Jos alat neulomaan villasukkia, paljonko saat yhdessä illassa aikaiseksi?
Minä aloitin noin viiden maissa ja nyt on varret valmiit molemmissa. Teen siis 2 samaan aikaan ja 48 s / sukka ja 2 oik 1 nurin pääkuvio ns. resoria koko sukka tulee paitsi tietysti kantapää sekä pohja.
Kommentit (9)
Kaksi kantapäähän saakka tai yhden kokonaan.
Riippuu sukan koosta ja langan paksuudesta. Lasten sukat ehdin hyvinkin tehdä, kun katson jotain sarjaa useamman jakson. Aikuisten sukkiin menee yhteensä 8 tuntia, 7 veljestä paksuisesta langasta. Kerran tein koon 56 sukat, ja niissä meni tosi kauan, koska se oli niin puuduttavaa.
Noin nyrkkisääntönä minulla menee aina yhteen osioon noin tunti, eli 1 varsi=1 tunti, 1 kantapää ja kavennukset = 1 tunti, 1 jalkaterä = 1 tunti; kärkikavennukset ja päättelyt alle tunti. Jos teen yhdellä värillä/langalla (ettei ole langanvaihtoja), niin menee nopeammin, jos tulee jotain kuviota, niin menee hitaammin, pintaneuleesta riippuen. Hitainta on kirjoneule, jolloin aikaa voi mennä 3-4x tavalliseen sileään tai joustimeen verrattuna. Ohuemmalla langalla kutoessa aikaa menee enemmän, langasta riippuen 1,5-2x kauemmin. Paksulla langalla kutoessa aikaa menee vähemmän, mutta ei kovin paljoa vähemmän. Minun käsilleni paksumpi lanka sopii huonommin, joten kutominen on suhteellisesti hitaampaa.
Harvoin on aikaa istua 8 tuntia putkeen kutomassa, joten aikuisten villasukat tulevat yleensä valmiiksi joko yhden viikon arki-iltojen aikana tai yhdessä viikonlopussa. Osaan aika hyvin mitoittaa tarvitsemani ajan, muutamia (muutamia satoja) sukkapareja olen kutonut.
Riippuu täysin vireystasosta, sukan mallista (tavallinen joustin ilman langan vaihtoja vai kuvioneule vai pitsi/palmikko tms), langan paksuudesta, silmukoiden määrästä, teenkö jotain muita samalla (esim. katsonko telkkaria) jne.
Mä olen yleensäkin sellainen, että en jaksa tehdä paljon putkeen (keskittymissyistä) joten lasken vähän väliä kutimen kädestä hetkeksi.
Riippuu sukan koosta, mallista, langasta ja puikkojen koosta. Hidasta kuvioa ohuesta langasta pienillä puikoilla ehkä varren, mutta parhaimmillaan koko sukan.
Yleensä varren verran. Jos pitkävartiset sukat niin puoli vartta.3
Mulla menee ehkä yhdessä illassa yksi varsi, sitten seuraavana kantapää ja vähän jalanpohjaa ja kolmantena loppuun tai melkein loppuun - mua kyllä se jalkapohja yleensä alkaa kyllästyttää jossain vaiheessa ja menee neljänteen. Mutta toki riippuu onko kuviota vai ei.
Kantapääkavennuksen saan valmiiksi.
Yksi varsi illassa yleensä, mutta teen aina pitkät varret. Nyt on teossa junasukat varret tuonne polveen asti. Meni joku kolme tuntia. Samalla katson telkkua.
Joskus kaksi sukkaa, joskus 3 cm vartta.