteussuojauksineen, laattoineen ja kalusteineen tulee n 5000e. Suomessa ei selviä alle 10000e
Tosin etelässä rakentamisen laatu ei ole Suomenkaan veroista. Monet uudet talot näyttävät jo 5 vuoden kuluttua rapistuneilta. Alunperin hienot rakennelmat ovat jo rempallaan, homettakin pukkaa.
En sano, etteikö olisi mahdollista rakennuttaa laatua, mutta se on kallista sielläkin.
Olen itse asunut pitkään omassa wanhassa talossa Etelä-Euroopassa, joten tiedän asiasta jotain. Sitäkin voi miettiä, miksi rakentaminen on etelässä "halpaa"... Sitten maksamme tukiaisia ja elvytystä sinne.
Kyllä, menisi kaupaksi ennen kuin ehtisi mennä julkiseen myyntiin. Ja todella hyvän hinnan saisi, paljon paljon enemmän mitä itse aikoinaan maksettiin.
Ihana omakotitalo Helsingissä. Jatkuvasti tulee postilaatikkoon lappusia kiinteistövälittäjiltä, että olisi halukkaita ostajia. On moni kiinnostunut tullu pimpotteleen ovikelloa ja kysymään mihin hintaan myytäisiin.
Mutta ei ole myytävänä.
Ihan varmasti menisi, mutta saanko omani pois - se on eri asia.
Yksi asunnoistani on v 2021 valmistunut, keskellä kaupunkia, muutenkin erinomainen sijainti ja hyvä pohja. Silti epäilyttää haluaisiko joku maksaa kaksiosta sellaista summaa tässä ei-niin-vetovoimaisessa kaupungissa, johon uutta rakennusta kumminkin pukataan koko ajan.
Olenkin miettinyt, kuka ihmeessä ostaa kaikki nuo 22-23 valmistuvat kerrostalokopit?!
Hyvä sijainti, mutta silti. Vuokralaisia voi olla enää vaikea saada, kun hyviä ja selkeästi edullisempia vuokra-asuntoja on hyvin tarjolla.
Ei menisi. Oikotiellä ei mikään näytä liikkuvan. Varmaan halvalla hinnalla joku ostaisi Helsingissä.
Kuka haluaa myydä kotinsa pois?
t. reilu 100 vuotta perheen omistuksessa ollut maatila
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka on korviaan myöden veloissa tai haluaa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Eirassa Jugendtalossa, mellevät 150 neliöö, menis kaupaks, mutten myy!
Asun Naantalissa Kultarannassa hulppeassa kartanossa. Menisiköhän kaupaksi? Ei ole pikkurahan tarvetta, joten en myy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka on korviaan myöden veloissa tai haluaa muuttaa.
Yleensä molemmat.
Menisi. Tältä alueelta ja tästä yhtiöstä asunnot menevät yleensä viikossa tai korkeintaan parissa, eikä tarjontaa juurikaan ole.
Kyllä ja hyvällä voitolla,siksi harkitaankin myyntiin laittoa
Eikö Suomessa kaikki osta oman asunnon/kodin sen takia, että se vain nostaa arvoaan ja on sijoitus? ;) sillä ainakin minulle sitä on mainostettu. En tosin asu Suomessa ja vaihdan asuinpaikkaa vähintään vuosittain, mutta silti olisi suomalaisten mielestä omistettava asunto. Mun 7 numeroinen sijoitussalkku ei ole ilmeisesti riittävä
Vierailija kirjoitti:
Menisi. Tältä alueelta ja tästä yhtiöstä asunnot menevät yleensä viikossa tai korkeintaan parissa, eikä tarjontaa juurikaan ole.
Alapeukuttaja, mikä risoo? 😂
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa kaikki osta oman asunnon/kodin sen takia, että se vain nostaa arvoaan ja on sijoitus? ;) sillä ainakin minulle sitä on mainostettu. En tosin asu Suomessa ja vaihdan asuinpaikkaa vähintään vuosittain, mutta silti olisi suomalaisten mielestä omistettava asunto. Mun 7 numeroinen sijoitussalkku ei ole ilmeisesti riittävä
En pidä itse asuntoani sijoituksena, mutta on se kuitenkin mukavampi kun saa tarpeen tullen omansa pois korkojen kera vs. joku vuoden tai parin myyntiaika tappiolla.
Menisi kaupaksi, mutta hinta-taso on laskenut n. 15 % siitä mitä se oli silloin kun itse tämän kämpän ostimme 10 vuotta sitten. Toisaalta laina on kohta maksettu, joten olemme kuitenkin voitolla verrattuna vuokra-asumiseen.
Voi olla ihan oikeinkin, mutta mietin vaan sitä, kun juurikin tuolta etelä/itä- euroopasta tulee raksoille aika paljon porukkaa ja ne tekevät helposti alle ton 10€/h, kun tuntemillani Suomalaisilla ammattilaisilla palkka on 15-20€/h.
Ja turha kuvitella, että kaikki tulevat idästä, kun kansallisuuksia on parhaimmillaan ollut yli 20 niillä työmailla joissa itse työskentelen. Nämä työntekijät usein vielä lähettävät rahaa kotiin samalla kun itse elävät täällä kimppakämpissä. Eivätkä ole saikulla, kun siitä ei makseta. Tämä kivasti korostui korona-aikana raksoilla.
Meilläkin on kaikilla veronumerot, mutta se ei tarkoita mitään, kun valvontaa on heikkoa. Monesti noille ulkomaalaisille ei makseta ylityö/viikonloppukorvauksia ja ne on silti ihan tyytyväisiä. Tienaavat enemmän kuin kotimaassaan.
Sitä vain, että ei ole aina ihan suoraan verrattavissa nämä kulut.