Muita suomenruotsalaisia paikalla?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Från Helsingfors. Varför är rubriken på finska?😏
Koska mää oon unohtanu ruotsi. Rauma menee jotenkuten. Jomala/Vähäkynsi
Plastik och håriga rumpöga på julklapp.
Senaattori Geggenweisser oli tyytymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Borgå
kuole jokilude
Vain sivistymättömät ja kateelliset suomalaiset osaavat kirjoittaa näin tyhmiä kommentteja.
mik si si n ulla o sorm juttun pappas perä reikkä
Jätte tråkigt, att man int kan ha en diskussion utan att nån, finne, vill skjuta den ner med äckliga kommentarer.
Här, från Kyrkslätt, fast just nu är jag på stugan i Åbo-trakten. Det är så komiskt, när en del spaltmammor verkar tro att ingen finlandssvensk skulle besöka AV. En gång nämnde jag mitt modersmål, och fick genast en rumpfluga som krävde bevis på saken :D
Vierailija kirjoitti:
Hopsassaa Trallallaa!
Du menar säkert, hejssan, hopssan, fallerallera?
Otroligt att i ett land var svenska är ett av två almänna språk, så kan man inte ens fråga en så simpel fråga som denhär ovan, utan att en massa personer kommer och kommenterar idiotiska saker. Så sorligt!
Själv har jag bott både i vanda, borgå, helsingfors och esbo.
Borgå var den ända staden där man fick service på svenska, men det var dock på 90-talet, så situationen kan ha ändrat.
Det är inte alls lätt att höra till en språkminoritet i detta landet, så jag önskar alla andra finlandssvenskar mycket tålamod!
Vierailija kirjoitti:
Jätte tråkigt, att man int kan ha en diskussion utan att nån, finne, vill skjuta den ner med äckliga kommentarer.
Så är det. Det är den där avundsjukan som många finnar lider av...
Vierailija kirjoitti:
Här, från Kyrkslätt, fast just nu är jag på stugan i Åbo-trakten. Det är så komiskt, när en del spaltmammor verkar tro att ingen finlandssvensk skulle besöka AV. En gång nämnde jag mitt modersmål, och fick genast en rumpfluga som krävde bevis på saken :D
Samma här 😁 Jag har bott i England, o om jag nämner det, så vill nån ha bevis på mitt språkkunskap.
Vierailija kirjoitti:
Jag tror att det är någon tonårsjappe som hänger ensam hemma och desperat försöker provocera. Om tio år sitter han fortfarande på samma plats, och spammar forumet med frågor om varför en så kallad snäll man inte duger åt kvinnorna. Stackarn. Ungdomen skulle nog behöva meningsfull verksamhet också på sommaren. Och värst är de ju med dem som inte har några vänner. Lyckligtvis börjar skolorna om ett par veckor, så får de något att göra ens en del av dagen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jag tror att det är någon tonårsjappe som hänger ensam hemma och desperat försöker provocera. Om tio år sitter han fortfarande på samma plats, och spammar forumet med frågor om varför en så kallad snäll man inte duger åt kvinnorna. Stackarn. Ungdomen skulle nog behöva meningsfull verksamhet också på sommaren. Och värst är de ju med dem som inte har några vänner. Lyckligtvis börjar skolorna om ett par veckor, så får de något att göra ens en del av dagen.
Du sa de, o jag underskriver.
Finlandssvenska är mitt modersmål kirjoitti:
Otroligt att i ett land var svenska är ett av två almänna språk, så kan man inte ens fråga en så simpel fråga som denhär ovan, utan att en massa personer kommer och kommenterar idiotiska saker. Så sorligt!
Själv har jag bott både i vanda, borgå, helsingfors och esbo.
Borgå var den ända staden där man fick service på svenska, men det var dock på 90-talet, så situationen kan ha ändrat.
Det är inte alls lätt att höra till en språkminoritet i detta landet, så jag önskar alla andra finlandssvenskar mycket tålamod!
Jag måste säga att Kyrkslätt är ganska bra på det här med svensk service. Min egenläkare talar svenska, den (kommunala) tandläkare som jag besökte senast var också svenskapråkig, på bibban får man svensk service på kommunen har de också en massa anställda som talar svenska. Min frissa och min massör är också svenskspråkiga. I marketen har jag inte försökt få svensk service, utan har valt på basis av att servicen i övrigt alltid är superb. Det finns en del svenskapråkiga hobbyer för ungarna osv
Knulla lilla pojkar och grisen rumpa, fittan endo bög lennart
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Du sa de, o jag underskriver.
Jag tror personen ifråga är sajtens snuskgubbe, sitter här dag ut och dag in och levererar fräckisar. Han har tydligen inte alla tomtarna på loftet.
Vain sivistymättömät ja kateelliset suomalaiset osaavat kirjoittaa näin tyhmiä kommentteja.