Miksi Etelä-Pohjanmaalla niin paljon lihavia?
17.7. Ilkka-Pohjalainen kertoo, että vuoden 2021 hyvinvointikertomuksen mukaan 20-v täyttäneestä aikuisväestöstä 69,5 prosenttia on vähintään ylipainoisia, ja lohavienkin määrä on Suomen kolmanneksi korkein. Yläkoululaisissa ja lukiolaisissa viidennes on ylipainoisia, amislaisista kolmannes. 2-6 vuotiaista lapsista pojista on 28,2 prosenttia ylipainoisia ja tytöistä 17,2 prosenttia.
Onko se niin, että voi ja kerma maistuvat yhä etelä-pohojalaasille erityisen hyvin?
Kommentit (24)
Ei varmaan ole niin paljon kuin esim. täällä Kemissä. Täällä ei enää 20-30 vuotiaissa näe normaalipainoisia juuri ollenkaan. Vanhemmissa ikäluokissa on enemmän hoikempia.
Pennut liikkuvat täällä Kauhajoella ainakin mönkijöillä, traktoreilla ja mopoautoilla. Kukaan ei aja pyörällä. Vapaa-ajan harrastuksena heillä on grillillä ja kebabilla käyminen. Liikuntaharrastuksia on harvalla. Coolimpaa on epämääräinen grillillä hengailu, energiajuoma kädessä tottakai.
Aikuisväestöllä taas ei ole hirveämmin liikuntaharrastuksia. Leivotaan kotona. On sosiaalisesti hyväksyttävää syödä joka päivä pullaa kahvin kanssa. Ja autolla tosiaan liikutaan joka paikkaan. (Ja on tietysti niitä urheilijoitakin, mutta liikuntaharrastukset tunruvan olevan aika polarisoituneita; joko on "hiihtohullu" tai sitten ei hiihdä ollenkaan).
Itse olen ulkopaikkakuntalainen, mutta sattumoisin taas Kauhajoella nyt. Tämä on ihan kiva paikka. Ja näin normaalipainoisena kaikki kehuvat minua täällä hoikaksi 😀
Lihavia näkee kyllä ympäri Suomen. Kuten muunkin painoisia. Itse asun Etelä-Pohjanmaalla ja paljon on normaalipainoisia tälläkin paikkakunnalla.
Kiusaaminen nälättää.